Kwartierdienst valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door regenmaker »

Ach als de geluidsterkte verdubbeld is dat maar 3dB extra.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Zonnig »

Als ik dat filmpje zo zie en beluister dan vind ik die bewoners wel erg zielig doen.
Wat was er eerder de spoorlijn of de woningen.

Er kan denk ik wel wat gedaan worden aan het geluid, dat moet toch wat gereduceerd kunnen worden en anders kunnen er toch schermen geplaatst worden (maar dat zullen ze ook wel niet willen).

En de spoorlijn verleggen naar een plek langs de A30 is natuurlijk klink klare onzin. Dan ligt de spoorlijn niet meer centraal in de bebouwde kom.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door reisthijs »

trolly schreef:Kan iemand wat meer vertellen over de relatie tussen treingewicht en geluidsproductie? Als die bestaat, dan is verlengen van treinen uiteraard geen optie, want twee treinstellen wegen twee keer zoveel als één treinstel, en dan zou de herrie dus zomaar kunnen verdubbelen :shock:
Twee treinstellen hebben ook dubbel zo veel wielen als één treinstel, de aslast is dus gelijk. En de aslast, die is bepalend voor de hoeveelheid herrie en trillingen waar mensen last van kunnen hebben.
De herrie verdubbelt dus niet, het duurt alleen wat langer voor de herrie voorbij is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Stadsbus »

Zonnig schreef:Als ik dat filmpje zo zie en beluister dan vind ik die bewoners wel erg zielig doen.
Anders krijgen ze hun zin niet :wink:.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door SuperGhost »

Jurre schreef:
Daniel schreef:Een Protos is inderdaad 20 ton zwaarder dan een Plan V, maar een SLT-IV is nog 20 ton zwaarder dan een Protos.
GTWs zijn echter weer aanzienlijk lichter, die wegen nog minder dan een Plan V.
GTW's hebben nooit gepland gereden tussen Amf en Ed, enkel tussen Amf en Bnz (en bij beperkingen eventueel wel inzet op de lange slag).
Dan heb je het over de Breng-GTW's (diesels).
Echter was er daarvoor ook nog een Valleilijn-GTW (de 5037) en die reed weldegelijk ook tot Ede-Wageningen. Deze GTW is afgelopen december over gegaan naar de Vechtdallijnen (Arriva) ter vervangen van het treinstel dat bij Dalfsen beschadigd raakte.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Jurre »

Nee, ook die GTW heeft nooit planmatig op de lange slag gezeten. Alleen bij verstoringen en beperkingen en dergelijke.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Stadsbus »

Als ik in google opzoek Connexxion GTW Ede-Wageningen dan krijg ik genoeg plaatjes te zien van de 5037 in Ed, in dit staat het, en hier staat het.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Jurre »

Dat is ook zo, mijn verwoording was niet geheel juist. In de eerste maanden van het treinstel is gebleken dat er teveel vertraging werd opgelopen bij optrekken als gevolg van glijden bij stations. Daarnaast zorgde de GTW ook voor vertraging bij het in- en uitstapproces, doordat deze slechts over drie deuren beschikt aan een zijde in plaats van vier bij de Protos.

Toen deze tekortkomingen duidelijk werden, is de GTW verbannen naar de korte slag, zodat de vertragingen minder doorwerken over de gehele lijn. Als er een Protos defect was, kwam het nog voor dat de GTW ook op de lange slag terechtkwam.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door SuperGhost »

Maar je zei dat ze nooit structureel naar Ede-Wageningen hebben gereden, zoals je nu zelf ook al aangeeft, is dat dus niet waar :wink:
(en ja, ik ben een autist)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door trolly »

regenmaker schreef:Ach als de geluidsterkte verdubbeld is dat maar 3dB extra.
reisthijs schreef:Twee treinstellen hebben ook dubbel zo veel wielen als één treinstel, de aslast is dus gelijk. En de aslast, die is bepalend voor de hoeveelheid herrie en trillingen waar mensen last van kunnen hebben.
De herrie verdubbelt dus niet, het duurt alleen wat langer voor de herrie voorbij is.
Nou, da's dan ook mooi kut voor die meneren daar in Ede -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door SuperGhost »

Je hebt dan wel dubbel zo veel geluidsbronnen en geluidsgolven kunnen elkaar weldegelijk versterken :wink:
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Jurre »

SuperGhost schreef:Maar je zei dat ze nooit structureel naar Ede-Wageningen hebben gereden, zoals je nu zelf ook al aangeeft, is dat dus niet waar :wink:
(en ja, ik ben een autist)
Ja daarom verbeterde ik mezelf dus ook. Het woord 'nooit' was overdreven, want in de beginperiode werd hij als het ware gelijk aan een Protos ingezet, maar dat is dus relatief snel teruggedraaid. Bij deze ter informatie dus!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Ardan »

Die spoorlijn ligt er al heel wat langer dan dat de mensen er wonen. Als je niet tegen lawaai kunt ga je maar ergens anders heen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door trolly »

Dat kan best, maar daarom hoeven ze er toch geen treinen op te laten rijden?
SuperGhost schreef:Je hebt dan wel dubbel zo veel geluidsbronnen en geluidsgolven kunnen elkaar weldegelijk versterken :wink:
Dat is ook wel weer zo. De stakkerds :|
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door sirvinniei »

Hier is hun website te vinden http://www.valleilijnede.nl/over-ons
en hier het onderzoek naar reizigersaantallen dat ze hebben gedaan https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 1654482646
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Daniel »

Jurre schreef:
Daniel schreef:Een Protos is inderdaad 20 ton zwaarder dan een Plan V, maar een SLT-IV is nog 20 ton zwaarder dan een Protos.
GTWs zijn echter weer aanzienlijk lichter, die wegen nog minder dan een Plan V.
GTW's hebben nooit gepland gereden tussen Amf en Ed, enkel tussen Amf en Bnz (en bij beperkingen eventueel wel inzet op de lange slag).
Dat is in dit geval echter totaal irrelevant aangezien ik de GTW erbij had gezet omdat de omwonenden stellen dat de Protossen zwaarder zijn dan de stellen die op andere vergelijkbare lijnen rijden. In veruit de meeste gevallen rijden op die andere regionale lijnen GTWs en zoals blijkt uit de vermeldde getallen zijn die inderdaad lichter dan een Protos.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Zonnig »

Als je in juni gaat meten dan heb je geen goed beeld van welke capaciteit nodig is. De examens zijn achter de rug en er zijn ook groepen reizigers die door het betere weer gaan fietsen (of de motor pakken).

Het zou de bewoners sieren als ze in de winter gaan meten dan kan het beeld wel eens (heel) anders zijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Jef400 »

Als het tot een eventuele rechtzaak komt hoop ik toch dat deze telling van tafel wordt gegooid als zijnde niet representatief.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door trolly »

Zonnig schreef:Het zou de bewoners sieren als ze in de winter gaan meten dan kan het beeld wel eens (heel) anders zijn.
Daar hebben deze kippenlijnklagers helemaal geen belang bij. Het telwerk (door wie?) moet aantonen dat een kwartierdienst niet noodzakelijk is. Of een frequentere dienstregeling wenselijk is, wordt natuurlijk volledig buiten beschouwing gelaten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Hier is hun website te vinden http://www.valleilijnede.nl/over-ons
en hier het onderzoek naar reizigersaantallen dat ze hebben gedaan https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 1654482646
Jammer dat de telcijfers tussen Amersfoort en Barneveld er niet bijstaan.

Daarnaast kan een spitskwartiersdienst toch aantrekkelijker zijn? Kunnen wellicht meer reizigers met de trein reizen.

EDIT: Ik bedenk me nu, dit is onderzocht in juni. Misschien moeten ze een week tussen de zomer- en kerstvakantie pakken buiten de vakanties.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door sirvinniei »

Als je het materieel toch hebt staan kan je net zo goed ook in het dal rijden om de dienst aantrekkelijker te maken. Alleen in de spits rijden is relatief duur. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat het ook niet erg efficient is om machinisten op te leiden voor korte spitsperiodes.
Bij busramingen wordt meestal november gepakt om een duidelijk beeld te krijgen van het aantal reizigers.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door CamilleKreemers »

Sirvinnei, klopt, maar je wilt niet teveel meerkosten hebben als de inkomsten er niet naar zijn. De subsidie wil je zo doelmatig inzetten. Ik kan dus indenken dat bij uitbreiding dienstregeling en gelijke subsidie een vervoerder eerst alleen de spits doet.

Loopt dat goed, kan altijd daluren erbij. Overigens praat de actiegroep over extra stellen op twee ritten en dat kost net zo goed geld voor alleen de spits.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Kwartierdienst valleilijn

Bericht door Jurre »

Daniel schreef:
Jurre schreef:
Daniel schreef:Een Protos is inderdaad 20 ton zwaarder dan een Plan V, maar een SLT-IV is nog 20 ton zwaarder dan een Protos.
GTWs zijn echter weer aanzienlijk lichter, die wegen nog minder dan een Plan V.
GTW's hebben nooit gepland gereden tussen Amf en Ed, enkel tussen Amf en Bnz (en bij beperkingen eventueel wel inzet op de lange slag).
Dat is in dit geval echter totaal irrelevant aangezien ik de GTW erbij had gezet omdat de omwonenden stellen dat de Protossen zwaarder zijn dan de stellen die op andere vergelijkbare lijnen rijden.
Ik dacht dat je specifiek doelde op de Connexxion GTW's. Maar zoals ik net ook al zei was mijn verwoording niet geheel juist, waarvan akte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten