Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door BrengMe »

Daar ben ik wel mee eens.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef:Even het omgekeerde, nu we toch aan het (de)centraal-iseren zijn:
station "Schiedam Centrum" heeft die naam, ter onderscheiding van Schiedam Nieuwland, dat onlangs van het spoornetwerk is afgesplitst.
Schiedam Centrum heeft die naam gekregen in de hernoemingsronde eind jaren '90. Daarvoor heette het nog Schiedam-Rotterdam West, blijkbaar vond men de teruggang naar een naam zonder toevoeging een te groot verschil. "Centrum" zal dan wel afgekeken zijn van Vlaardingen Centrum (waarom dat zo heet, ik heb geen idee).
groningen schreef:Weet het! Eigenlijk valt dit buiten deze topic, maar lagere snelheid en extra stop. Er is nu maar 4 minuten om te keren. Dus eerder vertrekken en later weer in Zwolle aankomen. Dag aansluitingen van en naar Kampen.
Denk jij soms nog dat er een tram gaat rijden? :roll:
De snelheid wordt verhoogd zodat de rijtijd gelijk blijft ondanks de extra stop.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door cassie127 »

En ook de snellere elektrische treinen helpen daar aan mee
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door OmniLezer »

Vlaardingen heeft nog 2 andere stations naast de Centraal en Schiedam ook, genaamd Niewland. Zwolle heeft dat niet dus ik snap die toevoeging ook niet.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door jelmerrr »

Schiedam heeft er 1 station naast net als Zwolle straks?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door cassie127 »

Ja ook al wil de bevolking van Zwolle Zuid ook heel graag een station Zwolle Zuid
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door hidihi »

Persoonlijk vindt ik het niet zo erg hoe men een station noemt. Als ik nu een beleid voor de NS zou schrijven wanneer een station CS genoemd zou moeten worden dan zou ik de volgende richtlijnen maken.

1. De plaats moet meerdere stations hebben
2. Er dient tenminste 2 IC's/sneltreinen per uur te stoppen.
3. Het station dient de meest bezochte station in de plaats(stad) te zijn
4. De plaats dient een kleiner station te hebben waar alleen stoptreinen stoppen.

Een centraal station associeer ik met een gecentraliseerd en het grootste station in een stad/dorp waar ook het grootste treinaanbod is in een bepaalde stad.

Een voorbeeld Sliedrecht heeft twee stations. Ik vindt dat er nu geen Sliedrecht CS mag zijn omdat beide stations door het zelfde aantal treinen bediend wordt. Maar als er een verandering in het aanbod plaats vindt. Bijvoorbeeld Station Sliedrecht wordt bediend door 2 IC's en 2 stoptreinen en Sliedrecht Baanhoek wordt slechts bediend door 2 stoppers dan zou ik er niets op tegen zijn dat Sliedrecht omgedoopt wordt tot Sliedrecht CS.

Over Dordrecht station gesproken. Officieel heet het geen Dordrecht CS maar zo noem ik het wel. Station Dordrecht is in mijn ogen het grootste station in Dordrecht waar de meeste treinen bij elkaar komen van alle stations in Dordrecht. Daarom zie ik het als het centrale station van Dordrecht en daarom noem ik het ook Dord CS.

Een CS station hoeft trouwens in mijn ogen niet eens een spoor knooppunt te zijn. Almere centrum bijvoorbeeld is geen treinknooppunt maar je gaat er wel naar toe voor de grootste treinaanbod (in de stad) en is daarmee ook het drukste station.
Laatst gewijzigd door hidihi op wo 05 apr 2017, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door ArrivaBas »

In aanvulling op deze ietwat off-topic-reactie, geef ik mee, dat Sliedrecht Baanhoek tegenwoordig het belangrijkste station van Sliedrecht is. (A) :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door hidihi »

Dat wist ik niet geen Sliedrecht CS dus! Mijn hoofdboodschap uit het hele verhaal is, dat ik het eens ben met de gemeente Zwolle. Wanneer Zwolle een tweede station krijgt mag je het hoofd station best Zwolle CS noemen omdat het de drukte station is qua reizigers en treinaanbod. Ik vindt dat de term CS heel toepasselijk voor dat station.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 05 apr 2017, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door frankberg19 »

Arriva noemt alle grotere station ook centraal station: Eindhoven CS, Den Bosch CS, Tilburg CS, Nijmegen CS etc. geen Oss CS dat dan niet :wink:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door Zugführer »

Toch wel hoor, zie bijvoorbeeld Lijn 305 Oss Centraal Station - Eindhoven Station
Tenzij ze daar inmiddels vanaf gestapt zijn :p
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door SuperGhost »

Die link gaat naar de wiki-pagina hier, niet naar de site van Arriva. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door regenmaker »

Onze wiki is over het algemeen betrouwbaar hoor. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door Zugführer »

De wikipagina is gebaseerd op de website van Arriva. Ik vond het destijds al opmerkelijk dat wij dat Centraal Station overnamen. Als Arriva daar vanaf gestapt is moet dat bij ons ook maar eens aangepast worden (A)
flipje
Berichten: 1258
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door flipje »

Het idee om station Zwolle, Zwolle Centraal te noemen is er heel lang, net zoals het idee voor een station in Zwolle Zuid..
Maar er valt ook wel wat voor te zeggen: het station in Zwolle is een belangrijk OV knooppunt en heeft wel iets meer allure als andere stations in de regio. Ik zou overigens wel wachten tot ze echt klaar zijn in Zwolle met alle verbouwingen voordat je het beestje een ander naampje geeft.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door Chrysa »

Zugführer schreef:Als Arriva daar vanaf gestapt is moet dat bij ons ook maar eens aangepast worden (A)
Doen ze nog steeds hier in Breda, zolang je een streekbus neemt. Op de Brabantliners is de toevoeging Station NS. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door Vinny »

Chrysa, dat was vroeger de standaard in het streekvervoer. Als de eindbestemming van een bus een station van de NS was zonder dat het -Centraal Station heette werd het er achter geplakt: Haarlem NS, Alkmaar NS etc.

Het probleem is met de decentralisatie van veel spoorlijnen dat de aanduiding niet meer echt van deze tijd is en je wil toch verwijzen naar het belangrijkste OV knooppunt van de betreffende plaats. Ik ben niet tegen de aanduiding CS of evt. zelfs CBS voor Centraal Busstation.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Station Zwolle krijgt mogelijk toevoeging 'Centraal'

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:
Zugführer schreef:Als Arriva daar vanaf gestapt is moet dat bij ons ook maar eens aangepast worden (A)
Doen ze nog steeds hier in Breda, zolang je een streekbus neemt. Op de Brabantliners is de toevoeging Station NS. :')
Station NS wordt niet standaard gebruikt in Breda. In principe tonen alle bussen Centraal Station zodra ze Breda binnen rijden. Bij enkele lijnen gebeurd dat om onverklaarbare reden niet. Maar er rijdt in ieder geval 1 chauffeur (maar wellicht ook wel meerdere) die dat altijd aanpast naar station NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten