Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
Geplaatst: do 04 sep 2008, 19:20
Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
door Hans Gulpen. donderdag 04 september 2008 | 03:43 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 september 2008 | 09:47
ARNHEM - Het bus- en (regionaal) treinvervoer in Gelderland is nu in handen van vijf vervoerders, maar dat gaat veranderen.
Het worden er twee, één voor de stadsregio Arnhem en Nijmegen, de ander voor het Rivierengebied, de Achterhoek en de treinverbindingen Zutphen-Apeldoorn en Arnhem- Winterswijk.
Dat is het resultaat van onderhandelingen tussen de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem Nijmegen, de twee concessieverleners in Gelderland. Volgens provincie en Stadsregio komt herverdeling van de concessies, waarbij twee grote werkgebieden ontstaan, de kwaliteit van het openbaar vervoer ten goede.
Volgens vervoersdeskundigen van de provincie levert het nieuwe concessiestelsel de reiziger voordelen op. Er ontstaan soepeler verbindingen, waardoor minder hoeft te worden overgestapt en gewacht. Voor de vervoersbedrijven die straks één van de twee concessies in de wacht weten te slepen, is het ook aantrekkelijker.
Een groter werkgebied is uit kostenoogpunt efficiënter. De provincie en de Stadsregio varen er ook wel bij. Het aanbesteden van de vervoersconcessies is een dure, arbeidsintensieve aangelegenheid, zeker nu dat Europabreed moet gebeuren. Twee concessies uitgeven is dus te verkiezen boven zes.
Vervoersbedrijven die nu in Gelderland een concessie hebben, zijn Connexxion, Novio (inmiddels overgenomen door Connexxion) Syntus, Arriva en NS Regio. De nieuwe concessie in Rivierengebied en Achterhoek moet in 2011 ingaan, die in de stadsregio Arnhem en Nijmegen in 2013.
Bron: De Gelderlander
door Hans Gulpen. donderdag 04 september 2008 | 03:43 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 september 2008 | 09:47
ARNHEM - Het bus- en (regionaal) treinvervoer in Gelderland is nu in handen van vijf vervoerders, maar dat gaat veranderen.
Het worden er twee, één voor de stadsregio Arnhem en Nijmegen, de ander voor het Rivierengebied, de Achterhoek en de treinverbindingen Zutphen-Apeldoorn en Arnhem- Winterswijk.
Dat is het resultaat van onderhandelingen tussen de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem Nijmegen, de twee concessieverleners in Gelderland. Volgens provincie en Stadsregio komt herverdeling van de concessies, waarbij twee grote werkgebieden ontstaan, de kwaliteit van het openbaar vervoer ten goede.
Volgens vervoersdeskundigen van de provincie levert het nieuwe concessiestelsel de reiziger voordelen op. Er ontstaan soepeler verbindingen, waardoor minder hoeft te worden overgestapt en gewacht. Voor de vervoersbedrijven die straks één van de twee concessies in de wacht weten te slepen, is het ook aantrekkelijker.
Een groter werkgebied is uit kostenoogpunt efficiënter. De provincie en de Stadsregio varen er ook wel bij. Het aanbesteden van de vervoersconcessies is een dure, arbeidsintensieve aangelegenheid, zeker nu dat Europabreed moet gebeuren. Twee concessies uitgeven is dus te verkiezen boven zes.
Vervoersbedrijven die nu in Gelderland een concessie hebben, zijn Connexxion, Novio (inmiddels overgenomen door Connexxion) Syntus, Arriva en NS Regio. De nieuwe concessie in Rivierengebied en Achterhoek moet in 2011 ingaan, die in de stadsregio Arnhem en Nijmegen in 2013.
Bron: De Gelderlander