OV Regio Oost

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV Regio Oost

Bericht door Raymond »

regenmaker schreef:Breng gaat ook het kilometertarief omhoog gooien van 0,149 naar 0,154 per kilometer, vanwege de nieuwe producten. Dit gebeurt al aanstaande zondag.
In het nieuwsbericht op de site over die prijsverhoging staat ook een lekkere typfout: "Om met opbrengsten neutraal uit te komen, stijgt het OV-chipkaart kilometertarief per 17 september met € 0,05." Nulletje vergeten..
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV Regio Oost

Bericht door Durashift »

^^ plus het woordje 'de' tussen met & opbrengsten. :roll:
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Djeez »

Raymond schreef:
regenmaker schreef:Breng gaat ook het kilometertarief omhoog gooien van 0,149 naar 0,154 per kilometer, vanwege de nieuwe producten. Dit gebeurt al aanstaande zondag.
In het nieuwsbericht op de site over die prijsverhoging staat ook een lekkere typfout: "Om met opbrengsten neutraal uit te komen, stijgt het OV-chipkaart kilometertarief per 17 september met € 0,05." Nulletje vergeten..
Wat hebben die kortingsabonnementen dan voor zin als het tarief steeds omhoog wordt gegooid? Was per 1 juli ook al verhoogd. Breng wil dus geen korting geven..
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Zorgen bij college Lelystad over samenvoegen concessies

De wens van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland om de zeven bestaande concessies samen te voegen tot drie concessies, is met argwaan ontvangen door het college van B en W en de gemeenteraad van Lelystad. Het college heeft zelfs negen argumenten opgesteld waarom het samenvoegen van de concessie Lelystad bij een andere concessie een slecht idee zou zijn.

Bron: OVPro

Daarin staat dat in 2020 het contract met Arriva misschien al wordt opgebroken (lees dus waarschijnlijk uitgekocht). Ook in IJsselmond zal het contract dan al worden opgebroken. Om zo de concessies Veluwe, Midden Overijssel, IJsselmond en Lelystad te kunnen samenvoegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: OV Regio Oost

Bericht door aj80 »

Zie https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 017-655%29 voor een "Verkenning gezamenlijke aanbesteding en concept Nota van Uitgangspunten
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Even een samenvatting van het bovenstaande artikel.

Provincies kiezen voor:
  • Concessie worden geherstructureerd in drie grote concessies: noord, oost en zuid.
  • Gebiedsconcessies in plaats van netwerkconcessies.
  • Opbrengstverantwoordelijkheid gaat naar de vervoerder om deze te blijven stimuleren om met nieuwe ideeën te komen.
  • Bij de aanbesteding gaat een grens getrokken worden bij de onderdelen prijs en aanbod, waardoor overbieden niet loont.
  • Valleilijn blijft aparte concessie.
  • Huidige treindiensten uit concessies Twente/Achterhoek-Rivierenland blijven deel uitmaken van een multimodale concessie.
  • Over de Overijsselse regionale treindiensten wordt later een beslissing genomen of ze onderdeel gaan uitmaken van een multimodale concessie.
  • Provincies behouden eigen OV-budget en beleidskades, geen OV-bureau (is wel overwogen).
  • Over de stadsdienst van Lelystad wordt later nog een beslissing genomen, situatie is nu nog onduidelijk.
  • Stadsvervoer vanaf start nieuwe concessie elektrisch, streeknet later zero-emissie en dan bijv. waterstof.
Buslijnen worden onderverdeeld in drie types:
• Hoofdassen: Dit zijn sterke busverbindingen die tezamen met de treindiensten een hoofdnetwerk binnen de 3
provincies vormen. Investeringen (in infrastructuur) kunnen daarbij leiden tot een verdere versterking van deze
lijnen.
• Sterke lokale en regionale buslijnen: Dit zijn busverbindingen, zowel binnen steden als regionale verbindingen,
waarop zoveel mensen reizen dat te verwachten valt dat deze busverbindingen de komende concessieperiode
in een behoefte blijven voorzien. Aanpassingen in dienstregeling, frequentie of route zijn wel mogelijk
afhankelijk van de vraag.
• Ontwikkellijnen: Dit zijn busverbindingen die niet optimaal aansluiten op de vervoersbehoeften van reizigers,
waardoor zij op dit moment minder intensief gebruikt worden. Voor deze lijnen geldt dat twee ontwikkelingen
denkbaar zijn, namelijk:
1. De vervoerder slaagt erin een busverbinding beter aan te laten sluiten op de vervoersbehoefte van
reizigers, waardoor een ontwikkellijn een sterke lijn wordt, of
2. Maatwerkoplossingen blijken een betere invulling van deze vervoersbehoefte dan een vaste
buslijn.
a. De vervoerder doet een voorstel voor een maatwerkoplossing binnen de concessie
b. De provincie besluit de maatwerkoplossing buiten de concessie om te regelen waarbij
de vervoerder ook een aanbod kan doen.
3. Er is geen mobiliteitsvraag meer bijvoorbeeld door de sluiting van een school. Er is dan geen
maatwerkoplossing nodig.
De provincies verwachten dus creativiteit van de vervoerder op het gebied van de ontwikkellijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Ik snap het niet. De hele tijd heeft men het gehad over corridors en nu zijn het opeens gebiedsconcessies geworden _O-

En hier kan iemand niet tellen:
Ontwikkellijnen: [..] Voor deze lijnen geldt dat twee ontwikkelingen
denkbaar zijn, namelijk:
1. [..]
2. [..]
3. [..]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind het verhaal maar ingewikkeld.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Bericht door wouter15 »

Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

7 november 2017

Een herindeling van de zeven huidige busconcessies in drie grote concessies in de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel pakt voordeliger uit voor reizigers, het concessiebeheer en de regionale economie. Voor vervoerders zijn er zowel voor- als nadelen. Als de samenvoeging doorgaat, behoren de drie nieuwe concessies tot de grootste aanbestede concessies in Nederland. Dit blijkt uit een verkenning die in opdracht van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland is uitgevoerd naar de vraag of zij het openbaar vervoer gezamenlijk kunnen aanbesteden.


Uit de verkenning is gebleken dat de Gedeputeerde Staten (GS) de samenvoeging wenselijk achten, zo meldt de provincie Gelderland. Er is nu een concept Nota van Uitgangspunten voor de aanbesteding opgesteld. Dit is een eerste stap voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de drie provincies. Maar de keuzes zijn nog niet definitief, want dit concept moet nog langs lokale ROCOV’s, gemeenten en andere betrokken partijen. Op basis van hun reacties en advies besluiten de Gedeputeerde Staten of ze het concept nog willen aanpassen.

Lees verder via: https://www.ovpro.nl/bus/2017/11/07/ond ... %202017-45
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Bericht door Nitein-Repart »

Hoewel de indeling voor het busvervoer logisch is (alle streeklijnen vanuit Doetinchem en Zutphen, muv de bussen Doetinchem-Doesburg en de buurtbussen Zutphen-Veluwe naar Oost), vraag ik mij af wat handig is qua treinvervoer. Logisch zou zijn Amersfoort-Ede, Tiel-Arnhem en Arnhem-Winterswijk bij Zuid, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal, Apeldoorn-Enschede (mits deze uit het HRN wordt gehaald), Zwolle-Enschede en Almelo-Mariënberg bij Oost en Zutphen-Apeldoorn, Zwolle-Kampen en Zwolle-Emmen bij Noord.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Bericht door BrengMe »

Zoals in het topic over OV-regio Oost is besproken blijft de valleilijn-trein een aparte spoorconcessie.

Misschien kunnen deze topics ook beter samengevoegd worden.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Bericht door flipje »

en is het nog maar de vraag of treindiensten in Overijssel worden toegevoegd aan deze busconcessies.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV Regio Oost

Bericht door Ardan »

Topics samengevoegd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:Zwolle-Emmen bij Noord.
Zwolle - Emmen is door de provincies Overijssel en Drenthe gezamenlijk aanbesteed.
Aangezien ik niet denk dat Drenthe haar bevoegdheid over die treindienst wil kwijtraken, denk ik niet dat die lijn makkelijk in een andere concessie gestopt kan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OV Regio Oost

Bericht door Mdk »

wat ik me nog bedacht, de samenvoeging van concessies zal ook wel betekenen dat er één huisstijl gevoerd zal worden. voor de veluwe dus een einde aan blauwe & groene bussen, maar dus ook een einde aan de breng naam en huisstijl.
zie ik dit verkeerd? zullen ze waarschijnlijk toch lokale huisstijlen houden? wat wordt de breng trein? ook blauwnet? (lijkt me niet erg logisch), of gaat die mee in de ov oost huisstijl? volgensmij is hier überhaupt nog niets over gezegd toch?

edit: ik was even vergeten dat het 3 concessies worden, breng zou dus behouden kunnen worden, alhoewel het verzorgingsgebied iets groter word. maar is dit wel logisch?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat de hele zooi uiteindelijk uit gaat monden in blauwnet, maar dit is speculatie. Afwachten dus maar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

Blauwnet is veel te veel op Overijssel gericht. Zou Oostnet niet een betere naam zijn? (A)
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door Stadsbus »

De treinen worden nu toch blauw? Dan is Blauwnet mooier :p
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OV Regio Oost

Bericht door AppleMoose »

Eerst werd alles onderverdeeld in kleine regio's zodat je het vervoer beter op de regio kon afstemmen, en nu gaan we weer naar superconcessies? Invloed van de regio (en daarmee de burgers) op hun eigen vervoer wordt zo weer een heel stuk kleiner. Dat vind ik nou niet echt een prettige ontwikkeling :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

Probleem is nu dat enkele regio's erg klein zijn (IJsselmond) of door alle bezuinigingen te klein worden om aantrekkelijk te zijn voor OV-bedrijven. Daarnaast snijden de huidige concessies op sommige plekken flink door de concessie-overschrijdende vervoerstromen heen. Helemaal oplossen kun je dat natuurlijk nooit, maar er zijn wel plaatsen waar dit handiger in te delen valt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV Regio Oost

Bericht door Wubbo »

De vraag is of groter dan altijd beter is. Als je nieuwe toetreders wil niet, dan kun je beter lijnbundels in de markt gaan zetten. Maar ook dat heeft zijn nadelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

De laatste jaren waren er weinig nieuwe bieders op de concessies, aldus de provincies. Daarom zien ze geen grote bezwaren om de concessies samen te voegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Juist bij IJsselmond heeft Noot het een keer geprobeerd volgens mij. Ook EBS is met een kleine concessie in de markt gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV Regio Oost

Bericht door Klaasje »

Dat was DVG destijds.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OV Regio Oost

Bericht door AppleMoose »

regenmaker schreef:De laatste jaren waren er weinig nieuwe bieders op de concessies, aldus de provincies. Daarom zien ze geen grote bezwaren om de concessies samen te voegen.
Het een is niet per se het gevolg van het ander.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten