Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Re: nog niks besloten maar toch een treinverbinding
Zijn we niet veel te veel op de zaken vooruit aan het lopen met allerlei scenario's met intercity's? Dat lijkt me geheel niet aan de orde. Ik zie eerder de RE10 uit Düsseldorf eindigen in Nijmegen in plaats van Kleve. Dat betekent voor treinreizigers al een enorme verbetering in plaats van de overstap in Kleve naar een buslijn.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Precies dit. Dat is in mijn twee maanden afwezigheid dus niet veranderd.waldo79 schreef: ↑vr 28 jan 2022, 11:33 Zijn we niet veel te veel op de zaken vooruit aan het lopen met allerlei scenario's met intercity's? Dat lijkt me geheel niet aan de orde. Ik zie eerder de RE10 uit Düsseldorf eindigen in Nijmegen in plaats van Kleve. Dat betekent voor treinreizigers al een enorme verbetering in plaats van de overstap in Kleve naar een buslijn.
Wel zou ik me wel eens willen richten op een uitwerking van een gereactiveerde spoorlijn door Groesbeek. Daar heeft men de voormalige lijn toch wel vakkundig weggewerkt en vervangen door een herinrichting van de openbare ruimte en een fietspad. Door de uitsnijding van de Wolfsberg kun je nog wel een trein laten rijden - het spoor lag er begin 2018 zelfs nog:
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Als het fietspad 1 a 2 meter opschuift (praktisch op de meeste plaatsen mogelijk) dan is een hek genoeg om een goede en veilige scheiding te maken, denk ik.
De aantakking op de Maaslijn wordt een groter probleem. Tussen Heyendaal en Centraal is weinig tot geen ruimte dankzij de busbaan.
Een gelijkvloerse kruising zal ook niet direct op het wensenlijstje staan, net als eindigen in Heyendaal.
Een fly-over maakt de lijn weer een vervelend stuk duurder.
Genoeg om nog over te filosoferen.
De aantakking op de Maaslijn wordt een groter probleem. Tussen Heyendaal en Centraal is weinig tot geen ruimte dankzij de busbaan.
Een gelijkvloerse kruising zal ook niet direct op het wensenlijstje staan, net als eindigen in Heyendaal.
Een fly-over maakt de lijn weer een vervelend stuk duurder.
Genoeg om nog over te filosoferen.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Áls het al tot reactivering komt (wat van Nederlandse zijde dus al onwaarschijnlijk lijkt), lijkt het mij dat men voor de meest 'economische' oplossing gaat: direct aansluiten van het spoor op de Maaslijn ter hoogte van de Maldensebaan. Gelijkvloers, uiteraard. Dat derde spoor dat er nu ongebruikt bij ligt tot aan Heyendaal kan dan geheel opgebroken worden.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Op verzoek de topictitel aangepast.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Als je het baanvak écht goedkoop zou willen reactiveren, dan neem je juist wel van Duitsland tot Nijmegen Heyendaal het derde spoor in gebruik, maar dan als eilandbedrijf zonder enige verbinding met het Nederlandse spoor. Te Heyendaal bestaat immers een goede overstap op HOV naar Nijmegen centrum.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Nijmegen lijkt anders wel een beetje op Maastricht.
*rent weg*
(en toch zit er echt een kern van waarheid in )
*rent weg*
(en toch zit er echt een kern van waarheid in )
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Derde spoor in gebruik nemen zou betekenen dat twee overwegen vervangen moeten worden door tunnels. Dat is niet écht goedkoop. Dankzij het ProRail-beleid dat bestaande overwegen niet minder veilig mogen worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Dat fietspad is geen enkel probleem (juridisch dan), want dat ligt daar illegaal. Het (voormalige) traject tussen Nijmegen en Kleve heeft nog altijd de bestemming van spoorlijn (de spoorlijn is ook nooit gesloten, maar slechts buiten dienst) en daar had dus nooit een fietspad op aangelegd mogen worden.
Als men tot reactivering overgaat, dan is de gemeente Berg en Dal verplicht dat fietspad te verwijderen, omdat die ruimte nog altijd de bestemming spoor heeft. Het is volgens mij zelfs een NAVO-lijn, waardoor als de NAVO ooit die lijn zou willen gebruiken (kleine kans natuurlijk, aangezien via Emmerich praktischer is) die lijn direct gereactiveerd wordt.
Bovendien, zoals iemand anders al aanstipte, er is daar ruimte voor een fietspad én een spoorlijn, aangezien het spoortrace tussen de Maaslijn en Groesbeek ooit 2 sporen heeft gehad en nog altijd de ruimte heeft voor 2 sporen.
Daarom zal dat 3e spoor er niet komen tot Heyendaal, maar zal bij reactivering al voor Heilige Landstichting ingevoegd worden op de Maaslijn. Dat is in principe ook geen enkel probleem. Volgens mij kruisen de Maaslijntreinen elkaar ook precies op het stuk waar ongeveer die aansluiting zal komen, wat natuurlijk het in/uitvoegen zal bemakkelijker voor zo'n trein naar Kleve.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Volgens mij is het spoor op het grondgebied van Berg en Dal (Groesbeek) voor een symbolisch bedrag aan de gemeente verkocht.
Dat kon ook nog wel eens roet in het eten gooien.
Provincie is ook niet echt voor, maar in Nijmegen lijkt er wel draagvlak te zijn, maar de tram die de stad in gaat zie ik niet als serieuze optie.
Dat kon ook nog wel eens roet in het eten gooien.
Provincie is ook niet echt voor, maar in Nijmegen lijkt er wel draagvlak te zijn, maar de tram die de stad in gaat zie ik niet als serieuze optie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Juridisch gezien is Nijmegen - Kleef volgens mij wél gesloten. Het staat dacht ik niet meer in de Netverklaring en is ook niet aangewezen als Hoofdspoorweg of Lokaal Spoor. De verantwoordelijkheid ligt daarom in principe bij het Ministerie van IenW. Als je hier iets wil, dan moet je dus niet alleen bij de provincie maar ook in Den Haag gaan lobbyen.
Kijk daarnaast ook even naar de Duitse zijde: een Verkehrsverbund is alleen bevoegd voor Nahverkehr. Het is dus niet erg realistisch dat hier iets anders dan een RB of RE komt te rijden. Gezien de huidige treindiensten en infrastructuur lijkt het logisch om een Duitse treinserie naar Nijmegen door te trekken, wat wellicht elektrificatie met Duitse spanning impliceert. Dat maakt het allemaal wel duurder.
Qua infrastructuur tussen Malden en Nijmegen loopt het wel los. Er zijn wel drukkere gelijkvloerse aansluitingen, denk bijvoorbeeld maar aan Elst of Arnhem Velperpoort. Een Kleefse spoor weer tot Heyendaal laten doorlopen zou in dat opzicht wel praktischer zijn dan een aansluiting op de Maaslijn bij Malden, omdat als treinen langzamer rijden (bv net voor of na station Heyendaal), een gelijkvloerse aansluiting je minder capaciteit kost.
Kijk daarnaast ook even naar de Duitse zijde: een Verkehrsverbund is alleen bevoegd voor Nahverkehr. Het is dus niet erg realistisch dat hier iets anders dan een RB of RE komt te rijden. Gezien de huidige treindiensten en infrastructuur lijkt het logisch om een Duitse treinserie naar Nijmegen door te trekken, wat wellicht elektrificatie met Duitse spanning impliceert. Dat maakt het allemaal wel duurder.
Qua infrastructuur tussen Malden en Nijmegen loopt het wel los. Er zijn wel drukkere gelijkvloerse aansluitingen, denk bijvoorbeeld maar aan Elst of Arnhem Velperpoort. Een Kleefse spoor weer tot Heyendaal laten doorlopen zou in dat opzicht wel praktischer zijn dan een aansluiting op de Maaslijn bij Malden, omdat als treinen langzamer rijden (bv net voor of na station Heyendaal), een gelijkvloerse aansluiting je minder capaciteit kost.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
De lijn Krefeld-Kleve is niet geëlektrificeerd dus voorlopig hoef je in elk geval niet met Duitse spanning te gaan spelen in Nijmegen. Ik weet echter niet of er plannen zijn om de bestaande lijn naar Kleve van een waslijntje te voorzien.
Zo ja, dan zit je maar liefst met twee locaties waar de elektrificatie van de Maaslijn in de knoei komt met de Duitse spanning: zowel Nijmegen als Venlo. Dan zou je nog kunnen overwegen om bicourante Flirts te bestellen en deels onder 15kV AC te elektrificeren (maar dan moet dat wel heel snel besloten worden voor de Maaslijn-Flirts van de band rollen).
Liefst zou je zelfs integraal met de Duitse spanning willen elektrificeren en monocourant 15kV AC-materieel bestellen, aangezien de lijn toch grotendeels geïsoleerd ligt van het HRN, maar dan kom je bij Blerick in de knoei met de aantakkende lijn richting Eindhoven. Het reizigersvervoer kan dan misschien nog worden opgelost door enkel ICNG met Duitslandpakket naar Venlo te sturen, maar ik wed dat de goederenboeren gaan steigeren als ze niet meer met 1,5kV DC-locs tot Venlo kunnen komen voor een locwissel daar.
Om kort te gaan: laten we voor nu maar hopen dat het gewoon bij dieselen blijft voor Kleve-Nijmegen.
Zo ja, dan zit je maar liefst met twee locaties waar de elektrificatie van de Maaslijn in de knoei komt met de Duitse spanning: zowel Nijmegen als Venlo. Dan zou je nog kunnen overwegen om bicourante Flirts te bestellen en deels onder 15kV AC te elektrificeren (maar dan moet dat wel heel snel besloten worden voor de Maaslijn-Flirts van de band rollen).
Liefst zou je zelfs integraal met de Duitse spanning willen elektrificeren en monocourant 15kV AC-materieel bestellen, aangezien de lijn toch grotendeels geïsoleerd ligt van het HRN, maar dan kom je bij Blerick in de knoei met de aantakkende lijn richting Eindhoven. Het reizigersvervoer kan dan misschien nog worden opgelost door enkel ICNG met Duitslandpakket naar Venlo te sturen, maar ik wed dat de goederenboeren gaan steigeren als ze niet meer met 1,5kV DC-locs tot Venlo kunnen komen voor een locwissel daar.
Om kort te gaan: laten we voor nu maar hopen dat het gewoon bij dieselen blijft voor Kleve-Nijmegen.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Ik zou het al een groot wonder vinden als er ooit nog eens treinen gaan rijden tussen Nijmegen en Kleve. Laat staan dat de spoorlijn onder de draad komt en er IC's Schiphol-Kleve gaan rijden. Dat laatste valt onder de categorie luchtkastelen.
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Dat eerste ook Al dat geld dat nu naar onderzoeken naar reactivering gaat, kunnen ze beter besteden aan goede, frequente en snelle busverbindingen.
Goh.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Over bovenleidingsspanning maak ik me ook geen zorgen. Het rijden op accu's begint nu al aardig ingeburgerd te raken, dat kan ook prima voor dat laatste stukje in Nederland zonder gedoe met bovenleidingsspanning. Tegen die tijd ligt er hopelijk ook ERTMS, dan is het beveiligingsprobleem ook gelijk opgelost.
Nu nog politieke wil en een flinke zak geld.
Nu nog politieke wil en een flinke zak geld.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
De provincie Gelderland en Kreis Kleve zouden het eerst moeten houden op het opwaarderen en versnellen van de huidige busdienst, dat zou wat mij betreft prioriteit moeten krijgen in plaats van miljoenen euro's pompen in het reactiveren van de lijn. De werkzaamheden zullen vast jaren in beslag nemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
De bus lijkt me een veel reëler scenario.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Hoe zou je de SB58 willen versnellen tussen Kleve en Nijmegen @regenmaker? De bus rijdt nu al over de hoofdwegen. Je zou hoogstens nog over de B9 om Kranenburg heen kunnen rijden, maar dat zou veel reizigers kosten lijkt mij.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
hoe willen ze dat in kleef doen??? de spoorlijn loopt nu dood op een parkeerplaats. Op de plek van spoorwegovergang ligt nu een drukke weg.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Destijds is de bindende afspraak gemaakt dat Kleve bij reactivering de parkeerplaats moet verwijderen/inkrimpen, om plaats te maken voor het spoor.
Groter probleem in Kleve is dat de Emmericher Strasse/Wiesenstrasse vroeger met een viaduct over het spoor ging, maar nu gelijkvloers "kruist". Ik zie ze niet zo snel een nieuw viaduct of tunnel bouwen, maar het is wel een uitvalsweg uit het centrum.
Totaal offtopic: Het is Ajacied en niet Ajaxcied
Groter probleem in Kleve is dat de Emmericher Strasse/Wiesenstrasse vroeger met een viaduct over het spoor ging, maar nu gelijkvloers "kruist". Ik zie ze niet zo snel een nieuw viaduct of tunnel bouwen, maar het is wel een uitvalsweg uit het centrum.
Totaal offtopic: Het is Ajacied en niet Ajaxcied
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Dan kun je beter de frequenties verhogen denk ik... Anders win je er weinig mee lijkt me.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
Mijn voorstel:
- De gehele week de frequenties verdubbelen. Van maandag tot en met zaterdag overdag 2x/uur in plaats van 1x/uur (ja in de spits wordt al 2x/uur gereden) en in de avonduren en op zondag 1x/uur in plaats van 1x/2 uur (doordeweeks geldt dit al maar op zaterdagavond niet).
- De helft van de ritten via de B9 om Kranenburg heen sturen inderdaad. Zo blijft in Kranenburg de huidige dienstregeling gehandhaafd, maar betekent dit tussen Nijmegen en Kleve een reistijdwinst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
En welke laat je dan op de trein aansluiten? De snelle bus zodat je vanaf Nijmegen snel verder Duitsland in kunt of de langzame zodat Kranenburg aansluiting heeft?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten