ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Geert » Di 16 Sep 2008, 13:49

ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij station Geldermalsen
dinsdag 16 september 2008 | 03:57 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 16 september 2008 | 08:39

AfbeeldingDe nieuwe oversteek bij het NS-station van Geldermalsen heeft een lengte van 100 meter. Transparantie voert letterlijk de boventoon, want openheid moet elk gevoel van sociale onveiligheid bij reizigers wegnemen. illustratie: Movares/ProRail
GELDERMALSEN - De nieuwe loopbrug bij het NS-station in Geldermalsen wordt december 2010 in gebruik genomen.
Dit maakte regiodirecteur Ine Frings van ProRail gisteren bekend bij de presentatie van het eerste ontwerp.

De bouw van de oversteek start september volgend jaar. De zestien maanden die het werk vergt, noemt ze een normale periode. ProRail trekt 6 miljoen euro uit voor de traverse. Burgemeester en wethouders van Geldermalsen willen het tekort van 6 ton voldoen.

De oversteek moet een eind maken aan ergernis nummer 1 van openbaarvervoersklanten. De huidige doorgang onder de sporen, een als sociaal onveilig getypeerde tunnel, is ongeschikt voor mindervaliden. De transparante traverse gaat ervoor zorgen dat zij probleemloos van perron naar perron kunnen pendelen. Verder worden de drie liften rolstoeltoegankelijk.

De 100 meter lange oversteek is 3 meter breed, de trapconstructie 4 meter – tweemaal die van de tunnel –, zodat treinreizigers moeiteloos van het ene perron naar het andere kunnen lopen. De lichte helling – beide uiteinden liggen iets hoger dan het middelpunt – zal geen obstakel zijn voor mindervaliden, stelt projectleider Wouter Herklots.

De traverse maakt deel uit van de opknap van het complete station. Zo worden automobilisten die met de trein naar het werk gaan en de auto in Geldermalsen achterlaten, bediend met een meer verdiepingen tellende parkeerplaats. De oversteek is echter als eerste aan de beurt, mede omdat perronpendelen voor onder anderen rolstoelgebruikers onmogelijk is.

Wethouder Arie van Doorn bekroop een 'hè hè, eindelijk'-gevoel toen ProRail meldde werk te maken van de oversteek. "In 2007 was de bouwaanvraag binnen, maar kwamen de financiën bij ProRail onder druk te staan. Onze vrees was dat we alleen een opgewaardeerd station zouden krijgen. Wat de traverse betreft, waren we principieel: de tunnel is onacceptabel."

De bouw van de traverse zal enkele malen gevolgen hebben voor het treinverkeer, omdat de spanning van de bovenlijnen moet worden gehaald. Dit gebeurt in de weekeinden. Herklots: "Dan praat je per weekend over 52 uur. We gaan bij de bovenleidingen namelijk op tien plekken aan de slag."

Het eerste kwartaal van 2009 wil ProRail de bouwaanvraag indienen. Die periode staat ook een informatieavond voor belanghebbenden gepland. De traverseschets bespreekt ProRail met onder meer de gemeente, de fietsersbond en OV-bonden. De definitieve tekening wordt in mei gepresenteerd.

Bron: De Gelderlander

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij station Gelde

Berichtdoor Wubbo » Di 16 Sep 2008, 14:37

Sinds wanneer heeft Geldermalsen meerdere perrons?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij station Gelde

Berichtdoor Vinny » Di 16 Sep 2008, 15:54

Sinds 2009/2010 :lol:
Er wordt een nieuw perron gebouwd voor de Arriva Spurts naar Dordrecht. Overigens is het project nog niet zeker bij mijn weten. Maar ach iets is pas zeker als het lintje wordt doorgeknipt ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij station Gelde

Berichtdoor Linkerspoor » Di 16 Sep 2008, 15:57

Volgens mij zou er een zakspoor of twee zaksporen komen "in" het perron aan de noordkant. Dus dan houdt je maar één perron.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3279
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij station Gelde

Berichtdoor Aking » Di 16 Sep 2008, 16:12

kan de titel trouwens niet langer? :P
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7692
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij station Gelde

Berichtdoor webguy » Di 16 Sep 2008, 16:23

Nee :) Dit is al langer dan de standaard titel
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij station Gelde

Berichtdoor Vinny » Di 16 Sep 2008, 18:25

Linkerspoor schreef:Volgens mij zou er een zakspoor of twee zaksporen komen "in" het perron aan de noordkant. Dus dan houdt je maar één perron.

Wat ik begrepen heb is dat er sprake was dat de treindienst geheel "los" zou komen te liggen, net als ze nu in Baarn aan het doen zijn. Dit om de punctualiteit en de capaciteit op de doorgaande sporen Utrecht - Den Bosch te vergroten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Linkerspoor » Di 16 Sep 2008, 20:28

Dan komt er dus een 3e spoor tot Geldermalsen aansluiting?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Daniel » Di 16 Sep 2008, 20:30

Punctualiteit verhogen gaat het niet bij helpen... althans, mijn ervaring is dat het juist de trein uit Dordrecht is die mag wachten als er een vertraagde trein over de doorgaande lijn moet passeren :wink:
Capaciteit verhoogt het alleen als je de lijn volledig vrij legt, wat ook betekend dat er een extra brug over de Linge bij moet komen en dat lijkt me 'n wat dure grap. Leg je die extra brug er niet bij dan maakt het natuurlijk geen ene moer meer uit naar welk perron de trein gaat omdat de NS-treinen er toch wel omheen kunnen.

Meest reizigersvriendelijk zou een zakspoor zijn omdat je dan een cross-platform overstap op de MerwedeLingeLijn mogelijk maakt i.p.v. de huidige lange wandeling over het perron. Maargoed, zolang je geen stoptreinen met twaalf bakken IRM wilt gaan rijden kan je niks met de vrijkomende perroncapaciteit en dan is dit ook weer een dure investering met beperkt effect. Een eventuele extra stoptrein naar Utrecht kan je immers al kwijt door beide perronfasen van spoor 3 te gaan gebruiken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Vinny » Wo 17 Sep 2008, 11:32

Het beste is natuurlijk een flyover van de doorgaande sporen bij Geldermalen (of een ondertunneling) zodat treinen van/naar Gorinchem en van/naar Tiel geen last meer hebben van de IC's Utrecht-Den Bosch en andersom; terwijl er een cross-platform overstap voor alle stoptrein/sprinterverbindingen gehandhaafd blijft. Kans dat dit project als zodanig wordt uitgevoerd is vrijwel nul... (kost heel veel geld) :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Geert » Wo 17 Sep 2008, 13:57

Dat worden dus twee fly-overs ;)

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Linkerspoor » Wo 17 Sep 2008, 15:22

Vinny schreef:Het beste is natuurlijk een flyover van de doorgaande sporen bij Geldermalen (of een ondertunneling) zodat treinen van/naar Gorinchem en van/naar Tiel geen last meer hebben van de IC's Utrecht-Den Bosch en andersom; terwijl er een cross-platform overstap voor alle stoptrein/sprinterverbindingen gehandhaafd blijft. Kans dat dit project als zodanig wordt uitgevoerd is vrijwel nul... (kost heel veel geld) :roll:

Het is dus niet het beste, het kost immers veel te veel geld, zoals je zelf ook al zegt.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Karl » Wo 17 Sep 2008, 15:40

Dat ligt er maar aan waar je 'het beste' in uitdrukt, als je dat uitdrukt in betrouwbaarheid, effectiviteit of iets dergelijks zou het prima 'het beste' kunnen zijn.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Schienenbus
Berichten: 10
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:24
Locatie: Wageningen/Susteren

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Schienenbus » Wo 17 Sep 2008, 18:25

Ik ben benieuwd wat er met de huidige loopbrug gaat gebeuren :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Vinny » Wo 17 Sep 2008, 18:56

Dat ding kan prima dienst doen als strijkplank :idea: :P
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Linkerspoor » Wo 17 Sep 2008, 21:24

Karl schreef:Dat ligt er maar aan waar je 'het beste' in uitdrukt, als je dat uitdrukt in betrouwbaarheid, effectiviteit of iets dergelijks zou het prima 'het beste' kunnen zijn.

Ja, maar als je dus naar alle aspecten kijkt niet.

Ik vind het een beetje een reactie als "laten we alle trajecten zes sporig maken". ;)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor deadlock » Do 18 Sep 2008, 12:54

Zes miljoen voor een paar stukken staal, kunststof en glas? :| Kan iemand daar even kamervragen over gaan stellen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 12:14
Locatie: Ehv

Re: ProRail steekt 6 miljoen euro in oversteek bij Geldermalsen

Berichtdoor Doc Zenith » Do 18 Sep 2008, 16:23

Volgens mij is het materiaal nog geeneens het grootste deel van de prijs...?


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten