Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door SuperGhost »

Mooi verwoord :mrgreen:
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door sirvinniei »

SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Lees ik nu goed dat er voor veel geld een station wordt verbouwd, terwijl de situatie voor de reiziger er niet op vooruit gaat? :shock:
Deze verbouwing maakt de sprinter Ede-Utrecht mogelijk, waardoor de intercity versneld kan worden. (voordelig voor reizigers uit Gelderland, Oost-Brabant en Noord-Limburg) en met de verbouwing verbeterd de voorzieningen voor reizigers die in Ede op de trein stappen. Ook verdwijnt de (met name voor nieuwe reizigers) verwarrende situatie met 2 verschillende busstations in Ede én worden de overstappen tussen de bussen in Ede daardoor beter. Verder wordt de fietsenstalling en parkeergelegenheid uitgebreid.

Genoeg voordelen dus.
T is natuurlijk wel de vraag hoe erg nodig en hoe stabiel PHS nou daadwerkelijk is, volgens mij zijn er op dit forum genoeg discussies hierover geweest.
Ik heb geen onderschrift
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Aking »

8-)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Ook verdwijnt de (met name voor nieuwe reizigers) verwarrende situatie met 2 verschillende busstations in Ede én worden de overstappen tussen de bussen in Ede daardoor beter. Verder wordt de fietsenstalling en parkeergelegenheid uitgebreid.
Er wordt nu toch maar 1 busstation gebruikt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Durashift »

regenmaker schreef:
SuperGhost schreef:Ook verdwijnt de (met name voor nieuwe reizigers) verwarrende situatie met 2 verschillende busstations in Ede én worden de overstappen tussen de bussen in Ede daardoor beter. Verder wordt de fietsenstalling en parkeergelegenheid uitgebreid.
Er wordt nu toch maar 1 busstation gebruikt.
Lijnen naar Wageningen (UR) komen niet op de noorzijde, d8 ik.

Wat betreft de houtoverkapping..
Welke bos wordt daarvoor gebruikt?
Misschien het hout wat weggekapt is voor de verbreding van de A12 na Ede?
Dat zou een mooie 'win-win duurzaamheidsslagje kunnen zijn.

Verder vind ik Amsterdam Bijlmer Arena toch ook een aardige hoeveelheid hout in de overkapping hebben zitten..
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door sirvinniei »

Sinds een paar maanden stoppen de 88 en 84 ook gewoon aan de noordzijde
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef:Sinds een paar maanden stoppen de 88 en 84 ook gewoon aan de noordzijde
oh, okay. Lekker krap dan..
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Zugführer »

Past prima, reis tegenwoordig een aantal keer per maand met lijn 84/88 en heb het nog nooit als te krap ervaren.
Maar voor de 84 en 88 is het wel positief dat het hele busstation naar de zuidzijde gaat verhuizen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Vinny »

sirvinniei schreef:
SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Lees ik nu goed dat er voor veel geld een station wordt verbouwd, terwijl de situatie voor de reiziger er niet op vooruit gaat? :shock:
Deze verbouwing maakt de sprinter Ede-Utrecht mogelijk, waardoor de intercity versneld kan worden. (voordelig voor reizigers uit Gelderland, Oost-Brabant en Noord-Limburg) en met de verbouwing verbeterd de voorzieningen voor reizigers die in Ede op de trein stappen. Ook verdwijnt de (met name voor nieuwe reizigers) verwarrende situatie met 2 verschillende busstations in Ede én worden de overstappen tussen de bussen in Ede daardoor beter. Verder wordt de fietsenstalling en parkeergelegenheid uitgebreid.

Genoeg voordelen dus.
T is natuurlijk wel de vraag hoe erg nodig en hoe stabiel PHS nou daadwerkelijk is, volgens mij zijn er op dit forum genoeg discussies hierover geweest.
Ik denk dat het beter is om een drietreinensysteem toe te passen tussen Utrecht en Arnhem:
2x per uur IC Utrecht-Arnhem (non stop), rijdt één keer per duur door naar Duitsland.
4x per uur IR Utrecht-Driebergen-Veenendaal-Ede-Arnhem.
4x per uur Sprinter Utrecht-Rhenen
2x per uur Sprinter Amersfoort-Arnhem.
Hiervooor is partiële verdubbeling van het spoor tussen Utrecht en De Haar aansl. nodig en moet er een fly-over (of diveunder) bij Ede worden aangelegd. Als de bovenste IC 200 km/h als maximumsnelheid heeft dan moet het hele spoor tussen Utrecht en De Haar verdubbeld worden.

Dat kost inderdaad meer geld dan de geslachtsverandering van station Ede, maar het biedt wél meerwaarde voor de reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door regenmaker »

Gaan we niet te veel fantaseren? :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat de luchtfiets al te lang in de schuur stond
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door SuperGhost »

Wees blij dat het dit keer niet mijn schuld was dat die luchtfiets uit de schuur kwam :wink:
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door ..... »

Toch vind ik het wel een grote verbouwing voor zo weinig winst qua infrastructuur. Er wordt nu een station gebouwd op één specifiek dienstregelingsmodel. In zijn huidige opzet is het station flexibeler dan de nieuwe situatie. De grootste fout is in mijn ogen dat je de NS (of andere vervoerder, ooit) dwingt om met een lullig onrendabel stoptreintje te pendelen tussen Arnhem Centraal en Ede-Wageningen. Zowel een koppeling met de stoptrein naar Amersfoort, als eentje met een sprinter naar Utrecht zouden dat probleem kunnen ondervangen. Maar beide oplossingen worden met deze sporenlayout niet echt makkelijker gemaakt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door SuperGhost »

..... schreef:Toch vind ik het wel een grote verbouwing voor zo weinig winst qua infrastructuur. Er wordt nu een station gebouwd op één specifiek dienstregelingsmodel.
Dat gebeurd helaas wel vaker, zie bijv. Utrecht Centraal. En zo wordt Amsterdam Centraal nu ook verbouwd volgens het model Weesp<->Haarlem en Breukelen<->Zaandam.
..... schreef:In zijn huidige opzet is het station flexibeler dan de nieuwe situatie. De grootste fout is in mijn ogen dat je de NS (of andere vervoerder, ooit) dwingt om met een lullig onrendabel stoptreintje te pendelen tussen Arnhem Centraal en Ede-Wageningen. Zowel een koppeling met de stoptrein naar Amersfoort, als eentje met een sprinter naar Utrecht zouden dat probleem kunnen ondervangen. Maar beide oplossingen worden met deze sporenlayout niet echt makkelijker gemaakt.
Een stoptrein Arnhem-Amersfoort zou wellicht nog wel kunnen (afhankelijk van de exacte dienstregeling), maar dan moet die wel vanaf Arnhem op spoor 3 afhandelen en ri. Arnhem op spoor 1. Maar een doorgaande sprinter Arnhem-Utrecht wordt inderdaad lastig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Wubbo »

Voor Amsterdam Centraal is er nog geen definitief ontwerp bekend.

Sowieso hebben we nog geen sporenplan bekend van Ede toch? Alleen een gedachte van SuperGhost vind ik in dit topic?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door SuperGhost »

Dat is niet wat ik bedacht heb, maar hoe in de tekeningen in dat document de sporen zijn ingetekend.
Je kunt je wellicht afvragen in hoeverre in dat document het definitieve sporenplan zit. Maar dat is toch iets anders dan dat ik het bedacht zou hebben :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Wubbo »

Ik heb het inderdaad niet helemaal jofel geschreven: het is jouw interpretatie van wat er in het document staat. Toch? Anders heb ik nu voor de tweede keer over het sporenplan heen gekeken in dat document.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door SuperGhost »

Zo beschrijf je het beter. :wink:

Ik heb het overigens uit de overzichtsplaatjes op pagina's 8 en 9, al zijn de sporen daar niet overal heel duidelijk te zijn.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door jossevb »

Paar vraagjes:
In de artist impression zie ik helemaal geen poortjes. Komen er alleen paaltjes of zijn ze gewoonweg vergeten.

Sprinters Utrecht - Ede gaan keren via de kerrsporen. Waarom kan dat niet aan het perron?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door Tochjo »

jossevb schreef:In de artist impression zie ik helemaal geen poortjes. Komen er alleen paaltjes of zijn ze gewoonweg vergeten.
"Het nieuwe station Ede-Wageningen krijgt veel groen, veel hout, veel ruimte voor de fiets en géén toegangspoortjes." (bron)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door regenmaker »

Waarom heffen ze de stations Oosterbeek en Wolfheze niet gewoon op? Vanuit Arnhem is de bus naar Oosterbeek veel frequenter en waarschijnlijk ben je dan ook veel dichter bij je bestemming. Wolfheze is een klein dorpje en wordt ontsloten met 2 buurtbussen voor slechts 1600 inwoners vind ik een station en twee buurtbussen wel veel van het goede. Desnoods kan lijn 10 vanaf Papendal worden doorgetrokken naar Wolfheze voor een doordeweekse vaste ontsluiting als het station wordt gesloten. Dan hoef je bij de verbouwing ook geen rekening te houden met een sprinter Ede - Arnhem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door ..... »

Ik denk dat het station in Wolfheze er ook is om Renkum iets van een verbinding te geven. Het aantal reizigers ligt in Wolfheze zelfs iets hoger dan in Oosterbeek.

Een busverbinding in plaats van een treinverbinding zou toch wel een flinke verslechtering inhouden. Zeker voor reizigers in de richting Utrecht en verder. Beide plaatsen worden zou ook wel erg het slachtoffer van de vicieuze cirkel van het afwaarderen van een dienstregeling en het krimpen van reizigersaantallen, wat op zijn beurt weer een verdere afwaardering (of opheffing) lijkt te rechtvaardigen. Beide stations hebben ruimschoots bestaansrecht bij een halfuurlijkse, doorgaande verbinding in beide richtingen. Dat zou dan ook de inzet moeten zijn. Arnhem Centraal heeft in alle richtingen goede stoptreinverbindingen met het eerstvolgende grote station. Treinen die goed vol zitten. Maar juist in de richting van belangrijke stations als Utrecht Centraal en Amersfoort, ontbreekt zo'n verbinding.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door regenmaker »

..... schreef:Ik denk dat het station in Wolfheze er ook is om Renkum iets van een verbinding te geven. Het aantal reizigers ligt in Wolfheze zelfs iets hoger dan in Oosterbeek.
Dat is denk ik meer, omdat Oosterbeek veel frequente en snelle buslijnen naar Arnhem CS heeft, daarnaast ligt het station ook aan de rand van Oosterbeek (niet erg gunstig). Wolfheze heeft voor zijn verbinding met Arnhem niet echt een alternatief.

Oosterbeek zou denk ik alleen baad hebben bij een rechtstreekse verbinding met Utrecht of Amersfoort.
..... schreef:Een busverbinding in plaats van een treinverbinding zou toch wel een flinke verslechtering inhouden.
Alleen voor Wolfheze. Oosterbeek kan prima af met zijn bestaande busverbindingen met Arnhem.
..... schreef:Ik denk dat het station in Wolfheze er ook is om Renkum iets van een verbinding te geven.
Ja misschien een aantal fietsers of mensen die worden afgezet met de auto, maar volgens mij maakt het overgrote gedeelte van de mensen gebruik van lijn 352 die in de spits niet voor niets 6x/uur rijdt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door ..... »

Oosterbeek kan prima - laten we zeggen redelijk, want de rit uitzitten naar Arnhem Centraal is toch wel aanzienlijk langer dan de trein er over doet - zonder trein naar Arnhem, als je ervan uitgaat dat iedereen ook in die richting reist.

Bottom line is dat beide stations een prima reizigerspotentie hebben. Op basis van het schaarse aantal stations dat de huidige verbinding aandoet en de lage frequentie, doen ze het namelijk lang niet slecht. De dienstregeling is dan ook nooit uitgekleed omdat er te weinig reizigers waren, maar vanwege infrastructurele en concessiegerelateerde beperkingen. Zo creëer je de hierboven beschreven vicieuze cirkel. Een vergelijkbaar proces leidde tot verliezen op tal van regionale lijnen die nu, in de handen van andere vervoerders, opeens best potentie lijken te hebben. Zolang je een lijn maar niet opzichtig als ondergeschoven kindje behandelt.

Zorg voor een goede doorgaande sprinter tussen Arnhem en/of Utrecht en Amersfoort. Als Wolfheze en Oosterbeek dan nog niet aan pak em beet de reizigersaantallen van Maarn of Bunnik komen, dan zou je eens over opheffing kunnen nadenken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Bericht door SuperGhost »

waarom zou de regio willen meewerken aan het sluiten van die stations? dat zou betekenen dat de kosten dan verplaatst worden van de NS naar de provincie Gelderland... lijkt me sterk dat Gelderland dat een slim plan vindt. Al denk ik dat het dan gewoon betekend dat Wolfheze dan gewoon geheel aangewezen zal worden op het buurtbusje dat daar nu rijdt en dus geen rechtstreekse verbindingen meer zal hebben met zowel Arnhem als Ede.

De provincie zal echter met genoegen de bediening van die stations willen overnemen, daar pleiten ze immers al veel langer voor. Connexxion heeft in het verleden ook al verteld dat het ook graag doorrijdt naar Arnhem met stops in Wolfheze en Oosterbeek en dat ze dat waarschijnlijk kostenneutraal zouden kunnen, aangezien het ze veel extra reizigerskilometers oplevert en ook nieuwe reizigers, ook op de Valleilijn zelf.

Maar dwalen we nu niets iets af van het onderwerp: de verbouwing van station Ede-Wageningen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten