Kwartierdienst valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
sirvinniei
Berichten: 1757
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor sirvinniei » Ma 26 Jun 2017, 17:18

Ik ben hier nog geen draadje over tegen gekomen terwijl dit wel fel bediscussieerd wordt (als deze er wel is kan deze weg).
Verschillende instanties binnen Ede hebben kritiek op de voorgenomen frequentieverhoging op de valleilijn.

Hier een filmpje

Hoe denken jullie hierover?

starx
Berichten: 561
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor starx » Ma 26 Jun 2017, 18:57

Volgens mij is er wel een algemeen topic over de Valleilijn waar dit inpast.

En mijn mening erover: Een hoop NIMBY-gezeur met wat smaakmakende achtergrondmuziek. Volgens mij zijn er voor Prorail genoeg regels die ze verplicht om rekening te houden met omwonenden, zowel voor veiligheid als voor overlast. Dus wat mij betreft komt die kwartierdienst er gewoon en dan uiteraard met extra maatregelen waar dat nodig is.

Overigens vind ik het dan wel weer jammer dat de provincie zich niet meer inzet voor het doortrekken naar Arnhem van de Valleilijn. Dat kan volgens mij voor veel extra reizigers zorgen en NS hoeft de onrendabele 7500 dan niet meer te rijden, zodat er netto geld bespaard wordt en de reizigers een betere verbinding krijgen.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2184
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Mikos » Ma 26 Jun 2017, 19:02

We kunnen ook de Valleilijn weer aan NS geven, die zetten er dan net zulk lang materieel op in als nodig is. En tijdens de spitsuren rijden de treinen dan door naar Utrecht vanuit Amersfoort, zodat de 5600 tussen Amersfoort en Utrecht zonder te stoppen kan rijden! Vijf vliegen in één klap! :Y

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Daniel » Ma 26 Jun 2017, 19:16

Op zich zit er ook wel wat in de stelling van omwonenden dat een kwartiersdienst helemaal niet nodig is als de treinen langer zouden worden, maarja, dat gaat door de beperkte hoeveelheid materieel niet. En volgens mij kost het ook meer stellen dan je voor een kwartierdienst nodig hebt, met als bijkomend effect dat een langere trein geen extra reizigers aantrekt maar een kwartiersdienst potentieel wel.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2071
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor trolly » Ma 26 Jun 2017, 19:19

Het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling van deze arme gedupeerde aanwonenden dat er meer reizigers over het kippenlijntje vervoerd gaan worden. Straks beginnen ze daar nog over ETMET!!!
È pericoloso sporgersi.

sirvinniei
Berichten: 1757
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor sirvinniei » Ma 26 Jun 2017, 19:49

Wat ik nog opvallend vind aan het filmpje is dat beweerd wordt dat de treinen van Connexxion zwaarder zijn dan de treinen van andere vervoerders. Is dat zo?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Daniel » Ma 26 Jun 2017, 19:56

Een Protos is inderdaad 20 ton zwaarder dan een Plan V, maar een SLT-IV is nog 20 ton zwaarder dan een Protos.
GTWs zijn echter weer aanzienlijk lichter, die wegen nog minder dan een Plan V.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 2075
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor dennistd » Ma 26 Jun 2017, 20:01

Maar GTW's zijn niet meer te koop, en een tweedelige FLIRT3 weegt met een lengte van 45,7m (dus 8,8m minder dan de Protos) 94 ton (Arriva) of 98,5 ton (R-NET). De driedelige NS FLIRT (63,2m) weegt 116 ton. Dan kom je ongeveer gelijk uit met een Protos dus.
Laatst gewijzigd door dennistd op Ma 26 Jun 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Daniel » Ma 26 Jun 2017, 20:03

Scheelt toch nog 10 ton met de 108 ton van een Protos :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 2075
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor dennistd » Ma 26 Jun 2017, 20:05

Maar wel korter. Heb hem aangevuld met de driedelige NS-FLIRT, en dan weegt 54,5m FLIRT ongeveer net zoveel als een Protos.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 2256
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor SuperGhost » Ma 26 Jun 2017, 20:17

Daniel schreef:Op zich zit er ook wel wat in de stelling van omwonenden dat een kwartiersdienst helemaal niet nodig is als de treinen langer zouden worden, maarja, dat gaat door de beperkte hoeveelheid materieel niet. En volgens mij kost het ook meer stellen dan je voor een kwartierdienst nodig hebt, met als bijkomend effect dat een langere trein geen extra reizigers aantrekt maar een kwartiersdienst potentieel wel.
Een volledige kwartiersdienst kost inderdaad minder treinstellen dan de treinen verlengen.

Een retourtje Amersfoort - Ede-Wageningen kost 90 minuten, hiervoor heb je minimaal 3 treinstellen nodig.
Daarnaast wordt er nog een retourtje Amersfoort - Barneveld Zuid gereden, dit kost 60 minuten en dus 2 treinstellen.

Wil je de treinen Amersfoort - Ede-Wageningen verlengen (van 1 naar 2 treinstellen dus), dan kost dat 3 + 3 + 2 = 8 treinstellen.
Voor een volledige kwartiersdienst (doortrekking van die korte slag) is echter slechts 3 + 3 = 6 treinstellen nodig.

Het verlengen van de treinen op de doorgaande treindienst kost dus 2 treinstellen extra (=33%) dan een kwartiersdienst op de gehele lijn.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op Ma 26 Jun 2017, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Littlebusdriver
Berichten: 133
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Littlebusdriver » Ma 26 Jun 2017, 20:25

Mikos schreef:We kunnen ook de Valleilijn weer aan NS geven, die zetten er dan net zulk lang materieel op in als nodig is.

We hebben nou eenmaal met elkaar afgesproken dat bepaalde lijnen aanbesteed worden. Dus dat kan niet. Als NS zo goed was, hadden ze een betere aanbieding moeten doen dan de huidige vervoerder. Als NS zulk lang materiaal had als nodig is, waarom zetten ze dat dan niet op hun huidige lijnen in waar capaciteit tekort is?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2184
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Mikos » Ma 26 Jun 2017, 20:32

Littlebusdriver schreef:We hebben nou eenmaal met elkaar afgesproken dat bepaalde lijnen aanbesteed worden. Dus dat kan niet.

:o Echt?! Maar waarom blijft iedereen op dit forum dan altijd maar doorzeuren over het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Dat kan dat toch ook gewoon niet?

MdJ
Berichten: 4099
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor MdJ » Ma 26 Jun 2017, 20:34

Amf-Bnz kost 2 treinstellen, geen 3.
Bij twijfel: gebruik beton.

SuperGhost
Berichten: 2256
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor SuperGhost » Ma 26 Jun 2017, 20:48

Mikos schreef:
Littlebusdriver schreef:We hebben nou eenmaal met elkaar afgesproken dat bepaalde lijnen aanbesteed worden. Dus dat kan niet.

:o Echt?! Maar waarom blijft iedereen op dit forum dan altijd maar doorzeuren over het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Dat kan dat toch ook gewoon niet?
Ik mag toch hopen dat je het verschil wel ziet tussen een langere treindienst openbaar aanbesteden en het onderhands gunnen van een monopolie aan vervoerder X?

Hainje
Berichten: 7227
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Hainje » Ma 26 Jun 2017, 20:54

Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.
17-11-2017: Trein: 9994,1 km * Bus: 3030,00 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Ma 26 Jun 2017, 20:59

MdJ schreef:Amf-Bnz kost 2 treinstellen, geen 3.
En Amf-Ed kost er 3, geen 5.

Littlebusdriver
Berichten: 133
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Littlebusdriver » Ma 26 Jun 2017, 21:01

Mikos schreef:Maar waarom blijft iedereen op dit forum dan altijd maar doorzeuren over het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Dat kan dat toch ook gewoon niet?
Ik ben niet iedereen en ik heb daar nooit voor gepleit.

SuperGhost
Berichten: 2256
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor SuperGhost » Ma 26 Jun 2017, 21:13

Oeps, heb dubbel zitten tellen inderdaad :oops:
Heb mijn bericht gecorrigeerd ;-)

starx
Berichten: 561
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor starx » Ma 26 Jun 2017, 21:52

Tja, die hele discussie over het wel of niet doortrekken van de Valleilijn wordt tot een soort principekwestie gemaakt. Maar als ik er praktisch naar kijk, dan zie ik gewoon dat de huidige situatie niet ideaal is. Het kan reizigersvriendelijker zonder dat het iets extra kost..

Ik ben voor die doortrekking maar ik ben absoluut niet tegen de NS. Wat mij betreft mag NS ook gewoon meedingen naar die concessie. Graag zelfs, want meer concurrentie bij de aanbestedingen is goed voor de reiziger én de belastingbetaler. Maar de minister heeft bepaald dat NS niet mag meedingen en daar hebben ze het ook wel een beetje naar gemaakt (Fyra & concessie Limburg).

En dan zag ik nog in het filmpje dat extra treinen niet nodig zouden zijn, omdat ze ook gerust langer gemaakt kunnen worden. Ik mag toch hopen dat niemand op dit forum dat soort onzin serieus neemt. Dan kunnen we in Nederland bijna alle kwartierdiensten afschalen en voortaan overal VIRM-12 of SLT-12 inzetten.

Die extra treinen zorgen voor meer treinreizigers en minder auto's en dus minder files. En Amersfoort is juist erg filegevoelig.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Wubbo » Ma 26 Jun 2017, 22:55

Dat is in deze situatie natuurlijk wel anders: de perrons zijn geschikt voor 2xProtos (ruim 100 meter), maar doorgaans rijdt er maar eentje. Juist op de Valleilijn kunnen er dus makkelijk treinen langer gemaakt worden - als er materieel voor was.

Over die doortrek van de Valleilijn naar Arnhem hebben we al topics volgeschreven en de conclusie is dat er best wat randvoorwaarden aan zitten om het mogelijk te maken, laten we dat nou niet opnieuw gaan doen.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4030
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Chrysa » Di 27 Jun 2017, 02:15

"Omdat er in de spitsuren sprake zou zijn van overvolle treinen wil men over naar een kwartierdienst. Wij als aanwonenden ervaren dat niet zo en zien over het algemeen geen volle treinen voorbij komen, met uitzondering van de piekuren."
:') :') :')

Jurre
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor Jurre » Di 27 Jun 2017, 05:51

Daniel schreef:Een Protos is inderdaad 20 ton zwaarder dan een Plan V, maar een SLT-IV is nog 20 ton zwaarder dan een Protos.
GTWs zijn echter weer aanzienlijk lichter, die wegen nog minder dan een Plan V.

GTW's hebben nooit gepland gereden tussen Amf en Ed, enkel tussen Amf en Bnz (en bij beperkingen eventueel wel inzet op de lange slag).

MdJ
Berichten: 4099
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor MdJ » Di 27 Jun 2017, 07:42

Alleen is de massa van een trein over het algemeen onafhankelijk van zijn inzetgebied.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2071
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Kwartierdienst valleilijn

Berichtdoor trolly » Di 27 Jun 2017, 08:14

Kan iemand wat meer vertellen over de relatie tussen treingewicht en geluidsproductie? Als die bestaat, dan is verlengen van treinen uiteraard geen optie, want twee treinstellen wegen twee keer zoveel als één treinstel, en dan zou de herrie dus zomaar kunnen verdubbelen :shock:
È pericoloso sporgersi.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten