Pagina 1 van 4

Ontwikkelingen Kamperlijntje

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 00:37
door cassie127
BAM Rail verbouwt Kamperlijntje
KAMPEN - De vernieuwing van het Kamperlijntje is voorlopig gegund aan BAM Rail. Het gaat om de elektrificatie, spoorvernieuwing en bouw van een station bij Stadshagen. De werkzaamheden worden in 2017 uitgevoerd. wordt uitgevoerd door BAM Rail.

Lees verder: http://www.destentor.nl/regio/kampen/ba ... -1.6112680

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 09:11
door NintendoC
Wordt station Stadshagen enkelsporig of al dubbelsporig? Zou beetje vreemd zijn om de lijn juist nu niet voor te bereiden op 4x per uur terwijl nu alles over hoop gaat.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 10:00
door trolly
Hier is wel wat meer te lezen, maar niets over dubbelspoor bij Stadshagen.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 10:13
door cassie127
Het was zover ik weet de bedoeling om gewoon 2×/uur per richting te blijven rijden.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 09:48
door NintendoC
Hmm, dacht ooit eens te lezen dat die ambitie op termijn er wel lag voor 4x per uur. Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt de meerwaarde van station Stadshagen als de trein 2x per uur blijft rijden terwijl de bus 4-6x per uur rijdt. Aansluiting op de IC richting Lelystad/Schiphol is er bijvoorbeeld niet eens.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 10:19
door cassie127
In het kader van de bezuinigingen op de bus is dit station al een redelijk alternatief. :pos:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 11:32
door reisthijs
NintendoC schreef:Hmm, dacht ooit eens te lezen dat die ambitie op termijn er wel lag voor 4x per uur.
De ambitie is er wel maar het geld niet.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 12:01
door sirvinniei
Jup, er wordt in Zwolle al sterk overwogen om busfrequenties van 4 naar 2 keer per uur terug te brengen om tekorten terug te dringen. Dan is de trein natuurlijk een beter (hoewel duurder) alternatief.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 12:08
door NintendoC
sirvinniei schreef:Jup, er wordt in Zwolle al sterk overwogen om busfrequenties van 4 naar 2 keer per uur terug te brengen om tekorten terug te dringen. Dan is de trein natuurlijk een beter (hoewel duurder) alternatief.
Voor sommige lijnen kan dat ook prima. Lijnen van en naar de woonwijken rijden buiten de spits bijna leegrond. Die kunnen na 9 uur prima naar 2x per uur.

Alleen voor de reiziger is teruggang van het aantal bussen in Stadshagen vanwege de opening van het nieuwe station natuurlijk niet erg leuk. Vraag me ook af hoe ze dat in hemelsnaam in twee stellen FLIRT willen gaan krijgen. Vanuit Kampen rijden de huidige boemels al behoorlijk vol in de spits, moet je nagaan als zo'n gigantische nieuwbouwwijk daarbij in moet. Lijkt me niet te gaan passen met twee stellen.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 13:30
door j-ason
Waarom wordt er niet meteen op een andere bovenleidingsspanning ingezet dan 1500 V. Het is toch de bedoeling om naar 3000 V en op termijn 25 kV te gaan?

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 14:30
door Z2N
Omdat je dan een peperdure spanningssluis moet gaan bouwen voor zo'n klein en nietszeggend stukje.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 21:20
door NintendoC
Z2N schreef:Omdat je dan een peperdure spanningssluis moet gaan bouwen voor zo'n klein en nietszeggend stukje.
Haha, ik zou het maar niet tegen de gemiddelde Kampenaar zeggen. Die komt je met een hooivork achterna :P

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 21:29
door Hainje
Maakt het niet minder waar wat Z2N zegt. Als het echt zo'n cashcow was over die paar kilometer, dan was het wel binnen het HRN gebleven dunkt mij.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 21:37
door reisthijs
Waarom zou je eigenlijk een spanningssluis nodig hebben, het is toch een eilandbedrijfje...

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 23:05
door Z2N
Je moet toch station Zwolle kunnen bereiken dunkt me... (A)

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: di 21 jun 2016, 23:27
door dennistd
Dat valt nog wel op te lossen, je zou dan de sporen 12 en 13 van die afwijkende bovenleidingsspanning kunnen voorzien. Maar wat denk je wat het kost om een aparte deelserie in het materieelpark voor Zwolle-Kampen te hebben? Aangezien je daar maar één stel nodig hebt zou je bij een reservestel meteen 100% duurder uit zijn.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 07:47
door Vinny
Afbreken die handel en busbaan van maken.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 11:43
door regenmaker
Vinny schreef:Afbreken die handel en busbaan van maken.
Iemand die snapt! ;) *bus*

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: za 02 jul 2016, 15:03
door Z2N
Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.

[...]

Het viaduct werd tussen 2007 en 2008 gebouwd als onderdeel van de omleiding van de N331 om Stadshagen heen. Volgens een woordvoerder van de gemeente dateren de eerste schetsen van het viaduct uit 2006. "Toen was er nog sprake dat er een tram zou gaan rijden. Daarvoor gelden heel andere eisen en daar zijn we toen van uit gegaan."

Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.

Bron en meer

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: za 02 jul 2016, 15:27
door trolly
Z2N schreef:Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.
Oh, dan zal het vast niet duur zijn 8-)

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: za 02 jul 2016, 16:46
door Vinny
Totale verspilling van belastinggeld. De provincie Overijssel heeft toch al zoveel in kas. :')

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: za 02 jul 2016, 21:18
door cassie127
Paar extra busritjes wegbezuinigen en je hebt er het geld voor. Lijn 161 & 166 gaan er trouwens uit op de zaterdag. Heb dit nu al van meerdere chauffeurs gehoord.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: zo 03 jul 2016, 17:50
door Durashift
Z2N schreef:Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.

[...]

Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.

Bron en meer
Wat is er mis mee om dat stukje stroomloos te laten?
Net zoals dit bij te openen spoorbruggen ook toegepast wordt..

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: zo 03 jul 2016, 18:35
door Suus
Bij stukken zonder bovenleiding komt de stroomafnemer iets omhoog, daarom is op de plek waar de trein weer onder de draad komt de bovenleiding extra hoog.

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Geplaatst: zo 03 jul 2016, 21:59
door Chrysa
Maar dat is bij bruggen dan toch ook zo? Lijkt me dat je de bovenleiding weer iets hoger kan laten beginnen, zodat je de geleider geleidelijk weer naar beneden krijgt.

Edit: Nevermind, ik ben dom.