Pagina 6 van 11

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 14 sep 2017, 16:50
door Raymond
regenmaker schreef:Breng gaat ook het kilometertarief omhoog gooien van 0,149 naar 0,154 per kilometer, vanwege de nieuwe producten. Dit gebeurt al aanstaande zondag.
In het nieuwsbericht op de site over die prijsverhoging staat ook een lekkere typfout: "Om met opbrengsten neutraal uit te komen, stijgt het OV-chipkaart kilometertarief per 17 september met € 0,05." Nulletje vergeten..

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 14 sep 2017, 17:44
door Durashift
^^ plus het woordje 'de' tussen met & opbrengsten. :roll:

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 08:51
door Djeez
Raymond schreef:
regenmaker schreef:Breng gaat ook het kilometertarief omhoog gooien van 0,149 naar 0,154 per kilometer, vanwege de nieuwe producten. Dit gebeurt al aanstaande zondag.
In het nieuwsbericht op de site over die prijsverhoging staat ook een lekkere typfout: "Om met opbrengsten neutraal uit te komen, stijgt het OV-chipkaart kilometertarief per 17 september met € 0,05." Nulletje vergeten..
Wat hebben die kortingsabonnementen dan voor zin als het tarief steeds omhoog wordt gegooid? Was per 1 juli ook al verhoogd. Breng wil dus geen korting geven..

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: za 23 sep 2017, 08:53
door regenmaker
Zorgen bij college Lelystad over samenvoegen concessies

De wens van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland om de zeven bestaande concessies samen te voegen tot drie concessies, is met argwaan ontvangen door het college van B en W en de gemeenteraad van Lelystad. Het college heeft zelfs negen argumenten opgesteld waarom het samenvoegen van de concessie Lelystad bij een andere concessie een slecht idee zou zijn.

Bron: OVPro

Daarin staat dat in 2020 het contract met Arriva misschien al wordt opgebroken (lees dus waarschijnlijk uitgekocht). Ook in IJsselmond zal het contract dan al worden opgebroken. Om zo de concessies Veluwe, Midden Overijssel, IJsselmond en Lelystad te kunnen samenvoegen.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 12:09
door aj80
Zie https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 017-655%29 voor een "Verkenning gezamenlijke aanbesteding en concept Nota van Uitgangspunten

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 19:27
door regenmaker
Even een samenvatting van het bovenstaande artikel.

Provincies kiezen voor:
  • Concessie worden geherstructureerd in drie grote concessies: noord, oost en zuid.
  • Gebiedsconcessies in plaats van netwerkconcessies.
  • Opbrengstverantwoordelijkheid gaat naar de vervoerder om deze te blijven stimuleren om met nieuwe ideeën te komen.
  • Bij de aanbesteding gaat een grens getrokken worden bij de onderdelen prijs en aanbod, waardoor overbieden niet loont.
  • Valleilijn blijft aparte concessie.
  • Huidige treindiensten uit concessies Twente/Achterhoek-Rivierenland blijven deel uitmaken van een multimodale concessie.
  • Over de Overijsselse regionale treindiensten wordt later een beslissing genomen of ze onderdeel gaan uitmaken van een multimodale concessie.
  • Provincies behouden eigen OV-budget en beleidskades, geen OV-bureau (is wel overwogen).
  • Over de stadsdienst van Lelystad wordt later nog een beslissing genomen, situatie is nu nog onduidelijk.
  • Stadsvervoer vanaf start nieuwe concessie elektrisch, streeknet later zero-emissie en dan bijv. waterstof.
Buslijnen worden onderverdeeld in drie types:
• Hoofdassen: Dit zijn sterke busverbindingen die tezamen met de treindiensten een hoofdnetwerk binnen de 3
provincies vormen. Investeringen (in infrastructuur) kunnen daarbij leiden tot een verdere versterking van deze
lijnen.
• Sterke lokale en regionale buslijnen: Dit zijn busverbindingen, zowel binnen steden als regionale verbindingen,
waarop zoveel mensen reizen dat te verwachten valt dat deze busverbindingen de komende concessieperiode
in een behoefte blijven voorzien. Aanpassingen in dienstregeling, frequentie of route zijn wel mogelijk
afhankelijk van de vraag.
• Ontwikkellijnen: Dit zijn busverbindingen die niet optimaal aansluiten op de vervoersbehoeften van reizigers,
waardoor zij op dit moment minder intensief gebruikt worden. Voor deze lijnen geldt dat twee ontwikkelingen
denkbaar zijn, namelijk:
1. De vervoerder slaagt erin een busverbinding beter aan te laten sluiten op de vervoersbehoefte van
reizigers, waardoor een ontwikkellijn een sterke lijn wordt, of
2. Maatwerkoplossingen blijken een betere invulling van deze vervoersbehoefte dan een vaste
buslijn.
a. De vervoerder doet een voorstel voor een maatwerkoplossing binnen de concessie
b. De provincie besluit de maatwerkoplossing buiten de concessie om te regelen waarbij
de vervoerder ook een aanbod kan doen.
3. Er is geen mobiliteitsvraag meer bijvoorbeeld door de sluiting van een school. Er is dan geen
maatwerkoplossing nodig.
De provincies verwachten dus creativiteit van de vervoerder op het gebied van de ontwikkellijnen.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 20:00
door Suus
Ik snap het niet. De hele tijd heeft men het gehad over corridors en nu zijn het opeens gebiedsconcessies geworden _O-

En hier kan iemand niet tellen:
Ontwikkellijnen: [..] Voor deze lijnen geldt dat twee ontwikkelingen
denkbaar zijn, namelijk:
1. [..]
2. [..]
3. [..]

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 20:26
door CamilleKreemers
Ik vind het verhaal maar ingewikkeld.

Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Geplaatst: di 07 nov 2017, 13:29
door wouter15
Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

7 november 2017

Een herindeling van de zeven huidige busconcessies in drie grote concessies in de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel pakt voordeliger uit voor reizigers, het concessiebeheer en de regionale economie. Voor vervoerders zijn er zowel voor- als nadelen. Als de samenvoeging doorgaat, behoren de drie nieuwe concessies tot de grootste aanbestede concessies in Nederland. Dit blijkt uit een verkenning die in opdracht van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland is uitgevoerd naar de vraag of zij het openbaar vervoer gezamenlijk kunnen aanbesteden.


Uit de verkenning is gebleken dat de Gedeputeerde Staten (GS) de samenvoeging wenselijk achten, zo meldt de provincie Gelderland. Er is nu een concept Nota van Uitgangspunten voor de aanbesteding opgesteld. Dit is een eerste stap voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de drie provincies. Maar de keuzes zijn nog niet definitief, want dit concept moet nog langs lokale ROCOV’s, gemeenten en andere betrokken partijen. Op basis van hun reacties en advies besluiten de Gedeputeerde Staten of ze het concept nog willen aanpassen.

Lees verder via: https://www.ovpro.nl/bus/2017/11/07/ond ... %202017-45

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Geplaatst: di 07 nov 2017, 14:34
door Nitein-Repart
Hoewel de indeling voor het busvervoer logisch is (alle streeklijnen vanuit Doetinchem en Zutphen, muv de bussen Doetinchem-Doesburg en de buurtbussen Zutphen-Veluwe naar Oost), vraag ik mij af wat handig is qua treinvervoer. Logisch zou zijn Amersfoort-Ede, Tiel-Arnhem en Arnhem-Winterswijk bij Zuid, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal, Apeldoorn-Enschede (mits deze uit het HRN wordt gehaald), Zwolle-Enschede en Almelo-Mariënberg bij Oost en Zutphen-Apeldoorn, Zwolle-Kampen en Zwolle-Emmen bij Noord.

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Geplaatst: di 07 nov 2017, 15:59
door BrengMe
Zoals in het topic over OV-regio Oost is besproken blijft de valleilijn-trein een aparte spoorconcessie.

Misschien kunnen deze topics ook beter samengevoegd worden.

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:05
door flipje
en is het nog maar de vraag of treindiensten in Overijssel worden toegevoegd aan deze busconcessies.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:39
door Ardan
Topics samengevoegd.

Re: Onderzoek: samenvoegen busconcessies in Oost-Nederland wenselijk

Geplaatst: di 07 nov 2017, 17:43
door Meltrain
Erno-BE schreef:Zwolle-Emmen bij Noord.
Zwolle - Emmen is door de provincies Overijssel en Drenthe gezamenlijk aanbesteed.
Aangezien ik niet denk dat Drenthe haar bevoegdheid over die treindienst wil kwijtraken, denk ik niet dat die lijn makkelijk in een andere concessie gestopt kan worden.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 20:33
door Mdk
wat ik me nog bedacht, de samenvoeging van concessies zal ook wel betekenen dat er één huisstijl gevoerd zal worden. voor de veluwe dus een einde aan blauwe & groene bussen, maar dus ook een einde aan de breng naam en huisstijl.
zie ik dit verkeerd? zullen ze waarschijnlijk toch lokale huisstijlen houden? wat wordt de breng trein? ook blauwnet? (lijkt me niet erg logisch), of gaat die mee in de ov oost huisstijl? volgensmij is hier überhaupt nog niets over gezegd toch?

edit: ik was even vergeten dat het 3 concessies worden, breng zou dus behouden kunnen worden, alhoewel het verzorgingsgebied iets groter word. maar is dit wel logisch?

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 22:52
door regenmaker
Ik denk dat de hele zooi uiteindelijk uit gaat monden in blauwnet, maar dit is speculatie. Afwachten dus maar.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 23:08
door dennistd
Blauwnet is veel te veel op Overijssel gericht. Zou Oostnet niet een betere naam zijn? (A)

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 23:35
door Stadsbus
De treinen worden nu toch blauw? Dan is Blauwnet mooier :p

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 23:44
door AppleMoose
Eerst werd alles onderverdeeld in kleine regio's zodat je het vervoer beter op de regio kon afstemmen, en nu gaan we weer naar superconcessies? Invloed van de regio (en daarmee de burgers) op hun eigen vervoer wordt zo weer een heel stuk kleiner. Dat vind ik nou niet echt een prettige ontwikkeling :N

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 14 nov 2017, 01:18
door dennistd
Probleem is nu dat enkele regio's erg klein zijn (IJsselmond) of door alle bezuinigingen te klein worden om aantrekkelijk te zijn voor OV-bedrijven. Daarnaast snijden de huidige concessies op sommige plekken flink door de concessie-overschrijdende vervoerstromen heen. Helemaal oplossen kun je dat natuurlijk nooit, maar er zijn wel plaatsen waar dit handiger in te delen valt.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 14 nov 2017, 20:36
door Wubbo
De vraag is of groter dan altijd beter is. Als je nieuwe toetreders wil niet, dan kun je beter lijnbundels in de markt gaan zetten. Maar ook dat heeft zijn nadelen.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 14 nov 2017, 20:39
door regenmaker
De laatste jaren waren er weinig nieuwe bieders op de concessies, aldus de provincies. Daarom zien ze geen grote bezwaren om de concessies samen te voegen.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 14 nov 2017, 20:45
door Suus
Juist bij IJsselmond heeft Noot het een keer geprobeerd volgens mij. Ook EBS is met een kleine concessie in de markt gekomen.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 14 nov 2017, 21:02
door Klaasje
Dat was DVG destijds.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 14 nov 2017, 22:44
door AppleMoose
regenmaker schreef:De laatste jaren waren er weinig nieuwe bieders op de concessies, aldus de provincies. Daarom zien ze geen grote bezwaren om de concessies samen te voegen.
Het een is niet per se het gevolg van het ander.