Ontwikkelingen Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Z2N »

Als de bovenleiding onderbreekt schiet de stroomafnemer omhoog, dus in dit geval tegen het viaduct aan. Dat lijkt mij niet erg gezond... :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Chrysa »

Oh ja, oeps. :oops:

Maar wat ziet hier dan bij de brug over de Oude Maas? Het neemt in ieder geval een stuk minder verticale ruimte in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Er zit een op die brug een vaste constructie waar de stroomafnemer tegenaan gaat. Er staat ook gewoon stroom op, de airco valt niet uit tijdens het passeren.

In Nederland heb je dit volgens mij nog niet, maar je hebt ook bovenleidingconstructies met een vaste rail. Die zijn minder gevoelig voor storingen dan draadconstructies, maar zorgen wel dat stroomafnemers sneller slijten. Door het hogere gewicht worden ze voornamelijk in tunnels gebruikt waar je moeilijk kan werken en de constructie aan het plafond kan bevestigen. In Leipzig hebben ze dat in de Citytunnel gebruikt bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door marvinkok »

En net zoals in Berlin Hbf Tief?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Als de bovenleiding onderbreekt schiet de stroomafnemer omhoog, dus in dit geval tegen het viaduct aan. Dat lijkt mij niet erg gezond... :mrgreen:
Ah okay, Niet aan gedacht.

Wellicht dan iets van het plafond afknabbelen.?

http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pro ... aspx#81186
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Suus »

marvinkok schreef:En net zoals in Berlin Hbf Tief?
Ik wist het niet, maar een foto levert inderdaad bevestiging dat het daar ook zo is.

Schijnt in het Duits Deckenstromschiene te heten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Ardan »

Toen ik daar eens met de opleiding Stedebouwkundig Ontwerpen was wisten de leraren enthousiast te vertellen dat 'zelfs de bovenleiding speciaal is ontworpen als een strakke balk om bij de stijl van dit station te passen' :') Ik heb ze maar in de waan gelaten (A)
Ik doe ook maar wat
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door van020 »

Deze bovenleidingconstructie is ook dichter bij huis te vinden, enkele 100'en meters de schipholtunnel. Een foto heb ik niet kunnen vinden, maar het is te zien in dit filmpje: https://youtu.be/sCYRZZ3XYkw?t=6m54s
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door reisthijs »

Nog even over station Stadshagen, hier staan een paar impressies:
buromaan.nl/projecten/architectuur/kunstwerk/belvederetunnel-zwolle
Het lijkt er niet op dat er rekening is gehouden met een eventueel tweede spoor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door n-evo »

Bee schreef:In Nederland heb je dit volgens mij nog niet, maar je hebt ook bovenleidingconstructies met een vaste rail. Die zijn minder gevoelig voor storingen dan draadconstructies, maar zorgen wel dat stroomafnemers sneller slijten. Door het hogere gewicht worden ze voornamelijk in tunnels gebruikt waar je moeilijk kan werken en de constructie aan het plafond kan bevestigen. In Leipzig hebben ze dat in de Citytunnel gebruikt bijvoorbeeld.
Het stuk Rietlandpark - Zuiderzeeweg van de 26 is van meet af aan zo uitgerust. Geen trein, maar wel bij deze tramlijn.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door trolly »

Goed gevonden. Ik kan nog de nieuwe brug over de Schinkel in de zuidtak toevoegen, maar dat is eigenlijk een nog wat exotischer constructie, hoewel ik denk dat we die vaker tegen zullen gaan komen.
Een beetje doorfilosoferend over dit 100% off topic onderwerp: bestaat er ook een variant waarbij de kettingdraad vervangen wordt door een starre constructie? Dat zou bij gecompliceerde tram- of trolleybuskruisingen of -keerlussen wat palen kunnen schelen, misschien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Als de bovenleiding onderbreekt schiet de stroomafnemer omhoog, dus in dit geval tegen het viaduct aan. Dat lijkt mij niet erg gezond... :mrgreen:
Je kunt toch ook de pantograaf neerlaten voor het viaduct en weer omhoog laten gaan na het viaduct?
Volgens mij gebeurt (of gebeurde) iets dergelijks ook nabij Roosendaal Grens (omdat de bovenleiding in België hoger hangt dan in Nederland).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door trolly »

Is dat niet meer een dingetje dat de bovenleidingsspanning een beetje hoger zit?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Suus »

De meeste locomotieven hebben een aparte stroomafnemer per spanningsvariant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Ardan »

Het is wel zo dat Nederlandse treinen meestal hun panto omhoog mogen laten staan bij een bovenleidingloze brug, waar buitenlandse treinen hem neer moeten laten. Nederlandse panto's zijn voorzien van een nokje waardoor de panto niet hoger dan x komt terwijl buitenlandse doorschieten.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Er was toch iets waarom de Benluxtrein zovaak de bovenleiding stuk trok op de Kagerbrug?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Ardan »

Ja omdat de Belgische locs dus geen nokje hebben :P
Ik doe ook maar wat
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

2 maanden geen trein tussen Zwolle en Kampen

Bericht door flipje »

Meer dan twee maanden GEEN TREINEN tussen Zwolle en Kampen.
Door de ombouw van het Kamperlijntje, van diesel naar elektrificatie en de daarbij horende werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Zwolle en Kampen in de periode juni, juli en augustus.
Deze buitendienststelling is van maandag 5 juni tot en met 27 augustus. In deze periode rijden er bussen tussen Zwolle en Kampen, of u kunt de trein van Zwolle naar Kampen-Zuid pakken en andersom. De Nederlandse Spoorwegen geeft aan dat de extra reistijd tussen de 15 en 30 minuten zal zijn.
Bron: https://www.facebook.com/StadKampen/
Onder de noemer handig gepland.. precies in deze periode 15 t/m 18 juni zijn de internationale Hanzedagen in Kampen. Er worden 300.000 bezoekers verwacht! Ideaal moment om bezig te gaan met de elektrificatie aan het Kamperlijntje :')
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door cassie127 »

Ja maar in het nieuwe schooljaar nog bezig zijn is ook nie5 handig. Kampen zuid is overigens een redelijk alternatief (als NS ook ieder half uur vervoer tussen beide stations in Kampen gaat regelen naast de huidige lijnen)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Zonnig »

Het zou natuurlijk mooi zijn als de NS in samenspraak met XX een treinvervangende buslijn zou rijden van Zwolle via Kampen door de stad naar Kampen Zuid met stops in Kampen op een doorgaande route. Als je dan alleen een treinkaartje Zwolle - Kampen / Kampen Zuid heb wordt je in de stad afgezet en bij de stations. Voordeel is dat dan de extra reistijd beperkt kan blijven omdat je niet hoeft over te stappen bij 1 van de stations.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door flipje »

cassie127 schreef:Ja maar in het nieuwe schooljaar nog bezig zijn is ook nie5 handig. Kampen zuid is overigens een redelijk alternatief (als NS ook ieder half uur vervoer tussen beide stations in Kampen gaat regelen naast de huidige lijnen)
Ach, nu valt de buitendiensthelling ook niet in de zomervakantie en die 2 weekjes in september moet geen probleem zijn. Mits CXX in samenwerking met NS zorgt voor een goede overstap op station Kampen Zuid.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Wubbo »

September is beduidend drukker dan juni. In september beginnen de scholen weer, waardoor alle middelbare scholieren weer naar school moeten en hogescholen (en ROCs etc) beginnen ook, en nog niet iedereen die dat wil heeft een kamer. Juni is juist rustig omdat de examens dan geweest zijn (dus een deel van de middelbare scholieren forenst niet meer), een deel van de HBO-ers is afgehaakt omdat ze niet de juiste studie hebben gevonden, en het grootste deel van de mensen die op kamers moeten dan een kamer heeft. Daarnaast speelt het weer mee, dat in juni meestal beter is dan in september zodat mensen eerder geneigd zijn te gaan fietsen of met de scooter/brommer/etc te reizen. Niet voor niets haalt NS zijn vervoerpieken altijd in september en oktober.

Zo'n evenement is dan inderdaad onhandig, maar met een pendel vanaf Kampen Zuid is dat prima te doen denk ik. Maak er wat moois van (bijvoorbeeld door oude bussen in te zetten, of iets creatiefs te doen met een wandelroute, of wat anders) en je zal er niemand over horen klagen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: 2 maanden geen trein tussen Zwolle en Kampen

Bericht door Roeland »

flipje schreef:Onder de noemer handig gepland.. precies in deze periode 15 t/m 18 juni zijn de internationale Hanzedagen in Kampen. Er worden 300.000 bezoekers verwacht! Ideaal moment om bezig te gaan met de elektrificatie aan het Kamperlijntje :')
Gewoon tijdens die Hanzedagen ook de IC op Kampen-zuid laten stoppen, zou ik zeggen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Dan kan je beter de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] doortrekken, de reguliere kan dat qua rijtijd niet hebben.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door trolly »

Wubbo schreef:(bijvoorbeeld door oude bussen in te zetten, of iets creatiefs te doen met een wandelroute, of wat anders) en je zal er niemand over horen klagen.
Oude bussen... wandelroute... je bedoelt 'de gebruikelijke maatregelen'? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten