Pagina 1 van 2

Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 22:41
door AppleMoose
Dit bericht hier nog niet voorbij zien komen:

Geen sneltrein naar de Achterhoek, dubbelspoor is te duur
Rob Berends 17-10-17, 17:02 Laatste update: 17:28

ARNHEM - Dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem is onbetaalbaar. Uit een studie van de provincie Gelderland blijkt dat voor verdubbeling van dit traject 123 miljoen euro nodig is. De provincie heeft 25 tot 30 miljoen euro klaarliggen voor verdere verdubbeling van het spoor.

De aanleg van een extra spoor tussen Zevenaar en Doetinchem is een diepgekoesterde wens in de Achterhoek. De verdubbeling tussen Zevenaar en Didam is volgend jaar naar verwachting klaar. Maar verdubbeling van het spoor tussen Didam en Doetinchem blijkt te duur.

Omdat veel kabels en gasleidingen verlegd moeten worden, lopen de kosten op tot boven de 120 miljoen. Omdat extra spoor bovendien maar zou zorgen voor een kleine verbetering van de punctualiteit van de treinen, vindt de provincie dat geen haalbare kaart.

Lees verder

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 23:06
door Durashift
Hoeveel jaar mogen die gasleidingen nog mee?

Als die vervangen moeten worden (of afgesloten ivm afstappen van (aard)gas) kan e.e.a wellicht gecombineerd worden. :wink:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 23:21
door AppleMoose
Dat gaat nog wel jaren duren en ik denk niet dat dat goedkoper is dan de hele boel in een keer vervangen. Maar naar mijn idee was dat hele traject bij de aanleg al voorbereid op dubbelspoor, maar dat zal ik dan wel mis hebben.

Dat de provincie nu haar pijlen richt op de kruising bij Velperpoort vind ik een interessante wending. De vraag is nu waar men dan aan denkt.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 23:59
door dennistd
Probleem is ook dat er niet echt grote steden zijn aan de weerszijden van de lijn om zo een sneltrein te rechtvaardigen. Je kunt wel een sneltrein Winterswijk-Doetinchem-Zevenaar-Arnhem laten rijden, maar zonder meer stops heb je dan niet genoeg vervoerspotentieel denk ik, zeker niet als je die naast de stoptreinen gaat rijden.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 24 okt 2017, 08:08
door Roeland
Een sneltrein in de Achterhoek (als zonetrein Winterswijk - (stoppend) - Doetinchem - (non-stop) - Arnhem) heeft volgens mij best wel wat potentieel. Eigenlijk komt het erop neer dat je Doetinchem (en verder) zo'n 10 minuten sneller bij Arnhem brengt. Risico is natuurlijk wel, dat die 3e en 4e stoptrein tussen Doetinchem en Zevenaar onhaalbaar worden (financieel en qua capaciteit). Dat vind ik wel een lastige afweging.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 24 okt 2017, 08:26
door Nitein-Repart
Ik denk dat op termijn het volgende het beste is.

Overdag:
3x/uur S Arnhem-Doetinchem, waarvan 1x/uur door naar Winterswijk
1x/uur Sneltrein Arnhem-Winterswijk (stopt tussen Arnhem en Doetinchem alleen in Zevenaar en vanaf Doetinchem op alle stations)

Vroege avond, zaterdag en zondagmiddag:
2x/uur S Arnhem-Doetinchem
1x/uur Sneltrein Arnhem-Winterswijk (stopt tussen Arnhem en Doetinchem alleen in Zevenaar en vanaf Doetinchem op alle stations)

Late avond, zondagochtend en zondagavond:
2x/uur S Arnhem-Doetinchem, waarvan 1x/uur door naar Winterswijk


Juist als op Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen ETMET wordt ingevoerd moet je gewoon af van de kwartiersdienst op Arnhem-Doetinchem, om zo iedere trein in Arnhem een vlotte aansluiting te laten bieden richting Utrecht en Nijmegen. Hiervoor heb je natuurlijk wel dubbelspoor nodig op Zevenaar-Doetinchem de Huet en een extra perronspoor in Doetinchem.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 24 okt 2017, 12:08
door dennistd
Het voordeel van een kwartiersdienst tegen een tienminutendienst is dat je ervoor kunt kiezen om een overstap te nemen die vijf minuten langer is, waarvoor je je dus niet hoeft te haasten en waarin je mogelijk zelfs nog koffie kunt halen.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 24 okt 2017, 12:36
door Nitein-Repart
Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie liever dat de belangrijkste aansluitingen een overstaptijd geven die tussen de 5 en 7 minuten ligt, maar dan wel voor iedere trein hetzelfde, dus niet de ene keer 5 en de andere keer 10 minuten. Voor diegenen die slecht ter been zijn of koffie willen halen, kunnen een trein eerder/later nemen.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 24 okt 2017, 12:41
door dennistd
Een aansluiting van 4 minuten van spoor 9 naar spoor 11 is aan de krappe kant voor iemand die midden in de trein zit en niet zo snel ter been is.Het ene kwartier 4 minuten en het andere kwartier 9 minuten lijkt een betere aansluiting, want 14/19 minuten (als die 4 minuten je te krap zijn) is dan weer (veel) te lang. Daarnaast focus jij je alleen op ETMET, maar iemand die naar Cuijk wil denkt daar mogelijk weer heel anders over.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 10:21
door lijntaxi
Misschien is het wel een idee om alvast dubbelspoor aan te leggen tussen:
Didam en Wehl of
tussen Wehl en Doetinchem.
En later het gehele traject Didam - Doetinchem te verdubbelen.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 10:50
door Wubbo
Waarom zou je daar alvast geld aan uitgeven (geld dat je dan nu niet aan iets anders uit kan geven)?

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 21:59
door lijntaxi
Wubbo schreef:Waarom zou je daar alvast geld aan uitgeven (geld dat je dan nu niet aan iets anders uit kan geven)?
Soms kan het helpen om een deel van het traject aan te leggen en per fase te kijken of het traject nog verder kan worden aangelegd. Maar ook of er nog steeds behoefte aan is.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 22:36
door AppleMoose
Wat heeft het voor voordeel als dat stukje verdubbeld is? Kun je dan al gelijk meer treinen laten rijden? Kun je de reistijd verkorten?

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 02:02
door Durashift
Nah, men gaat het toch nog een keer onderzoeken... :D
Omroep Gelderland schreef:
DOETINCHEM - De provincie Gelderland gaat samen met Regio Achterhoek, ProRail en vervoerders onderzoek doen naar verbetering van het spoor in de Achterhoek. Er is 25 tot 30 miljoen euro gereserveerd voor een verdubbeling van het spoor tussen Didam en Doetinchem.
(..)

'Met 21.000 reizigers per dag is de regionale spoorlijn in de Achterhoek één van de drukste van Nederland. We willen het spoor sneller en schoner maken', zegt gedeputeerde Conny Bieze. Het onderzoek naar de spoorverdubbeling is op verzoek van Provinciale Staten en ProRail verbreed naar de mogelijkheden voor een sneltrein in de spits en het vergroenen van de lijn door elektrificatie. De huidige kwartierdienst Arnhem-Doetinchem blijft hoe dan ook behouden.

Verder wordt gekeken naar een vrije spoorkruising in Arnhem-Oost. Die zou ervoor zorgen dat treinen van en naar Zwolle, Winterswijk en Duitsland elkaar niet langer hinderen.

Lees verder, over o.a. een spoortunnel, bij de bron: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... Achterhoek

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 23:08
door Meltrain
Aanvullende studies spoor Achterhoek

Het spoor tussen Didam en Doetinchem wordt mogelijk niet alleen verdubbeld. De haalbaarheid van elektrificatie en extra sneltreinen op de lijn in de Achterhoek wordt nu ook onderzocht.

De provincie Gelderland laat de haalbaarheid onderzoeken om het spoor schoner en sneller te maken. De spitssneltreinen zouden al voor 2025 kunnen rijden, de elektrificatie komt daarna pas aan de orde. “Elektrificatie is een behoorlijke ingreep, dus dat zien we pas na 2025 gebeuren”, stelt provinciewoordvoerder Michel Hulsink.

Bron: OV Magazine

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 13:12
door nsimmelink94
Heerlijk toch, die tegenstrijdigheden bij de provincie.

"Nee het is te duur. Punt. Klaar. Einde. Oh toch maar weer onderzoeken"

Wouter Bos stiekem bij provincie Gelderland gaan werken? :P

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 14:47
door Gekko123
Wel nee joh, je weet toch hoe het in de politiek werkt? Zeker rondom verkiezingstijd worden dit soort onderzoeken gewoon weer opnieuw gedaan. Ze moeten die onderzoeksbureau's natuurlijk wel aan het werk houden...

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 15:28
door starx
Elektrificatie is ook een ander verhaal dan dubbelspoor.

Elektrificatie zal zich in de jaren erop terugbetalen, omdat elektrisch rijden simpelweg goedkoper is. Ik denk dat Arnhem-Winterswijk de lijn is met de snelste terugverdientijd, omdat de draad er tussen Arnhem en Zevenaar al hangt, en de lijn behoorlijk frequent bereden wordt.

Dubbelspoor zal zichzelf in principe niet terugverdienen, tenzij je daardoor een betere dienstregeling kan rijden die meer reizigers trekt. Een sneltrein tussen Doetinchem en Arnhem (die alleen stopt in Zevenaar) lijkt mij daar wel een voorbeeld van. Maar misschien hoeft daarvoor niet de gehele lijn tot Doetinchem verdubbeld te worden. Tussen Groningen en Leeuwarden hoeft dat bijvoorbeeld ook niet.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 15:50
door nsimmelink94
Het is sowieso maar de vraag of het over het gehele traject kan. Het grootste obstakel is rondom de Huet, daar is zo kort op het spoor gebouwd dat het ruimtelijk gezien erg lastig gaat worden.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 16:45
door AppleMoose
Met een flinke zak geld kun je de meeste mensen wel uitkopen, zonder dat je hele lange procedures moet doorlopen.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 16:55
door nsimmelink94
Los van dat moeten er ook de nodige straten verlegd worden, fietspaden weggehaald, flinke hoeveelheid bomen aan de vlakte etc.

Zal een pittig dure klus worden.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 16:58
door Aking
Volgens mij kost een boompje omzagen in dit verband geen drol, maar daar kan ik natuurlijk naast zitten :wink:

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 18:24
door Hainje
Een beetje kapvergunning kost al snel € 1000,- tegenwoordig hoor. Wellicht dat je wat bulkkorting kunt krijgen, al zou ik daar ook niet te hard op hopen. En dan heb ik het nog niet eens over de loonkosten van al die boomrooiers/asfaltslopers/etc. gehad.

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 19:51
door Aking
Als je die boomzaagshows op Discovery Channel kijkt doen die lui ongeveer een boom per minuut, dus dan vallen die loonkosten ook best mee. En hoezo heb je voor het omzagen van een boompje een asfaltslopert nodig?

Re: Dubbelspoor Achterhoek is te duur

Geplaatst: di 20 feb 2018, 19:56
door Hainje
Ik kijk nooit Discovery eigenlijk, dus geen idee hoe die apparaten eruit zien (m.a.w. kennie ff fillempie voor men opzoeke? :P)

Asfaltslopert is vooral handig voor de fietspaden van nsimmelink, had dus eigenlijk niet zo veel van doen met jouw opmerking inderdaad. :@