BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 618
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor cassie127 » Ma 20 Jun 2016, 00:37

BAM Rail verbouwt Kamperlijntje
KAMPEN - De vernieuwing van het Kamperlijntje is voorlopig gegund aan BAM Rail. Het gaat om de elektrificatie, spoorvernieuwing en bouw van een station bij Stadshagen. De werkzaamheden worden in 2017 uitgevoerd. wordt uitgevoerd door BAM Rail.

Lees verder: http://www.destentor.nl/regio/kampen/ba ... -1.6112680
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Ma 20 Jun 2016, 09:11

Wordt station Stadshagen enkelsporig of al dubbelsporig? Zou beetje vreemd zijn om de lijn juist nu niet voor te bereiden op 4x per uur terwijl nu alles over hoop gaat.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 813
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor trolly » Ma 20 Jun 2016, 10:00

Hier is wel wat meer te lezen, maar niets over dubbelspoor bij Stadshagen.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 618
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor cassie127 » Ma 20 Jun 2016, 10:13

Het was zover ik weet de bedoeling om gewoon 2×/uur per richting te blijven rijden.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Di 21 Jun 2016, 09:48

Hmm, dacht ooit eens te lezen dat die ambitie op termijn er wel lag voor 4x per uur. Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt de meerwaarde van station Stadshagen als de trein 2x per uur blijft rijden terwijl de bus 4-6x per uur rijdt. Aansluiting op de IC richting Lelystad/Schiphol is er bijvoorbeeld niet eens.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 618
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor cassie127 » Di 21 Jun 2016, 10:19

In het kader van de bezuinigingen op de bus is dit station al een redelijk alternatief. :pos:
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor reisthijs » Di 21 Jun 2016, 11:32

NintendoC schreef:Hmm, dacht ooit eens te lezen dat die ambitie op termijn er wel lag voor 4x per uur.
De ambitie is er wel maar het geld niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

sirvinniei
Berichten: 1242
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor sirvinniei » Di 21 Jun 2016, 12:01

Jup, er wordt in Zwolle al sterk overwogen om busfrequenties van 4 naar 2 keer per uur terug te brengen om tekorten terug te dringen. Dan is de trein natuurlijk een beter (hoewel duurder) alternatief.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Di 21 Jun 2016, 12:08

sirvinniei schreef:Jup, er wordt in Zwolle al sterk overwogen om busfrequenties van 4 naar 2 keer per uur terug te brengen om tekorten terug te dringen. Dan is de trein natuurlijk een beter (hoewel duurder) alternatief.


Voor sommige lijnen kan dat ook prima. Lijnen van en naar de woonwijken rijden buiten de spits bijna leegrond. Die kunnen na 9 uur prima naar 2x per uur.

Alleen voor de reiziger is teruggang van het aantal bussen in Stadshagen vanwege de opening van het nieuwe station natuurlijk niet erg leuk. Vraag me ook af hoe ze dat in hemelsnaam in twee stellen FLIRT willen gaan krijgen. Vanuit Kampen rijden de huidige boemels al behoorlijk vol in de spits, moet je nagaan als zo'n gigantische nieuwbouwwijk daarbij in moet. Lijkt me niet te gaan passen met twee stellen.

j-ason
Berichten: 48
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:24

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor j-ason » Di 21 Jun 2016, 13:30

Waarom wordt er niet meteen op een andere bovenleidingsspanning ingezet dan 1500 V. Het is toch de bedoeling om naar 3000 V en op termijn 25 kV te gaan?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Z2N » Di 21 Jun 2016, 14:30

Omdat je dan een peperdure spanningssluis moet gaan bouwen voor zo'n klein en nietszeggend stukje.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Di 21 Jun 2016, 21:20

Z2N schreef:Omdat je dan een peperdure spanningssluis moet gaan bouwen voor zo'n klein en nietszeggend stukje.


Haha, ik zou het maar niet tegen de gemiddelde Kampenaar zeggen. Die komt je met een hooivork achterna :P

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Hainje » Di 21 Jun 2016, 21:29

Maakt het niet minder waar wat Z2N zegt. Als het echt zo'n cashcow was over die paar kilometer, dan was het wel binnen het HRN gebleven dunkt mij.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor reisthijs » Di 21 Jun 2016, 21:37

Waarom zou je eigenlijk een spanningssluis nodig hebben, het is toch een eilandbedrijfje...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Z2N » Di 21 Jun 2016, 23:05

Je moet toch station Zwolle kunnen bereiken dunkt me... (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor dennistd » Di 21 Jun 2016, 23:27

Dat valt nog wel op te lossen, je zou dan de sporen 12 en 13 van die afwijkende bovenleidingsspanning kunnen voorzien. Maar wat denk je wat het kost om een aparte deelserie in het materieelpark voor Zwolle-Kampen te hebben? Aangezien je daar maar één stel nodig hebt zou je bij een reservestel meteen 100% duurder uit zijn.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Vinny » Wo 22 Jun 2016, 07:47

Afbreken die handel en busbaan van maken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor regenmaker » Wo 22 Jun 2016, 11:43

Vinny schreef:Afbreken die handel en busbaan van maken.


Iemand die snapt! ;) *bus*
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Z2N » Za 02 Jul 2016, 15:03

Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.

[...]

Het viaduct werd tussen 2007 en 2008 gebouwd als onderdeel van de omleiding van de N331 om Stadshagen heen. Volgens een woordvoerder van de gemeente dateren de eerste schetsen van het viaduct uit 2006. "Toen was er nog sprake dat er een tram zou gaan rijden. Daarvoor gelden heel andere eisen en daar zijn we toen van uit gegaan."

Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.

Bron en meer
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 813
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor trolly » Za 02 Jul 2016, 15:27

Z2N schreef:Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.

Oh, dan zal het vast niet duur zijn 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Vinny » Za 02 Jul 2016, 16:46

Totale verspilling van belastinggeld. De provincie Overijssel heeft toch al zoveel in kas. :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 618
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor cassie127 » Za 02 Jul 2016, 21:18

Paar extra busritjes wegbezuinigen en je hebt er het geld voor. Lijn 161 & 166 gaan er trouwens uit op de zaterdag. Heb dit nu al van meerdere chauffeurs gehoord.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Durashift » Zo 03 Jul 2016, 17:50

Z2N schreef:Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.

[...]

Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.

Bron en meer


Wat is er mis mee om dat stukje stroomloos te laten?
Net zoals dit bij te openen spoorbruggen ook toegepast wordt..

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Zo 03 Jul 2016, 18:35

Bij stukken zonder bovenleiding komt de stroomafnemer iets omhoog, daarom is op de plek waar de trein weer onder de draad komt de bovenleiding extra hoog.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1993
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Chrysa » Zo 03 Jul 2016, 21:59

Maar dat is bij bruggen dan toch ook zo? Lijkt me dat je de bovenleiding weer iets hoger kan laten beginnen, zodat je de geleider geleidelijk weer naar beneden krijgt.

Edit: Nevermind, ik ben dom.
Laatst gewijzigd door Chrysa op Zo 03 Jul 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten