FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
Berichten: 11398
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Wubbo » Za 10 Feb 2018, 18:26

FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’
Sociale veiligheid en dienstverlening zijn in het geding bij de regionale vervoerders Keolis en Arriva. Dat zegt bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor. Volgens Janssen zetten regionale vervoerders als Keolis en Arriva minder of zelfs geen conducteurs in op de treinen, uit het oogpunt van kostenbesparing. Daarnaast beschikken Keolis en Arriva over onvoldoende materieel om tijdig in te springen op treinstoringen.

Lees verder op tubantia.nl

FNV Spoor moet zijn bestaansrecht weer eens bewijzen lijkt het. Volgens mij rijden er nu al tientallen jaren treinen zonder conducteur (ook bij NS gebeurt dat wel eens, FNV!) maar dat is nu opeens een probleem omdat er dan niemand de trein kan ontruimen ("Een hoofdmachinist zal bij incidenten wel contact onderhouden met hulpverleners, maar hij kan niet de trein in voor EHBO, hulpverlening of ontruiming.”) en er niemand in kan grijpen bij incidenten in de trein ("Janssen wijst er ook op dat conducteurs bij de NS ook BOA-gevoegd zijn en dus kunnen ingrijpen wanneer er bijvoorbeeld reizigers door andere reizigers gemolesteerd worden.") Man man man.

waldo79
Berichten: 4187
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor waldo79 » Za 10 Feb 2018, 19:17

Kan me bij jouw betoog aansluiten. Zijn er zieltjes te winnen? Is het echt zo onveilig bij de regionalen, functioneert het bovengemiddeld goed bij NS bij calamiteiten?
Mij best :)

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1960
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor marvinkok » Za 10 Feb 2018, 19:17

Wat een slecht artikel... Nog vol taal- en spelfouten ook nog.
ZHO werkt met vliegende teams. Zwenzwoka heeft op elke trein gepland service en veiligheid. Dat er niet altijd iemand is kan verschillende redenen hebben, zoals assistentie verlenen, of uitstappen voor het afhandelen van uvb.
Iemand die weet wat een hoofdmachinist is trouwens?
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4582
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Milco » Za 10 Feb 2018, 19:21

Wat een waardeloos artikel zeg :(

Even een citaat die mij opvalt in het artikel: "Wat je ziet is dat, doordat de intercity naar Zwolle maar tot Raalte rijdt, het drukker is in de stoptrein."
Goh, dat lijkt me logisch... Als de IC niet in Zwolle komt lijkt het me nogal wiedes dat reizigers daarnaartoe de stoptrein pakken... Die bedient bovendien meer stations dan de IC... :roll:
Bovendien, drukker dan wat? Drukker dan bij NS kan al niet want die hadden maar twee stoptreinen per uur... -o-
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 20-06-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 13-06-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Daniel » Za 10 Feb 2018, 21:24

Typisch weer een geval inderdaad waar de FNV denkt dat bij NS alles beter was. Nou waren daar wellicht meer HC's op de treinen aanwezig, maar je zag ze nooit dus heb je er nog weinig aan. Dan heb ik toch liever een conducteur die altijd (en vaak meerdere keren) langskomt zoals bij Keolis en Arriva juist wel het geval is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36694
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Suus » Za 10 Feb 2018, 21:26

Als er een spoorlijn is waar mijn vervoerbewijs structureel werd gecontroleerd, dan was het Dordrecht - Gorinchem wel.
Rame à l'approche

AK-student
Berichten: 79
Lid geworden op: Ma 22 Jan 2018, 15:09

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor AK-student » Zo 11 Feb 2018, 09:05

En als je een gekoppelde trein hebt, en de HC zit in het andere deel heb je dezelfde situatie. Mischien was bet idee van die icm waar je door de kop kon nog niet eens zo slecht _O_.
Ik reis regelmatig met: Syntus Utrecht (bus), Breng (bus), Arriva Rivierenland en achterhoek (bus en trein) en NS.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 1003
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor mijack1985 » Zo 11 Feb 2018, 10:11

Ga er naar van uit dat als er een tunneltraject is de HC/steward ALTIJD in het 2e treinstel zit.
Zal bij Keolis ook niet anders zijn denk ik.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Daniel » Zo 11 Feb 2018, 10:16

Keolis heeft geen trajecten door tunnels :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
Berichten: 11398
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Wubbo » Zo 11 Feb 2018, 10:18

Volgens mij geldt Nijverdal ook als tunnel.

WSM
Berichten: 902
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor WSM » Zo 11 Feb 2018, 10:24

Tsjaa..... die conducteurs van NS hebben het zo druk met het garanderen van de veiligheid in de 1e klasse of de achteroplopende cabine dat het ook niks toevoegt. Ja, een hoop extra kosten inderdaad.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 1003
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor mijack1985 » Zo 11 Feb 2018, 11:18

Nijverdal is een tunnel.

En soms kom je ook echt geen hc tegen. De Sprinters uit de 5000/5100 zijn berucht. Dubbele treinstellen veelal icm de vele tunnels. Voorste treinstel ziet idd dan bijna geen hc. Met geluk hooguit tussen Rtd en Dtz.

2600 is er ook zo eentje. Dubbel ICMm. De ene treinstel ziet een hc. De ander niet.

Of je hoeft maar een reiziger zonder vvb te treffen. UVB uitschrijven, eventueel gegevens checken via de VC en je bent zo ook weer paar minuten verder. Zelf voer ik die uvb het liefst meteen in (en ja dan zit ik in de 1e klas of onbemande cabine). Bij NS weet je tenminste dat er een HC aan boord is.

Bij de collega vervoerders is dat soms nog maar de vraag. Kan het ze ook niet kwalijk nemen. Als de opdrachtgever dat niet verplicht stelt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

dennistd
Berichten: 2554
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor dennistd » Zo 11 Feb 2018, 11:48

Stel, op de sprinter Almelo-Apeldoorn komt de hc twee kilometer voor Holten een zwartrijder tegen. Het duurt even voordat hij zijn id gevonden heeft natuurlijk, en ondertussen stopt de trein in Holten en hij geeft aan uit te willen stappen. Dan moet de trein dus wachten tot de hc de UvB heeft geschreven voordat ie weer verder kan. Duurt het allemaal nog wat langer dan kan het zomaar zijn dat de trein daardoor 10 minuten vertraging oploopt. Je mag de reiziger immers niet dwingen om verder mee te reizen: dat zou ontvoering zijn.

Bij Keolis stapt de controlerende persoon dan gewoon af op dat station en de trein rijdt verder, zonder vertraging. Dat is toch een veel betere oplossing?
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 1003
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor mijack1985 » Zo 11 Feb 2018, 12:09

dennistd schreef:
Bij Keolis stapt de controlerende persoon dan gewoon af op dat station en de trein rijdt verder, zonder vertraging. Dat is toch een veel betere oplossing?


Prima oplossing
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 769
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Mdk » Zo 11 Feb 2018, 12:58

Daarbij komt dat de aanbesteding gedaan werd om kosten te besparen.
dit kan je doen door:
Minder treinen te laten rijden -> vind de regio niet leuk, want minder aanbod
minder treinen voor dezelfde dienst te kopen, en daardoor krappere keringen, minder reserve e.d. te hebben -> leid tot meer vertraging en uitval
te vertrouwen op reizigersgroei -> dit kan lang niet overal, met name in de krimpregios, en ook in niet-krimpregio's is dit een flike gok.
te besparen op je personeel -> slechtere cao's, minder personeel in de trein, e.d. dit is wat er nu vaak gebeurt, personeelskosten zijn voor bijna elk bedrijf een van de grootste kostenposten, en hier valt ook veel in te winnen, of je personeel ene de reizigers er blij mee zijn is weer een andere.

Daarbij verlies je ook nog de schaalvoordelen die de ns heeft/had door kleinere concessies te hebben, materieelinkoop is duurder, je moet toch bepaalde systemen hebben, je kan minder flexibel zijn met de inzet van je personeel e.d.

alle problemen die men heeft met regionale vervoerders zijn niet gek, en ik reken het de vervoerders zelf ook niet aan. het is simpelweg een gevolg van het feit dat we aanbesteden, en de economische effecten die dat heeft. Aanbesteden is misschien eerlijk tegenover (buitenlandse) vervoersbedrijven die graag willen uitbreiden (alhoewel het beschermde HRN en de aanbesteedbare regionale lijntjes nog steeds niet eerlijk zijn), maar mijns inziens heeft het voor de reiziger meer negatieve gevolgen dan positieve. het geld moet tóch ergens vandaan komen, en om kosten te besparen vind ik het dom om het net op te knippen.

Ja een organisatie die zo groot is is logger, minder flexibel en minder innovatief, maar dit is ook op andere, minder dure manieren te beïnvloeden, en als het betekent dat het treinaanbod in Nederland er beter op word, reiskosten lager uitvallen, sociale veiligheid beter is en de treinen daadwerkelijk comfortabel zijn vind ik het het waard om de nederlandse treinmarkt weer beschermd te maken en alleen de NS te laten rijden. OV is tenslotte een collectief goed, en zal dat altijd zijn. dat kan je nooit 100% aan de markt overlaten. eis is natuurlijk wel datg de politiek de óf de ruimte geeft om onrendabele regionale lijnen te rijden met minder personeel en kleinere treinen, of de subsidie toereikend is om een NS niveau te bieden. echter behoud je wel de schaalvoordelen, en word het voor reizigers een stuk makkelijker zonder overstappen, omchecken, en conflicterende interesses van verschillende vervoerders.

tot zover mijn ongeordende rant over marktwerking op het spoor.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1960
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor marvinkok » Zo 11 Feb 2018, 14:38

mijack1985 schreef:Nijverdal is een tunnel.

Ja het is wel een tunnel, maar het is op een paar meter na niet zo lang dag er extra personeel mee moet. Eenmansbediening mag over het hele traject.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor isadora » Zo 11 Feb 2018, 15:26

Mdk schreef:tot zover mijn ongeordende rant over marktwerking op het spoor.

Niets aan toe te voegen, overigens ook geldig voor andere omgevingen, als busvervoer en gezondheidszorg.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

en-es
Berichten: 514
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor en-es » Zo 11 Feb 2018, 17:01

Overal op bezuinigen om maar die concessie te bemachtigen. En dat is uiteraard niet alleen bij de spoorwegen.

Wubbo
Berichten: 11398
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Wubbo » Zo 11 Feb 2018, 18:41

Ik ga me niet laten verleiden tot een discussie over de voor- of nadelen van marktwerking, maar merk wel dat ik in de (spaarzame, dat wel) ritten die ik buiten de NS-trajecten maak veel vaker gecontroleerd word dan bij NS. Voorbeeld: retourtje Den Haag Centraal - Varsseveld, 4x controle waarvan 3x tussen Arnhem en Varsseveld. De vierde ploeg die ik tegenkwam sloeg ons maar over, die had door dat we al gecontroleerd waren (en ook dat was dus tussen Arnhem en Varsseveld).

Doe mij dan toch maar vliegende ploegen, dat lijkt veel efficiënter en effectiever.

Durashift
Berichten: 2487
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Durashift » Zo 11 Feb 2018, 23:55

marvinkok schreef:
mijack1985 schreef:Nijverdal is een tunnel.

Ja het is wel een tunnel, maar het is op een paar meter na niet zo lang dag er extra personeel mee moet. Eenmansbediening mag over het hele traject.


Het is 500 meter tunnel..(aldus ProRail).
Echter, doordat er 2 openingen in zitten.. is het langst omsloten deel korter dan 250 meter. Hiermee is, volgens mij, de tunnel vrijgesteld van de zgn. tunnelwet.. (de Warvw) oftewel onze nationale vertaling van EG richtlijn. nr.2004/54EG. :wink:

Pagina 2 van deze pdf legt het uit.
https://onderdoorgangbroekinwaterland.p ... d/47587292

Nou staat de w (bij de Warvw) voor wegtunnels.. of er ook een s(poor) versie is, weet ik niet.. Maar goed, omdat deze tunnel een combinatie van weg en spoor is.. kán wellicht de Warvw als leidraad gebruikt zijn?

Bron waarin ik e.e.a. las:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... &start=210

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 2808
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor cassie127 » Ma 12 Feb 2018, 00:10

Ik heb de afgelopen weken vaker een s&v medewerker (vaak in de spits) gezien dan in de tijd dat de NS hier nog de treindienst had. Daar zag je ze bijna nooit in de spits...

Verder is de tunnel in Nijverdal voor de auto net iets langer waardoor er in het deel voor auto's net iets meer veiligheidseisen en systemen moesten worden geplaatst dan in het deel voor de trein.
Online archief (oude) dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km (31-12) Bus: 1799,1 km (31-12)
2018 Trein: 9379,9 km (31-05) Bus: 717,5 km (31-05)

en-es
Berichten: 514
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor en-es » Ma 12 Feb 2018, 00:24

Ik moet ook zeggen dat ik heel vaak S&V medewerkers op stations aantref.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 769
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor Mdk » Ma 12 Feb 2018, 01:03

ik reis nauwelijks met andere vervoerders dan de NS, maar ik moet zeggen dat ik wel regelmatig gecontrolleerd word. alhoewel het werl erg wisselvallig is, er zijn tijden waaroin ik weken lang niet gecontrolleerd word, en soms is het meerdere malen per dag raak. hoe dit bij andere vervoerders zit weet ik niet. maar de ns maakt toch eigenlijk ook al gebruik van vliegende teams met hun s&v teams? het grote verschil is dat er (als het goed is) op elke trein ook een hc zit (toch?). maarja, dat die tussen alle stations een volledige ronde maken lijkt me ook sterk.
Bij twijfel altijd klagen

ZipperZapper
Berichten: 156
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor ZipperZapper » Di 13 Feb 2018, 09:30

Het hangt heel erg van de regio af. Bij Arriva in Groningen/Friesland kon ik zo een week lang dagelijks reizen en niet gecontroleerd worden. Daar zijn ze ook niet verplicht.

Bij Keolis tussen Zwolle en Enschede zijn ze volgens mij verplicht gesteld en ben ik tot nu toe elke reis sinds begin december gecontroleerd. Op zondagavond, wanneer ik het meeste reis, zijn er zelfs steevast drie man/vrouw in de trein aanwezig.

Daar tegenover staat dat ik recentelijk een retour Enschede-Breda heb gedaan met NS en alleen op de heenweg al tussen Enschede en Hengelo ben gecontroleerd en daarna nooit meer iemand gezien.

jelmerrr
Berichten: 734
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Berichtdoor jelmerrr » Di 13 Feb 2018, 11:05

Volgens mij moesten 80% van de trein van de zwenzwoka een S&V persoon bevatten


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten