Vervangend busvervoer Flevoland slecht geregeld
Geplaatst: di 23 mei 2017, 15:14
Komende donderdag (Hemelvaartsdag) rijden er geen treinen tussen Zwolle en Almere Oostvaarders. Niet prettig voor reizigers maar het kan nodig zijn.
Ik irriteer me wel behoorlijk aan het vervangend busvervoer. Dat is slecht geregeld. Zeker vanaf Zwolle. Normaliter rijdt de IC naar Almere, Schiphol en Den Haag om .17/.47 (in de Zwolse knoop) en de sprinter naar Amsterdam Centraal om .07 en .37 (buiten de knoop). Met vervangend vervoer rijden de bussen weg om .12/.42. Dus als de treinen van de Zwolse knoop binnen rijden is de bus net weg. Per saldo Groningen-Lelystad +50 (van 1.24 naar 2.14) als voorbeeld. Kan er bij NS beter over aansluitingen nagedacht worden?
De Intercity's vanuit de Randstad rijden normaal tot Almere Centrum. Wie dan naar Lelystad wil reizen moet eerst overstappen op een sprinter naar Oostvaarders om daar de bus te nemen. Nu rijdt er ieder kwartier een bus Oostvaarders Lelystad en 1 keer per half uur een bus van Lelystad naar Zwolle. Maar mijn voorstel zou zijn om een halfuur stopdienst Oostvaarders-Lelystad-Dronten-Kampen Zuid-Zwolle te rijden in aansluiting op de Zwolse knoop voor doorgaande reizigers en een halfuur dienst Almere Centrum-Lelystad in aansluiting op de ICs uit Den Haag en Amsterdam.
Ik irriteer me wel behoorlijk aan het vervangend busvervoer. Dat is slecht geregeld. Zeker vanaf Zwolle. Normaliter rijdt de IC naar Almere, Schiphol en Den Haag om .17/.47 (in de Zwolse knoop) en de sprinter naar Amsterdam Centraal om .07 en .37 (buiten de knoop). Met vervangend vervoer rijden de bussen weg om .12/.42. Dus als de treinen van de Zwolse knoop binnen rijden is de bus net weg. Per saldo Groningen-Lelystad +50 (van 1.24 naar 2.14) als voorbeeld. Kan er bij NS beter over aansluitingen nagedacht worden?
De Intercity's vanuit de Randstad rijden normaal tot Almere Centrum. Wie dan naar Lelystad wil reizen moet eerst overstappen op een sprinter naar Oostvaarders om daar de bus te nemen. Nu rijdt er ieder kwartier een bus Oostvaarders Lelystad en 1 keer per half uur een bus van Lelystad naar Zwolle. Maar mijn voorstel zou zijn om een halfuur stopdienst Oostvaarders-Lelystad-Dronten-Kampen Zuid-Zwolle te rijden in aansluiting op de Zwolse knoop voor doorgaande reizigers en een halfuur dienst Almere Centrum-Lelystad in aansluiting op de ICs uit Den Haag en Amsterdam.