OV Regio Oost
Re: OV Regio Oost
Aaah oké, maar ze worden wel aan elkaar gekoppeld, zo lijkt het.
Spoorlijnen (Overijssel)
- Zwolle <> Emmen
- Zwolle <> Enschede
- Zwolle <> Kampen
- Hardenberg <> Almelo
Spoorlijnen (Twente/Achterhoek/Rivierenland)
- Zutphen <> Apeldoorn
- Zutphen <> Oldenzaal
- Zutphen <> Winterswijk
- Arnhem <> Winterswijk
- Arnhem <> Doetinchem
- Arnhem <> Tiel
Spoorlijn (Valleilijn)
- Ede <> Amersfoort
Spoorlijnen (Overijssel)
- Zwolle <> Emmen
- Zwolle <> Enschede
- Zwolle <> Kampen
- Hardenberg <> Almelo
Spoorlijnen (Twente/Achterhoek/Rivierenland)
- Zutphen <> Apeldoorn
- Zutphen <> Oldenzaal
- Zutphen <> Winterswijk
- Arnhem <> Winterswijk
- Arnhem <> Doetinchem
- Arnhem <> Tiel
Spoorlijn (Valleilijn)
- Ede <> Amersfoort
Re: OV Regio Oost
Die laatste zou ook mooi zijn voor een verleng naar Arnhem. Verwacht ook dat je op die lijnen straks niet meer hoeft om te checken als dat wat ze hier in Overijssel willen doen kan/mag.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: OV Regio Oost
Artikel op OV Pro is wel te lezen > Klik hier
Wat overigens nog wel iets wordt om rekening mee te houden:
Wat overigens nog wel iets wordt om rekening mee te houden:
Het streven is namelijk dat in 2020 wordt begonnen met de aanbestedingen, te beginnen bij Noord. In 2023 zou de laatste concessie aanbesteed moeten worden. Misschien iets te voortvarend?Zo loopt de concessie IJsselmond in 2023, maar zou die eigenlijk deel uit moeten gaan maken van de concessie Noord, die dus in 2020 al gegund moet worden. IJsselmond later opnemen in de concessie is niet mogelijk en een wezenlijke wijziging van de concessie is niet toegestaan. De gevolgen daarvan zijn nu nog niet te overzien.
Laatst gewijzigd door flipje op do 18 mei 2017, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OV Regio Oost
Oh, begin daar nog eens over.cassie127 schreef:Die laatste zou ook mooi zijn voor een verleng naar Arnhem.
NEE. DOE HET NIET..1!!!11!1!
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: OV Regio Oost
Zeer positief dat Achterhoek en Twente worden samengevoegd, aangezien de belangrijkste lijnen die naar Enschede zijn (62, 73 en 74).
Hopelijk dat ze dan 's avonds en in het weekend ook eindelijk eens gaan alterneren in het doorrijden naar Enschede vanuit Groenlo en Borculo, zodat beide takken een rechtstreekse verbinding naar Enschede houden.
Als ik het kaartje zie, lijkt Arnhem-Doetinchem (nu Breng) weer bij dezelfde vervoerder komt als Arnhem-Winterswijk. Wel minpunt dat Arnhem-Tiel straks bij 'Oost' behoort, terwijl alle aansluitende bussen bij 'Zuid' gaan behoren. Als je Arnhem-Tiel te weinig treinen vind hebben, houdt dan Arnhem-Doetinchem bij 'Zuid' (evt. zou je dan zelfs een gekoppelde dienst Doetinchem-Tiel kunnen overwegen).
Hopelijk dat ze dan 's avonds en in het weekend ook eindelijk eens gaan alterneren in het doorrijden naar Enschede vanuit Groenlo en Borculo, zodat beide takken een rechtstreekse verbinding naar Enschede houden.
Als ik het kaartje zie, lijkt Arnhem-Doetinchem (nu Breng) weer bij dezelfde vervoerder komt als Arnhem-Winterswijk. Wel minpunt dat Arnhem-Tiel straks bij 'Oost' behoort, terwijl alle aansluitende bussen bij 'Zuid' gaan behoren. Als je Arnhem-Tiel te weinig treinen vind hebben, houdt dan Arnhem-Doetinchem bij 'Zuid' (evt. zou je dan zelfs een gekoppelde dienst Doetinchem-Tiel kunnen overwegen).
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Ze willen juist af van twee vervoerders op Arnhem - Winterswijk
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Ik denk dat het logischer is om het bus- en treinvervoer apart aan te besteden. Zo heb je dat meer spreiding van de concessies.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Door trein en bus samen aan te besteden krijg je wel een mooie afstemming tussen beide (visgraatmodel). Óf je moet in het PvE daar eisen over stellen.
Ik doe ook maar wat
Re: OV Regio Oost
Er vanuitgaande dat de huidige concessie Twente nog is aanbesteed door de Plusregio Twente voordat deze werd opgeheven:Klaasje schreef:Kan je uitleggen waarom ze (allebei!) zo incapabel zijn? Het komt bij mij over als een Wildersiaanse uitspraak. De geklapte concessie IJsselmond is natuurlijk het gevolg van die tram. En ik denk dat niemand had kunnen voorzien dat dat erg lastig zou worden.
- De aanbesteding IJsselmonde is een keer heel erg fout en de tweede keer na heel veel wikken en wegen pas aanbesteed geraakt. In de tussentijd heeft de gemeente Lelystad haar vertrouwen in de provincie Flevoland verloren en zelf maar een aanbesteding gehouden. Blijkbaar mag je muiten in Flevoland en vindt de provincie dat nog goed ook.
- De gunning van de concessie Midden-Overijssel is zo gedaan dat Syntus kan doen en laten wat ze willen, alle verliezen worden direct door de provincie bijgelapt, wat financieel nu niet heel erg gunstig is. Misschien niet heel verwonderlijk dat het de enige concessie is waar Syntus niet in geldnood is gekomen de laatste jaren.
Busvervoerders in delen van het land waar NS de treinen rijdt kunnen deze ook gewoon afstemmen op de trein, dat hoeft niet in een concessie. Bovendien zijn er bedrijven die niet geïnteresseerd zijn in concessies met busvervoer maar wel in concessies met alleen treinvervoer. Bijvoorbeeld MTR uit Hong Kong, dat nu al actief is in het VK en Zweden. Ook Trenitalia heeft al interesse in de Nederlandse markt getoond, al lijken die nu toch met bussen te willen gaan rijden.Ardan schreef:Door trein en bus samen aan te besteden krijg je wel een mooie afstemming tussen beide (visgraatmodel). Óf je moet in het PvE daar eisen over stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Regio Oost
Het had niks met muiten te maken. De concessie van Lelystad was al een keer verlengd, maar door de soap in IJsselmond, welke zich maar voort bleef slepen. Is besloten Lelystad toch maar weer los aan te besteden.
Laatst gewijzigd door flipje op vr 19 mei 2017, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Volgens mij was dat omdat de concessie stadsvervoer Lelystad niet meer verlengd kon worden.Suus schreef:De aanbesteding IJsselmonde is een keer heel erg fout en de tweede keer na heel veel wikken en wegen pas aanbesteed geraakt. In de tussentijd heeft de gemeente Lelystad haar vertrouwen in de provincie Flevoland verloren en zelf maar een aanbesteding gehouden. Blijkbaar mag je muiten in Flevoland en vindt de provincie dat nog goed ook.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Regels zijn er om gebroken te worden. Als je de concessie voor een paar maanden toch had verlengd had je waarschijnlijk geen vervoerders op het dak gekregen, want die weten ook dat het toch wel aanbesteed raakt. Nu zit je voor langere tijd opnieuw met een strikte scheiding tussen stad en streek waar dat misschien niet nodig was geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: OV Regio Oost
Dat gaat dan ook regelmatig niet zo goed met slechte aansluitingen of er rijden gewoon parallelle buslijnen (omdat de busboer geen klanten naar de treinboer wil zien gaan).Suus schreef:Busvervoerders in delen van het land waar NS de treinen rijdt kunnen deze ook gewoon afstemmen op de trein, dat hoeft niet in een concessie.Ardan schreef:Door trein en bus samen aan te besteden krijg je wel een mooie afstemming tussen beide (visgraatmodel). Óf je moet in het PvE daar eisen over stellen.
Ook is het met plannen veel makkelijker, omdat je bus en treintijden tegelijk kan plannen en je anders afhankelijk bent dat de andere vervoerder op tijd de tijden doorgeeft én die tijden wel passen bij je schema.
Daarnaast heb je natuurlijk nog het issue met actiekaartjes, vervoerderafhankelijke abbo's, etc.
Re: OV Regio Oost
En daar heb je nu een opdrachtgever voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Voor de regio Oost gaat één tarief gelden, waardoor vervoerder afhankelijke abbo's een minder grote rol moeten gaan spelen. De huidige situatie met zowel Breng als Arriva op Arnhem - Doetinchem is ook niet erg gewenst lijkt me. Zoals met koningsdag dan staat het breng materieel gewoon aan de kant, want er wordt een weekendienstregeling gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
De tarieven zijn grotendeels al gelijk in Oost Nederland, zo zijn de prijzen ( € 0,144) per kilometer gelijk voor: Achterhoek-Rivierenland, Midden-Overijssel, Veluwe en IJsselmond. Arnhem-Nijmegen is € 0,005 hoger.
De enige concessies die er uitspringen met een ander tarief zijn Twente (€ 0,164), Lelystad (€ 0,51 per rit) en Almere (€ 0,137).
De enige concessies die er uitspringen met een ander tarief zijn Twente (€ 0,164), Lelystad (€ 0,51 per rit) en Almere (€ 0,137).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Almere heeft niets te maken met het tarievenhuis oost NL. Vind Almere ook meer randstad dan oost NL. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Onder de noemer opmerkelijk:
Denk dat de gemeente Lelystad toch maar eens moet gaan informeren bij de provincie wat de plannen zijn (A)Almere behoudt een aparte concessie voor het stadsvervoer. Ook Lelystad gaat daar van uit. De concessie loopt af in 2021, maar kan bij tevredenheid van beide partijen met nog eens twee jaar verlengd worden.
Bron: Omroep Flevoland
Re: OV Regio Oost
Met die 2 jaar verlenging zijn ze toch echt tegelijk met het aflopen van de Concessie IJsselmond
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Flevoland beslist pas 30 mei over het samenvoegen van de concessies.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Je hebt nu wel nog Breng Vrij, wat voor inwoners van (het gebied rondom) Arnhem en Nijmegen een relatief goedkoop abonnement is.regenmaker schreef:Voor de regio Oost gaat één tarief gelden, waardoor vervoerder afhankelijke abbo's een minder grote rol moeten gaan spelen.
Afschaffen daarvan gaan veel reizigers niet waarderen. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: OV Regio Oost
Ik lees hier in dit topic kritiek op het feit dat concessies steeds groter worden. Het is ook al eerder ter sprake gekomen, bijvoorbeeld toen het ging over de opschaling in Limburg en Friesland.
Nou begrijp ik heel goed dat mensen het jammer vinden dat het aantal concessies afneemt. Vooral buiten de Randstad gaat het erg hard de laatste tijd en veel provincies hebben nog maar 1 of 2 concessies. Daarmee neemt de variatie af.
Maar aan de andere kant kan ik wel heel goed begrijpen dat provincies dit doen. Het is namelijk zo dat meer dan de helft van de aanbestedingen uitloopt in juridisch getouwtrek en dat kost de provincie tijd en geld, zeker als een bezwaar gegrond verklaard wordt. Daarom willen provincies het aantal aanbestedingen tot een minimum beperken en dus maken ze concessies het liefst zo groot mogelijk en de looptijd zo lang mogelijk. In het begin hoopten ze misschien nog op nieuwkomers, maar die zijn er nauwelijks geweest. Inmiddels is door een golf aan overnames en fusies het aantal OV-bedrijven flink gedaald en zijn nu Arriva, Connexxion, Syntus en Qbuzz nog over.
Wat ik wel hoop in deze nieuwe regio Oost is dat buurtbussen in aparte kleinere concessies aanbesteden, zoals dat ook in Groningen-Drenthe gebeurt.
Nou begrijp ik heel goed dat mensen het jammer vinden dat het aantal concessies afneemt. Vooral buiten de Randstad gaat het erg hard de laatste tijd en veel provincies hebben nog maar 1 of 2 concessies. Daarmee neemt de variatie af.
Maar aan de andere kant kan ik wel heel goed begrijpen dat provincies dit doen. Het is namelijk zo dat meer dan de helft van de aanbestedingen uitloopt in juridisch getouwtrek en dat kost de provincie tijd en geld, zeker als een bezwaar gegrond verklaard wordt. Daarom willen provincies het aantal aanbestedingen tot een minimum beperken en dus maken ze concessies het liefst zo groot mogelijk en de looptijd zo lang mogelijk. In het begin hoopten ze misschien nog op nieuwkomers, maar die zijn er nauwelijks geweest. Inmiddels is door een golf aan overnames en fusies het aantal OV-bedrijven flink gedaald en zijn nu Arriva, Connexxion, Syntus en Qbuzz nog over.
Wat ik wel hoop in deze nieuwe regio Oost is dat buurtbussen in aparte kleinere concessies aanbesteden, zoals dat ook in Groningen-Drenthe gebeurt.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: OV Regio Oost
Buurtbussen apart aanbesteden? Die buurtbussen worden allen door verenigingen gereden en worden dus helemaal niet aanbesteedt. De concessiehouder in de regio is alleen verantwoordelijk voor het leveren van het materiaal. Geen enkele vervoerder wil alleen daar verantwoordelijk voor zijn, dus zo'n concessie zal kansloos zijn.
Die concessie in Groningen-Drenthe bevatten niet alleen buurtbusjes, maar bevat ook stads- en servicediensten in Assen, Delfzijl, Meppel, Hoogeveen, Veendam en Hoogezand, een aantal kleinere streeklijnen, een aantal belbuslijnen en regiotaxi en WMO-vervoer. Die buurtbusjes van de regionale verenigingen zijn dus niet de reden van die concessie, maar zijn daar alleen in onder gebracht, omdat die concessie meer geschikt materiaal bevatte dan de 'grote' concessie.
Die concessie in Groningen-Drenthe bevatten niet alleen buurtbusjes, maar bevat ook stads- en servicediensten in Assen, Delfzijl, Meppel, Hoogeveen, Veendam en Hoogezand, een aantal kleinere streeklijnen, een aantal belbuslijnen en regiotaxi en WMO-vervoer. Die buurtbusjes van de regionale verenigingen zijn dus niet de reden van die concessie, maar zijn daar alleen in onder gebracht, omdat die concessie meer geschikt materiaal bevatte dan de 'grote' concessie.
Re: OV Regio Oost
Nou nou.. dat zou wat zijn... ik rijd morgen mooi door rood.. want ik vind op dat moment wel dat de regel, ten gunste van mij, gebroken kan worden..Suus schreef:Regels zijn er om gebroken te worden. (..).
:) (A)
Re: OV Regio Oost
Concessie Noord heeft geen verlengingsoptie meer tegen die tijd?flipje schreef:Artikel op OV Pro is wel te lezen > Klik hier
Wat overigens nog wel iets wordt om rekening mee te houden:Het streven is namelijk dat in 2020 wordt begonnen met de aanbestedingen, te beginnen bij Noord. In 2023 zou de laatste concessie aanbesteed moeten worden. Misschien iets te voortvarend?Zo loopt de concessie IJsselmond in 2023, maar zou die eigenlijk deel uit moeten gaan maken van de concessie Noord, die dus in 2020 al gegund moet worden. IJsselmond later opnemen in de concessie is niet mogelijk en een wezenlijke wijziging van de concessie is niet toegestaan. De gevolgen daarvan zijn nu nog niet te overzien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten