Verbouwing station Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Tochjo »

Frank schreef:Ik hoop (en dat zou ook mijn gok zijn) dat ze het eerste spoor 1 en 2 aanpakken. Voor zover ik het kan overzien is dat redelijk losstaand van de rest
Weet iemand hoe nauwkeurig deze infographic de nieuwe situatie weergeeft? De nieuwe sporen 2 en 3 zijn daar ingetekend bovenop het huidige eilandperron. Als dat daadwerkelijk de plek voor de nieuwe sporen wordt, omdat perron 1 verbreedt wordt, dan lijkt een losstaande aanpak van sporen 1 en 2 geen optie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat dat vooral zo komt, omdat anders die aantekeningen te klein worden (je zou dan bijv. nauwelijks zijn dat er een perron over spoor 1a komt).
Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij logisch om perronspoor 3 en 4 een A en B-sectie te laten behouden. Sectie A wordt dan gebruikt voor de IC's van/naar Arnhem. Perronspoor 4b kan gebruikt worden voor de sprinter Nijmegen-'s Hertogenbosch in de avonden en weekenden (als deze niet doorrijdt naar Arnhem) en perronspoor 3b kan gereserveerd worden voor de RE10 naar Düsseldorf mocht deze er eventueel nog komen (of de RE10 gaat naar spoor 35 en de [serie=Stoptrein (S1)|2018|(Venlo -) Venray - Nijmegen32300[/serie] naar spoor 1 en de [serie=Stoptrein (S1)|2018|Roermond - Nijmegen32200[/serie] naar spoor 3b).
Lijkt me niet nodig: op de momenten dat je dan de sprinter uit 's-Hertogenbosch inkort tot Nijmegen, rijdt er ook geen ETMET meer op Nijmegen-Utrecht, dus heb je aan 1 perronspoor al genoeg voor de kerende IC. Het andere perronspoor kan dan gebruikt worden voor de kerende sprinter.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Frank »

Tochjo schreef:
Frank schreef:Ik hoop (en dat zou ook mijn gok zijn) dat ze het eerste spoor 1 en 2 aanpakken. Voor zover ik het kan overzien is dat redelijk losstaand van de rest
Weet iemand hoe nauwkeurig deze infographic de nieuwe situatie weergeeft? De nieuwe sporen 2 en 3 zijn daar ingetekend bovenop het huidige eilandperron. Als dat daadwerkelijk de plek voor de nieuwe sporen wordt, omdat perron 1 verbreedt wordt, dan lijkt een losstaande aanpak van sporen 1 en 2 geen optie.
Ik zie het plaatje van het huidige eilandperron alleen maar als ik de infographic print eerlijk gezegd :) .
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

SuperGhost schreef:Ik heb tot afgelopen augustus in Nijmegen gewoond en heb dus ook de huidige dienstregeling (die er vorig jaar ook al was, al reed toen de IC Roosendaal-Zwolle nog met NID) dus ook al meegemaakt. Het is op zich prima, alleen de IC Zwolle-Roosendaal moest in beide richtingen spoor 3 gebruiken wat bij vertragingen soms wat doorgeefvertragingen opleverde (maar daarom dus ook een extra perronspoor). De lengtebeperking voor de IC's van/naar Nijmegen (max 10 bakken i.v.m. gebruik spoor 4a) levert zelden problemen op, pas tussen Arnhem en Utrecht levert dat soms problemen op, waardoor de topspitstreinen ri. Utrecht spoor 1a gebruiken om wel met 12 bakken te kunnen rijden. In de vroege spits gaat er slechts een zesje naar Arnhem om daar een extra zesje erbij te krijgen, ook dat levert zelden problemen op op Nijmegen-Arnhem.

Qua treinlengte is er nog genoeg ruimte om extra groei op te vangen, zeker als de verbouwing af is en er dus geen lengtebeperking meer is voor de IC's.
- IC's Nijmegen: kunnen nog van 6 tot 10 naar 12 bakken
- IC's IJssellijn: kunnen nog van 7 bakken ICM naar 10 bakken en daarnaast ook nog naar dubbeldeksmaterieel.
Ik reis tegenwoordig een stuk minder tussen Arnhem en Nijmegen. Het overgrote deel van mijn ritten richting Nijmegen is richting Oss op zondagen. In Nijmegen zelf kom ik sinds 2013 nog slechts een paar keer per jaar. Wat wel opvalt is dat op zondagavond de trein uit Oss altijd behoorlijk vol zit. Doorgaans niet zodanig dat ik moet staan, maar soms ook wel. In Nijmegen stroomt de trein dan wel helemaal leeg.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost schreef:Ik denk dat dat vooral zo komt, omdat anders die aantekeningen te klein worden (je zou dan bijv. nauwelijks zijn dat er een perron over spoor 1a komt).
Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij logisch om perronspoor 3 en 4 een A en B-sectie te laten behouden. Sectie A wordt dan gebruikt voor de IC's van/naar Arnhem. Perronspoor 4b kan gebruikt worden voor de sprinter Nijmegen-'s Hertogenbosch in de avonden en weekenden (als deze niet doorrijdt naar Arnhem) en perronspoor 3b kan gereserveerd worden voor de RE10 naar Düsseldorf mocht deze er eventueel nog komen (of de RE10 gaat naar spoor 35 en de [serie=Stoptrein (S1)|2018|(Venlo -) Venray - Nijmegen32300[/serie] naar spoor 1 en de [serie=Stoptrein (S1)|2018|Roermond - Nijmegen32200[/serie] naar spoor 3b).
Lijkt me niet nodig: op de momenten dat je dan de sprinter uit 's-Hertogenbosch inkort tot Nijmegen, rijdt er ook geen ETMET meer op Nijmegen-Utrecht, dus heb je aan 1 perronspoor al genoeg voor de kerende IC. Het andere perronspoor kan dan gebruikt worden voor de kerende sprinter.
Ja ok, maar gaat men ook nog een sectie van een perronspoor reserveren voor eventueel een RE10 naar Düsseldorf of bereid ProRail zich niet voor voor toekomstige ontwikkelingen? Hoewel de kans niet zo groot is dat de RE10 naar Nijmegen gaat doorrijden, lijkt het mij wel handig dat het station van Nijmegen is voorbereid om een extra kerende trein uit zuidoostelijke richting te verwerken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Ik reis tegenwoordig een stuk minder tussen Arnhem en Nijmegen. Het overgrote deel van mijn ritten richting Nijmegen is richting Oss op zondagen. In Nijmegen zelf kom ik sinds 2013 nog slechts een paar keer per jaar. Wat wel opvalt is dat op zondagavond de trein uit Oss altijd behoorlijk vol zit. Doorgaans niet zodanig dat ik moet staan, maar soms ook wel. In Nijmegen stroomt de trein dan wel helemaal leeg.
Dan zit je ook net in de studentenspits natuurlijk :wink:

En op Nijmegen-Oss kun je natuurlijk nog eenvoudig de capaciteit vergroten zonder dat dat meer capaciteit vergt op station Nijmegen. Allereerst natuurlijk door de IC Zwolle-Nijmegen v.v. meer capaciteit te geven, die zit nog lange niet aan de maximale capaciteit.
Daarnaast heb je daar voor extra treinen een dubbelsporige brug bij Ravenstein nodig en dan zou je natuurlijk makkelijk de sprinter Zutphen-Wijchen kunnen doortrekken (er wordt wel eens geopperd om ook een kwartiersdienst per sprinter op Wijchen-'s-Hertogenbosch te laten rijden) en/of een van de in Nijmegen kerende intercity's. Dat kost dan geen extra capaciteit op station Nijmegen, maar kan juist voor extra capaciteit zorgen (een kerende trein houdt langer een perron bezet dan een doorgaande). Maar voorlopig zijn daar toch echt geen concrete (toekomst)plannen voor, dus zelfs dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
Nitein-Repart schreef:Ja ok, maar gaat men ook nog een sectie van een perronspoor reserveren voor eventueel een RE10 naar Düsseldorf of bereid ProRail zich niet voor voor toekomstige ontwikkelingen? Hoewel de kans niet zo groot is dat de RE10 naar Nijmegen gaat doorrijden, lijkt het mij wel handig dat het station van Nijmegen is voorbereid om een extra kerende trein uit zuidoostelijke richting te verwerken.
Spoor 1b (dan spoor 1) kun je natuurlijk nog makkelijk opdelen in 2 secties. Er hebben daar wel vaker 2 Veolia (toen die daar nog reden)-treinen achter elkaar gestaan. Bovendien zou zo'n trein wellicht er ook prima keren zolang die er maar niet meer staat als Maaslijn-treinen er binnen komen/vertrekken (die kwartiersdienst kruist immers net bij het station, zodat op die kruisingstijden na altijd 1 van de 2 perronsporen vrij is)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Frank schreef:Dat je op spoor 2 geen goederentreinen meer aan de kant kunt zetten is volgens mij bijna onoverkomelijk als je treinen uit de richting Den Bosch langs perron 1 wilt hebben.
Goederen staat nu al niet aan de kant op spoor 2, omdat dat spoor te kort is (je kan immers alleen 2a gebruiken dan, op 2b kom je niet vanuit of naar Den Bosch). Als ze aan de kant gaan is dat dus op spoor 106a/b of 107a/b. Ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk nog voorkomt: er is niet echt meer een logische reden om met goederen via Nijmegen te rijden (treinen uit Essen/Sloe/Geleen-Lutterade naar Emmerich kunnen ook via 's-Hertogenbosch en dan bij Meteren de Betuweroute op).
Gebruikersnaam schreef:En waar blijven de treinen van Arriva 's nachts? Ik neem aan dat die niet naar het opstelterrein aan de westkant gaan? Dat zou namelijk flink wat rangeerbewegingen kosten.
Arriva staat nu deels langs het perron en deels op het opstelterrein. Het plaatje is niet helemaal duidelijk, maar volgens mij is de bedoeling dat het huidige opstelterrein (alles rond de sporen 1R t/m 13R) blijft liggen. Het te vernieuwen opstelterrein is waarschijnlijk dat stuk waar nu vaak sloopmaterieel staat, rondom het huidige spoor 10b.
Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij logisch om perronspoor 3 en 4 een A en B-sectie te laten behouden. Sectie A wordt dan gebruikt voor de IC's van/naar Arnhem. Perronspoor 4b kan gebruikt worden voor de sprinter Nijmegen-'s Hertogenbosch in de avonden en weekenden (als deze niet doorrijdt naar Arnhem) en perronspoor 3b kan gereserveerd worden voor de RE10 naar Düsseldorf mocht deze er eventueel nog komen (of de RE10 gaat naar spoor 35 en de [serie=Stoptrein (S1)|2018|(Venlo -) Venray - Nijmegen32300[/serie] naar spoor 1 en de [serie=Stoptrein (S1)|2018|Roermond - Nijmegen32200[/serie] naar spoor 3b).
Ik weet niet of dat handig is. Het betekent namelijk dat je de treinen niet netjes rond de trappen neer kan zetten, wat dus betekent dat reizigers verder moeten lopen. Daarnaast is een eventuele trein naar Kleve voorlopig toch niet gerealiseerd omdat daarvoor nog heel veel hobbels genomen moeten worden (om te beginnen bestuurlijke wil), laat staan dat er al een dienstregelingsuitwerking van is zodat duidelijk is hoe lang dat ding gaat keren. Ik zou gaan voor technisch voorbereiden op het maken van fases (dat is niet moeilijk want is gewoon een kwestie van twee seinen plaatsen) maar verder niet doen. Een beetje zoals ze met spoor 4 in Arnhem hebben gedaan dus: wel de mogelijkheid openhouden maar nog niet aanleggen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk nog voorkomt: er is niet echt meer een logische reden om met goederen via Nijmegen te rijden (treinen uit Essen/Sloe/Geleen-Lutterade naar Emmerich kunnen ook via 's-Hertogenbosch en dan bij Meteren de Betuweroute op).
Er rijden nog goederentreinen van/naar Oss door Nijmegen.
Ook gaan er nog goederentreinen over de Maaslijn naar de grensovergang bij Venlo, maar die rijden sowieso alleen 's nachts omdat er overdag geen ruimte voor is op de Maaslijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Wubbo »

En 's nachts heb je dat probleem niet. Het vervoer naar Oss stelt niet zo heel veel voor, dat komt voor zover ik weet niet aan 1x per dag vanuit Emmerich (of Bentheim). Voor alle andere grensovergangen en de havens van Rotterdam kom je niet door Nijmegen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Gebruikersnaam »

Wubbo schreef:
Gebruikersnaam schreef:En waar blijven de treinen van Arriva 's nachts? Ik neem aan dat die niet naar het opstelterrein aan de westkant gaan? Dat zou namelijk flink wat rangeerbewegingen kosten.
Arriva staat nu deels langs het perron en deels op het opstelterrein. Het plaatje is niet helemaal duidelijk, maar volgens mij is de bedoeling dat het huidige opstelterrein (alles rond de sporen 1R t/m 13R) blijft liggen. Het te vernieuwen opstelterrein is waarschijnlijk dat stuk waar nu vaak sloopmaterieel staat, rondom het huidige spoor 10b.
Wat ik dus al dacht. De tekening is alleen een beetje onduidelijk, vandaar dat ik de vraag ook stelde.
Wubbo schreef:Ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk nog voorkomt: er is niet echt meer een logische reden om met goederen via Nijmegen te rijden (treinen uit Essen/Sloe/Geleen-Lutterade naar Emmerich kunnen ook via 's-Hertogenbosch en dan bij Meteren de Betuweroute op).
Als alternatief voor de Betuweroute zou het nog niet zo verkeerd zijn lijkt mij. De Betuweroute is namelijk ook niet de meest betrouwbare route. Het zal wel niet vaak voorkomen, maar toch.
Laatste keer dat die goederensporen zijn gebruikt zal waarschijnlijk met de omgeleide dolimetreinen zijn geweest toen Zwolle alleen vanaf Deventer bereikbaar was. Daarnaast als de grens bij Venlo dicht is wil de route via Nijmegen ook nog wel eens gebruikt worden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Ik ben het kwijt: het onderwerp is een tweede ingang voor station Nijmegen :?:
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tweede entree station Nijmegen

Bericht door Durashift »

Klopt. Wat weer een onderdeel is van de op het begin van deze pagina aangestipte inforgraphic.

https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... 18_def.pdf

Natuurlijk, de titel van het onderwerp zou iets breder gesteld kunnen worden.. :wink: maar inhoudelijk klopt het wel, vind ik.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door Frank »

Topictitel is wat breder gemaakt.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door samsam538 »

https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/ ... jaar-2019/

Waar wordt precies een wissel bijgeplaatst?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door dennistd »

Ik denk om vanaf Oss naar 2b te kunnen. Daarmee kunnen de doorgaande treinen richting Arnhem naar spoor 1a, waarmee spoor 3 vrijkomt voor de kerende IC's.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Klopt.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door tjoektjoek »

https://www.prorail.nl/nieuws/ontwerptr ... ter-inzage

https://www.platformparticipatie.nl/phs ... fault.aspx

Vanaf spoor 5 en 6 kunnen de treinen het nieuwe opstelterrein op en het nieuwe perron krijgt een overkapping.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door dennistd »

Voor wie niet het hele document door wil spitten hier een plaatje van het nieuwe sporenplan:

Afbeelding

Afbeelding
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Ik blijf het gek vinden dat spoor 6 alleen maar gebruikt kan worden vanuit Ah, waarmee je gegarandeerd overkruisconflicten hebt als je weer terug moet.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat spoor 6 dan ook vooral bedoeld is voor 's avonds als de sprinter Zutphen-Wijchen maar tot Nijmegen rijdt. Dan kan de sprinter daar binnenkomen en gerangeerd worden, terwijl op spoor 5 dan de sprinter naar Zutphen dan kan vertrekken (die vanaf het rangeerterrein komt). De keertijd is immers te kort, waardoor rangeren noodzakelijk is.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door playertwo »

Als je daar alleen een eiland voor aanlegt, laat dan de 7600 maar lekker uitbuigen of altijd door gaan naar Wc.
JothamvW schreef: vr 22 okt 2021, 16:08 Ik blijf het gek vinden dat spoor 6 alleen maar gebruikt kan worden vanuit Ah, waarmee je gegarandeerd overkruisconflicten hebt als je weer terug moet.
Zeker als je ziet dat je vanaf 105 nog gewoon de Maaslijn op kan (en nu ook nog vanaf 106 en hoger ook). Sluit dan in ieder geval het nieuwe spoor 106 aan richting O. Tevens mis ik nog een kruiswissel tussen 104 en 105 en zou iets tudsen 102 en 103 ook wel hamdig zijn in de bijsturing.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Spoor 3 is niet te bereiken vanuit de richting O; alleen vanuit Nmh/opstelterrein kan je naar spoor 3 en v.v.

Vanuit O kan je alleen naar 1a (daar inmiddels 2) en 4+.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Ik zie anders gewoon een verbinding vanuit spoor 3 naar het linkerspoor richting O. Buiten het station kun je doorwisselen naar rechts.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door dennistd »

Dat is een vast kruis ;)

Denk dat je straks zoiets krijgt als opstelling:
- 1 en 35 Maaslijn
- 2 Goffert -> Lent
- 3 en 4 kerende treinen vanaf Lent
- 5 Lent -> Goffert
- 6 af te rangeren treinen vanaf Lent
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Verbouwing station Nijmegen

Bericht door Gamma »

Het punt is dat het soms voorkomt dat een vertraagde 3600 in Nijmegen een Sprinter inhaalt (richting Den Bosch bijvoorbeeld) die tussen Arnhem en Nijmegen de vertraagde 3600 niet heeft afgewacht en in zijn eigen pad naar Den Bosch vertrekt. Als spoor 6 een verbinding had gehad naar Oss, dan was dat perfect geweest voor een inhaling. Nu wordt dat veel lastiger.

En het wordt ook nog wat in de avonduren, met kerende Sprinters in Nijmegen vanuit zowel Den Bosch als Arnhem. Zeker gezien spoor 3/4 tot laat in de avond bezet zullen gehouden door de kerende 3000/3100.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten