NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1022
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Mdk » ma 22 jan 2018, 17:50

ARNHEM - Treinreizigers moeten in de toekomst ieder uur vanuit Arnhem op de trein naar de Duitse metropool Keulen kunnen stappen. De NS wil dat na 2022 tussen Amsterdam en Keulen een intercity gaat rijden, zo bevestigt een woordvoerder.
Bron
Bij twijfel altijd klagen

sirvinniei
Berichten: 2262
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor sirvinniei » ma 22 jan 2018, 18:15

Tweede intercity direct? Of gaat deze ook in Ede-Wageningen stoppen?
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7484
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor regenmaker » ma 22 jan 2018, 18:49

Dan werkt de lobby van de provincie Gelderland dus wel. Die willen elk uur een ICE.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1022
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Mdk » ma 22 jan 2018, 18:52

Gezien de manier waarop ze het verwoorden zou ik daar wel op gokken.
Maar ik vind dat je dan wel een rare sutiatie krijgt, waar je 1 ice per 2 uur hebt die Arnhem - utrecht - Amsterdam doet, en twee id's die hetzelfde doen. Mij zou het veel logischer lijken om de ice's gewoon aan de DB of NMBS te verkopen, en de lijn Amsterdam - Kleve elk halfuur mer icng's te gaan rijden, de baanvaksnelheid komt toch niet boven de 200km/h uit, en in Nederland is een ice-3m al helemaal overkill, gezien die hier toch niet sneller dan 160 mogen. In Kleve kan je dan mooi overstappen op ice's en andere treinen.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7484
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor regenmaker » ma 22 jan 2018, 18:58

Kleve nog wel. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

SuperGhost
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor SuperGhost » ma 22 jan 2018, 19:09

De datum van 2022 valt wel toevallig gelijk met de plannen voor ETMET op Schiphol-Arnhem(-Nijmegen), zou het dan wellicht kunnen dat een van de 2 IC's per uur die op Arnhem Centraal eindigen (en overstap geven op de IC Zwolle-Roosendaal van/naar Nijmegen) dan van/naar Keulen gaat doorrijden?

en-es
Berichten: 1196
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor en-es » ma 22 jan 2018, 19:13

regenmaker schreef:Kleve nog wel. :')

Mogen ze dat stationnetje wel flink verbouwen als het volgens Mdk een ICE-knooppunt wordt :D

dennistd
Berichten: 3428
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor dennistd » ma 22 jan 2018, 19:30

Elk uur een IC lijkt me een prima plan. Daarbij 2x per dag vervangen door een ICE: de huidige trein naar Basel en eentje naar München.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1022
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Mdk » ma 22 jan 2018, 19:35

en-es schreef:
regenmaker schreef:Kleve nog wel. :')

Mogen ze dat stationnetje wel flink verbouwen als het volgens Mdk een ICE-knooppunt wordt :D

En daarna een directe verbinding met Kazakhstan. Maargoed iedereen wist wat ik bedoelde gelukkig :?
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41402
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Suus » ma 22 jan 2018, 19:53

He, dat 2022 he, heeft NS dan niet toevallig wat multicourante locomotieven en hippe rijtuigen over? :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor trolly » di 23 jan 2018, 02:18

Fijne vintage rijtuigen uit het jaar kruik, bedoel je?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Klaasje
Berichten: 6635
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Klaasje » di 23 jan 2018, 07:41

Dat is best leuk voor de eerste paar jaar. Het nadeel is allern wel dat de TRAXX in Duitsland slechts 140 km/h mag. Dat kan problemen met de dienstregeling veroorzaken.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14781
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Meltrain » di 23 jan 2018, 10:20

Maar in het artikel staat toch duidelijk geschreven dat NS hiervoor de ICNG wil gebruiken? Waarom gaat het dan ineens over Traxx en ICRm? :?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41402
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Suus » di 23 jan 2018, 10:25

Bijzonder, want NS heeft nog helemaal geen ICNG besteld met een Duitsland-pakket.

Er zijn 79 ICNG’s besteld puur voor binnenlands gebruik en 2 ICNG’s met een België-pakket.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14781
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Meltrain » di 23 jan 2018, 10:43

Is zo'n Duitsland-pakket makkelijk bij te bestellen en in te bouwen?
Slechts twee ICNG's met een België-pakket is trouwens erg weinig. :shock:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Dennenboom
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Dennenboom » di 23 jan 2018, 11:19

Gaat om test stellen. De serie stellen moeten door de nieuwe vervoerder op het hoofdrailnet geregeld worden. Om het proces niet te vertragen zijn deze twee alvast door NS besteld.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7484
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor regenmaker » di 23 jan 2018, 11:34

We weten (helaas) toch allang wie het hoofdrailnet krijgt na 2025. :|
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41402
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Suus » di 23 jan 2018, 11:53

Nee, dat weten we niet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor trolly » di 23 jan 2018, 12:10

Wij hebben slechts een donkerbruin vermoeden (A)
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Klaasje
Berichten: 6635
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor Klaasje » di 23 jan 2018, 12:56

Meltrain schreef:Maar in het artikel staat toch duidelijk geschreven dat NS hiervoor de ICNG wil gebruiken? Waarom gaat het dan ineens over Traxx en ICRm? :?
Nou... Er staat dat het overwogen wordt.
De NS wil daarbij mogelijk gebruik maken van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), een nieuwe sneltrein die snelheden van zo'n 200 kilometer per uur kan behalen. Dat is nog niet zeker. Er loopt nog een studie naar het materieel, aldus de NS-woordvoerder. De ICNG werd afgelopen najaar door de NS gepresenteerd, maar zal pas in 2021 daadwerkelijk gaan rijden.

reisthijs
Berichten: 4996
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS wil ieder uur een snelle intercity naar Keulen

Berichtdoor reisthijs » di 23 jan 2018, 13:24

Suus schreef:Bijzonder, want NS heeft nog helemaal geen ICNG besteld met een Duitsland-pakket.
NS heeft toch een optie op extra stellen die met Duitsland-pakket geleverd kunnen worden? Het zou bijzonder zijn als ze geen ICNG zouden overwegen voor deze verbinding.

Dennenboom schreef:Gaat om test stellen. De serie stellen moeten door de nieuwe vervoerder op het hoofdrailnet geregeld worden. Om het proces niet te vertragen zijn deze twee alvast door NS besteld.
Ik kan me zomaar voorstellen dat NS nu dezelfde tactiek volgt voor de verbindingen met Duitsland. Dat, afgezien van een of twee prototypes, de serie pas echt besteld wordt als duidelijk is of NS op het hoofdrailnet blijft rijden na 2025.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten