Pagina 2 van 11

Overijssel wil samenwerken aan het OV met Gelderland & Flevoland

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 20:00
door cassie127
Overijssel wil het openbaar vervoer verbeteren door samenwerking met Gelderland en Flevoland
Om het openbaar vervoer in de provincie overzichtelijker, duurzamer en efficiënter te maken, gaat de provincie Overijssel kijken in hoeverre een samenwerking met de provincies Gelderland en Flevoland rendabel is.
De drie provincies starten een gezamenlijke verkenning voor het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Het gaat hierbij vooral om het busvervoer. Doel is om in 2020 als eerste het busvervoer in Midden-Overijssel, regio IJsselmond en de Veluwe aan te besteden.

De speerpunten
“Met een andere indeling van de vervoergebieden krijgt de reiziger een efficiënt, overzichtelijk en betaalbaar openbaar vervoer", zegt gedeputeerde Boerman, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Overijssel.
En niet alleen de overzicht kan beter; met dit plan mikt de provincie ook op de duurzaamheid. Boerman: "Daarnaast kunnen we door een gezamenlijke aanbesteding ook flinke stappen zetten met de inzet van duurzaam busvervoer, zoals we dat met het Rijk hebben afgesproken in het Zero Emission Akkoord."

Lees verder: http://www.rtvoost.nl/nieuws/269017/ove ... -flevoland

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 22:00
door regenmaker
Klinkt zeker interessant. Wordt dan de eerste keer dat drie provincies gaan samenwerken bij één concessie. Echter moet er eerst nog een studie gedaan worden en moet Flevoland nog beslissen (30 mei) dus voordat dat rond is, duurt nog wel even.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 22:08
door Suus
Die drie concessies in een concessie voegen lijkt mij echt geen goed idee, het gebied wordt veel te groot en de samenhang is ontzettend beperkt.

Overijssel en Flevoland zijn echter wel ontzettend incapabel als het op OV aankomt, dus als ze het werk willen overlaten aan de mensen in Gelderland die wel weten hoe het moet is dat wel positief.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 22:25
door regenmaker
Suus schreef:Die drie concessies in een concessie voegen lijkt mij echt geen goed idee, het gebied wordt veel te groot en de samenhang is ontzettend beperkt.
De concessies Achterhoek en Rivierenland en de concessies in Oost en West Utrecht hadden ook geen samenhang, maar zijn toch samengevoegd. Het gaat niet om de samenhang het gaat hier om kostenbesparing. Je hoeft maar één keer een aanbesteding te doen, daarnaast kan het omlooptechnisch gunstig zijn voor de vervoerder en is er voor reizigers een eenduidig OV-chipkaarttarief.

Zo wordt de stalling in Zwolle nu voor zowel de Veluwe als Midden-Overijssel gebruikt. Ook rijden er regelmatig chauffeurs uit Zwolle op de Veluwelijn of zelfs op de stadsdienst Apeldoorn.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 22:28
door Suus
Het idee van aanbesteden is ook dat er zoiets is als marktwerking. Als je tijdens een aanbesteding een gebied groter dan sommige provincies in een keer op de markt gooit weet je zeker dat je de huidige oligopolie in stand houdt.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 01:21
door Durashift
Samenwerking aan de kant van provincies hoeft toch niet direct een samenvoeging van concessies te betekenen?

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 07:08
door regenmaker
De provincies willen drie grote concessies.bron

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 07:33
door huibf
Als ze een beginnen met naar elkaar te luisteren en niet denken in concessiegrenzen maar reizigersstromen dan gaan ze al een stap in de goede richting.
Zeker op de grenzen kan het een stuk efficiënter.

Maar zowel vervoerders onderling als provincies onderling hebben schijnbaar een pesthekel aan elkaar en vinden vooral reizigers een ongewenst neveneffect van openbaar vervoer.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 07:58
door Roeland
Integreren IJsselmond en Midden-Overijssel is zeker kansrijk, dan kun je het materieel voor de IJsselmond-spitsritten bijv. inzetten voor de tegenspitsritten in de Zwolse stadsdienst.
Raakvlakken tussen de concessies Veluwe en IJsselmond zijn beperkter, eigenlijk alleen rond de stations Harderwijk en Nijkerk. Wel kun je dan misschien je omlopen efficiënter maken.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 08:03
door Suus
Is het mogelijk om een bezwaarschrift dan wel visie in te dienen, want dit is gewoon zwaar marktwerking verstorend. Aan zo'n megaconcessie kunnen alleen de meest kapitaalkrachtige concerns meedoen en daarmee houd je de huidige situatie met slechts drie spelers in stand.

Daarnaast zijn de raakvlakken tussen de drie gebieden erg beperkt. Alleen in Nijkerk, Harderwijk, Zwolle en Deventer komen lijnen uit minstens twee van de drie concessiegebieden samen. Daar zijn geen problemen die je met een gezamenlijk tariefhuis en een "bakkie" niet kan oplossen.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 08:18
door Roeland
Valt ook weer mee... Veluwe is een grote concessie, maar M-Overijssel is eigenlijk alleen stadsdienst Zwolle en Deventer en een paar streeklijntjes erom heen. En IJsselmond is niet veel meer dan een paar dikke streeklijnen naar Zwolle en Harderwijk en daarnaast nog een aantal dunne streeklijntjes.
Komt er dus op neer dat de concessie Veluwe wordt uitgebreid met twee naastgelegen stadsdiensten en een handjevol streeklijnen. Die concessie Veluwe-plus is dan nog steeds een stuk kleiner dan GGD of Utrecht.

Ben het er wel mee eens, dat de risico's voor OV-bedrijven hiermee groter worden. Als er straks alleen nog maar een paar megaconcessies overblijven (GGD, Veluwe-Overijssel, Utrecht integraal, Brabant, Limburg, AML), en daarnaast nog een paar miniconcessies (zoals Lelystad, Zeeland en Voorne-Putten), loop je als OV-bedrijf wel het risico, dat je na 8 jaar in één keer de helft van je omzet verliest.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 08:42
door Klaasje
Suus schreef:Die drie concessies in een concessie voegen lijkt mij echt geen goed idee, het gebied wordt veel te groot en de samenhang is ontzettend beperkt.

Overijssel en Flevoland zijn echter wel ontzettend incapabel als het op OV aankomt, dus als ze het werk willen overlaten aan de mensen in Gelderland die wel weten hoe het moet is dat wel positief.
Kan je uitleggen waarom ze (allebei!) zo incapabel zijn? Het komt bij mij over als een Wildersiaanse uitspraak. De geklapte concessie IJsselmond is natuurlijk het gevolg van die tram. En ik denk dat niemand had kunnen voorzien dat dat erg lastig zou worden.

Verder ben ik het wel eens dat een paar grote concessies helemaal nergens op slaat. Alle schaalvoordelen die je ermee behaalt kan je 1-op-1 wegstrepen tegen het extra management wat een vervoerder moet doen en de tijd die je als concessieverlener kwijt bent aan het managen van iets wat wel mis moet gaan. Kleine concessies zijn veel overzichtelijker en daarom kunnen vervoerders vaak wat makkelijker problemen ondervangen voor het echt problematisch wordt.

Wat ik overigens wel zie zitten is het veranderen van de concessiegrenzen. Het zou best logisch zijn om de Flevolandse lijnen met Harderwijk en Nijkerk samen te voegen met een concessie van de andere lijnen in die plaatsen. Hetzelfde gebeurt al in de concessie IJsselmond.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 09:29
door Roeland
Een mogelijkheid zou zijn, om de concessie IJsselmond op te knippen in een Zwolle-deel en een Harderwijk-deel.
De 142, 144, 147-247, 148, 159, 160 en 625 gaan dan naar de concessie Veluwe. De overige lijnen naar de concessie M-Overijssel.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 10:00
door cassie127
Op de website van ov-magazine staat het nog wat uitgebreider ook met de plannen voor de toekomstige concessies
https://ovmagazine.nl/2017/05/provincie ... ging-1701/

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 10:43
door regenmaker
Dat kan ik niet lezen.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 11:09
door flipje
Roeland schreef:Een mogelijkheid zou zijn, om de concessie IJsselmond op te knippen in een Zwolle-deel en een Harderwijk-deel.
De 142, 144, 147-247, 148, 159, 160 en 625 gaan dan naar de concessie Veluwe. De overige lijnen naar de concessie M-Overijssel.
Dit heeft denk ik de meeste kans van slagen, maar bedenk wel dat je hier dan ook een groot deel van dikke streeklijnen naar de Veluwe toe schuift.
Roeland schreef: en daarnaast nog een paar miniconcessies (zoals Lelystad, Zeeland en Voorne-Putten).
De bedoeling is/was dat Lelystad in 2021 zou worden toegevoegd aan IJsselmond.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 12:58
door cassie127
regenmaker schreef:Dat kan ik niet lezen.
Het is een gratis nieuwsartikel... Of is er iets anders waardoor je hem niet kan lezen?

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 13:11
door OV-Hobbyist
Ik kan het ook niet lezen, het is een betaald artikel.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 13:32
door Hainje
Wel jammer dat je het artikel niet 'cadeau' kunt doen, net zoals bij De Correspondent.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 14:23
door cassie127
Vreemd.... Ik ben niet ingelogd en ik kan hem wel volledig lezen

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 15:12
door regenmaker
Wat staat er in het artikel?

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 15:31
door cassie127
Spoiler: show
Onder andere deze afbeeldingen:
Afbeelding

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 15:46
door flipje
Ze willen dus toe werken naar 3 concessies bestaande uit:

Noord
- Groot gedeelte van de Veluwe
- IJsselmond
- Stadsdienst Lelystad
- Gedeelte van Midden-Overijssel (stadsdienst Zwolle en lijnen richting Dedemsvaart/ Hardenberg / Ommen)

Oost
- Twente
- Gedeeltelijk Midden-Overijssel (stadsdienst Deventer en lijnen rondom Dalfsen)
- Grootste deel van de Achterhoek (Grens komt bij Doetinchem te liggen)

Zuid
- Arnhem-Nijmegen
- Rivierenland
- Gedeeltes van Veluwe en Achterhoek (lijnen van Arnhem naar Apeldoorn + lijnen van Arnhem naar Doetinchem)

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 15:56
door Roeland
Interessant. Ziet er een stuk logischer uit dan die huidige combi-concessie Achterhoek-Rivierenland.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 18 mei 2017, 16:01
door cassie127
Die spoorlijnen zullen een aparte concessie zijn of blijven wat ik begrepen heb. Waar ik zelf nog erg benieuwd naar ben is wat er gaat gebeuren met de huisstijlen Overijssel heeft bijvoorkeur alles in hun huisstijl en een groot deel van Flevoland doet daar aan mee