OV Regio Oost

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

OV-Oost is een samenwerkingsverband tussen de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. De provincies hebben hun krachten gebundeld om de voordelen van het openbaar vervoer onder de aandacht te brengen.

Wikipagina: OV-Oost

Laatste tijd zie ik steeds meer acties om de concessies gelijk te trekken zoals:
1. Een tarievenhuis Oost (THO), waarin de vervoerders in de regio Flevoland, Gelderland en Overijssel dezelfde tarieven hanteren. Daarmee zijn de vier vervoerders Arriva, Syntus en Connexxion (Hermes en OV Regio IJsselmond) aan de slag gegaan en wilden dit op 1 januari 2017 invoeren. In hun reactie geven de samenwerkende ROCOV's aan dat invoering op korte termijn niet haalbaar is, daarnaast geven de ROCOV's aan dat de meeste reizigers met de nieuwe plannen meer gaan betalen. Bron
2. Er wordt onderzoek gedaan naar de efficiëntie van de vier afzonderlijke ROCOV's door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Bron
3. Er wordt steeds meer gesproken over concessies over de provinciegrenzen heen fuseren (voorbeeld IJsselmond). Maar ook fusie tussen Veluwe en Midden Overijssel wordt bekeken. Bron
4. Eén huisstijl voor alle concessies in de regio Oost.

Daarom heb ik dit topic geopend over dit onderwerp, aangezien het steeds meer gaat spelen in de regio.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV Regio Oost

Bericht door Klaasje »

regenmaker schreef: 2. Er wordt onderzoek gedaan naar de efficiëntie van de vier afzonderlijke ROCOV's door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Bron
Op die pagina staat wat anders dan wat je nu zegt.. Er wordt gekeken naar de meest efficiënte vorm om gezamenlijke onderwerpen te behandelen. Die zijn er soms heel flink zoals bijvoorbeeld met het tarievenhuis voor Oost-Nederland maar soms ook heel erg niet als je denkt aan de dienstregeling in Arnhem-Nijmegen (Wat moet Flevoland of Overijssel daar?) of de dienstregeling en tarieven in Almere (wat heeft Gelderland of Overijssel daarmee te doen?).
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door busentrein »

Op dit moment wordt er ook al samengewerkt, inderdaad over het tarievenhuis. Verder proberen wij (als Rocov Gelderland) over gezamenlijke lijnen onze bevindingen door te geven aan onze collega's van Twente of Overijssel (waar we het meeste mee van doen hebben).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

De eerste fase van het tarieven huis oost wordt op 1 februari 2017 ingevoerd. Hiermee zullen de ritkaartjes per zone 2 euro kosten en een dagkaart bus 10 euro. De twee fase (streefdatum 1 juli 2017) zullen ook de OV-chipkaart producten ingaan. Op dit moment zijn de (voorgestelde) prijzen:

Dal voordeel Oost jaar 15 euro (bus), 20 euro (trein + bus)
Altijd voordeel Oost maand 15 euro (bus), 20 euro (trein + bus)
Dal vrij Oost maand 50 euro (bus), 75 euro (trein + bus)
Weekend vrij oost jaar 150 euro (bus), 200 euro (trein + bus)
Dagkaart oost bus 10 euro (mogelijk gaat deze ook voor de regionale treinen gelden)
Ritkaart bus 2 tot 8 euro (afhankelijk hoeveelheid zones)
Kidskaart bus 1 euro
Meermandskaart oost bus 16,50 euro

Verder zou er per concessie nog een altijd vrij abonnement komen, prijs is afhankelijk per concessie.
De meeste overige abonnementen komen te vervallen. Syntus wil tevens het 65+ kaartje laten vervallen. Ook de scholierenkorting wordt opgeheven. Verder komt het sterabonnement die nog in Overijssel en Flevoland geldig is te vervallen.

Als compensatie van de ingevoerde abonnementen wordt wel het kilometertarief verhoogd. Syntus Gelderland wil het kilometer verhogen met 12,6%, Syntus Overijssel met 13,3% en IJsselmond spant de kroon met een verhoging van wel 21,7%.

Het tarievenhuis oost gaat gelden in de concessies: IJsselmond, Achterhoek-Rivierenland, Veluwe, Arnhem-Nijmegen, Midden Overijssel en Twente.

Bron: ROCOV Gelderland
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Milco »

Die dagkaart van € 10,-, in welke concessies gaat die exact gelden? IJsselmond, Midden-Overijssel, Twente en Arnhem-Nijmegen sowieso lijkt me, maar Achterhoek en/of Rivierenland ook? Laatst tweetje gestuurd naar Arriva maar zij kenden de kaart (nog) niet...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Alle vervoerders uit de OV regio oost berichten over de dagkaart van 10 euro: Arriva, Breng, Syntus, OV Regio IJsselmond. Hij gaat dus gelden voor alle concessies in de regio oost ook Achterhoek-Rivierenland. Zie voor alle concessies de post voor jou.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

De dagkaart van 10 euro is trouwens wel een DALdagkaart en wordt pas vanaf 9u verkocht.

Van het afschaffen van de 65+-kaartjes (als in de losse kaartjes van €1,50 voor 1,5 uur reizen) is mij niks bekend, en ik lees het ook niet zo specifiek. Volgens mij gaat het meer om het afschaffen van de leeftijdskorting op de sterabonnementen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

dennistd schreef:De dagkaart van 10 euro is trouwens wel een DALdagkaart en wordt pas vanaf 9u verkocht.
Klopt inderdaad.
dennistd schreef:Van het afschaffen van de 65+-kaartjes (als in de losse kaartjes van €1,50 voor 1,5 uur reizen) is mij niks bekend, en ik lees het ook niet zo specifiek. Volgens mij gaat het meer om het afschaffen van de leeftijdskorting op de sterabonnementen.
Ik las in het advies van de rocov: Vervanging van de 65+-reducties door kortingen op basis van de mate van OV-gebruik. Maar de 65+ kaartjes staan inderdaad nog wel in de tabel van Syntus. Het kaartje zal dan wel niet onder noemer 65+-reductie vallen. Maarja het is nog niet eens zeker wanneer fase 2 ingaat, tot die tijd is het afwachten welke adviezen wel en niet worden overgenomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Waarom gaan ze dan de ov-chipkaart tarieven dan verhogen? Zodat je sneller een kaartje/abonnement koopt? Ze wouden toch gelijke tarieven? Dan lijken mij die verschillende kilometer tariefswijzigingen raar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door nsimmelink94 »

cassie127 schreef:Waarom gaan ze dan de ov-chipkaart tarieven dan verhogen? Zodat je sneller een kaartje/abonnement koopt? Ze wouden toch gelijke tarieven? Dan lijken mij die verschillende kilometer tariefswijzigingen raar.
Mijns inziens moet het papieren kaartje in de bus juist zoveel mogelijk ontmoedigd worden. Het is arbeidsintensief en zorgt in de spits voor de nodige opstopping voor de deur. Daarbij ontzie ik nog het huidige risico van fysiek geld in de bus. Abonnementen (ook zichtkaart) en ov-chipkaart zijn de meest efficiënte producten. Beter voor de doorstroom, beter voor de chauffeur, iedereen wint.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Verder komt het sterabonnement die nog in Overijssel en Flevoland geldig is te vervallen.
Slechte zaak. :N
Juist de mogelijkheid tot het kopen van een afgekocht reisrecht is voor veel mensen de reden om een abonnement aan te schaffen omdat ze hiermee "vrijheid" hebben en niet steeds hoeven te kijken of ze genoeg saldo hebben. Hierdoor reizen mensen ook meer met het OV naast de woon-werkrelaties ("Ik heb er immers toch al voor betaald.")
Ook al is de totaalprijs wellicht hoger, de reiskosten worden minder direct gevoeld.

Daarnaast zijn de sterabonnementen* van Syntus nu ook geldig op de treintrajecten Zwolle - Kampen en Zwolle - Dalfsen. Wat gebeurt daarmee?
* (afhankelijk van de sterwaarde en centrumzone)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Per concessie een Altijd Vrij abonnement :X . Van die "per concessie" abonnementen zijn ze juist in andere delen van het land af aan het stappen (recentelijk nog in Zuid-Holland), dus dat hier plotseling weer concessieabonnementen komen is een slechte zaak.

Ik lees trouwens ook over schandalige kilometerprijsverhogingen van rond de 15% om het nieuwe tariefstelsel mogelijk te maken. Ik ben nog niet heel erg fan van de uitwerking van dit tariefhuis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Per concessie een Altijd Vrij abonnement :X . Van die "per concessie" abonnementen zijn ze juist in andere delen van het land af aan het stappen (recentelijk nog in Zuid-Holland), dus dat hier plotseling weer concessieabonnementen komen is een slechte zaak.
Die zijn er nu al, dus wat dat betreft wijzigt er niets.
Meltrain schreef:Juist de mogelijkheid tot het kopen van een afgekocht reisrecht is voor veel mensen de reden om een abonnement aan te schaffen omdat ze hiermee "vrijheid" hebben en niet steeds hoeven te kijken of ze genoeg saldo hebben. Hierdoor reizen mensen ook meer met het OV naast de woon-werkrelaties ("Ik heb er immers toch al voor betaald.")
Ook al is de totaalprijs wellicht hoger, de reiskosten worden minder direct gevoeld.
Het Rocov heeft het ook over: Altijd Korting Oost is een onvoordelig uitpakkend alternatief voor
de sterabonnementen, vooral wanneer de km-tarieven sterk worden verhoogd. De 4 ROCOV’s in de regio Oost adviseren negatief over de uitwerking van de abonnementen met altijd afgekocht reisrecht in het THO, met uitzondering van Dal Vrij Oost en Weekend Vrij Oost

Suus schreef:Ik lees trouwens ook over schandalige kilometerprijsverhogingen van rond de 15% om het nieuwe tariefstelsel mogelijk te maken. Ik ben nog niet heel erg fan van de uitwerking van dit tariefhuis.
Nouja het erge is dat Syntus Gelderland het kilometertarief wil verhogen met 15% en daarop nog eens een 1 cent verhoging, dus dat zou van 0,143 naar 0,175 gaan. :X
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Dat is niet waar. Het sterabonnement is in Overijssel zowel bij OV Regio IJsselmond als bij Syntus als bij de treindienst Zwolle - Kampen en de Vechtdallijnen tegelijk geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Mits je de juiste centrumzone hebt (voor de trein verbindingen dan)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Djeez »

Weekend Vrij voor 150 euro per jaar komt neer op 2,88 per week. Op zich wel voordelig, want een enkeltje kost al snel 2/4 euro. Maar dan moet je wel in de weekenden gaan en eerlijk gezegd is de trein vaak interessanter qua snelheid. Van Nijmegen naar Arnhem kost je al gauw een uur en met de trein 12 minuten :Y Zie maar eens thuis te komen na 23 uur.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OV Regio Oost

Bericht door Chrysa »

Van station naar station ja, maar ik denk dat de meeste mensen ergens anders wonen. ;)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Voor mij als Apeldoorner is het wel interessant. Zeker Apeldoorn - Arnhem is een aantrekkelijk traject. Op zaterdag zitten rond 17:30 in de 91 naar Apeldoorn allemaal vrouwen met Primark tasjes uit Arnhem. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: OV Regio Oost

Bericht door flipje »

Het gaat overigens nog leuk worden met de nieuwe 'ritkaartjes' van € 2 t/m 8 in de bus. Je mag met dit kaartje namelijk NIET overstappen op een andere bus! Maar, binnen IJsselmond zou een overstap op een andere bus wel worden gedoogd... tenminste dat is de intentie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Op de Veluwe was dat al zo dat je niet mocht overstappen. Dus in de spits betaalde je Apeldoorn Markt - Station (één halte) drie euro en als je dan in een andere bus stapte keken mensen vreemd dat ze nogmaals 3 euro moesten neertellen. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OV Regio Oost

Bericht door marvinkok »

Twente net zo, enige uitzondering was lijn 65 in Oldenzaal en 80-81 in Westerhaar. Dat blijft ook met de nieuwe kaartjes. Overigens worden sommige ritten wel een stuk duurder. Past wel bij het beleid om zoveel mogelijk de OVC te gebruiken..
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: OV Regio Oost

Bericht door Dave4055 »

Bij Arriva Achterhoek blijven de kaartjes zoals nu ook het geval is: Retour bij aankoop na 19u, en retour in het weekend, dus dat valt al weer mee.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Djeez »

Al bekend of de nieuwe abonnementen ingaan?
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door nsimmelink94 »

Die gelden al sinds februari ;)
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 12 mar 2017, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post geheel quoten is onnodig.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OV Regio Oost

Bericht door BrengMe »

Abonnementen zijn niet dezelfde dingen als RITkaartjes, nsimmelink94.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten