Pagina 1 van 6

Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 21:43
door cassie127
Ik miste nog het topic voor de Vechtdallijnen. Dus bij deze.

Arriva heeft voor deze concessie vier treinserie's en rijdt op de volgende trajecten:
[serie=Sneltrein|2016|Emmen - Zwolle3800[/serie] Sneltrein Zwolle - Emmen 1x/uur
[serie=Stoptrein|2016|Emmen - Zwolle8000[/serie] Stoptrein Zwolle - Emmen 1x/uur
[serie=Stoptrein|2016|Ommen - Zwolle13800[/serie] Sneltrein Zwolle - Coevorden 2x/uur
[serie=Stoptrein|2016|Mariënberg - Almelo31000[/serie] Stoptrein Almelo - Hardenberg 2x/uur

tussen Zwolle en Emmen zet Arriva drie 2-delige GTW's in & tien 3-delige GTW's.
En tussen Almelo en Hardenberg zet Arriva twee 2-delige LINTen in.

De treinstellen hebben de volgende nummers:
2-delige GTW's:
10411 Krishnamurti
10412 Herman Brood
10413 Jannes

3-delige GTW's:
10514 Johan Rudolph Thorbecke
10515 Harry Muskee
10516 Daniël Lohues
10517 War Child
10518 Willem Jan Baron van Dedem
10519 Jeroen Krabbé
10520 Ilse DeLange
10521 Relus ter Beek
10522 Roelof Zegering Hadders
10523 Mien Ruys
10524 Jaap en Aleid Rensen

2-delige LINTen:
10033, Anne van der Meiden (ex Syntus 33)
10034, Erik Hulzebosch (ex Syntus 34)

de 10520 (Ilse DeLange) is na een aanrijding met een hoogwerker uit dienst gegaan en afgevoerd. Meer info:
http://nos.nl/artikel/2088574-dode-bij- ... lfsen.html
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=238604

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 21:55
door Stadsbus
Maar komt er trouwens een vervanger voor de 10520?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 21:58
door cassie127
Dacht in het topic over de Valleilijn te lezen dat er daar nieuwe treinen komen en dat de enige GTW die ze daar nu hebben waarschijnlijk naar Arriva gaat.

Overigens hebben ze op de Vechtdallijn (Alleen Almelo - Hardenberg) op 1 oktober ook een leuke actie... Iemand hier die jarig is op 1 oktober of 1,10 euro kan missen? https://www.arriva.nl/consumenten/over- ... -trein.htm

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 22:14
door MdJ
We krijgen een interessante periode.

-De GTW van CXX gaat naar de vechtdallijnen.
-De GTW wordt vervangen door twee FLIRT3 (2 bakken). (Of een is in onderhoud en kun je de drukste trein met 2x Protos rijden, of een protos is in onderhoud en dan rijdt die trein met 2x FLIRT3.

Veolia rijdt met 2x Breng GTW op de maaslijn. Het verhaal gaat dat deze twee tijdelijk de plaats innemen van de GTW van CXX. Eigenlijk gaat het niet, maar voor een trein...
Ook gaat het verhaal dat de twee Brengers naar Arriva gaan en dan ter vervanging van de Linten op de Vechtdallijnen gaan rijden. Al dan niet via de Achterhoek om een GTW 2/8 te wisselen voor een 2/6. De Linten gaan dan ook op de Maaslijn rijden.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 27 aug 2016, 02:34
door cassie127
Zullen ze dan ook een reserve treinstel voor Almelo - Hardenberg gaan regelen? Want met de dienstregeling die ze nu hebben lijkt mij dat wel verstandig.

Las ookdat ze bij feesten in geerdijk voorlopig beveiliets bij het spoor neerzetten omdat niet iedereen gewent is dat de trein nu vaker en harder is gaan rijden. http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=251028 #rtvoost

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 27 aug 2016, 14:59
door starx
Is het al bekend wanneer het CXX-stel overgaat naar Arriva? Het lijkt me niet dat daar heel veel haast bij is. Het zou overigens betekenen dat Arriva de enige vervoerder is met elektrische GTW's.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 27 aug 2016, 15:16
door cassie127
Als het nu zou gebeuren nog niet... Als het na de nieuwe dienstregeling zou gebeuren wel.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 12:32
door Z2N
Connexxion kampt zelf met een groter materieeltekort, zeker in de ochtendspits (dan wordt regelmatig ál het materieel ingezet). Pas als de nieuwe Flirts in aantocht zijn kan het GTW-stel pas over naar Arriva.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 16:15
door starx
Tja, dat is gewoon het probleem met kleine treinconcessies (of zoals bij de vechtdallijnen een klein apart onderdeel): het achterhouden van reservematerieel zou het zoveel duurder maken, dat vervoerder en/of provincie liever het risico neemt/nemen dat uitvoering misgaat bij een materieeldefect.

Ik vraag me af of Arriva misschien gewoon het recht om dat CXX-stel over te nemen. Het stel kwam immers uit een optie voor de Vechtdallijnen.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 16:27
door Z2N
Het kwam uit een Arriva-optie, maar Connexxion heeft het gekocht en is dus eigenaar. :wink:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 02:03
door dennistd
Maar dit is gewoon een win-win-situatie. Een nieuwe GTW wordt niet toegelaten. Een nieuwe Protos wordt niet gemaakt. Connexxion zou dan dus een derde type treinstel krijgen, terwijl Arriva ook een ander type zou krijgen. Door de GTW door te schuiven naar Arriva kan Connexxion het op twee materieeltypen houden, terwijl Arriva alleen GTW's houdt op de Vechtdallijnen.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 02:09
door Ardan
Hoezo wordt een nieuwe GTW niet toegelaten? Sowieso, die worden toch ook niet eens meer gemaakt?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 02:26
door dennistd
Stadler wil hem vast nog wel bouwen (zolang er maar betaald wordt), maar volgens mij voldoet ie niet meer aan de nieuwste botsnormen.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 09:54
door Meltrain
Ardan schreef:Sowieso, die worden toch ook niet eens meer gemaakt?
Er zijn / worden toevallig rond deze tijd 8 GTW's 2/6 geleverd voor een nieuwe spoorlijn in het oostelijke deel van de San Francisco Bay Area in de VS, met twee opties voor in totaal 6 treinstellen meer.
De treindienst op deze spoorlijn krijgt de naam eBART en is een normaalsporige, ongeëlektrificeerde, verlenging van het breedsporige, van derde rail voorziene, metro-achtige netwerk BART.
(De logica ontgaat mij ook nog steeds, maar het schijnt 60% goedkoper te zijn. :? )

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 10:23
door Zonnig
Nou snap ik het niet meer, er zouden voor XX toch iets van 4 Protos stellen gebouwd worden omdat de fabriek weer opgestart zou worden of gaat de doorstart toch niet meer door?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 11:45
door Nitein-Repart
Meltrain schreef:
Ardan schreef:Sowieso, die worden toch ook niet eens meer gemaakt?
Er zijn / worden toevallig rond deze tijd 8 GTW's 2/6 geleverd voor een nieuwe spoorlijn in het oostelijke deel van de San Francisco Bay Area in de VS, met twee opties voor in totaal 6 treinstellen meer.
De treindienst op deze spoorlijn krijgt de naam eBART en is een normaalsporige, ongeëlektrificeerde, verlenging van het breedsporige, van derde rail voorziene, metro-achtige netwerk BART.
(De logica ontgaat mij ook nog steeds, maar het schijnt 60% goedkoper te zijn. :? )
In de VS hoeven treinen wellicht niet aan de zware botsnormen te voldoen die in de EU+NO+CH worden gehanteerd, dat verklaar allicht een hoop

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 14:01
door Chrysa
Dat is pas zeer recent veranderd. Vroeger waren Europese treinen te onveilig voor gebruik in de VS omdat Amerikaanse treinen een stuk zwaarder zijn, en bij een ongeluk die Europese trein geen schijn van kans heeft. Amtrak had vroeger een ICE rondrijden, maar dat mocht niet meer. Ze hebben ook nog met een Zweedse X2000 gereden. Geen van beide voldeed echter aan de veiligheidseisen, daarom hebben ze nu de Acela, en juist door die extra eisen is dat zo'n onding geworden.

Ik kwam ook dit artikel uit 2013 tegen, waarin staat dat ze bezig waren om de eisen te versoepelen zodat Europese treinen ook toegelaten worden. De nogal impopulaire Acela wordt in de 2021 dan ook vervangen door wat volgens mij dezelfde treinen zijn als de nieuwe intercities die NS besteld heeft bij Alstom, en deze GTW's zijn dus ook toegelaten in de VS. Link.

Maar ja, we zijn hier 12000km offtopic.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: do 01 sep 2016, 00:22
door Z2N
Om nog even off-topic te blijven: de nieuwe Amtrak-treinen lijken meer op TGV's met kantelbakinstallatie (video :) ).

En terug in de polder:
Zonnig schreef:Nou snap ik het niet meer, er zouden voor XX toch iets van 4 Protos stellen gebouwd worden omdat de fabriek weer opgestart zou worden of gaat de doorstart toch niet meer door?
Het plan om nieuwe Protos-treinen te kopen is afgeschoten, door nieuwe financiële problemen bij FTD Dessau. In de plaats daarvan worden nu twee nieuwe Flirts besteld bij Stadler, deze treinen zullen speciaal worden aangepast om samen te kunnen rijden met de huidige Protos-treinen.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 08:37
door Suus
Vanaf maandag rijdt Arriva 's ochtends om 7:50 een snelbus van Ommen naar het Deltion College. Arriva hoopt zo de overbezetting van de trein van 7:53 tussen Ommen en Zwolle aan te kunnen pakken: https://www.vechtdallijnen.nl/acties-ni ... ollege.htm

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 08:54
door CamilleKreemers
Z2N schreef:Om nog even off-topic te blijven: de nieuwe Amtrak-treinen lijken meer op TGV's met kantelbakinstallatie (video :) ).

En terug in de polder:
Zonnig schreef:Nou snap ik het niet meer, er zouden voor XX toch iets van 4 Protos stellen gebouwd worden omdat de fabriek weer opgestart zou worden of gaat de doorstart toch niet meer door?
Het plan om nieuwe Protos-treinen te kopen is afgeschoten, door nieuwe financiële problemen bij FTD Dessau. In de plaats daarvan worden nu twee nieuwe Flirts besteld bij Stadler, deze treinen zullen speciaal worden aangepast om samen te kunnen rijden met de huidige Protos-treinen.
Kunnen de Protossen niet verkocht worden aan Abellio en dat Connexxion hun Flirts dan krijgt? Kun je de Flirts direct aanpassen tot 3 bakken (als dat wil) en hoef je je materieel ook niet specifiek erop in te zetten.

Even naar deze concessie. Provincie Overijssel wil het parallelle busvervoer schrappen, maar in de spits moeten er nog bussen versterking bieden voor de trein. In hoeverre kun je dan als provincie je visie doorvoeren?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 09:26
door cassie127
Op het traject Zwolle - Raalte zitten zowel de bussen als de treinen erg vol... Dus verwacht (en hoop) dat ze deze voorlopig in de spits nog blijven rijden.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 10:47
door Meltrain
CamilleKreemers schreef: Kunnen de Protossen niet verkocht worden aan Abellio en dat Connexxion hun Flirts dan krijgt? Kun je de Flirts direct aanpassen tot 3 bakken (als dat wil) en hoef je je materieel ook niet specifiek erop in te zetten.
Ervan uitgaande dat je de R-net Flirts bedoelt die NS gaat inzetten tussen Gd en Apn (en dus niet de Flirts van Abellio tussen Arnhem en Düsseldorf), lijkt me dat niet zomaar mogelijk.
NS heeft die aanbesteding gewonnen met treinen die aan een bepaalde kwaliteit voldoen, zoals de aanwezigheid van toiletten. De provincie gaat er nooit mee akkoord als er nu ineens geheel andere treinen worden ingezet.
Je laatste zin begrijp ik overigens niet.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 11:03
door CamilleKreemers
het nieuwe Flirtmaterieel voor de Valleitreinen worden specifiek gemaakt om te koppelen met Protossen.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 19:48
door Daniel
Is dat wel zo? Ze ruilen juist specifiek een GTW om voor twee Flirts waardoor alles gekoppeld kan rijden. Maargoed, da's hier off-topic.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 22:01
door marvinkok
Dat de Flirts geschikt zouden zijn om met de Protossen te koppelen heb ik ook gelezen, maar weet zo even niet meer waar :')
Houdt je park natuurlijk wel flexibel...