Station Zwolle Centraal?

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Station Zwolle Centraal?

Bericht door Vinny »

Vanochtend werd ik wakker met het nieuws dat station Zwolle mogelijk wordt gewijzigd naar Zwolle Centraal. Dat wil de gemeente graag. In "Goedemorgen Nederland" werd nog gekscherend erbij gezegd dat er nog gestudeerd wordt op een metrolijn en een vliegveld.

Ik heb het bijbehorende nieuwsbericht er maar even bijgepakt:
http://www.treinreiziger.nl/station-zwo ... -centraal/
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Hainje »

Mja, als Schiphol verplaatst wordt richting Lelystad dan heeft Zwolle wel een vliegveld in de achtertuin. :D
🍉
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door nsimmelink94 »

Kunnen we net zo goed bij elke plaats met meer dan één station het hoofdstation Centraal gaan noemen. Beetje uniformiteit (A)
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Stadsbus »

De volgende stations moeten dan Centraal gaan heten:
Spoiler: show
Alkmaar, Almelo, Amersfoort, Apeldoorn,
1 van de 2 stations van Bovenkarspel, Breda,
Delft, Delfzijl, Den Helder, Deventer, Diemen, Doetinchem, Dordrecht,
Eindhoven, Emmen, Enschede, Eygelshoven,
1 van de 2 stations van Geleen, Gouda, Groningen,
Haarlem, Harlingen, Heerenveen, Heerlen, Helmond, Hengelo, 's-Hertogenbosch, Hilversum, Hoorn, Houten,
Kampen,
Leeuwarden,
Maastricht,
Nijmegen,
Oss,
Purmerend,
1 van de 2 stations van Santpoort, Sliedrecht, Sneek, Soest,
Tiel, Tilburg,
Vlissingen,
Waddinxveen, Winterswijk,
Zaandam, Zoetermeer en Zwolle dus.
Wie gaat betalen? :)
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door chemie »

Met alle serieusheid, voor een station met het kaliber Zwolle kan ik me het nog voorstellen... Ik vind het zelf een beetje 'we willen erbij horen' gedrag.

Winterswijk Centraal, ziet u het al voor zich? :6
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door CamilleKreemers »

Ik kan me het indenken bij belangrijke knooppunten in Nederland. Zwolle is voor het Noorden de belangrijkste knoop.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Station Zwolle Centraal?

Bericht door Suus »

Zo'n verandering heeft in mijn ogen alleen nut als het ook buiten het spoorvervoer nut heeft.

Dat Zwolle vanaf december twee stations heeft zorgt echter niet voor verwarring als je het in Zwolle over een station hebt, dus lijkt de toevoeging van Centraal met een kostenplaatje van twee ton mij hier behoorlijk overbodig.

Probleem bestaat ook niet in Deventer, Hengelo of Enschede, om maar even wat andere steden in Overijssel te noemen met meerdere stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door CamilleKreemers »

Er komt nog een station bij Stadshagen en ik heb weleens het gerucht opgevangen dat er een Zwolle-Zuid wordt aangelegd. Dan zitten we op 3 stations.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Mikos »

Ja, want dat levert in Hengelo ook zoveel problemen op dat reizigers de 3 verschillende stations niet uit elkaar kunnen houden... :X Megalomane flauwekul. Niet meer, niet minder.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door JWM »

Buiten de vier grote steden (of eigenlijk alleen maar Amsterdam en Den Haag) zijn er in Nederland geen plaatsen met meer dan één groot station waarvoor zo'n vermelding nuttig zou kunnen zijn. Hou het dus maar gewoon bij de plaatsnaam.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Chrysa »

Arnhem Centraal kan ik ook nog wel begrijpen, maar verder... De toevoeging heeft niet echt meerwaarde lijkt me.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Vinny »

CamilleKreemers schreef:Ik kan me het indenken bij belangrijke knooppunten in Nederland. Zwolle is voor het Noorden de belangrijkste knoop.
Sterker nog, het is één van de grootste spoorknopen van Nederland. In termen van ontsluitende richtingen 'verdient' het station eerder het predicaat Centraal dan bijvoorbeeld Leiden Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Suus »

Ik vind Arnhem ook wel nuttig mede omdat je er twee stations in het binnenstadgebied hebt. Leiden Centraal is wel vrij overbodig. Als je in de regio Leiden "het station" zegt, weet iedereen dat je het centraal station bedoelt.

Maar als je in Rotterdam-Nesselande zegt dat je naar het treinstation gaat, zal men eerder aan station Alexander denken. Dan heeft een toevoeging Centraal wel nut.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door dylanwild94 »

Ik denk dat je voor sommige stations centraal best wel kan vervangen door centrum.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Sterker nog, het is één van de grootste spoorknopen van Nederland. In termen van ontsluitende richtingen 'verdient' het station eerder het predicaat Centraal dan bijvoorbeeld Leiden Centraal.
Daar is de term Centraal Station oorspronkelijk dan ook voor bedoeld, aangeven dat daar treinen in alle richtingen vertrekken. In die zin is het ook niet belangrijk of een stad nog meer stations heeft - zo was Utrecht CS bijvoorbeeld jarenlang (tot Overvecht een station kreeg) het enige station in de stad.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Dennenboom »

Centraal zou ik ook liever gebruiken voor een omvangrijk OV-knooppunt, niet voor een station dat in het centrum ligt van een plaats waar ook toevallig een station "West" is. Dat kunnen we beter "Centrum" noemen. De naamsverandering van Almere CS naar Almere Centrum is volgens mij ook een juiste geweest.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Wageningen1998 »

Breda wilde toch ook de naam ‘Centraal’ krijgen? Kan ik me ook nog wel iets bij voorstellen, maar Zwolle vind ik echt onzin.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door dylanwild94 »

Dus een niet zo'n groot Brabants knoppunt (in vergelijking met bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch en Eindhoven) mag de toevoeging centraal krijgen maar het grootste knoppunt voor noord Nederland niet? :')
Ik wil graag je argumentatie horen waarom Breda wel "Breda centraal" mag worden en Zwolle niet.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door ovforens »

De geschiedenis lijkt zich te herhalen.

Afbeelding
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Wageningen1998 »

- Snelle verbinding met Rotterdam-Amsterdam
- Verbinding richting Roosendaal (-Zeeland)(-België)
- Verbinding richting Eindhoven (-Limburg)
- Het nieuwe (prachtige) station wat de naam Centraal zeker niet zou misstaan, hoewel ik weet dat dat niet de voornaamste prioriteit heeft.

Zwolle heeft aan de andere kant ook veel doorgaande verbindingen, maar zoals al eerder genoemd kun je dan nog wel 10 stations de naam Centaal geven als je alleen zo rederneert.

Overigens wil ik hiermee niet beweren dat Breda persee de naam Centraal moet krijgen, ik wil alleen aangeven dat ik Breda Centraal misschien nog zal kunnen inbeelden, maar Zwolle Centraal zou ik persoonlijk onzin vinden.

Edit: zie nu pas dat er een bericht tussen geplaatst is maar bovenstaand bericht is een reactie op Dylan.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door dylanwild94 »

Wageningen1998 schreef:- Snelle verbinding met Rotterdam-Amsterdam
- Verbinding richting Roosendaal (-Zeeland)(-België)
- Verbinding richting Eindhoven (-Limburg)
- Het nieuwe (prachtige) station wat de naam Centraal zeker niet zou misstaan, hoewel ik weet dat dat niet de voornaamste prioriteit heeft.
Ik vind deze verbinding te zwak om dan te zeggen dat het echt waardig is om als centraal Knoppunt te dienen. Een station als Eindhoven en 's-Hertogenbosch hebben bijna dezelfde verbindingen.
Wageningen1998 schreef: Zwolle heeft aan de andere kant ook veel doorgaande verbindingen, maar zoals al eerder genoemd kun je dan nog wel 10 stations de naam Centaal geven als je alleen zo redeneert.
Er kunnen in nederland ook meer stations de toevoeging "Centraal" krijgen. Denk aan Arnhem en Eindhoven

Voor brabant zie ik Eindhoven meer als centraal station dan Breda omdat:
  • Eindhoven een snelle verbinding heeft met Rotterdam,Amsterdam en Schiphol
  • dé poort naar Limburg is vanuit de randstad en Brabant.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door trolly »

reisthijs schreef:
Vinny schreef:Sterker nog, het is één van de grootste spoorknopen van Nederland. In termen van ontsluitende richtingen 'verdient' het station eerder het predicaat Centraal dan bijvoorbeeld Leiden Centraal.
Daar is de term Centraal Station oorspronkelijk dan ook voor bedoeld, aangeven dat daar treinen in alle richtingen vertrekken. In die zin is het ook niet belangrijk of een stad nog meer stations heeft - zo was Utrecht CS bijvoorbeeld jarenlang (tot Overvecht een station kreeg) het enige station in de stad.
Euh...
Wikipedia schreef:Van al deze stations was het NRS-station het meest gunstig gelegen. In 1874 werd Utrecht SS gesloten. Vanaf 1901 reden de treinen vanuit Hilversum door vanuit Lunetten naar het NRS-station. In 1921 kwam er een verbinding tussen Hilversum en het buurtstation. Meer en meer treinen uit Hilversum reden naar het buurtstation, in 1939 resulteerde dit in het sluiten van het Maliebaanstation. Ondertussen werd het NRS-station in 1909 omgedoopt in "Centraal Station". Na een uitbreiding van de capaciteit van het Centraal Station, werd het buurtstation in 1937 overbodig, want met de bouw van de Leidseveertunnel, die werd voltooid in 1940, konden de buurtsporen worden doorgetrokken, en werden er vier kopsporen aangelegd direct naast het stationsgebouw.
De titel "Centraal Station" heeft in het Utrechtse dus wel degelijk een onderscheidende functie gehad. Net als dat het geval was bij de twee andere "oorspronkelijke" Centrale Stations was het een station, waar treinen van verschillende maatschappijen vertrokken. En daarnaast was er dus Utrecht Maliebaan.
Dat in de residentie voor "Centraal Station" werd gekozen, had naast de nabijheid van het centrum allicht ook te maken met dat de afkorting waarmee de voorganger van dat gedrocht werd aangeduid, na de oorlog wat gevoelig lag (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door trolly »

dylanwild94 schreef:Er kunnen in nederland ook meer stations de toevoeging "Centraal" krijgen. Denk aan Arnhem en Eindhoven
:shock:

Jij hebt connecties! Je wens is al voor 50% gehonoreerd!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door reisthijs »

Wageningen1998 schreef:Breda wilde toch ook de naam ‘Centraal’ krijgen?
Dat is ooit toegezegd omdat Breda, net als Arnhem, één van de "Nieuwe Sleutelprojecten" was. Onder andere omdat het een extra belangrijk station zou worden vanwege de komst van een internationale hogesneldheidstrein.
Bij Arnhem is dat idee dus echt uitgevoerd, bij Breda niet.
trolly schreef:De titel "Centraal Station" heeft in het Utrechtse dus wel degelijk een onderscheidende functie gehad.
Ja, gehad, en daarna dus een hele tijd niet meer. Maar het bleef Centraal heten ook toen er geen onderscheid meer nodig was.
Waarmee ik alleen maar aan wil geven, dat een station niet ineens meer 'recht' heeft op Centraal, als er in dezelfde stad een station bij komt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Zwolle Centraal?

Bericht door Vinny »

ovforens schreef:De geschiedenis lijkt zich te herhalen.

Afbeelding
In die tijd ging de NS nog over de stationsnamen. Dat is tegenwoordig de gemeente samen met ProRail. Ook de criteria waaraan een station moet voldoen om "Centraal" te heten zijn formeel afgeschaft. In de tijd dat Almere zijn "CS" verloor had de NS een mininumeis van 50.000 reizigers per werkdag en daar voldeed Almere niet aan (waarschijnlijk in de toekomst wel maar dat terzijde).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten