Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door gkw1969 »

Even een stukje verantwoordelijkheid:
Als buschauffeur ben je het visitekaartje van het bedrijf, dat houdt in dat je je ten allen tijde voorbeeldig dient te gedragen.
Nu is het zo dat sommige reizigers je het bloed onder de nagels weg treiteren en je ze het liefst een rotschop wilt geven. Doe je dat binnen de bus, als reactie op een actie van een passagier, dan ben je daartoe gerechtigd. Zodra je de bus uitstapt ben je de bescherming van jou werkplek, de plek waar jij zeggenschap hebt, kwijt en ben je een gewone burger.

Deze collega heeft helaas, mede door het dragen van zijn uniform, het bedrijf waar hij voor werkt in een negatief daglicht geplaatst en ja, daar staat nu eenmaal een straf op conform de CAO. En 1 van die straffen is ontslag op staande voet. Of ontslag op staande voet de juiste straf is, dat zal een rechter waarschijnlijk gaan uitmaken.
When you're tired of London, you're tired of life
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door Aking »

gkw1969 schreef: een rotschop wilt geven. Doe je dat binnen de bus, als reactie op een actie van een passagier, dan ben je daartoe gerechtigd
Oh?

Dan ben ik toch wel heel benieuwd waar je dit recht precies vandaan haalt... :')
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door NintendoC »

Wat voor de rechter zal gaan uitmaken is of de buschauffeur de betreffende mevrouw uit reflex heeft geslagen of speciaal zijn stoel ervoor heeft verlaten. Wanneer deze mevrouw hete drank over de chauffeur heen gooit en deze uit reflex zich afweert met zijn handen zal dat imo geen reden voor ontslag zijn. Maar als hij speciaal zijn stoel er voor heeft verlaten nadat de drank al was gegooid ziet het er minder goed uit voor de chauffeur.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door Dave4055 »

Ik zou precies het zelfde hebben gedaan. Ik laat niet zomaar koffie over me heen gooien ;)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door Jef400 »

NintendoC schreef:Wat voor de rechter zal gaan uitmaken is of de buschauffeur de betreffende mevrouw uit reflex heeft geslagen of speciaal zijn stoel ervoor heeft verlaten. Wanneer deze mevrouw hete drank over de chauffeur heen gooit en deze uit reflex zich afweert met zijn handen zal dat imo geen reden voor ontslag zijn. Maar als hij speciaal zijn stoel er voor heeft verlaten nadat de drank al was gegooid ziet het er minder goed uit voor de chauffeur.
Daarom zeg ik dat ik de rapporten afwacht. Ik ga geen ja en geen nee zeggen op deze situatie.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door Suus »

Een rapport, toe maar. Als de chauffeur het er niet mee eens is wordt het gewoon een kleine civiele rechtzaak, maar het zou mij zeer verbazen als de medewerker weer terug in dienst komt. Bij fysiek geweld komt dat slechts zeer zelden voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door dylanwild94 »

Worden er bij civiele zaken geen rapport opgemaakt dan?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door Suus »

In een civiele zaak over ontslag is een dagvaarding, er kunnen bewijsstukken zijn en een of meerdere van die bewijsstukken kunnen rapporten zijn, maar dat hoeft niet. In een eventuele procedure over deze kwestie bewijsstukken zoals ligt een schriftelijke bevestiging van ontslag en videobeelden van de gebeurtenis meer voor de hand dan een onderzoeksrapport. Daar komt een uitspraak van, maar een rapport is defintietechnisch wat anders.

Het wordt wat anders als de reiziger aangifte doet van mishandeling door de chauffeur of andersom. Dat wordt het een strafzaak en dan moet er onderzoek gedaan worden door de politie. Maar dan is het OM ook de partij die aanklaagt namens het slachtoffer en de chauffeur of de reiziger als dader de gedaagde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door Mr-W »

Ronaldussen schreef:Waarom denk je dat?
BOA's worden beschermt door hun ambtseed, als ze verklaren dat het anders ligt, dan worden ze gelooft, ondanks eventueel ander bewijsmateriaal en valt de sanctie lager uit.
Daarnaast ken ik verhalen dat NS, maar ook Veolia de hand boven het hoofd houdt bij klachten over het personeel.(Maaslijn)
gkw1969 schreef: een rotschop wilt geven. Doe je dat binnen de bus, als reactie op een actie van een passagier, dan ben je daartoe gerechtigd
Zelfs bij een overval zul je met zo'n actie op t matje moeten komen.(in het laatste geval vanwege onverantwoord handelen)
dylanwild94 schreef:Worden er bij civiele zaken geen rapport opgemaakt dan?
Het dossier van de betreffende chauffeur is voldoende voor CXX om mee te nemen naar de rechter.
Suus schreef:Een rapport, toe maar. Als de chauffeur het er niet mee eens is wordt het gewoon een kleine civiele rechtzaak, maar het zou mij zeer verbazen als de medewerker weer terug in dienst komt. Bij fysiek geweld komt dat slechts zeer zelden voor.
Vermoedelijk wordt het dan regulier ontslag en krijgt de chauffeur een ontslagvergoeding en WW. (ontslagvergoeding is mogelijk lager door de reden van t ontslag)
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door gkw1969 »

Aking schreef:
gkw1969 schreef: een rotschop wilt geven. Doe je dat binnen de bus, als reactie op een actie van een passagier, dan ben je daartoe gerechtigd
Oh?

Dan ben ik toch wel heel benieuwd waar je dit recht precies vandaan haalt... :')
Reactie op Actie.... oftewel zelfverdediging. Als een passagier naar jou uithaalt mag je hem terug slaan. Dat is op straat ook zo, als jij wordt aangevallen mag je jezelf verdedigen.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Almeerse buschauffeur ontslagen na slaan passagier

Bericht door gkw1969 »

Mr-W schreef:
gkw1969 schreef: een rotschop wilt geven. Doe je dat binnen de bus, als reactie op een actie van een passagier, dan ben je daartoe gerechtigd
Zelfs bij een overval zul je met zo'n actie op t matje moeten komen.(in het laatste geval vanwege onverantwoord handelen)
Je moet een verklaring afgeven, maar het is geen reden voor ontslag of welke sanctie dan ook. Tenzij jij sterkere wapens hebt gebruikt dan je tegenstander (bijvoorbeeld als je zelf iemand te lijf gaat met een mes terwijl de ander alleen maar zijn vuisten gebruikt)
Mr-W schreef:
Suus schreef:Een rapport, toe maar. Als de chauffeur het er niet mee eens is wordt het gewoon een kleine civiele rechtzaak, maar het zou mij zeer verbazen als de medewerker weer terug in dienst komt. Bij fysiek geweld komt dat slechts zeer zelden voor.
Vermoedelijk wordt het dan regulier ontslag en krijgt de chauffeur een ontslagvergoeding en WW. (ontslagvergoeding is mogelijk lager door de reden van t ontslag)
Mocht de rechter oordelen dat ontslag op staande voet niet terecht is zal er een ontbindingsovereenkomst afgesloten worden. Deze kan, afhankelijk van de uitspraak van de rechter, beter zijn dan gewoon ontslag omdat je bij een ontbindingsovereenkomst het niet meer hebt over een ontslagvergoeding maar van een vertrekvergoeding (ook wel oprotpremie genoemd).
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten