BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3723
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Z2N » Zo 03 Jul 2016, 22:00

Als de bovenleiding onderbreekt schiet de stroomafnemer omhoog, dus in dit geval tegen het viaduct aan. Dat lijkt mij niet erg gezond... :mrgreen:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1903
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Chrysa » Zo 03 Jul 2016, 22:05

Oh ja, oeps. :oops:

Maar wat ziet hier dan bij de brug over de Oude Maas? Het neemt in ieder geval een stuk minder verticale ruimte in.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Zo 03 Jul 2016, 22:39

Er zit een op die brug een vaste constructie waar de stroomafnemer tegenaan gaat. Er staat ook gewoon stroom op, de airco valt niet uit tijdens het passeren.

In Nederland heb je dit volgens mij nog niet, maar je hebt ook bovenleidingconstructies met een vaste rail. Die zijn minder gevoelig voor storingen dan draadconstructies, maar zorgen wel dat stroomafnemers sneller slijten. Door het hogere gewicht worden ze voornamelijk in tunnels gebruikt waar je moeilijk kan werken en de constructie aan het plafond kan bevestigen. In Leipzig hebben ze dat in de Citytunnel gebruikt bijvoorbeeld.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor marvinkok » Zo 03 Jul 2016, 23:03

En net zoals in Berlin Hbf Tief?

Durashift
Berichten: 681
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Durashift » Zo 03 Jul 2016, 23:50

Z2N schreef:Als de bovenleiding onderbreekt schiet de stroomafnemer omhoog, dus in dit geval tegen het viaduct aan. Dat lijkt mij niet erg gezond... :mrgreen:


Ah okay, Niet aan gedacht.

Wellicht dan iets van het plafond afknabbelen.?

http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pro ... aspx#81186

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Ma 04 Jul 2016, 00:27

marvinkok schreef:En net zoals in Berlin Hbf Tief?

Ik wist het niet, maar een foto levert inderdaad bevestiging dat het daar ook zo is.

Schijnt in het Duits Deckenstromschiene te heten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Ardan » Ma 04 Jul 2016, 00:51

Toen ik daar eens met de opleiding Stedebouwkundig Ontwerpen was wisten de leraren enthousiast te vertellen dat 'zelfs de bovenleiding speciaal is ontworpen als een strakke balk om bij de stijl van dit station te passen' :') Ik heb ze maar in de waan gelaten (A)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

van020
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr 23 Aug 2013, 00:42

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor van020 » Ma 04 Jul 2016, 01:59

Deze bovenleidingconstructie is ook dichter bij huis te vinden, enkele 100'en meters de schipholtunnel. Een foto heb ik niet kunnen vinden, maar het is te zien in dit filmpje: https://youtu.be/sCYRZZ3XYkw?t=6m54s

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor reisthijs » Ma 04 Jul 2016, 11:27

Nog even over station Stadshagen, hier staan een paar impressies:
buromaan.nl/projecten/architectuur/kunstwerk/belvederetunnel-zwolle
Het lijkt er niet op dat er rekening is gehouden met een eventueel tweede spoor.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor n-evo » Ma 11 Jul 2016, 15:24

Bee schreef:In Nederland heb je dit volgens mij nog niet, maar je hebt ook bovenleidingconstructies met een vaste rail. Die zijn minder gevoelig voor storingen dan draadconstructies, maar zorgen wel dat stroomafnemers sneller slijten. Door het hogere gewicht worden ze voornamelijk in tunnels gebruikt waar je moeilijk kan werken en de constructie aan het plafond kan bevestigen. In Leipzig hebben ze dat in de Citytunnel gebruikt bijvoorbeeld.

Het stuk Rietlandpark - Zuiderzeeweg van de 26 is van meet af aan zo uitgerust. Geen trein, maar wel bij deze tramlijn.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 794
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor trolly » Ma 11 Jul 2016, 18:02

Goed gevonden. Ik kan nog de nieuwe brug over de Schinkel in de zuidtak toevoegen, maar dat is eigenlijk een nog wat exotischer constructie, hoewel ik denk dat we die vaker tegen zullen gaan komen.
Een beetje doorfilosoferend over dit 100% off topic onderwerp: bestaat er ook een variant waarbij de kettingdraad vervangen wordt door een starre constructie? Dat zou bij gecompliceerde tram- of trolleybuskruisingen of -keerlussen wat palen kunnen schelen, misschien.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Meltrain » Ma 11 Jul 2016, 20:13

Z2N schreef:Als de bovenleiding onderbreekt schiet de stroomafnemer omhoog, dus in dit geval tegen het viaduct aan. Dat lijkt mij niet erg gezond... :mrgreen:

Je kunt toch ook de pantograaf neerlaten voor het viaduct en weer omhoog laten gaan na het viaduct?
Volgens mij gebeurt (of gebeurde) iets dergelijks ook nabij Roosendaal Grens (omdat de bovenleiding in België hoger hangt dan in Nederland).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 794
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor trolly » Ma 11 Jul 2016, 21:51

Is dat niet meer een dingetje dat de bovenleidingsspanning een beetje hoger zit?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Ma 11 Jul 2016, 22:13

De meeste locomotieven hebben een aparte stroomafnemer per spanningsvariant.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Ardan » Ma 11 Jul 2016, 22:15

Het is wel zo dat Nederlandse treinen meestal hun panto omhoog mogen laten staan bij een bovenleidingloze brug, waar buitenlandse treinen hem neer moeten laten. Nederlandse panto's zijn voorzien van een nokje waardoor de panto niet hoger dan x komt terwijl buitenlandse doorschieten.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Vinny » Ma 11 Jul 2016, 22:57

Er was toch iets waarom de Benluxtrein zovaak de bovenleiding stuk trok op de Kagerbrug?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Berichtdoor Ardan » Ma 11 Jul 2016, 23:41

Ja omdat de Belgische locs dus geen nokje hebben :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast