Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4087
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 23 Okt 2017, 22:41

Dit bericht hier nog niet voorbij zien komen:

Geen sneltrein naar de Achterhoek, dubbelspoor is te duur
Rob Berends 17-10-17, 17:02 Laatste update: 17:28

ARNHEM - Dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem is onbetaalbaar. Uit een studie van de provincie Gelderland blijkt dat voor verdubbeling van dit traject 123 miljoen euro nodig is. De provincie heeft 25 tot 30 miljoen euro klaarliggen voor verdere verdubbeling van het spoor.

De aanleg van een extra spoor tussen Zevenaar en Doetinchem is een diepgekoesterde wens in de Achterhoek. De verdubbeling tussen Zevenaar en Didam is volgend jaar naar verwachting klaar. Maar verdubbeling van het spoor tussen Didam en Doetinchem blijkt te duur.

Omdat veel kabels en gasleidingen verlegd moeten worden, lopen de kosten op tot boven de 120 miljoen. Omdat extra spoor bovendien maar zou zorgen voor een kleine verbetering van de punctualiteit van de treinen, vindt de provincie dat geen haalbare kaart.

Lees verder
Tiedät että haluan sun palaavan

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Durashift » Ma 23 Okt 2017, 23:06

Hoeveel jaar mogen die gasleidingen nog mee?

Als die vervangen moeten worden (of afgesloten ivm afstappen van (aard)gas) kan e.e.a wellicht gecombineerd worden. :wink:

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4087
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 23 Okt 2017, 23:21

Dat gaat nog wel jaren duren en ik denk niet dat dat goedkoper is dan de hele boel in een keer vervangen. Maar naar mijn idee was dat hele traject bij de aanleg al voorbereid op dubbelspoor, maar dat zal ik dan wel mis hebben.

Dat de provincie nu haar pijlen richt op de kruising bij Velperpoort vind ik een interessante wending. De vraag is nu waar men dan aan denkt.
Tiedät että haluan sun palaavan

dennistd
Berichten: 2733
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor dennistd » Ma 23 Okt 2017, 23:59

Probleem is ook dat er niet echt grote steden zijn aan de weerszijden van de lijn om zo een sneltrein te rechtvaardigen. Je kunt wel een sneltrein Winterswijk-Doetinchem-Zevenaar-Arnhem laten rijden, maar zonder meer stops heb je dan niet genoeg vervoerspotentieel denk ik, zeker niet als je die naast de stoptreinen gaat rijden.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Roeland
Berichten: 759
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Roeland » Di 24 Okt 2017, 08:08

Een sneltrein in de Achterhoek (als zonetrein Winterswijk - (stoppend) - Doetinchem - (non-stop) - Arnhem) heeft volgens mij best wel wat potentieel. Eigenlijk komt het erop neer dat je Doetinchem (en verder) zo'n 10 minuten sneller bij Arnhem brengt. Risico is natuurlijk wel, dat die 3e en 4e stoptrein tussen Doetinchem en Zevenaar onhaalbaar worden (financieel en qua capaciteit). Dat vind ik wel een lastige afweging.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2456
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Nitein-Repart » Di 24 Okt 2017, 08:26

Ik denk dat op termijn het volgende het beste is.

Overdag:
3x/uur S Arnhem-Doetinchem, waarvan 1x/uur door naar Winterswijk
1x/uur Sneltrein Arnhem-Winterswijk (stopt tussen Arnhem en Doetinchem alleen in Zevenaar en vanaf Doetinchem op alle stations)

Vroege avond, zaterdag en zondagmiddag:
2x/uur S Arnhem-Doetinchem
1x/uur Sneltrein Arnhem-Winterswijk (stopt tussen Arnhem en Doetinchem alleen in Zevenaar en vanaf Doetinchem op alle stations)

Late avond, zondagochtend en zondagavond:
2x/uur S Arnhem-Doetinchem, waarvan 1x/uur door naar Winterswijk


Juist als op Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen ETMET wordt ingevoerd moet je gewoon af van de kwartiersdienst op Arnhem-Doetinchem, om zo iedere trein in Arnhem een vlotte aansluiting te laten bieden richting Utrecht en Nijmegen. Hiervoor heb je natuurlijk wel dubbelspoor nodig op Zevenaar-Doetinchem de Huet en een extra perronspoor in Doetinchem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

dennistd
Berichten: 2733
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor dennistd » Di 24 Okt 2017, 12:08

Het voordeel van een kwartiersdienst tegen een tienminutendienst is dat je ervoor kunt kiezen om een overstap te nemen die vijf minuten langer is, waarvoor je je dus niet hoeft te haasten en waarin je mogelijk zelfs nog koffie kunt halen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2456
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Nitein-Repart » Di 24 Okt 2017, 12:36

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie liever dat de belangrijkste aansluitingen een overstaptijd geven die tussen de 5 en 7 minuten ligt, maar dan wel voor iedere trein hetzelfde, dus niet de ene keer 5 en de andere keer 10 minuten. Voor diegenen die slecht ter been zijn of koffie willen halen, kunnen een trein eerder/later nemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

dennistd
Berichten: 2733
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor dennistd » Di 24 Okt 2017, 12:41

Een aansluiting van 4 minuten van spoor 9 naar spoor 11 is aan de krappe kant voor iemand die midden in de trein zit en niet zo snel ter been is.Het ene kwartier 4 minuten en het andere kwartier 9 minuten lijkt een betere aansluiting, want 14/19 minuten (als die 4 minuten je te krap zijn) is dan weer (veel) te lang. Daarnaast focus jij je alleen op ETMET, maar iemand die naar Cuijk wil denkt daar mogelijk weer heel anders over.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

lijntaxi
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor lijntaxi » Vr 24 Nov 2017, 10:21

Misschien is het wel een idee om alvast dubbelspoor aan te leggen tussen:
Didam en Wehl of
tussen Wehl en Doetinchem.
En later het gehele traject Didam - Doetinchem te verdubbelen.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11603
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Wubbo » Vr 24 Nov 2017, 10:50

Waarom zou je daar alvast geld aan uitgeven (geld dat je dan nu niet aan iets anders uit kan geven)?

lijntaxi
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor lijntaxi » Vr 24 Nov 2017, 21:59

Wubbo schreef:Waarom zou je daar alvast geld aan uitgeven (geld dat je dan nu niet aan iets anders uit kan geven)?

Soms kan het helpen om een deel van het traject aan te leggen en per fase te kijken of het traject nog verder kan worden aangelegd. Maar ook of er nog steeds behoefte aan is.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4087
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 24 Nov 2017, 22:36

Wat heeft het voor voordeel als dat stukje verdubbeld is? Kun je dan al gelijk meer treinen laten rijden? Kun je de reistijd verkorten?
Tiedät että haluan sun palaavan

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Durashift » Wo 14 Feb 2018, 02:02

Nah, men gaat het toch nog een keer onderzoeken... :D

Omroep Gelderland schreef:
DOETINCHEM - De provincie Gelderland gaat samen met Regio Achterhoek, ProRail en vervoerders onderzoek doen naar verbetering van het spoor in de Achterhoek. Er is 25 tot 30 miljoen euro gereserveerd voor een verdubbeling van het spoor tussen Didam en Doetinchem.
(..)

'Met 21.000 reizigers per dag is de regionale spoorlijn in de Achterhoek één van de drukste van Nederland. We willen het spoor sneller en schoner maken', zegt gedeputeerde Conny Bieze. Het onderzoek naar de spoorverdubbeling is op verzoek van Provinciale Staten en ProRail verbreed naar de mogelijkheden voor een sneltrein in de spits en het vergroenen van de lijn door elektrificatie. De huidige kwartierdienst Arnhem-Doetinchem blijft hoe dan ook behouden.

Verder wordt gekeken naar een vrije spoorkruising in Arnhem-Oost. Die zou ervoor zorgen dat treinen van en naar Zwolle, Winterswijk en Duitsland elkaar niet langer hinderen.

Lees verder, over o.a. een spoortunnel, bij de bron: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... Achterhoek

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13453
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Meltrain » Vr 16 Feb 2018, 23:08

Aanvullende studies spoor Achterhoek

Het spoor tussen Didam en Doetinchem wordt mogelijk niet alleen verdubbeld. De haalbaarheid van elektrificatie en extra sneltreinen op de lijn in de Achterhoek wordt nu ook onderzocht.

De provincie Gelderland laat de haalbaarheid onderzoeken om het spoor schoner en sneller te maken. De spitssneltreinen zouden al voor 2025 kunnen rijden, de elektrificatie komt daarna pas aan de orde. “Elektrificatie is een behoorlijke ingreep, dus dat zien we pas na 2025 gebeuren”, stelt provinciewoordvoerder Michel Hulsink.

Bron: OV Magazine
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
nsimmelink94
Berichten: 328
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor nsimmelink94 » Di 20 Feb 2018, 13:12

Heerlijk toch, die tegenstrijdigheden bij de provincie.

"Nee het is te duur. Punt. Klaar. Einde. Oh toch maar weer onderzoeken"

Wouter Bos stiekem bij provincie Gelderland gaan werken? :P

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2235
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Gekko123 » Di 20 Feb 2018, 14:47

Wel nee joh, je weet toch hoe het in de politiek werkt? Zeker rondom verkiezingstijd worden dit soort onderzoeken gewoon weer opnieuw gedaan. Ze moeten die onderzoeksbureau's natuurlijk wel aan het werk houden...

starx
Berichten: 594
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor starx » Di 20 Feb 2018, 15:28

Elektrificatie is ook een ander verhaal dan dubbelspoor.

Elektrificatie zal zich in de jaren erop terugbetalen, omdat elektrisch rijden simpelweg goedkoper is. Ik denk dat Arnhem-Winterswijk de lijn is met de snelste terugverdientijd, omdat de draad er tussen Arnhem en Zevenaar al hangt, en de lijn behoorlijk frequent bereden wordt.

Dubbelspoor zal zichzelf in principe niet terugverdienen, tenzij je daardoor een betere dienstregeling kan rijden die meer reizigers trekt. Een sneltrein tussen Doetinchem en Arnhem (die alleen stopt in Zevenaar) lijkt mij daar wel een voorbeeld van. Maar misschien hoeft daarvoor niet de gehele lijn tot Doetinchem verdubbeld te worden. Tussen Groningen en Leeuwarden hoeft dat bijvoorbeeld ook niet.

Gebruikersavatar
nsimmelink94
Berichten: 328
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor nsimmelink94 » Di 20 Feb 2018, 15:50

Het is sowieso maar de vraag of het over het gehele traject kan. Het grootste obstakel is rondom de Huet, daar is zo kort op het spoor gebouwd dat het ruimtelijk gezien erg lastig gaat worden.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4087
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Ronaldussen » Di 20 Feb 2018, 16:45

Met een flinke zak geld kun je de meeste mensen wel uitkopen, zonder dat je hele lange procedures moet doorlopen.
Tiedät että haluan sun palaavan

Gebruikersavatar
nsimmelink94
Berichten: 328
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor nsimmelink94 » Di 20 Feb 2018, 16:55

Los van dat moeten er ook de nodige straten verlegd worden, fietspaden weggehaald, flinke hoeveelheid bomen aan de vlakte etc.

Zal een pittig dure klus worden.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8275
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Aking » Di 20 Feb 2018, 16:58

Volgens mij kost een boompje omzagen in dit verband geen drol, maar daar kan ik natuurlijk naast zitten :wink:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8765
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Hainje » Di 20 Feb 2018, 18:24

Een beetje kapvergunning kost al snel € 1000,- tegenwoordig hoor. Wellicht dat je wat bulkkorting kunt krijgen, al zou ik daar ook niet te hard op hopen. En dan heb ik het nog niet eens over de loonkosten van al die boomrooiers/asfaltslopers/etc. gehad.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8275
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Aking » Di 20 Feb 2018, 19:51

Als je die boomzaagshows op Discovery Channel kijkt doen die lui ongeveer een boom per minuut, dus dan vallen die loonkosten ook best mee. En hoezo heb je voor het omzagen van een boompje een asfaltslopert nodig?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8765
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Berichtdoor Hainje » Di 20 Feb 2018, 19:56

Ik kijk nooit Discovery eigenlijk, dus geen idee hoe die apparaten eruit zien (m.a.w. kennie ff fillempie voor men opzoeke? :P)

Asfaltslopert is vooral handig voor de fietspaden van nsimmelink, had dus eigenlijk niet zo veel van doen met jouw opmerking inderdaad. :@
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten