OV Regio Oost

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:Dat was DVG destijds.
Even nagezocht: bij de tweede keer hebben zowel DVG als Noot ingeschreven.

Goed om te weten, dat is in ieder geval een argument tegen deze plannen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Ik las net in de concept OV visie 2030 van gemeente Lelystad het volgende:
Streeklijnen waarin vooral inwoners van Lelystad zitten, en/of die een belangrijke lokale rol vervullen, maken nu geen deel uit van de concessie Lelystad. Dat is niet logisch, en komt ook de efficiëntie niet ten goede. De gemeente streeft ernaar om – net als Almere – in ieder geval de streeklijnen 145 en 148, en eventueel de streeklijnen 140 en 163 in de delegatie onder te brengen.

De concessie IJsselmond kan – na overdracht van de Lelystadse streeklijnen aan Lelystad - verdeeld worden over de aangrenzende concessie Noord- en Zuidwest-Fryslan en Midden-Overijssel/Veluwe.
Die staan er net wat anders in dan de provincies. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Advies ROCOV's over NvU: Advies pdf
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

Straks blijven er in Midden- en Oost Nederland bijna alleen maar mega-concessies over:
* Groningen - Drenthe
* 3 mega-concessie Regio Oost
* Utrecht (vanaf 2023 prov. en regio samen)
* Limburg

Nadeel voor een OV-bedrijf is, dat als je zo'n concessie verliest, je meteen een fors deel van je omzet kwijt bent.
Bijv. Qbuzz heeft momenteel alleen maar twee grote concessies (GGD en Utrecht, en straks dan ook DAV), als ze er één verliezen, halveert meteen je business.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

SP vraagt provincie Overijssel om ‘verantwoorde’ aanbesteding

De lokale fractie van de SP wil dat de provincie Overijssel bij het uitschrijven van een nieuwe aanbesteding voor Midden-Overijssel meer rekening houdt met de zorgen en wensen van buschauffeurs. Dan gaat het bijvoorbeeld om het tegengaan van verdere afbraak van het OV en meer zekerheid voor uitzendkrachten. In 2020 gaat de nieuwe concessie in deze regio van start.

Bron: OVPro
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

Ik heb even zitten brainstormen wanneer de nieuwe concessies zouden kunnen ingaan.

Zuid:
De huidige concessies eindigen in december 2020 (Veluwe), de Breng-concessie eindigt in december 2022 (met optie van +2 jaar), en Achterhoek / Rivierenland is verlengd tot december 2025.
Een oplossing kan zijn: De delen van Veluwe die naar concessie Zuid gaan, in 2020 aan te besteden voor 2020-2024, en Breng met 2 jaar verlengden tot dec-2024. Dan kan in 2024 een nieuwe concessie Zuid worden aanbesteed, met twee ingangsdata: een deel gaat in per dec-2024, en een ander deel per dec-2025.

Oost:
Concessie Twente loopt tot december 2023.
Daarnaast komen in Oost delen van M-Overijssel (tot aug-2020) en Achterhoek (tot dec-2025).
Mogelijk zou je dat kunnen oplossen door:
* in 2019 een aanbesteding voor een korte concessie (aug/dec 2020 - dec 2023) voor de busdiensten rond Deventer.
* in 2022/2023 de gehele concessie Oost aanbesteden (ingang december 2023, met een deel dat pas in dec-2025 ingaat)

Noord:
De huidige concessies eindigen in aug-2020 (M-Overijssel), dec-2020 (Veluwe), dec-2021 (Lelystad), dec-2023 (IJsselmond) en dec-2027 (Vechtdal).
Ze kunnen in 2019 de concessie Veluwe + Zwolle aanbesteden (loopt van aug-2020/dec-2020 tot dec-2027).
Dan kun je in 2021 Lelystad + IJsselmond aanbesteden voor dec-2021/dec-2023 tot dec-2027.
En dan kan in 2027 de integrale Noord-concessie worden aanbesteed.
Laatst gewijzigd door Roeland op do 25 jan 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Achterhoek Rieverenland loopt tot dec. 2025. ;)

Verder staat nergens dat Vechtdal wordt geïntegreerd in Noord, daarover komt veel later pas een beslissing.

Het herindelen van de concessies is erg lastig, omdat men de grenzen dwars door de huidige concessiegebieden heeft getrokken. Ook kunnen sommige concessies niet meer verlengd worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

regenmaker schreef:Achterhoek Rieverenland looot tot dec. 2025. ;)
Helemaal juist, ik had die verlenging (eind vorig jaar) even over het hoofd gezien... Ik pas het aan!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV Regio Oost

Bericht door Durashift »

Misschien niet de juiste plek, kan alleen geen ander draadje vinden waar dit bericht zou passen:

2000 mensen hebben in december 2017 gebruik gemaakt van de nieuwe busverbinding Aalten <-> Bocholt.
:)
omroep GLD schreef:
BOCHOLT - In de maand december hebben 2000 passagiers gebruikgemaakt van de nieuwe busverbinding tussen Aalten en het Duitse Bocholt. Dat blijkt uit tellingen van busmaatschappij StadtBus Bocholt. De nieuwe buslijn is een proef om te kijken of er voldoende animo is voor openbaar vervoer tussen beide grenssteden.

De Kreis Borken heeft het initiatief voor de proef genomen. Het wordt ondersteund door de provincie Gelderland, de gemeente Aalten en de stad Bocholt. Elke dag tussen 06.30 uur en 20.00 uur rijden er bussen die aansluiten op de treinen in Aalten en Bocholt.

'We hebben tussen 7 december en eind december 2000 passagiers geteld,' aldus Jens Dörpinghaus van Stadtbus Bocholt. 'Dat is een mooi aantal denk ik.' De buslijn is gestart zonder een haalbaarheidsstudie vooraf. In de vijf maanden die de proef duurt wordt gekeken of de grensoverschrijdende busverbinding bestaansrecht heeft.

Lees meer over een enquête bij de bron: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... en-Bocholt
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Verschillende partijen hebben kunnen reageren op de NvU van de drie provincies:

Provincie Gelderland

De drie concessienamen die gebruikt worden zijn: IJssel-Vecht, Rijn-Waal en Berkel-Dinkel.

Verder worden alle concessies vormgegeven door ze stukje bij beetje samen te voegen. In 2019 wordt dus al bekend wie de volgende termijn van het IJsselmond concessiegebied in handen krijgt.
Elke concessie heeft zijn eigen startdatum en einddatum. Dit geldt zowel voor de huidige als de nieuwe concessies. Om tot de nieuwe concessie-indeling te komen, worden in de eerste jaren deelgebieden aan de concessie toegevoegd op het moment dat de huidige concessie voor dit deelgebied eindigt of overgeheveld naar andere concessies op het moment dat de nieuwe concessie waartoe dit deelgebied behoort van start gaat. In 2025 hebben alle concessies de beoogde samenstelling. De concessie IJssel-Vecht start in 2020, is compleet in 2023 en loopt als geheel af in 2030.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Meltrain »

Even voor mijn beeld, op basis van de huidige concessies, wordt de indeling dus:
  • IJssel-Vecht = IJsselmond + Midden-Overijssel + Veluwe
  • Rijn-Waal = Arnhem-Nijmegen + Rivierenland
  • Berkel-Dinkel = Achterhoek + Twente
Klopt dit?
Wel leuk dat ze de concessies naar rivieren gaan vernoemen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV Regio Oost

Bericht door Durashift »

Mooi om de eerste reactie (van gemeente Scherpenzeel) te lezen in dat Nota van Uitgangspunten. :)

'Hoe wil men een langere implementatietijd inbouwen...'?? Kan volgens mij alleen maar door eerder het gunningsbesluit te doen en een langere termijn vanaf dat moment tot aan startdatum concessie te hanteren..
Lijkt mij (deels) ook een verspilling aan tijd..
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef:Even voor mijn beeld, op basis van de huidige concessies, wordt de indeling dus:
  • IJssel-Vecht = IJsselmond + Midden-Overijssel + Veluwe
  • Rijn-Waal = Arnhem-Nijmegen + Rivierenland
  • Berkel-Dinkel = Achterhoek + Twente
Klopt dit?
Wel leuk dat ze de concessies naar rivieren gaan vernoemen. :D
Wel zo ongeveer ja, zie dit kaartje (met de oude namen):

Afbeelding
Durashift schreef:Mooi om de eerste reactie (van gemeente Scherpenzeel) te lezen in dat Nota van Uitgangspunten. :)

'Hoe wil men een langere implementatietijd inbouwen...'?? Kan volgens mij alleen maar door eerder het gunningsbesluit te doen en een langere termijn vanaf dat moment tot aan startdatum concessie te hanteren..
Lijkt mij (deels) ook een verspilling aan tijd..
Als je zorgt dat een concessie 2 jaar voor het verlopen aanbesteedt wordt (gepubliceerd) en dat anderhalf jaar voor het einde de nieuwe vervoerder bekend is, dan heb je nog bijna een jaar om te bakkeleien voordat de tijd echt krap gaat worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Even voor mijn beeld, op basis van de huidige concessies, wordt de indeling dus:
  • IJssel-Vecht = IJsselmond + Midden-Overijssel + Veluwe
  • Rijn-Waal = Arnhem-Nijmegen + Rivierenland
  • Berkel-Dinkel = Achterhoek + Twente
Klopt dit?
Ja, dit klopt in grote lijnen inderdaad. Alleen Deventer en Ede-Barneveld-Brummen moeten nog tijdelijk worden aanbesteed, want die lopen eerder af dan dat de nieuwe concessie begint. Bij IJssel-Vecht komt waarschijnlijk ook het Stadsvervoer van Lelystad, maar dat weten we nog niet zeker.

Ik denk dus dat het pad waarschijnlijk als volgt wordt:
  • Augustus 2020: De concessie IJssel-Vecht begint met alleen de huidige concessie Midden Overijssel, waarbij Deventer slechts tijdelijk onder de concessie gaat vallen (apart aanbesteed). Deventer e.o. moet in 2023 naar de concessie Berkel-Dinkel.
  • December 2020: De concessie Veluwe wordt aan de concessie IJssel-Vecht toegevoegd, waarbij het zuidelijk gedeelte (Ede-Barneveld) waarschijnlijk ook tijdelijk wordt opgenomen in de concessie (apart aanbesteed).
  • December 2021: De concessie Stadsvervoer Lelystad wordt aan de concessie IJssel-Vecht toegevoegd of het blijft een aparte concessie (hetgeen eigenlijk alleen de gemeente Lelystad zelf wil, gezien de reacties). De provincie Flevoland neemt hier binnenkort besluit over.
  • December 2022: De concessie Rijn-Waal gaat van start met de huidige concessie Arnhem-Nijmegen. Het gebied Ede-Barneveld-Brummen kan dan worden overgeheveld. (Een mogelijkheid is nog dat dit in december 2024 pas gaat plaatsvinden, gezien de optie tot 2 jaar verlenging van de concessie Arnhem-Nijmegen.)
  • December 2023: De concessie IJsselmond wordt aan de concessie IJssel-Vecht toegevoegd. De concessie Berkel-Dinkel begint met de huidige concessie Twente. Hierbij kan ook meteen Deventer naar Berkel-Dinkel worden overgebracht.
  • December 2025: De concessie Achterhoek-Rivierenland wordt onderverdeeld over de concessies Berkel-Dinkel en Rijn-Waal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Meltrain »

Aha, bedankt voor de uitleg.

Dus, op basis van de huidige lijnen, zullen vanuit Midden Overijssel de stadsdienst Deventer en de lijnen 160, 165 en 660 overgaan naar Berkel-Dinkel (in plaats van IJssel-Vecht) en gaan vanuit de Veluwe de lijnen in de driehoek Ede - Barneveld - Hoenderloo over naar Rijn-Waal in plaats van IJssel-Vecht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

De stadsdienst Deventer en de lijnen 160/660 zullen in ieder geval naar Berkel-Dinkel gaan. Wat er met de 165 gaat gebeuren weet ik niet, want die ligt exact op de concessiegrens.

De provincies moeten nog kijken naar de grensoverschrijdende buslijnen, dus de lijnen Apeldoorn - Arnhem/Eerbeek, Ede - Apeldoorn, Harderwijk - Barneveld, Deventer - Raalte, Deventer - Zwolle, etc.

Ik maak me overigens wel zorgen over de stalling Apeldoorn bij de nieuwe concessie-indeling. Ze gaan waarschijnlijk een hoop werk verliezen bij de nieuwe concessie-indeling. Zeker als men besluit de lijnen Apeldoorn - Ede, Apeldoorn - Dieren, Apeldoorn - Barneveld en Apeldoorn - Arnhem onder te brengen bij de concessie Rijn-Waal.

De stalling Doetinchem ligt niet echt gunstig in de concessie Rijn-Waal. Voor Doetinchem blijven de lijnen ten zuiden van Doetinchem en de lijnen van/naar Arnhem in ieder geval.

Zwolle gaat er enorm op vooruit, net als Ede, Harderwijk en Deventer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Daniel »

Maar ehh, wat is er dan op tegen om lijnen vanuit Apeldoorn te exploiteren in de concessie Rijn-Waal? Dan zou je alleen een gedeelde stalling krijgen, maar da's bijvoorbeeld in Zeist met een soortgelijke situatie jarenlang prima gegaan.
Vanuit Ede even een MAT ritje naar Apeldoorn voor de opstart is ook niet heel efficiënt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Dat zou inderdaad prima kunnen, maar dan moeten de vervoerders elkaar wel iets gunnen. Het makkelijkste is natuurlijk als IJssel-Vecht en Rijn-Waal in de handen van dezelfde vervoerder vallen.

Ik ben heel benieuwd naar het (concept) PvE, dat duurt nog maar een paar maandjes. Dan weten we ook wat men op lijnniveau van plan is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Kan de opdrachtgever het delen van de stallingen in Apeldoorn en Doetinchem dan niet als concessie-eis vastleggen dan?
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OV Regio Oost

Bericht door diederickx »

Maar waarom zou je? Een stalling is toch weinig meer dan een gehuurd bedrijfspand?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OV Regio Oost

Bericht door marvinkok »

Tegenwoordig zijn de stallingen zelfs niet meer dan een stuk bestrating, een portocabin voor de chauffeurs en een tankplaat met eventueel wasstraat...
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Er zijn inderdaad de afgelopen jaren wel steeds minder overdekte stallingen.
Zover ik weet zijn in regio Oost de stallingen Apeldoorn, Zwolle, Dedemsvaart, Raalte, Arnhem, Dronten, Emmeloord, Goor overdekt

Enschede, Almelo, Hengelo, Ede, Deventer, Haaksbergen, Oldenzaal, Nijmegen, Tiel, Zutphen, Doetinchem, Bemmel, Zwartsluis, Groenlo, Harderwijk (Syntus) en Harderwijk (OV Regio IJsselmond) zijn buiten

De locatie van de Syntus vestiging in Meppel kan ik zo niet vinden
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 11 mar 2018, 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

En dan vergeet je Oldenzaal en Haaksbergen nog, ook buiten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Meltrain »

In hoeverre gaan de regionale spoorlijnen ook bij deze nieuwe concessies behoren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

cassie127 schreef:Er zijn inderdaad de afgelopen jaren wel steeds minder overdekte stallingen.
Zover ik weet zijn in regio Oost de stallingen Apeldoorn, Zwolle, Dedemsvaart, Raalte, Arnhem, Dronten, Emmeloord, Goor overdekt

Enschede, Almelo, Hengelo, Ede, Deventer, Haaksbergen, Oldenzaal, Nijmegen, Tiel, Zutphen, Doetinchem, Bemmel en Harderwijk zijn buiten

Van Zwartsluis en Groenlo weet ik het niet zeker maar ik vermoed dat deze buiten zijn.
Heeft OV regio IJsselmond ook niet nog een stalling in Harderwijk/Zeewolde? Ook kan ik Syntus vestiging Meppel niet vinden
Groenlo is buiten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten