Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door regenmaker »

DUITSLAND VERBOLGEN OVER SOLO-OPTREDEN (‘ALLEINGANG’) PROVINCIE GELDERLAND

NIJMEGEN – Het plan rond de reactivering van de spoorlijn Nijmegen- Kleve staat op punt van mislukken, tot grote teleurstelling van Duitse zijde. In Nederland staan de signalen voor een treinverbinding Nijmegen-Kleve op rood. Groesbeek, Nijmegen en de Provincie Gelderland willen de heropening van de verbinding afwijzen. Men wil zich beperken tot de busverbinding.

Lees verder
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door trolly »

Durashift schreef:titel van dit draadje is overgenomen van de kop van het artikel.. dekt de inhoudelijkheid niet helemaal, vind ik.
Kom d'r maar in, Zugführer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Nitein-Repart »

De enige manier om reactivatie van Nijmegen-Kleve te verantwoorden is het doortrekken van de RE10, maar ik heb niet het idee dat dat voor de provincie Gelderland de meest favoriete optie is. Ik denk dat weinigen zitten te wachten op een tram of pendeltrein, aangezien overstappen in Kleve weinig aantrekkelijk is.
De reactivering zou één van de belangrijkste en meest kansrijke grensoverschrijdende projecten voor Nederland en Duitsland zijn
Nogal logisch als op de andere trajecten al treinen rijden en Coevorden-Emlichheim en Roermond-Dalheim überhaupt geen potentie hebben om gereactiveerd te worden. -o-
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door evos »

Jammer, Nijmegen-Kleef had nu net zo'n mooie afvoerlijn voor de Betuweroute kunnen worden... (A)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door starx »

Hoewel ik het jammer vind als die spoorlijn er niet komt, moet ik zeggen dat ik de provincie wel kan begrijpen. Duitsland heeft een gruwelijk slechte reputatie voor wat betreft nieuwbouw van infrastructuur en het komt geregeld voor dat projecten meer dan 10 jaar uitlopen. Kijk maar naar de Friesenbrücke en de Fehnmarnbelttunnel (al zijn dat andere deelstaten). Ik denk dat Gelderland zijn geld beter kan besteden, ook aan het spoor (elektrificatie en dubbelspoor op hun eigen lijnen).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door playertwo »

Hier kunnen goede afspraken over worden gemaakt inclusief boeteclausules zodat het project tijdig en kwalitatief goed wordt opgeleverd. Gezien de reactie in Provinciale Staten als gevolg op de Duitse reactie, staat de boel voor een jaar in de ijskast.

Bij heropening zou ik dan wel pleiten voor, in ieder geval in de spits een RE tussen minimaal Nijmegen en Krefeld met tussenstop in Kleef naast een stoptrein
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Zugführer »

trolly schreef:
Durashift schreef:titel van dit draadje is overgenomen van de kop van het artikel.. dekt de inhoudelijkheid niet helemaal, vind ik.
Kom d'r maar in, Zugführer.
Hier ben ik dan, dekt dit de lading beter?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door BrengMe »

:lol:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door trolly »

Zugführer schreef:Hier ben ik dan, dekt dit de lading beter?
:Y

What took you so long?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Henk »

Er heeft weer iets op het spoor gereden:
https://groesbeek.gemeentenieuwsonline. ... e-spoorweg
Of het op korte termijn veel zoden aan de dijk zet waag ik te betwijfelen, maar toch vind ik het wel leuk dat er weer wat gebeurt.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door waldo79 »

Dat artikel heeft een nogal hoog Speld gehalte...ik kan hier werkelijk geen concrete plannen in ontdekken. Hooguit een politieke partij die hier een programmapunt van maakt :')
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door en-es »

Er gaat echt niks gebeuren daar.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door regenmaker »

Onderzoek naar de OV-verbinding Kleve - Nijmegen: klik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Vinny »

Bijzonder gezien hun normale tempo van verwezenlijking van nieuwe infrastructuur...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door regenmaker »

Misschien moeten de Duitsers eerst eens de bestaande busdienst gaan uitbreiden in plaats van zo te jammeren over een spoorlijn. 1x/2 uur op zondag is echt niet voldoende.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door waldo79 »

Zou men alvast aan Duitse zijde de lijn naar Kranenburg in ere kunnen herstellen?
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door sirvinniei »

en-es schreef: vr 17 dec 2021, 12:38 De Duitsers worden ongeduldig.
http://gelderlander.nl/berg-en-dal/duit ... ~ac88b28d/
Het budget wordt anders verdeeld en dan rijden er minder of helemaal geen bussen meer naar dorpen als De Horst en Breedeweg. Wij willen dat alle kernen bereikbaar blijven
Ik zie lijn 5 niet zo snel geschrapt worden, die bedient genoeg gebied buiten de invloedssfeer van een station. Ik denk zelfs dat de trein en bus in Groesbeek mooi op elkaar kunnen aansluiten.
waldo79 schreef: za 18 dec 2021, 00:16 Zou men alvast aan Duitse zijde de lijn naar Kranenburg in ere kunnen herstellen?
Ik denk dat je van een klein stadje naar een dorp toe weinig vervoerspotentie heeft, daarvoor heb je Nijmegen nodig.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 18 dec 2021, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door waldo79 »

Het is meer: als Duitsers zo lopen te drukken op die spoorlijn mogen ze hun deel alvast heropenen.

Eerst maar de dienstregeling van de bus verruimen.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door DDietzen »

Het is in zekere zin een gevangenendilemma: als beide partijen gaan bouwen, wordt de meeste winst / het minste verlies gemaakt (want Nijmegen-Kleef e.v. is het meest aantrekkelijk), maar als één van de partijen gaat bouwen en de ander houdt z'n poot stijf, dan zit die ene partij met een gigantische kostenpost omdat de losse stukjes Kranenburg-Kleef (of hypothetisch Nijmegen-Groesbeek) enorm verlieslatend zouden zijn.

Als Duitsland nu gaat bouwen zonder akkoord met Nederland over bouw aan Nederlandse kant, kan het zomaar zijn dat Nederland helemaal niet gaat bouwen. Dan zit Duitsland met de financiële gebakken peren, die ze niet op Nederland zullen kunnen verhalen omdat de Duitsers zelf het initiatief hadden genomen.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door en-es »

Kan de Niers Express in ieder geval vanuit Düsseldorf door naar Kranenburg.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door waldo79 »

Exact, ik weet alleen niet hoe lang er nu gekeerd wordt in Kleve. Wie weet is er geen extra mat nodig.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door DDietzen »

De kering in Kleve is nu 16 minuten, maar de kruising in Bedburg-Hau is vrij ruim (4 minuten tussen aankomst uit en vertrek naar Kleve) dus je kan wellicht die kering nog oprekken naar 19 minuten.
Stel dat je in Kleve telkens 0,5 minuut nodig hebt voor de haltering, en de kering in Kranenburg in 4 minuten kunt halen. Dan houd je nog 14 minuten over voor de rijtijd, dus telkens 7 minuten enkele reis. Van Kleve naar Kranenburg per spoor is zo'n 10,8 km. Dan moet je dus gemiddeld een slordige 93 km/u halen om het te halen, inclusief optrekken en afremmen. De baanvaksnelheid moet dan minstens 110, maar waarschijnlijk eerder 120 km/u zijn. Gezien de baanvaksnelheid tussen Krefeld en Kleve tussen de 120 en 140 schommelt, denk ik dat dat qua tracé (bogen en zo) ook haalbaar zal zijn naar Kranenburg, maar je kan dus geen half werk leveren bij het opknappen van het baanvak.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Suus »

Ze zijn nu geloof ik eindelijk bezig de seinapparatuur uit de keizertijd te vervangen tussen Krefeld en Kleve. Als dan ook nog de Coradia LINT 41 (die maximaal 120 km/uur kunnen) vervangen zijn door de Civity BEMU van CAF kan er misschien al de nodige tijdswinst gemaakt worden om in ieder geval naar Kranenburg door te rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door fogeltje »

sirvinniei schreef: za 18 dec 2021, 00:38 Ik denk dat je van een klein stadje naar een dorp toe weinig vervoerspotentie heeft, daarvoor heb je Nijmegen nodig.
Treindienst naar Kranenburg en de busdienst knippen. Het Duitse deel zorgt voor eventuele aanvoer op de trien richting Kleven/Emmeric en het Nederlandse deel vormt de verbinding met Nijmegen tot de trein is doorgetrokken. De frequentie kan dan eventueel op dat deel opgevoerd worden naar 1x per uur op zondag.
regenmaker schreef: vr 17 dec 2021, 21:43 Misschien moeten de Duitsers eerst eens de bestaande busdienst gaan uitbreiden in plaats van zo te jammeren over een spoorlijn. 1x/2 uur op zondag is echt niet voldoende.
Waarom zouden een busdienst gaan opvoeren als ze eigenlijk inzetten op een treinverbinding? Dan krijg je straks weer gezeik dat men een goedlopende bus niet wil offeren (iets wat in Nederland overigens geen probleem is, zie Maarheeze :') )
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten