Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Ronaldussen

Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 23 Okt 2017, 22:41

Dit bericht hier nog niet voorbij zien komen:

Geen sneltrein naar de Achterhoek, dubbelspoor is te duur
Rob Berends 17-10-17, 17:02 Laatste update: 17:28

ARNHEM - Dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem is onbetaalbaar. Uit een studie van de provincie Gelderland blijkt dat voor verdubbeling van dit traject 123 miljoen euro nodig is. De provincie heeft 25 tot 30 miljoen euro klaarliggen voor verdere verdubbeling van het spoor.

De aanleg van een extra spoor tussen Zevenaar en Doetinchem is een diepgekoesterde wens in de Achterhoek. De verdubbeling tussen Zevenaar en Didam is volgend jaar naar verwachting klaar. Maar verdubbeling van het spoor tussen Didam en Doetinchem blijkt te duur.

Omdat veel kabels en gasleidingen verlegd moeten worden, lopen de kosten op tot boven de 120 miljoen. Omdat extra spoor bovendien maar zou zorgen voor een kleine verbetering van de punctualiteit van de treinen, vindt de provincie dat geen haalbare kaart.

Lees verder
Hoor het ruisen der golven

Durashift

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Durashift » Ma 23 Okt 2017, 23:06

Hoeveel jaar mogen die gasleidingen nog mee?

Als die vervangen moeten worden (of afgesloten ivm afstappen van (aard)gas) kan e.e.a wellicht gecombineerd worden. :wink:

Ronaldussen

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 23 Okt 2017, 23:21

Dat gaat nog wel jaren duren en ik denk niet dat dat goedkoper is dan de hele boel in een keer vervangen. Maar naar mijn idee was dat hele traject bij de aanleg al voorbereid op dubbelspoor, maar dat zal ik dan wel mis hebben.

Dat de provincie nu haar pijlen richt op de kruising bij Velperpoort vind ik een interessante wending. De vraag is nu waar men dan aan denkt.

dennistd

Berichtdoor dennistd » Ma 23 Okt 2017, 23:59

Probleem is ook dat er niet echt grote steden zijn aan de weerszijden van de lijn om zo een sneltrein te rechtvaardigen. Je kunt wel een sneltrein Winterswijk-Doetinchem-Zevenaar-Arnhem laten rijden, maar zonder meer stops heb je dan niet genoeg vervoerspotentieel denk ik, zeker niet als je die naast de stoptreinen gaat rijden.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Roeland

Berichtdoor Roeland » Di 24 Okt 2017, 08:08

Een sneltrein in de Achterhoek (als zonetrein Winterswijk - (stoppend) - Doetinchem - (non-stop) - Arnhem) heeft volgens mij best wel wat potentieel. Eigenlijk komt het erop neer dat je Doetinchem (en verder) zo'n 10 minuten sneller bij Arnhem brengt. Risico is natuurlijk wel, dat die 3e en 4e stoptrein tussen Doetinchem en Zevenaar onhaalbaar worden (financieel en qua capaciteit). Dat vind ik wel een lastige afweging.

Erno-BE

Berichtdoor Erno-BE » Di 24 Okt 2017, 08:26

Ik denk dat op termijn het volgende het beste is.

Overdag:
3x/uur S Arnhem-Doetinchem, waarvan 1x/uur door naar Winterswijk
1x/uur Sneltrein Arnhem-Winterswijk (stopt tussen Arnhem en Doetinchem alleen in Zevenaar en vanaf Doetinchem op alle stations)

Vroege avond, zaterdag en zondagmiddag:
2x/uur S Arnhem-Doetinchem
1x/uur Sneltrein Arnhem-Winterswijk (stopt tussen Arnhem en Doetinchem alleen in Zevenaar en vanaf Doetinchem op alle stations)

Late avond, zondagochtend en zondagavond:
2x/uur S Arnhem-Doetinchem, waarvan 1x/uur door naar Winterswijk

Juist als op Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen ETMET wordt ingevoerd moet je gewoon af van de kwartiersdienst op Arnhem-Doetinchem, om zo iedere trein in Arnhem een vlotte aansluiting te laten bieden richting Utrecht en Nijmegen. Hiervoor heb je natuurlijk wel dubbelspoor nodig op Zevenaar-Doetinchem de Huet en een extra perronspoor in Doetinchem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

dennistd

Berichtdoor dennistd » Di 24 Okt 2017, 12:08

Het voordeel van een kwartiersdienst tegen een tienminutendienst is dat je ervoor kunt kiezen om een overstap te nemen die vijf minuten langer is, waarvoor je je dus niet hoeft te haasten en waarin je mogelijk zelfs nog koffie kunt halen.

Erno-BE

Berichtdoor Erno-BE » Di 24 Okt 2017, 12:36

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie liever dat de belangrijkste aansluitingen een overstaptijd geven die tussen de 5 en 7 minuten ligt, maar dan wel voor iedere trein hetzelfde, dus niet de ene keer 5 en de andere keer 10 minuten. Voor diegenen die slecht ter been zijn of koffie willen halen, kunnen een trein eerder/later nemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

dennistd

Berichtdoor dennistd » Di 24 Okt 2017, 12:41

Een aansluiting van 4 minuten van spoor 9 naar spoor 11 is aan de krappe kant voor iemand die midden in de trein zit en niet zo snel ter been is.Het ene kwartier 4 minuten en het andere kwartier 9 minuten lijkt een betere aansluiting, want 14/19 minuten (als die 4 minuten je te krap zijn) is dan weer (veel) te lang. Daarnaast focus jij je alleen op ETMET, maar iemand die naar Cuijk wil denkt daar mogelijk weer heel anders over.

lijntaxi

Berichtdoor lijntaxi » Vr 24 Nov 2017, 10:21

Misschien is het wel een idee om alvast dubbelspoor aan te leggen tussen:
Didam en Wehl of
tussen Wehl en Doetinchem.
En later het gehele traject Didam - Doetinchem te verdubbelen.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Berichtdoor Wubbo » Vr 24 Nov 2017, 10:50

Waarom zou je daar alvast geld aan uitgeven (geld dat je dan nu niet aan iets anders uit kan geven)?

lijntaxi

Berichtdoor lijntaxi » Vr 24 Nov 2017, 21:59

Wubbo schreef:Waarom zou je daar alvast geld aan uitgeven (geld dat je dan nu niet aan iets anders uit kan geven)?

Soms kan het helpen om een deel van het traject aan te leggen en per fase te kijken of het traject nog verder kan worden aangelegd. Maar ook of er nog steeds behoefte aan is.

Ronaldussen

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 24 Nov 2017, 22:36

Wat heeft het voor voordeel als dat stukje verdubbeld is? Kun je dan al gelijk meer treinen laten rijden? Kun je de reistijd verkorten?

Terug naar “OV in Oost-Nederland”