Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Wubbo »

Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
Alle gemeenten (Berg en Dal, Kleve, Kranenburg en Nijmegen) zijn het eens over zes belangrijke uitgangspunten, namelijk dat het spoortracé als spoorverbinding veiliggesteld moet worden, dat reactivering van de spoorlijn gewenst is en dat goederenverkeer wordt uitgesloten. Ook moet de spoorlijn een doorgaande verbinding zijn voor railvoertuigen tussen Kleve en Nijmegen. Tenslotte moeten de railvoertuigen buiten de bebouwde kom zo snel mogelijk rijden en binnen de bebouwde kom zo langzaam als nodig is.

Lees verder
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Jef400 »

Dat zou dus gaan om een verlenging van RE13?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door JothamvW »

De RE10. De RE13 rijdt tussen Venlo en Hamn.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door AppleMoose »

Beetje een voorbarige titel. Een aantal politieke partijen in een paar gemeenten willen wat, maar er ligt nog niks vast, laatstaan dat de financiering al rond is...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door regenmaker »

De provincie Gelderland heeft net de lijn afgeschreven en heeft gekozen voor een frequentieverhoging plus routeversnelling van de bestaande buslijn. Ondertussen gaan de gemeentes weer moord en brand schreeuwen over een spoorlijn en dat vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen. In heel het land duiken de grootste projecten op. We zullen zien wat ervan terecht komt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door trolly »

JothamvW schreef:De RE10. De RE13 rijdt tussen Venlo en Hamn.
...in de praktijk wordt deze verbinding met Scandinavië overigens ingekort tot Venlo - Hamm.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door en-es »

Een zeer voorbarige topictitel.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Durashift »

Mwah, als het aan 'de zaal' ligt.. :)
uit de link in de openingspost schreef:Algehele consensus van de zaal is dat elke politieke partij maximaal haar invloed moet aanwenden om na de gemeenteraadsverkiezingen de spoorlijn in de coalitieakkoorden van gemeente Nijmegen en gemeente Berg en Dal opgenomen te krijgen, zodat provincie Gelderland ziet welk belang deze lijn de regio biedt. Wellicht de meest treffende opmerking uit het publiek: “De Gedeputeerde moet maandagochtend om 9.00 uur direct de telefoon pakken en bellen met ProRail. Nu actie ondernemen betekent dat de spoorlijn in de volgende coalitieperiode ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.” Het daverende applaus uit de zaal dat volgde, van letterlijk “politiek links tot rechts”, bevestigde dat nu de tijd is gekomen om door te pakken en te gaan voor deze internationale railverbinding.
Afwachten dus welke partijen in Nijmegen en Berg en Dal dit punt in hun verkiezingsprogramma's zullen opnemen.. (zijn die nu al niet een beetje geschreven.. d8 ik?)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door trolly »

Klopt. Een kleine steekproef:
Verkiezingsprogramma VVD Nijmegen schreef:Nijmegen verdient betere stations en treinverbindingen. We breiden het Centraal
station en station Heyendaal uit. We willen een directe trein naar Duitsland en een
verdubbeling van de spoorbrug bij Ravenstein.
Verkiezingsprogramma PvdA Berg en Dal schreef:Vandaar ook onze steun aan de reactivering van de railverbinding Kleef-Nijmegen, ingepast in een autoluw/-vrij/-arm centrum van Groesbeek.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door fogeltje »

Ze halen een autoluw Groesbeek aan, maar volgens mij moet Groesbeek juist niks van die treinverbinding hebben. Die zijn blij met de frequente busverbinding die ze nu hebben.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door SuperGhost »

Groesbeek ligt in de gemeente Berg en Dal :wink:
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door erjeebee »

Ja, dat weten we :) .
Ik weet niet waarom je dat zegt, tenzij het een correctieve opmerking is omdat je denkt dat fogeltje de gemeente Groesbeek bedoelt.

In "Groesbeek moet niks van die treinverbinding hebben" wordt bedoeld "De inwoners van Groesbeek moeten niks....."

Dat is idd de mening van de paar Groesbekers/Groesbekenaren/Groesbekezen/Groesbekenezen die ik ken.
Naar Kleve met de oto en naar Nijmegen met de bus.. werkt uitstekend
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door sirvinniei »

Tot er tol komt op de Duitse snelwegen , dan wordt het binnendoor toch wel tamelijk druk voor zowel de bus als de auto.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door en-es »

Maar nogmaals: Wat is er nou concreet? Een groepje lokale politici roept dat ze besloten hebben dat de spoorlijn weer geactiveerd wordt. Maar hoe zit het met Groesbeek? Hoe zit het met Duitsland? Hoe zit het met Prorail? Zijn die het eens met het besluit? Of kunnen die politici alle overige partijen verplichten die lijn weer te herstellen? Volgens mij is het allesbehalve goed als zeker.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Durashift »

^^^ Eens, titel van dit draadje is overgenomen van de kop van het artikel.. dekt de inhoudelijkheid niet helemaal, vind ik.

Ik lees de wensen van de betrokkenen nog even:
-Geen goederenvervoer
-Buiten de gemeente grenzen zo snel mogelijk rijden, erbinnen zo langzaam mogelijk.. :roll:

Kortom, wél graag de trein op de lijn.. maar met zo min mogelijk overlast. :roll: :) (A)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door AppleMoose »

En het moet de gemeenten zo min mogelijk kosten natuurlijk. Provincie en het Rijk moeten maar weer dokken. Oh, én de EU natuurlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Klaasje »

Hoeveel kost het? Welke partijen betalen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Aking »

Details beste man, details :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door trolly »

Dat. Het lijkt me al heel wat dat zo'n beetje alle partijen in die Nederlandse gemeenten een trein willen, en dat blijkbaar nog niemand bedacht heeft dat de koeien daar dan alleen nog maar hopjesvla en joghurt zullen produceren. Je kan niet verwachten dat er meteen bergen poen neergelegd worden. De traditie is dat de bescheiden gemeentelijke bijdrage als aas gebruikt wordt om de grote bedragen bij elkaar te vissen. In dit geval kan dat in vijf à zes verschillende vijvers, dus dat biedt kansen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door sirvinniei »

Ach, als een snelweg verbreed moet worden hoor je er niemand over.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door fogeltje »

erjeebee schreef:In "Groesbeek moet niks van die treinverbinding hebben" wordt bedoeld "De inwoners van Groesbeek moeten niks....."
:Y

Toen ik nog niet zo lang studeerde kwam dit al vaker in het nieuws. Voorname redenen voor Groesbeek waren het feit dat ze inmiddels een goede busverbinding naar Nijmegen hadden (4x per uur lijn 5, aangevuld op werkdagen met lijn 25 in die tijd) en dat ze vreesden voor (zware) goederentreinen. Alle partijen nemen nu wel op dat ze perse geen goederenvervoer wil hebben, maar volgens mij wordt het lastig om met die eis geld los te troggelen.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door waldo79 »

sirvinniei schreef:Ach, als een snelweg verbreed moet worden hoor je er niemand over.
Waar haal je dat vandaan? Het verbreden van het wegennet ondervindt ook behoorlijke weerstand.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Vinny »

Op dit forum hoor je er nooit wat over inderdaad :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door Western Soldier »

waldo79 schreef:
sirvinniei schreef:Ach, als een snelweg verbreed moet worden hoor je er niemand over.
Waar haal je dat vandaan? Het verbreden van het wegennet ondervindt ook behoorlijke weerstand.
Kijk maar naar de verlening van de A15, daar wordt ook geprotesteerd. Doet er niet toe, want ik denk dat een verbinding met Kleve wel handig is. Zeker ook vanwege het feit dat er vanuit Nederland dan ook een goede verbinding met Weeze ontstaat.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker

Bericht door sirvinniei »

Ik heb het over de bestuurskant. Financiering vinden voor spoorprojecten is tegenwoordig vrijwel onmogelijk.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten