Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door AppleMoose »

Gemeenteraad wil station Rheden omdopen in Rheden - De Posbank
RHEDEN - Het treinstation van het dorp Rheden moet een nieuwe naam krijgen: Rheden - De Posbank. Dat vinden alle partijen in de Rhedense gemeenteraad.

Burgemeester en wethouders hebben dinsdagavond tijdens de jaarlijkse begrotingsvergadering de opdracht gekregen in gesprek te gaan met Prorail, de eigenaar van het station. Of Prorail oren heeft naar het voorstel, is nog niet bekend.
De nieuwe naam moet een impuls geven aan de toeristische uitstraling van het dorp, dat aan de voet ligt van een van de bekendste natuurgebieden van Nederland, de Posbank.

Lees verder

Wat een geldverslindende onzin weer :roll: Na de 'intercityhype', hebben we nu de stationsnaamhype lijkt het wel :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Chrysa »

Ik had nog nooit van de plaats gehoord. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Ardan »

Geeneens Rheden Veluwe Park?
Ik doe ook maar wat
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Durashift »

Waarom extra aandacht? Ik begreep dat het nu al vaak 'te druk' is met volk erop.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door dennistd »

Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat NS en ProRail hierin meegaan. Voor een tweede station in een plaats kan ik het me voorstellen, maar het enige station hoort gewoon de plaatsnaam te hebben.

In Duitsland heb je bijvoorbeeld wel Lutherstadt Wittenberg, maar die plaats heet sinds 1938 gewoon officieel zo. Als de plaatsnaam Rheden ook veranderd wordt zie ik dan ook wel een kans. (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Aking »

dennistd schreef:Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat NS en ProRail hierin meegaan. Voor een tweede station in een plaats kan ik het me voorstellen, maar het enige station hoort gewoon de plaatsnaam te hebben.
Een beetje zoals Bad Nieuweschans? Of Bijlmer ArenA (Wanneer gaat die laatste trouwens Bijlmer Johan Cruijff heten? (A) )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door trolly »

Of wat korter: "Amsterdam Bijlmer". Prima naam.

Naamextenties zonder reden (en de enige reden die er voor een stationsnaamextentie (2x woordwaarde en de "x" gebruikt) kan bestaan, is mogelijke verwarring) zijn echt flauwekul. Dus: weg met de Posbank (althans op het stationsnaambordje) en weg met Centraal in provincieplaatsjes als Leiden en Arnhem.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Chrysa »

Aking schreef: Een beetje zoals Bad Nieuweschans?
Neuh, daar is het nog erger. Daar is 'Bad' in de plaatsnaam toegevoegd puur voor het toerisme. :')
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Zonnig »

En dankrijgen we >

Station Ouwehands Dierenpark Rhenen
Station Keukenhof Lisse

En zo zullen er nog wel veel meer zijn!

Prorail kan er in mee gaan maar dan moet de desbetreffende gemeente ook alle en dan ook echt alle kosten van zo'n naamsverandering betalen (en een borg storten voor als het er weer af moet want dan geven ze natuurlijk niet thuis als daarvoor betaald moet worden). En ik denk dat dit wel eens fors in de papieren kan gaan lopen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef:Waarom extra aandacht? Ik begreep dat het nu al vaak 'te druk' is met volk erop.
Het is vooral te druk met auto's, dus men wil nu mensen stimuleren om op een andere manier naar de Posbank te komen. Het OV kan zo'n manier zijn. Maar in plaats van zoveel geld uit te geven aan een stationsnaambordje, kun je mijns inziens beter investeren in goede bereikbaarheid van het gebied, goede website met alternatieve vervoersmogelijkheden en folders waar dat ook in staat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door DingeZ »

Er is niet eens een buslijn naar de Posbank, dus laat ze daar eens mee beginnen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door AppleMoose »

Fietsverhuur is ook vrij populair in dat gebied. Zorg ervoor dat je die dingen ook op het station kunt huren voor een aantrekkelijke prijs in plaats van dat je eerst bij het bezoekerscentrum moet zien te komen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Ardan »

Vanaf Rheden is het een half uurtje wandelen naar de Posbank, prima te doen.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef:Fietsverhuur is ook vrij populair in dat gebied. Zorg ervoor dat je die dingen ook op het station kunt huren voor een aantrekkelijke prijs in plaats van dat je eerst bij het bezoekerscentrum moet zien te komen.
Dat lijkt prima te kunnen (al sluit ik niet uit dat er maar drie ofzo staan (A) )

http://www.ov-fiets.nl/huurlocaties?locatie=rheden
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Suus »

Het bezoekerscentrum is tien minuten lopen vanaf het station en daar kan je fietsen huren. Dat lijkt mij nog vrij acceptabel.

Misschien eens beginnen met een bruin toeristisch onderbord op het station?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door trolly »

Moet zo'n bord nou weer zo'n beladen kleur hebben?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door nsimmelink94 »

Regenboogkleuren dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Suus »

trolly schreef:Moet zo'n bord nou weer zo'n beladen kleur hebben?
Bruin is een internationaal erkende kleur voor toeristische bewegwijzering.

Bijvoorbeeld hier in de metro van Parijs:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door trolly »

:@

't Was maar een gebbetje, Suus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Suus »

Het had net zo goed kunnen zijn dat je het niet wist :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door trolly »

Ik weet altijd alles -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Western Soldier »

trolly schreef:Of wat korter: "Amsterdam Bijlmer". Prima naam.

Naamextenties zonder reden (en de enige reden die er voor een stationsnaamextentie (2x woordwaarde en de "x" gebruikt) kan bestaan, is mogelijke verwarring) zijn echt flauwekul. Dus: weg met de Posbank (althans op het stationsnaambordje) en weg met Centraal in provincieplaatsjes als Leiden en Arnhem.
De naam Centraal is voor Arnhem gewoon passend. Arnhem heeft ruim 150.000 inwoners. Arnhem Centraal heeft veel treinen en vanaf Arnhem Centraal is zo ongeveer elke grote stad met slechts 1 overstap te bereiken. Bovendien heeft het een belangrijke verbinding met Duitsland en heeft het station heel veel verschillende buslijnen. Arnhem is dus gewoon een internationaal knooppunt en mag dus met recht Centraal dragen. Of het een provinciestadje is of niet zou dan niets uit hoeven maken.

Leiden kan ik mij voorstellen dat er vraagtekens bij de toevoeging Centraal zijn. Leiden heeft geen internationale verbindingen. Over het busnetwerk op het station kan ik geen zinnig woord zeggen, ik heb immers nog nooit een bus vanaf Leiden Centraal genomen. Maar volgens mij kan je vanaf Leiden verder net zoals vanaf Arnhem Centraal in elke grote stad komen in Nederland. Dus al met al vind ik dat ook Leiden de toevoeging Centraal mag hebben.

Wat betreft andere toevoegingen vind ik dat gemeenten die toevoeging prima zelf kunnen mogen bepalen. Wat maakt het de NS uit of een station Amsterdam Bijlmer of Amsterdam Bijlmer ArenA heet? Waarom zou dan Rheden Posbank niet kunnen? NS heeft er geen last van en Rheden wil het graag.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door nsimmelink94 »

De problematiek zit vooral in de €€€€€€€ :wink:
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door evos »

Toevoegingen kosten ruimte in allerlei borden en displays (vooral de lange lijst van stopplaatsen), en het moet ook allemaal maar omgeroepen worden. Toevoegingen hebben alleen zin als een plaats meerdere stations heeft. Daarom was ik ook niet blij met Zaandijk Zaanse Schans.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Rheden moet Rheden - De Posbank gaan heten

Bericht door Aking »

Is er eigenlijk ergens vastgelegd/bepaald dat een station de naam van de plaats moet bevatten? Want volgens mij is dat met alle stations het geval. Anders zou je namen natuurlijk nog best een stukje korter kunnen maken :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten