Pagina 5 van 6

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 29 jan 2018, 13:52
door DingeZ
Ik ben zojuist voor het eerst in jaren vergeten in te checken, gelukkig was de trein nog niet vertrokken en had ik genoeg tijd om alsnog een paaltje op te zoeken. Bij de plaatsing van de paaltjes in Emmen hebben ze duidelijk iets over het hoofd gezien, als je vanaf de bus direct de trein op spoor 1 in loopt kom je geen enkel paaltje tegen. Er staat wel een paaltje op het perron, maar die staat richting de trein en half achter een paal.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 05 mei 2018, 13:23
door Meltrain
Beide omlopen tussen Almelo en Hardenberg rijden vandaag met een GTW, wat een beetje afbreuk doet aan de naam Blauwnet. :?
Volgens de conducteur is dat om onderhoud te kunnen plegen aan de Linten, maar er zijn er tegenwoordig toch juist drie zodat er altijd twee rijvaardig kunnen zijn?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 05 mei 2018, 20:12
door Daniel
Er zijn er op dit moment nog maar twee. De derde wordt op dit moment nog opgeknapt / verbouwd / omgestickerd.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 05 mei 2018, 20:28
door marvinkok
Als je de 37 bedoelt, die rijdt al een week of 2. Duidelijk te herkennen aan oa het nieuwe Arriva-logo met de 3 paperclips op de neus en zijkanten. Ook het blauw is net wat anders de andere 2...

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 05 mei 2018, 20:44
door Daniel
Nouja, rijden doet 'ie blijkbaar nog niet aan de post van Meltrain te zien :P

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 05 mei 2018, 22:18
door dennistd
Ik vermoed dat de derde Lint er vooral is om doordeweeks ook reserve te hebben. In het weekend is het geen probleem om een GTW vanuit Zutphen die kant op te sturen, maar doordeweeks zijn die gewoon in de Achterhoek nodig. Onderhoud krijgen de Lintjes ook in het weekend normaal, en worden dan vervangen door GTW's. Het is dus eerder opvallend als je dan wel Lintjes ziet rijden (A)

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 05 mei 2018, 22:37
door jelmerrr
Daniel schreef:Nouja, rijden doet 'ie blijkbaar nog niet aan de post van Meltrain te zien :P
Heb hem vorige weken paar x zien rijden hoor

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 10:59
door Meltrain
dennistd schreef:Ik vermoed dat de derde Lint er vooral is om doordeweeks ook reserve te hebben. In het weekend is het geen probleem om een GTW vanuit Zutphen die kant op te sturen, maar doordeweeks zijn die gewoon in de Achterhoek nodig. Onderhoud krijgen de Lintjes ook in het weekend normaal, en worden dan vervangen door GTW's. Het is dus eerder opvallend als je dan wel Lintjes ziet rijden (A)
Maar er zijn twee Linten nodig voor de dagelijkse dienst, terwijl er drie zijn. Dan kunnen ze toch rouleren, zodat elke Lint na twee dagen rijden, één dag "rust" heeft?
Ik weet ook niet of de provincie er blij van wordt dat er een rode trein op Blauwnet rijdt. :?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 11:10
door cassie127
Ach in Twente rijden er ook nog 3 rode treinen op Zutphen - Oldenzaal

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 20:43
door Meltrain
In de Op de Rails 2018-5 staat dat, wanneer er een GTW in de [serie=Stoptrein|2018|Mariënberg - Almelo31000[/serie] rijdt, de treindienst wordt ingekort tot Almelo - Mariënerg, omdat er tussen Mariënberg en Hardenberg geen losse GTW's mogen rijden.
Toen ik echter vorige week een losse GTW in de [serie=Stoptrein|2018|Mariënberg - Almelo31000[/serie] had, reed deze gewoon door naar Hardenberg. :?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 20:45
door Lijn 45
In januari had ik ook een GTW in Hardenberg. Lijkt me een foutje van OdR.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 21:25
door Daniel
Er zitten wel beperkingen op losse D-GTW's op ATB-EG baanvakken vanwege de detectie, maar waarschijnlijk hanteert men hier dezelfde procedure als tussen Arnhem Velperpoort en Elst waar D-GTW's wel los mogen rijden omdat er toch genoeg andere treinen over die baanvakken komen om het spoor roestvrij te houden.
Inkorten tot Mariënberg heb ik alleen van gehoord bij Linten die op één motor rijden door een defect, want die halen de rijtijden naar Hardenberg dan niet.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 21:40
door jelmerrr
Volgens mij is de beperking van GTW tussen Mariënberg en Hardenberg er al niet meer sinds afgelopen zomer.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 23:22
door Selivio
In deze mag OdR zich wel heel erg schamen. Ja, er was in het begin toen er doorgereden ging worden naar hardenberg(september 2016 als ik me goed herinner) idd een beperking op losse D-GTW's(reden daarom ook een periode met 2 gekoppelde D-GTW's). Ergens in het voorjaar inmiddels dus zo'n jaar geleden is die beperking eraf gegaan, met als enige opmerking dat de machinisten extra oplettend moesten zijn op stoorstromen(welke naar mijn weten welgeteld 0 keer voorgekomen zijn het afgelopen jaar....)

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: za 12 mei 2018, 21:53
door ov'tje
Voor zover ik weet is het baanvak tussen Emmen en Zwolle al jaren zodanig ingericht dat er iig geen detectieproblemen optreden als er een D-GTW solo rijdt.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 14 mei 2018, 23:43
door Selivio
Vanaf vandaag rijdt de (10)525 met totaalreclame voor wildlands emmen. Elke bak een ander kleurtje wat de 3 werelden moeten voorstellen. Vraag me alleen af of het op de vechtdal wel echt nuttig is, daar kennen ze best wel al wildlands.... :?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: di 15 mei 2018, 00:43
door cassie127
Dat zal ongetwijfeld niet iedere reiziger weten... En onder de bestaande reizigers kan het een impuls geven om snel eens naar Emmen te gaan

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: zo 03 nov 2019, 20:04
door iamthedutchdude
Vanaf december gaat er op de Vechtdallijnen in de spits het een en ander veranderen.

Ochtendspits (spitsrichting Emmen -> Zwolle):
- De eerste 3 spitstreinen in spitsrichting zullen vertrekken vanaf station Emmen. Deze treinen zullen stoppen op Emmen, Emmen Zuid, Nieuw-Amsterdam, Coevorden, Hardenberg, Ommen, Dalfsen en Zwolle. Gevolg hiervan is dat de eerste 3 spitstreinen van Zwolle naar Coevorden zullen komen te vervallen.
- Tijdens het rijden van de 3 aangepaste spitstreinen zullen de “normale” treinen tussen Emmen en Zwolle rijden als stoptreinen, waardoor in de ochtendspits de stations Gramsbergen en Dalen ieder half uur een verbinding met Zwolle en Emmen krijgen.

Avondspits (spitsrichting Zwolle -> Emmen):
- De laatste 3 spitstreinen in spitsrichting zullen gaan doorrijden naar station Emmen. Stations zullen gelijk zijn aan de ochtendspits. Gevolg hiervan is ook hier dat de laatste 3 spitstreinen van Coevorden naar Zwolle zullen komen te vervallen.
- Tijdens het rijden van de 3 aangepaste spitstreinen zullen de “normale” treinen tussen Emmen en Zwolle rijden als stoptreinen, waardoor ook in de avondspits de stations Gramsbergen en Dalen ieder half uur een verbinding met Zwolle en Emmen krijgen.

Om alle stations minimaal hun normale bediening te laten behouden op de randen van de spits zal er op station Gramsbergen één keer per dag een sneltrein stoppen, te weten de 3847 (vertrek Zwolle 15:21, aankomst Emmen 16:15).

Daarnaast zullen er op enkele stations de vertrektijden met enkele minuten veranderen, vooral tijdens de spitsen.

Kijk voor meer informatie hier, hier of hier. Ook kan je je reis plannen in de reisplanners.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: zo 03 nov 2019, 20:11
door dennistd
Is er wel genoeg opstelruimte in Emmen voor die drie extra treinen vraag ik me af?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 04 nov 2019, 08:55
door iamthedutchdude
Dat weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat Emmen achter het station 3 opstelsporen zijn. In de huidige dienstregelingen staan hier op werkdagen 6x GTW 2/8 en 2x GTW's 2/6 opgesteld, en dat er dan nog ruimte over is.

In de nieuwe dienstregeling zal dit maximaal 9x GTW 2/8 en 2x GTW 2/6 worden (huidige dienstregeling + 3x GTW 2/8).

Dit betwijfel ik echter, want Arriva heeft in totaal maar 12x GTW 2/8 en 3 GTW 2/6, en daarvan moet er ook nog wat uit Zwolle komen.

Ik denk eerder dat er treinen korter worden, waardoor het wel gaat passen. Andere optie is om deze treinen al vanaf Zwolle verlengd te laten rijden, waardoor je de treinstellen niet in Emmen hoeft op te stellen.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Geplaatst: ma 04 nov 2019, 17:44
door CamilleKreemers
een deel van de omlopen uit Zwolle gaat naar Emmen (deels dan), misschien past het wel op die drie sporen daar.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 16:39
door Rikkel
Volgens de Instagram van Arriva is er een 15e stel bij gekomen op de vechtdallijnen, maar wat is dit voor trein aangezien de gtw's niet meer gemaakt worden?

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 16:43
door Selivio
De in Dalfsen gecrashte 520 is (sinds augustus) weer in dienst. Dus dat zijn de 14 orginele stellen plus de 525 die natuurlijk alweer inmiddels een aantal jaren op de Vechdal rijdt.

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Geplaatst: vr 27 aug 2021, 22:27
door PHS
Extra geld voor aanpak overlast uitgeprocedeerde asielzoekers op Vechtdallijn - https://nos.nl/l/2395404

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Geplaatst: wo 01 sep 2021, 01:07
door cassie127
In de komende maanden gaat Arriva een proef doen met de WINK waarbij de trein zal gaan rijden op de stroom van de accu's. Naast Leeuwarden - Harlingen en Leeuwarden - Stavoren zal de proef ook plaats gaan vinden op Almelo - Hardenberg en in een later stadium ook tussen Arnhem en Doetinchem.

Let op: Premium artikel (bij mij staat dat het een van de gratis artikelen is): https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/ ... oorlijnen/