Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door Suus »

Trees (64) met hartproblemen uit trein in Lochem gezet
Treinvervoerder Syntus is een intern onderzoek gestart naar een incident waarbij de 64-jarige Trees uit Borculo met ernstige hartritmeproblemen uit de trein zou zijn gezet bij station Lochem. De machinist van de trein zou niet hebben willen wachten totdat een opgeroepen ambulance arriveerde, om de vrouw uit de trein te kunnen halen.

Het incident deed zich begin deze maand voor op het traject Zutphen-Oldenzaal. De vrouw in kwestie, een Borculose die zelf EHBO-lessen verzorgt aan treinpersoneel van NS, bevond zich samen met een vriendin in de trein tussen Zutphen en Lochem toen zij niet goed werd. Ze kreeg last van hartkloppingen en ademnood.
Bron: AD
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door starx »

Tja.. iemand die niet begrijpt dat een mensenleven belangrijker is dan punctualiteit kun je volgens mij niet een verantwoordelijk beroep als machinist toevertrouwen..
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door trolly »

Kweenie hoor. Bepaald niet elke hartritmestoornis is direct levensbedreigend, en in hoeverre een stilstaande trein therapeutisch werkt is me ook niet duidelijk. 't Was prima weer, er zal vast wel een zitje op het perron van Lochem zijn, en de ambulance was onderweg...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gkw1969
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door gkw1969 »

trolly schreef:Kweenie hoor. Bepaald niet elke hartritmestoornis is direct levensbedreigend, en in hoeverre een stilstaande trein therapeutisch werkt is me ook niet duidelijk. 't Was prima weer, er zal vast wel een zitje op het perron van Lochem zijn, en de ambulance was onderweg...
Even voor de duidelijkheid: een chauffeur/machinist is geen medicus of arts en kan dus niet beoordelen wat de ernst van de situatie is. Op het moment dat de passagier je vraagt om te blijven wachten, dan wacht je. Je seint de treindienstleider in en wacht op de ambulance.
Ik weet niet wie van mijn collega's dit heeft gedaan, maar deze actie is volstrekt onverantwoordelijk.

De stilstaande trein is niet therapeutisch, maar het verplaatsen van iemand met hartproblemen door iemand die daar niet voor opgeleid is, is onverantwoord. Bij elke cursus EHBO en levens reddend handelen leer je dat je de persoon moet kalmeren, indien nodig stabiel neer moet leggen en vooral niet.... VOORAL NIET verplaatsen zonder deskundige hulp.

Hartritmestoornissen veroorzaken in veel gevallen een hartstilstand. Maar ja, dat weet je alleen als je er verstand van hebt. Dus als je er geen verstand van hebt LAAT HET DAN "GVD" OVER AAN DE PROFESSIONALS en accepteer gewoon je vertraging.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door trolly »

gkw1969 schreef:Hartritmestoornissen veroorzaken in veel gevallen een hartstilstand.
Sterker nog, een hartstilstand is — indien defibrilleerbaar — een ritmestoornis. Zo niet, dan is er geen electrische hartactiviteit meer aanwezig, en is de patiënt niet meer te reanimeren.
(Uiterlijk is er geen verschil — da patiënt is nl. dood — maar in het eerste geval is er mogelijk veel te winnen als de patiënt 'gereanimeerd' wordt door omstanders, door het slachtoffer bij voorkeur op een harde ondergrond te leggen en eens per seconde zeer krachtig op het borstbeen te drukken. Het is daarbij belangrijk om te bedenken dat de patiënt dat niet voelt, omdat deze dus dood is, en dat ingrijpen belangrijker is dan ervaring — die heeft nl. haast niemand.)
Ritmestoornissen waarbij de patiënt goed aanspreekbaar is leiden zelden tot een hartstilstand, hoewel ik het met je eens ben dat de machinist die diagnose waarschijnlijk niet kon stellen. Maar het verhaal geeft me sterk het idee dat deze dame zeer aanspreekbaar en mobiel was, en daarnaast onder de hoede van een vriendin, terwijl medische assistentie onderweg was. Best schrikken, daar niet van, maar waarschijnlijk een geval van boezemfibrilleren, wat niet als een dodelijke aandoening te boek staat.
gkw1969 schreef:Maar ja, dat weet je alleen als je er verstand van hebt.
Verstand is altijd handig als je ergens over meepraat, maar dan wel graag met enige feitenkennis. Dat de dame EHBO-lessen geeft maakt haar evenmin een electrofysioloog als de machinist.
Ik acht het waarschijnlijk dat beide dames onder zéér luid protest keurig uit de trein zijn begeleid, waarna ze na korte tijd per ambulance verder zijn gereisd naar een nabij hospitaal, waar is vastgesteld dat de episode inmiddels gepasseerd was. En ze leefde nog lang en gelukkig, nam dagelijks bloedverdunners want je weet maar nooit, en nam bovendien de gelegenheid te baat om eens fijn te gaan rellen bij Syntus, want — hoewel ze geen enkel negatief gevolg van het handelen van de machinist heeft ervaren — foei.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door Vinny »

Voor dit soort zaken zijn er protocollen geschreven. :Y
Je kunt nu eenmaal niet voor elk wissewasje de trein maar even een kwartier parkeren op een willekeurig station. Die ruimte biedt het hedendaagse spoor gewoon niet. In dit geval is het inderdaad wat ernstiger, maar volgens mij kan niet van een machinist verlangd worden dat hij medisch is onderlegd. Zich vergewissen dat er hulp (ambulance) in aantocht is, en dat er communicatie is met de Verkeersleiding lijkt me afdoende.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door ODRAIL »

En als er op een onbemand station zo'n geval als hierboven gebeurd dan moet het treinpersoneel bij het slachtoffer blijven tot de hulpdiensten zijn gearriveerd.

Dit staat als het goed is ook de protocollen.

In ieder geval wel bij de ns.

Zo'n geval heb ik zelf twee keer meer gemaakt dat de trein niet verder reed omdat de hulpdiensten nog niet gearriveerd waren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door trolly »

Dat lijkt me plausibel, maar ik kan me ook een tekst voorstellen die luidt dat het treinpersoneel de patiënt niet zonder toezicht mag achterlaten. Daar is namelijk aan voldaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door huibf »

Zo lust ik er ook nog wel een paar.

Gewoon je fatsoen gebruiken en wachten totdat de smbulance er is. Wat is daar nu zo moeilijk aan.

Gezeur over opgelopn vertraging... de meeste reizigers nemen dat voorlief, als het maar ook wordt verteld aan de reiziger.

In het kader van vertraging verminderen. Met enige regelmaat kan een bus/trein niet vertrekken wegens personeelsgebrek. Omdat de beste man/vrouw zijn boterham niet op heeft of hij/zij zijn verplichte pauze moet nemen. Laten we daar iets aan doen. Wat dat zijn namelijk slechte excuses!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door ODRAIL »

Het is te hopen dat deze machinist een stevig gesprek krijgt (ook met het slachtoffer) en streng gestraft wordt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door Tochjo »

Geschrokken Syntus-machinist was zich van geen kwaad bewust:
Volgens een woordvoerder van Syntus is de machinist geschrokken door de berichten die hierover in de media zijn verschenen. "We hebben uitgebreid met hem gesproken. Hij heeft aangegeven dat hij op dat moment dacht dat de vrouw in goede handen was bij haar vriendin en dat zij kon wachten op het perron. Volgens hem is dit in goed overleg gegaan. Hij denkt zodoende naar eer en geweten te hebben gehandeld."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vrouw met hartklachten uit trein gezet

Bericht door trolly »

Dus.

Maar toch maar flink straffen die machinist, bij voorkeur fysiek. Dat zal 'm leren :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten