Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
starx
Berichten: 429
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor starx » Di 23 Feb 2016, 14:00

Om te beginnen: Wat een verschrikkelijk drama voor de overleden machinist en alle nabestaanden. En natuurlijk ook voor alle medewerkers van Arriva.

Hainje schreef:Wat betreft de discussie over welk treinnummertje het is. We weten nu welk nummertje het is, ga dan het topic verder ook niet vervuilen met de vraag of dit gepast is of niet. Het is misschien niet gepast dat dit albertjan96 het materieelnummer zonder verdere schijn van medeleven met de inzittenden heeft gepost, maar iedereen weet dat dit een OV forum is. Op forums als dit zitten nu eenmaal mensen met autisme en een kenmerk van deze stoornis is nu eenmaal dat inleven in een ander voor sommigen wat moeilijker is dan wat gepast is. Laat albertjan96 hier van leren, dat hij dergelijke posts bij situaties als deze beter pas na een dag plaatst, maar ga hier nu ook weer niet met zijn allen een hele heisa van maken. Dat is nergens voor nodig.


Het noemen van een treinstelnummer getuigd wat mij betreft niet van desinteresse. Iedereen zal begrijpen dat een mensenleven belangrijker is dan materiële schade. Laten we elkaar alsjeblieft niet het tegendeel verwijten.

Voor wat betreft de verdere nasleep: Het had geen kwaad gekund om Prorail van deze oversteekactie op de hoogte te brengen. Misschien is dat ook wel gebeurd, maar waarschijnlijk niet. Want dan had Prorail de machinist toch moeten waarschuwen.
Maar als de bestuurder op eigen gelegenheid het spoor over is gestoken, dan lijkt mij dat er sprake is van verwijtbaar handelen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Hainje » Di 23 Feb 2016, 14:06

Ik heb het dan ook nergens over desinteresse.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

busfanNL
Berichten: 809
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor busfanNL » Di 23 Feb 2016, 14:09

Bij deze mijn medeleven voor de nabestaanden van de machinist, de passagiers, en de betrokken Arriva medewerkers en hulpverleners.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor fogeltje » Di 23 Feb 2016, 14:19

Kunnen we ons hier aub focussen op het nieuwsbericht en discussie over nummertjes achterwege laten? Dit vult inmiddels ruim half het topic. Maak in een ander subforum desnoods maar een algemeen topic aan over wat je vind van nummers bij ongelukken.

De klap moet behoorlijke zijn geweest. De hele trein ligt op zijn zij en de telegraaf overdreef niet toen ze schreef dat de machinistencabine is weggevaagd. Daar is niets meer van over.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9244
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Ardan » Di 23 Feb 2016, 14:27

Lieve help -o-
Afbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor baladid » Di 23 Feb 2016, 14:28

Veel interessanter was het ritnummer geweest. Daarmee had men tenminste kunnen checken of lui die men kent en die altijd dezelfde trein nemen in de trein gezeten hebben. (Dit was nu bij mij niet het geval, maar ik weet bijv. bij een ander traject met welke trein mijn vader altijd naar het werk gaat).

Radio 1 had het over een bocht en een bos of zoiets (heb niet alle details meegekregen, luisterde maar met een half oor en dat gaat bij mij in het Nederlands niet altijd al te best) waardoor de machinist niet ver vooruit kon kijken en daardoor (bijna) ongeremd op dat ding geknald.

Die luchtfoto is echt dramatisch...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Hainje » Di 23 Feb 2016, 14:45

fogeltje schreef:De klap moet behoorlijke zijn geweest. De hele trein ligt op zijn zij en de telegraaf overdreef niet toen ze schreef dat de machinistencabine is weggevaagd. Daar is niets meer van over.
De Telegraaf die de waarheid schrijft, het moet niet veel gekker worden. :shock:
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor reisthijs » Di 23 Feb 2016, 14:47

baladid schreef:Radio 1 had het over een bocht en een bos of zoiets (heb niet alle details meegekregen, luisterde maar met een half oor en dat gaat bij mij in het Nederlands niet altijd al te best) waardoor de machinist niet ver vooruit kon kijken en daardoor (bijna) ongeremd op dat ding geknald.
Dit is de locatie van het ongeval: https://www.google.nl/maps/@52.5012196, ... a=!3m1!1e3

Dat is inderdaad net na een stukje bos en een bocht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Meltrain » Di 23 Feb 2016, 15:04

Wat een klap moet dat zijn geweest. :shock: :(

Ik hoop dat de gewonden er weer bovenop komen en ik wil de nabestaanden van de machinist veel sterkte wensen met de verwerking van het verlies. :(

Verder ben ik uiteraard zeer beniuwd naar het onderzoek naar de oorzaak van dit ongeluk.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

dennistd
Berichten: 1375
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor dennistd » Di 23 Feb 2016, 15:30

baladid schreef:Veel interessanter was het ritnummer geweest. ..

Afbeelding Op dinsdag 23 februari 2016 10:29 schreef dennistd het volgende:

[..]

De melding op p2000 is 8:51. Kijk ik naar de vertrektijden van Dalfsen is daar om 8:47 spitssneltrein 13832 uit Coevorden gewoon vertrokken. Het zal dus trein 13819 moeten zijn, die om 8:45 uit Dalfsen vertrekt als spitssneltrein Zwolle-Coevorden.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Z2N » Di 23 Feb 2016, 15:38

Trein 13819 was inderdaad de laatste trein die Dalfsen verlaten heeft richting Emmen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

CSA2
Berichten: 93
Lid geworden op: Vr 13 Sep 2013, 19:17

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor CSA2 » Di 23 Feb 2016, 16:36

De klap moet heel hard zijn geweest... Ik zat naar de beelden te kijken en meerdere bakken leken krom te zijn.

Veel sterkte toegewenst aan de familie/collega's van de mcn en een ieder die gewoon onderweg was naar zijn bestemming...

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor JWM » Di 23 Feb 2016, 16:44

Is dit het nadeel van een lighttrain dat die makkelijker uit de rails klapt bij zo'n aanrijding?

Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Bemined » Di 23 Feb 2016, 17:14

Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee. Wat ik het meest bizarre vind is dat de cabine compleet weggevaagd is, maar de rest van de bak amper vervormd lijkt te zijn. Alsof je als machinist in een kreukelzone je werk loopt te doen :cry:

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3254
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Aking » Di 23 Feb 2016, 17:16

Is dat niet vaker het geval?

Het is misschien hard, maar in de cabine is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maar 1 of hoogstens 2 man aanwezig, van het deel daar achter kun je dat niet zeggen.

En als je dan moet kiezen tussen 1-2 of misschien wel 50 man... :X
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

starx
Berichten: 429
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor starx » Di 23 Feb 2016, 17:31

JWM schreef:Is dit het nadeel van een lighttrain dat die makkelijker uit de rails klapt bij zo'n aanrijding?


Het blijft speculeren, maar ik denk niet dat een ander type treinstel wel op de rails was gebleven. Als ik het goed heb, moeten alle nieuwe treinen wel zo ontworpen zijn dat ze bij een botsing met een normale personenauto niet ontsporen. Daarom moest Mat 64 ook eigenlijk begin dit jaar buiten dienst, want daarbij is dat risico groter.

Wat ik me ook nog afvroeg: Kunnen Arriva en/of Prorail de schade verhalen als er sprake is van verwijtbaar handelen/nalaten. Dat kan leiden tot miljoenenclaims, zeker als het treinstel total loss wordt verklaard.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor reisthijs » Di 23 Feb 2016, 17:31

Bemined schreef:Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee.
Het is wel 'light', een Plan V is namelijk niet zo 'heavy' als je misschien denkt.
Dat relatief lage gewicht in combinatie met het feit dat onder de kop altijd een loopdraaistel zit maakt dat zowel Plan V als GTW relatief snel ontsporen.
Alleen bij een GTW is het risico verkleind door een baanruimer, die Plan V nooit gekregen heeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Bemined » Di 23 Feb 2016, 17:58

Dat van Plan V valt ook wel weer mee als je gaat kijken naar de individuele bakken, de niet aangedreven kopbak van ICM is dan ongeveer net zo zwaar doordat bij ICM de aangedreven kopbak 30% zwaarder is dan de niet aangedreven. Ik denk dat het inderdaad meer meespeelt dat het motordraaistel in een aparte bak halverwege de trein zit en de kop van de trein dus relatief licht is. Bij een aanrijding als deze weet ik echter niet of op de rails blijven iets uitgemaakt zou hebben voor de machinist, die cabine is niet door de ontsporing zo verwoest.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Vinny » Di 23 Feb 2016, 18:12

Bemined schreef:Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee. Wat ik het meest bizarre vind is dat de cabine compleet weggevaagd is, maar de rest van de bak amper vervormd lijkt te zijn. Alsof je als machinist in een kreukelzone je werk loopt te doen :cry:

Dat is natuurkunde, met zulke massa's en zulke snelheden valt een trein bijna niet zo te ontwerpen dat er bij een botsing voldoende kreukelruimte is, wanneer het een hoogwerker betreft. Ik denk dat bij een botsing met een gewone auto de schade veel minder groot was. Maar goed, een auto geeft veel meer mee omdat die veel lichter is dan een trein.

Verder een bijzonder heftig ongeluk :( Sterkte aan de betrokkenen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor SuperGhost » Di 23 Feb 2016, 18:34

De vergelijking tussen trein en auto is natuurlijk een beetje vreemd.

In een auto zit je niet in de neus van het voertuig en bevind je je als bestuurder dus niet in de kreukelzone (m.u.v. je benen)

In een trein bevind de machinist zich wél in de neus en werkt dus in de kreukelzone van de trein. Was het ook niet zo dat als een machinist een botsing ziet aankomen hij een snelremming moet inzetten en daarna de cabine moet verlaten (mits daar nog tijd voor is uiteraard)?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25081
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Daniel » Di 23 Feb 2016, 19:11

Overigens kan ik mij voorstellen dat dit een flinke psychologische klap moet zijn voor de medewerkers van Arriva, het is een kleine club die erop rijdt, het personeel kent elkaar. -o-

Dat zal ongetwijfeld voor heel Arriva zo zijn. Ik hoorde op een zeker moment Arriva-directeur Anne Hettinga op de radio geïnterviewd worden en daar hoorde je een totaal andere kant van die man. Ook hij deed hevig geëmotioneerd zijn verhaal.

Hainje schreef:Ho-ly Shhhiiiittttttt. :shock:
Dat moet een beste klap zijn geweest als je een trein op die manier geparkeerd krijgt.

Ik had ook wel even iets van wow, dat is een puinhoop toen ik de eerste foto's zag. Van de cabine was ook echt helemaal niets over, tot ik de eerste luchtfoto zag had ik die überhaupt niet als zodanig herkent.

Wat betreft hoe de trein er na de botsing bij lag: ik las net dat het voertuig al grotendeels de overweg over was toen het ongeluk gebeurde. Dat heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij het kantelen van de trein gezien de krachten dan op de ene helft werken terwijl de andere helft nog niet afgeremd werd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3555
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Milco » Di 23 Feb 2016, 19:18

Heftige beelden allemaal en sterkte voor de machinist, familie en andere betrokkenen. :shock:
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor sirvinniei » Di 23 Feb 2016, 20:12

Is er al bekend wat er precies is gebeurd? Want ik hoor vlagen informatie over iets van een hoogwerker een iets met rupsbanden, maar de precieze oorzaak hoe ik niet. Lijkt me toch heel belangrijk dat er maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer gebeurt.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Hainje » Di 23 Feb 2016, 20:19

Wat er precies is gebeurd zijn ze nu natuurlijk aan het onderzoeken, het is nog veel te vroeg om daar ook maar één zinnig antwoord op te geven. Veel meer informatie dan dat er op de nieuwssites rondgaat is er naar mijn weten in ieder geval niet.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3254
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Berichtdoor Aking » Di 23 Feb 2016, 20:21

sirvinniei schreef:Is er al bekend wat er precies is gebeurd? Want ik hoor vlagen informatie over iets van een hoogwerker een iets met rupsbanden, maar de precieze oorzaak hoe ik niet. Lijkt me toch heel belangrijk dat er maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer gebeurt.


Precies! Alle overwegen weg! en alle treinen weg! en ojah, vergeet alle hoogwerkers niet! :X

Waar gewerkt wordt vallen spaanders, en waar mensen leven gaan mensen dood! Laten we alsjeblieft stoppen met dat alles maar altijd helemaal uit willen sluiten :|
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast