Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 596
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor cassie127 » Vr 26 Aug 2016, 21:43

Ik miste nog het topic voor de Vechtdallijnen. Dus bij deze.

Arriva heeft voor deze concessie vier treinserie's en rijdt op de volgende trajecten:
3800 Sneltrein Zwolle - Emmen 1x/uur
8000 Stoptrein Zwolle - Emmen 1x/uur
13800 Sneltrein Zwolle - Coevorden 2x/uur
31000 Stoptrein Almelo - Hardenberg 2x/uur

tussen Zwolle en Emmen zet Arriva drie 2-delige GTW's in & tien 3-delige GTW's.
En tussen Almelo en Hardenberg zet Arriva twee 2-delige LINTen in.

De treinstellen hebben de volgende nummers:
2-delige GTW's:
10411 Krishnamurti
10412 Herman Brood
10413 Jannes

3-delige GTW's:
10514 Johan Rudolph Thorbecke
10515 Harry Muskee
10516 Daniël Lohues
10517 War Child
10518 Willem Jan Baron van Dedem
10519 Jeroen Krabbé
10520 Ilse DeLange
10521 Relus ter Beek
10522 Roelof Zegering Hadders
10523 Mien Ruys
10524 Jaap en Aleid Rensen

2-delige LINTen:
10033, Anne van der Meiden (ex Syntus 33)
10034, Erik Hulzebosch (ex Syntus 34)

de 10520 (Ilse DeLange) is na een aanrijding met een hoogwerker uit dienst gegaan en afgevoerd. Meer info:
http://nos.nl/artikel/2088574-dode-bij- ... lfsen.html
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=238604
Laatst gewijzigd door cassie127 op Za 27 Aug 2016, 02:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 189
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Renebussen » Vr 26 Aug 2016, 21:55

Maar komt er trouwens een vervanger voor de 10520?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 596
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor cassie127 » Vr 26 Aug 2016, 21:58

Dacht in het topic over de Valleilijn te lezen dat er daar nieuwe treinen komen en dat de enige GTW die ze daar nu hebben waarschijnlijk naar Arriva gaat.

Overigens hebben ze op de Vechtdallijn (Alleen Almelo - Hardenberg) op 1 oktober ook een leuke actie... Iemand hier die jarig is op 1 oktober of 1,10 euro kan missen? https://www.arriva.nl/consumenten/over- ... -trein.htm
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor MdJ » Vr 26 Aug 2016, 22:14

We krijgen een interessante periode.

-De GTW van CXX gaat naar de vechtdallijnen.
-De GTW wordt vervangen door twee FLIRT3 (2 bakken). (Of een is in onderhoud en kun je de drukste trein met 2x Protos rijden, of een protos is in onderhoud en dan rijdt die trein met 2x FLIRT3.

Veolia rijdt met 2x Breng GTW op de maaslijn. Het verhaal gaat dat deze twee tijdelijk de plaats innemen van de GTW van CXX. Eigenlijk gaat het niet, maar voor een trein...
Ook gaat het verhaal dat de twee Brengers naar Arriva gaan en dan ter vervanging van de Linten op de Vechtdallijnen gaan rijden. Al dan niet via de Achterhoek om een GTW 2/8 te wisselen voor een 2/6. De Linten gaan dan ook op de Maaslijn rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 596
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor cassie127 » Za 27 Aug 2016, 02:34

Zullen ze dan ook een reserve treinstel voor Almelo - Hardenberg gaan regelen? Want met de dienstregeling die ze nu hebben lijkt mij dat wel verstandig.

Las ookdat ze bij feesten in geerdijk voorlopig beveiliets bij het spoor neerzetten omdat niet iedereen gewent is dat de trein nu vaker en harder is gaan rijden. http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=251028 #rtvoost
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

starx
Berichten: 425
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor starx » Za 27 Aug 2016, 14:59

Is het al bekend wanneer het CXX-stel overgaat naar Arriva? Het lijkt me niet dat daar heel veel haast bij is. Het zou overigens betekenen dat Arriva de enige vervoerder is met elektrische GTW's.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 596
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor cassie127 » Za 27 Aug 2016, 15:16

Als het nu zou gebeuren nog niet... Als het na de nieuwe dienstregeling zou gebeuren wel.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3719
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Z2N » Zo 28 Aug 2016, 12:32

Connexxion kampt zelf met een groter materieeltekort, zeker in de ochtendspits (dan wordt regelmatig ál het materieel ingezet). Pas als de nieuwe Flirts in aantocht zijn kan het GTW-stel pas over naar Arriva.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

starx
Berichten: 425
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor starx » Zo 28 Aug 2016, 16:15

Tja, dat is gewoon het probleem met kleine treinconcessies (of zoals bij de vechtdallijnen een klein apart onderdeel): het achterhouden van reservematerieel zou het zoveel duurder maken, dat vervoerder en/of provincie liever het risico neemt/nemen dat uitvoering misgaat bij een materieeldefect.

Ik vraag me af of Arriva misschien gewoon het recht om dat CXX-stel over te nemen. Het stel kwam immers uit een optie voor de Vechtdallijnen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3719
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Z2N » Zo 28 Aug 2016, 16:27

Het kwam uit een Arriva-optie, maar Connexxion heeft het gekocht en is dus eigenaar. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

dennistd
Berichten: 1374
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor dennistd » Ma 29 Aug 2016, 02:03

Maar dit is gewoon een win-win-situatie. Een nieuwe GTW wordt niet toegelaten. Een nieuwe Protos wordt niet gemaakt. Connexxion zou dan dus een derde type treinstel krijgen, terwijl Arriva ook een ander type zou krijgen. Door de GTW door te schuiven naar Arriva kan Connexxion het op twee materieeltypen houden, terwijl Arriva alleen GTW's houdt op de Vechtdallijnen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Ardan » Ma 29 Aug 2016, 02:09

Hoezo wordt een nieuwe GTW niet toegelaten? Sowieso, die worden toch ook niet eens meer gemaakt?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

dennistd
Berichten: 1374
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor dennistd » Ma 29 Aug 2016, 02:26

Stadler wil hem vast nog wel bouwen (zolang er maar betaald wordt), maar volgens mij voldoet ie niet meer aan de nieuwste botsnormen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Meltrain » Ma 29 Aug 2016, 09:54

Ardan schreef:Sowieso, die worden toch ook niet eens meer gemaakt?

Er zijn / worden toevallig rond deze tijd 8 GTW's 2/6 geleverd voor een nieuwe spoorlijn in het oostelijke deel van de San Francisco Bay Area in de VS, met twee opties voor in totaal 6 treinstellen meer.
De treindienst op deze spoorlijn krijgt de naam eBART en is een normaalsporige, ongeëlektrificeerde, verlenging van het breedsporige, van derde rail voorziene, metro-achtige netwerk BART.
(De logica ontgaat mij ook nog steeds, maar het schijnt 60% goedkoper te zijn. :? )
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Zonnig
Berichten: 374
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Zonnig » Ma 29 Aug 2016, 10:23

Nou snap ik het niet meer, er zouden voor XX toch iets van 4 Protos stellen gebouwd worden omdat de fabriek weer opgestart zou worden of gaat de doorstart toch niet meer door?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1643
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Erno-BE » Ma 29 Aug 2016, 11:45

Meltrain schreef:
Ardan schreef:Sowieso, die worden toch ook niet eens meer gemaakt?

Er zijn / worden toevallig rond deze tijd 8 GTW's 2/6 geleverd voor een nieuwe spoorlijn in het oostelijke deel van de San Francisco Bay Area in de VS, met twee opties voor in totaal 6 treinstellen meer.
De treindienst op deze spoorlijn krijgt de naam eBART en is een normaalsporige, ongeëlektrificeerde, verlenging van het breedsporige, van derde rail voorziene, metro-achtige netwerk BART.
(De logica ontgaat mij ook nog steeds, maar het schijnt 60% goedkoper te zijn. :? )

In de VS hoeven treinen wellicht niet aan de zware botsnormen te voldoen die in de EU+NO+CH worden gehanteerd, dat verklaar allicht een hoop

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1890
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Chrysa » Ma 29 Aug 2016, 14:01

Dat is pas zeer recent veranderd. Vroeger waren Europese treinen te onveilig voor gebruik in de VS omdat Amerikaanse treinen een stuk zwaarder zijn, en bij een ongeluk die Europese trein geen schijn van kans heeft. Amtrak had vroeger een ICE rondrijden, maar dat mocht niet meer. Ze hebben ook nog met een Zweedse X2000 gereden. Geen van beide voldeed echter aan de veiligheidseisen, daarom hebben ze nu de Acela, en juist door die extra eisen is dat zo'n onding geworden.

Ik kwam ook dit artikel uit 2013 tegen, waarin staat dat ze bezig waren om de eisen te versoepelen zodat Europese treinen ook toegelaten worden. De nogal impopulaire Acela wordt in de 2021 dan ook vervangen door wat volgens mij dezelfde treinen zijn als de nieuwe intercities die NS besteld heeft bij Alstom, en deze GTW's zijn dus ook toegelaten in de VS. Link.

Maar ja, we zijn hier 12000km offtopic.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3719
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Z2N » Do 01 Sep 2016, 00:22

Om nog even off-topic te blijven: de nieuwe Amtrak-treinen lijken meer op TGV's met kantelbakinstallatie (video :) ).

En terug in de polder:
Zonnig schreef:Nou snap ik het niet meer, er zouden voor XX toch iets van 4 Protos stellen gebouwd worden omdat de fabriek weer opgestart zou worden of gaat de doorstart toch niet meer door?

Het plan om nieuwe Protos-treinen te kopen is afgeschoten, door nieuwe financiële problemen bij FTD Dessau. In de plaats daarvan worden nu twee nieuwe Flirts besteld bij Stadler, deze treinen zullen speciaal worden aangepast om samen te kunnen rijden met de huidige Protos-treinen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Suus » Vr 23 Sep 2016, 08:37

Vanaf maandag rijdt Arriva 's ochtends om 7:50 een snelbus van Ommen naar het Deltion College. Arriva hoopt zo de overbezetting van de trein van 7:53 tussen Ommen en Zwolle aan te kunnen pakken: https://www.vechtdallijnen.nl/acties-ni ... ollege.htm
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2310
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 23 Sep 2016, 08:54

Z2N schreef:Om nog even off-topic te blijven: de nieuwe Amtrak-treinen lijken meer op TGV's met kantelbakinstallatie (video :) ).

En terug in de polder:
Zonnig schreef:Nou snap ik het niet meer, er zouden voor XX toch iets van 4 Protos stellen gebouwd worden omdat de fabriek weer opgestart zou worden of gaat de doorstart toch niet meer door?

Het plan om nieuwe Protos-treinen te kopen is afgeschoten, door nieuwe financiële problemen bij FTD Dessau. In de plaats daarvan worden nu twee nieuwe Flirts besteld bij Stadler, deze treinen zullen speciaal worden aangepast om samen te kunnen rijden met de huidige Protos-treinen.

Kunnen de Protossen niet verkocht worden aan Abellio en dat Connexxion hun Flirts dan krijgt? Kun je de Flirts direct aanpassen tot 3 bakken (als dat wil) en hoef je je materieel ook niet specifiek erop in te zetten.

Even naar deze concessie. Provincie Overijssel wil het parallelle busvervoer schrappen, maar in de spits moeten er nog bussen versterking bieden voor de trein. In hoeverre kun je dan als provincie je visie doorvoeren?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 596
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor cassie127 » Vr 23 Sep 2016, 09:26

Op het traject Zwolle - Raalte zitten zowel de bussen als de treinen erg vol... Dus verwacht (en hoop) dat ze deze voorlopig in de spits nog blijven rijden.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Meltrain » Vr 23 Sep 2016, 10:47

CamilleKreemers schreef:Kunnen de Protossen niet verkocht worden aan Abellio en dat Connexxion hun Flirts dan krijgt? Kun je de Flirts direct aanpassen tot 3 bakken (als dat wil) en hoef je je materieel ook niet specifiek erop in te zetten.

Ervan uitgaande dat je de R-net Flirts bedoelt die NS gaat inzetten tussen Gd en Apn (en dus niet de Flirts van Abellio tussen Arnhem en Düsseldorf), lijkt me dat niet zomaar mogelijk.
NS heeft die aanbesteding gewonnen met treinen die aan een bepaalde kwaliteit voldoen, zoals de aanwezigheid van toiletten. De provincie gaat er nooit mee akkoord als er nu ineens geheel andere treinen worden ingezet.
Je laatste zin begrijp ik overigens niet.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

CamilleKreemers
Berichten: 2310
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 23 Sep 2016, 11:03

het nieuwe Flirtmaterieel voor de Valleitreinen worden specifiek gemaakt om te koppelen met Protossen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor Daniel » Vr 23 Sep 2016, 19:48

Is dat wel zo? Ze ruilen juist specifiek een GTW om voor twee Flirts waardoor alles gekoppeld kan rijden. Maargoed, da's hier off-topic.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1460
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Berichtdoor marvinkok » Vr 23 Sep 2016, 22:01

Dat de Flirts geschikt zouden zijn om met de Protossen te koppelen heb ik ook gelezen, maar weet zo even niet meer waar :')
Houdt je park natuurlijk wel flexibel...


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast