Verbouwing station Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 986
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Tochjo » Zo 15 Jul 2018, 13:14

Frank schreef:Ik hoop (en dat zou ook mijn gok zijn) dat ze het eerste spoor 1 en 2 aanpakken. Voor zover ik het kan overzien is dat redelijk losstaand van de rest

Weet iemand hoe nauwkeurig deze infographic de nieuwe situatie weergeeft? De nieuwe sporen 2 en 3 zijn daar ingetekend bovenop het huidige eilandperron. Als dat daadwerkelijk de plek voor de nieuwe sporen wordt, omdat perron 1 verbreedt wordt, dan lijkt een losstaande aanpak van sporen 1 en 2 geen optie.

SuperGhost
Berichten: 2655
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Zo 15 Jul 2018, 13:23

Ik denk dat dat vooral zo komt, omdat anders die aantekeningen te klein worden (je zou dan bijv. nauwelijks zijn dat er een perron over spoor 1a komt).

Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij logisch om perronspoor 3 en 4 een A en B-sectie te laten behouden. Sectie A wordt dan gebruikt voor de IC's van/naar Arnhem. Perronspoor 4b kan gebruikt worden voor de sprinter Nijmegen-'s Hertogenbosch in de avonden en weekenden (als deze niet doorrijdt naar Arnhem) en perronspoor 3b kan gereserveerd worden voor de RE10 naar Düsseldorf mocht deze er eventueel nog komen (of de RE10 gaat naar spoor 35 en de 32300 naar spoor 1 en de 32200 naar spoor 3b).
Lijkt me niet nodig: op de momenten dat je dan de sprinter uit 's-Hertogenbosch inkort tot Nijmegen, rijdt er ook geen ETMET meer op Nijmegen-Utrecht, dus heb je aan 1 perronspoor al genoeg voor de kerende IC. Het andere perronspoor kan dan gebruikt worden voor de kerende sprinter.

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1444
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Frank » Zo 15 Jul 2018, 16:41

Tochjo schreef:
Frank schreef:Ik hoop (en dat zou ook mijn gok zijn) dat ze het eerste spoor 1 en 2 aanpakken. Voor zover ik het kan overzien is dat redelijk losstaand van de rest

Weet iemand hoe nauwkeurig deze infographic de nieuwe situatie weergeeft? De nieuwe sporen 2 en 3 zijn daar ingetekend bovenop het huidige eilandperron. Als dat daadwerkelijk de plek voor de nieuwe sporen wordt, omdat perron 1 verbreedt wordt, dan lijkt een losstaande aanpak van sporen 1 en 2 geen optie.
Ik zie het plaatje van het huidige eilandperron alleen maar als ik de infographic print eerlijk gezegd :) .

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Western Soldier » Zo 15 Jul 2018, 23:35

SuperGhost schreef:Ik heb tot afgelopen augustus in Nijmegen gewoond en heb dus ook de huidige dienstregeling (die er vorig jaar ook al was, al reed toen de IC Roosendaal-Zwolle nog met NID) dus ook al meegemaakt. Het is op zich prima, alleen de IC Zwolle-Roosendaal moest in beide richtingen spoor 3 gebruiken wat bij vertragingen soms wat doorgeefvertragingen opleverde (maar daarom dus ook een extra perronspoor). De lengtebeperking voor de IC's van/naar Nijmegen (max 10 bakken i.v.m. gebruik spoor 4a) levert zelden problemen op, pas tussen Arnhem en Utrecht levert dat soms problemen op, waardoor de topspitstreinen ri. Utrecht spoor 1a gebruiken om wel met 12 bakken te kunnen rijden. In de vroege spits gaat er slechts een zesje naar Arnhem om daar een extra zesje erbij te krijgen, ook dat levert zelden problemen op op Nijmegen-Arnhem.

Qua treinlengte is er nog genoeg ruimte om extra groei op te vangen, zeker als de verbouwing af is en er dus geen lengtebeperking meer is voor de IC's.
- IC's Nijmegen: kunnen nog van 6 tot 10 naar 12 bakken
- IC's IJssellijn: kunnen nog van 7 bakken ICM naar 10 bakken en daarnaast ook nog naar dubbeldeksmaterieel.


Ik reis tegenwoordig een stuk minder tussen Arnhem en Nijmegen. Het overgrote deel van mijn ritten richting Nijmegen is richting Oss op zondagen. In Nijmegen zelf kom ik sinds 2013 nog slechts een paar keer per jaar. Wat wel opvalt is dat op zondagavond de trein uit Oss altijd behoorlijk vol zit. Doorgaans niet zodanig dat ik moet staan, maar soms ook wel. In Nijmegen stroomt de trein dan wel helemaal leeg.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Nitein-Repart » Ma 16 Jul 2018, 07:56

SuperGhost schreef:Ik denk dat dat vooral zo komt, omdat anders die aantekeningen te klein worden (je zou dan bijv. nauwelijks zijn dat er een perron over spoor 1a komt).

Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij logisch om perronspoor 3 en 4 een A en B-sectie te laten behouden. Sectie A wordt dan gebruikt voor de IC's van/naar Arnhem. Perronspoor 4b kan gebruikt worden voor de sprinter Nijmegen-'s Hertogenbosch in de avonden en weekenden (als deze niet doorrijdt naar Arnhem) en perronspoor 3b kan gereserveerd worden voor de RE10 naar Düsseldorf mocht deze er eventueel nog komen (of de RE10 gaat naar spoor 35 en de 32300 naar spoor 1 en de 32200 naar spoor 3b).
Lijkt me niet nodig: op de momenten dat je dan de sprinter uit 's-Hertogenbosch inkort tot Nijmegen, rijdt er ook geen ETMET meer op Nijmegen-Utrecht, dus heb je aan 1 perronspoor al genoeg voor de kerende IC. Het andere perronspoor kan dan gebruikt worden voor de kerende sprinter.

Ja ok, maar gaat men ook nog een sectie van een perronspoor reserveren voor eventueel een RE10 naar Düsseldorf of bereid ProRail zich niet voor voor toekomstige ontwikkelingen? Hoewel de kans niet zo groot is dat de RE10 naar Nijmegen gaat doorrijden, lijkt het mij wel handig dat het station van Nijmegen is voorbereid om een extra kerende trein uit zuidoostelijke richting te verwerken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

SuperGhost
Berichten: 2655
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Ma 16 Jul 2018, 13:18

Western Soldier schreef:Ik reis tegenwoordig een stuk minder tussen Arnhem en Nijmegen. Het overgrote deel van mijn ritten richting Nijmegen is richting Oss op zondagen. In Nijmegen zelf kom ik sinds 2013 nog slechts een paar keer per jaar. Wat wel opvalt is dat op zondagavond de trein uit Oss altijd behoorlijk vol zit. Doorgaans niet zodanig dat ik moet staan, maar soms ook wel. In Nijmegen stroomt de trein dan wel helemaal leeg.
Dan zit je ook net in de studentenspits natuurlijk :wink:

En op Nijmegen-Oss kun je natuurlijk nog eenvoudig de capaciteit vergroten zonder dat dat meer capaciteit vergt op station Nijmegen. Allereerst natuurlijk door de IC Zwolle-Nijmegen v.v. meer capaciteit te geven, die zit nog lange niet aan de maximale capaciteit.
Daarnaast heb je daar voor extra treinen een dubbelsporige brug bij Ravenstein nodig en dan zou je natuurlijk makkelijk de sprinter Zutphen-Wijchen kunnen doortrekken (er wordt wel eens geopperd om ook een kwartiersdienst per sprinter op Wijchen-'s-Hertogenbosch te laten rijden) en/of een van de in Nijmegen kerende intercity's. Dat kost dan geen extra capaciteit op station Nijmegen, maar kan juist voor extra capaciteit zorgen (een kerende trein houdt langer een perron bezet dan een doorgaande). Maar voorlopig zijn daar toch echt geen concrete (toekomst)plannen voor, dus zelfs dat zie ik voorlopig niet gebeuren.

Nitein-Repart schreef:Ja ok, maar gaat men ook nog een sectie van een perronspoor reserveren voor eventueel een RE10 naar Düsseldorf of bereid ProRail zich niet voor voor toekomstige ontwikkelingen? Hoewel de kans niet zo groot is dat de RE10 naar Nijmegen gaat doorrijden, lijkt het mij wel handig dat het station van Nijmegen is voorbereid om een extra kerende trein uit zuidoostelijke richting te verwerken.
Spoor 1b (dan spoor 1) kun je natuurlijk nog makkelijk opdelen in 2 secties. Er hebben daar wel vaker 2 Veolia (toen die daar nog reden)-treinen achter elkaar gestaan. Bovendien zou zo'n trein wellicht er ook prima keren zolang die er maar niet meer staat als Maaslijn-treinen er binnen komen/vertrekken (die kwartiersdienst kruist immers net bij het station, zodat op die kruisingstijden na altijd 1 van de 2 perronsporen vrij is)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Wubbo » Za 21 Jul 2018, 15:41

Frank schreef:Dat je op spoor 2 geen goederentreinen meer aan de kant kunt zetten is volgens mij bijna onoverkomelijk als je treinen uit de richting Den Bosch langs perron 1 wilt hebben.
Goederen staat nu al niet aan de kant op spoor 2, omdat dat spoor te kort is (je kan immers alleen 2a gebruiken dan, op 2b kom je niet vanuit of naar Den Bosch). Als ze aan de kant gaan is dat dus op spoor 106a/b of 107a/b. Ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk nog voorkomt: er is niet echt meer een logische reden om met goederen via Nijmegen te rijden (treinen uit Essen/Sloe/Geleen-Lutterade naar Emmerich kunnen ook via 's-Hertogenbosch en dan bij Meteren de Betuweroute op).

Gebruikersnaam schreef:En waar blijven de treinen van Arriva 's nachts? Ik neem aan dat die niet naar het opstelterrein aan de westkant gaan? Dat zou namelijk flink wat rangeerbewegingen kosten.
Arriva staat nu deels langs het perron en deels op het opstelterrein. Het plaatje is niet helemaal duidelijk, maar volgens mij is de bedoeling dat het huidige opstelterrein (alles rond de sporen 1R t/m 13R) blijft liggen. Het te vernieuwen opstelterrein is waarschijnlijk dat stuk waar nu vaak sloopmaterieel staat, rondom het huidige spoor 10b.

Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij logisch om perronspoor 3 en 4 een A en B-sectie te laten behouden. Sectie A wordt dan gebruikt voor de IC's van/naar Arnhem. Perronspoor 4b kan gebruikt worden voor de sprinter Nijmegen-'s Hertogenbosch in de avonden en weekenden (als deze niet doorrijdt naar Arnhem) en perronspoor 3b kan gereserveerd worden voor de RE10 naar Düsseldorf mocht deze er eventueel nog komen (of de RE10 gaat naar spoor 35 en de 32300 naar spoor 1 en de 32200 naar spoor 3b).
Ik weet niet of dat handig is. Het betekent namelijk dat je de treinen niet netjes rond de trappen neer kan zetten, wat dus betekent dat reizigers verder moeten lopen. Daarnaast is een eventuele trein naar Kleve voorlopig toch niet gerealiseerd omdat daarvoor nog heel veel hobbels genomen moeten worden (om te beginnen bestuurlijke wil), laat staan dat er al een dienstregelingsuitwerking van is zodat duidelijk is hoe lang dat ding gaat keren. Ik zou gaan voor technisch voorbereiden op het maken van fases (dat is niet moeilijk want is gewoon een kwestie van twee seinen plaatsen) maar verder niet doen. Een beetje zoals ze met spoor 4 in Arnhem hebben gedaan dus: wel de mogelijkheid openhouden maar nog niet aanleggen.

SuperGhost
Berichten: 2655
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Za 21 Jul 2018, 17:54

Wubbo schreef:Ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk nog voorkomt: er is niet echt meer een logische reden om met goederen via Nijmegen te rijden (treinen uit Essen/Sloe/Geleen-Lutterade naar Emmerich kunnen ook via 's-Hertogenbosch en dan bij Meteren de Betuweroute op).
Er rijden nog goederentreinen van/naar Oss door Nijmegen.
Ook gaan er nog goederentreinen over de Maaslijn naar de grensovergang bij Venlo, maar die rijden sowieso alleen 's nachts omdat er overdag geen ruimte voor is op de Maaslijn.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Wubbo » Za 21 Jul 2018, 22:15

En 's nachts heb je dat probleem niet. Het vervoer naar Oss stelt niet zo heel veel voor, dat komt voor zover ik weet niet aan 1x per dag vanuit Emmerich (of Bentheim). Voor alle andere grensovergangen en de havens van Rotterdam kom je niet door Nijmegen.

Gebruikersnaam
Berichten: 107
Lid geworden op: Di 18 Apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contact:

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Gebruikersnaam » Zo 22 Jul 2018, 11:21

Wubbo schreef:
Gebruikersnaam schreef:En waar blijven de treinen van Arriva 's nachts? Ik neem aan dat die niet naar het opstelterrein aan de westkant gaan? Dat zou namelijk flink wat rangeerbewegingen kosten.
Arriva staat nu deels langs het perron en deels op het opstelterrein. Het plaatje is niet helemaal duidelijk, maar volgens mij is de bedoeling dat het huidige opstelterrein (alles rond de sporen 1R t/m 13R) blijft liggen. Het te vernieuwen opstelterrein is waarschijnlijk dat stuk waar nu vaak sloopmaterieel staat, rondom het huidige spoor 10b.

Wat ik dus al dacht. De tekening is alleen een beetje onduidelijk, vandaar dat ik de vraag ook stelde.

Wubbo schreef:Ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk nog voorkomt: er is niet echt meer een logische reden om met goederen via Nijmegen te rijden (treinen uit Essen/Sloe/Geleen-Lutterade naar Emmerich kunnen ook via 's-Hertogenbosch en dan bij Meteren de Betuweroute op).

Als alternatief voor de Betuweroute zou het nog niet zo verkeerd zijn lijkt mij. De Betuweroute is namelijk ook niet de meest betrouwbare route. Het zal wel niet vaak voorkomen, maar toch.
Laatste keer dat die goederensporen zijn gebruikt zal waarschijnlijk met de omgeleide dolimetreinen zijn geweest toen Zwolle alleen vanaf Deventer bereikbaar was. Daarnaast als de grens bij Venlo dicht is wil de route via Nijmegen ook nog wel eens gebruikt worden.

waldo79
Berichten: 4395
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor waldo79 » Zo 22 Jul 2018, 20:22

Ik ben het kwijt: het onderwerp is een tweede ingang voor station Nijmegen :?:
Mij best :)

Durashift
Berichten: 2751
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tweede entree station Nijmegen

Berichtdoor Durashift » Zo 22 Jul 2018, 22:08

Klopt. Wat weer een onderdeel is van de op het begin van deze pagina aangestipte inforgraphic.

https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... 18_def.pdf

Natuurlijk, de titel van het onderwerp zou iets breder gesteld kunnen worden.. :wink: maar inhoudelijk klopt het wel, vind ik.

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1444
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Verbouwing station Nijmegen

Berichtdoor Frank » Zo 22 Jul 2018, 22:30

Topictitel is wat breder gemaakt.

samsam538
Berichten: 26
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Verbouwing station Nijmegen

Berichtdoor samsam538 » Ma 19 Nov 2018, 22:43

https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/ ... jaar-2019/

Waar wordt precies een wissel bijgeplaatst?

dennistd
Berichten: 2811
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Verbouwing station Nijmegen

Berichtdoor dennistd » Ma 19 Nov 2018, 23:17

Ik denk om vanaf Oss naar 2b te kunnen. Daarmee kunnen de doorgaande treinen richting Arnhem naar spoor 1a, waarmee spoor 3 vrijkomt voor de kerende IC's.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Nijmegen

Berichtdoor Wubbo » Di 20 Nov 2018, 18:06

Klopt.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten