FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Wubbo »

FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’
Sociale veiligheid en dienstverlening zijn in het geding bij de regionale vervoerders Keolis en Arriva. Dat zegt bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor. Volgens Janssen zetten regionale vervoerders als Keolis en Arriva minder of zelfs geen conducteurs in op de treinen, uit het oogpunt van kostenbesparing. Daarnaast beschikken Keolis en Arriva over onvoldoende materieel om tijdig in te springen op treinstoringen.

Lees verder op tubantia.nl

FNV Spoor moet zijn bestaansrecht weer eens bewijzen lijkt het. Volgens mij rijden er nu al tientallen jaren treinen zonder conducteur (ook bij NS gebeurt dat wel eens, FNV!) maar dat is nu opeens een probleem omdat er dan niemand de trein kan ontruimen ("Een hoofdmachinist zal bij incidenten wel contact onderhouden met hulpverleners, maar hij kan niet de trein in voor EHBO, hulpverlening of ontruiming.”) en er niemand in kan grijpen bij incidenten in de trein ("Janssen wijst er ook op dat conducteurs bij de NS ook BOA-gevoegd zijn en dus kunnen ingrijpen wanneer er bijvoorbeeld reizigers door andere reizigers gemolesteerd worden.") Man man man.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door waldo79 »

Kan me bij jouw betoog aansluiten. Zijn er zieltjes te winnen? Is het echt zo onveilig bij de regionalen, functioneert het bovengemiddeld goed bij NS bij calamiteiten?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door marvinkok »

Wat een slecht artikel... Nog vol taal- en spelfouten ook nog.
ZHO werkt met vliegende teams. Zwenzwoka heeft op elke trein gepland service en veiligheid. Dat er niet altijd iemand is kan verschillende redenen hebben, zoals assistentie verlenen, of uitstappen voor het afhandelen van uvb.
Iemand die weet wat een hoofdmachinist is trouwens?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Milco »

Wat een waardeloos artikel zeg :(

Even een citaat die mij opvalt in het artikel: "Wat je ziet is dat, doordat de intercity naar Zwolle maar tot Raalte rijdt, het drukker is in de stoptrein."
Goh, dat lijkt me logisch... Als de IC niet in Zwolle komt lijkt het me nogal wiedes dat reizigers daarnaartoe de stoptrein pakken... Die bedient bovendien meer stations dan de IC... :roll:
Bovendien, drukker dan wat? Drukker dan bij NS kan al niet want die hadden maar twee stoptreinen per uur... -o-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Daniel »

Typisch weer een geval inderdaad waar de FNV denkt dat bij NS alles beter was. Nou waren daar wellicht meer HC's op de treinen aanwezig, maar je zag ze nooit dus heb je er nog weinig aan. Dan heb ik toch liever een conducteur die altijd (en vaak meerdere keren) langskomt zoals bij Keolis en Arriva juist wel het geval is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Suus »

Als er een spoorlijn is waar mijn vervoerbewijs structureel werd gecontroleerd, dan was het Dordrecht - Gorinchem wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AK-student
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 15:09

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door AK-student »

En als je een gekoppelde trein hebt, en de HC zit in het andere deel heb je dezelfde situatie. Mischien was bet idee van die icm waar je door de kop kon nog niet eens zo slecht _O_.
Tegenwoordig reis ik voornamelijk met de NS richting Rotterdam .
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door mijack1985 »

Ga er naar van uit dat als er een tunneltraject is de HC/steward ALTIJD in het 2e treinstel zit.
Zal bij Keolis ook niet anders zijn denk ik.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Daniel »

Keolis heeft geen trajecten door tunnels :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Wubbo »

Volgens mij geldt Nijverdal ook als tunnel.
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door WSM »

Tsjaa..... die conducteurs van NS hebben het zo druk met het garanderen van de veiligheid in de 1e klasse of de achteroplopende cabine dat het ook niks toevoegt. Ja, een hoop extra kosten inderdaad.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door mijack1985 »

Nijverdal is een tunnel.

En soms kom je ook echt geen hc tegen. De Sprinters uit de 5000/5100 zijn berucht. Dubbele treinstellen veelal icm de vele tunnels. Voorste treinstel ziet idd dan bijna geen hc. Met geluk hooguit tussen Rtd en Dtz.

2600 is er ook zo eentje. Dubbel ICMm. De ene treinstel ziet een hc. De ander niet.

Of je hoeft maar een reiziger zonder vvb te treffen. UVB uitschrijven, eventueel gegevens checken via de VC en je bent zo ook weer paar minuten verder. Zelf voer ik die uvb het liefst meteen in (en ja dan zit ik in de 1e klas of onbemande cabine). Bij NS weet je tenminste dat er een HC aan boord is.

Bij de collega vervoerders is dat soms nog maar de vraag. Kan het ze ook niet kwalijk nemen. Als de opdrachtgever dat niet verplicht stelt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door dennistd »

Stel, op de sprinter Almelo-Apeldoorn komt de hc twee kilometer voor Holten een zwartrijder tegen. Het duurt even voordat hij zijn id gevonden heeft natuurlijk, en ondertussen stopt de trein in Holten en hij geeft aan uit te willen stappen. Dan moet de trein dus wachten tot de hc de UvB heeft geschreven voordat ie weer verder kan. Duurt het allemaal nog wat langer dan kan het zomaar zijn dat de trein daardoor 10 minuten vertraging oploopt. Je mag de reiziger immers niet dwingen om verder mee te reizen: dat zou ontvoering zijn.

Bij Keolis stapt de controlerende persoon dan gewoon af op dat station en de trein rijdt verder, zonder vertraging. Dat is toch een veel betere oplossing?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door mijack1985 »

dennistd schreef:
Bij Keolis stapt de controlerende persoon dan gewoon af op dat station en de trein rijdt verder, zonder vertraging. Dat is toch een veel betere oplossing?
Prima oplossing
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Mdk »

Daarbij komt dat de aanbesteding gedaan werd om kosten te besparen.
dit kan je doen door:
Minder treinen te laten rijden -> vind de regio niet leuk, want minder aanbod
minder treinen voor dezelfde dienst te kopen, en daardoor krappere keringen, minder reserve e.d. te hebben -> leid tot meer vertraging en uitval
te vertrouwen op reizigersgroei -> dit kan lang niet overal, met name in de krimpregios, en ook in niet-krimpregio's is dit een flike gok.
te besparen op je personeel -> slechtere cao's, minder personeel in de trein, e.d. dit is wat er nu vaak gebeurt, personeelskosten zijn voor bijna elk bedrijf een van de grootste kostenposten, en hier valt ook veel in te winnen, of je personeel ene de reizigers er blij mee zijn is weer een andere.

Daarbij verlies je ook nog de schaalvoordelen die de ns heeft/had door kleinere concessies te hebben, materieelinkoop is duurder, je moet toch bepaalde systemen hebben, je kan minder flexibel zijn met de inzet van je personeel e.d.

alle problemen die men heeft met regionale vervoerders zijn niet gek, en ik reken het de vervoerders zelf ook niet aan. het is simpelweg een gevolg van het feit dat we aanbesteden, en de economische effecten die dat heeft. Aanbesteden is misschien eerlijk tegenover (buitenlandse) vervoersbedrijven die graag willen uitbreiden (alhoewel het beschermde HRN en de aanbesteedbare regionale lijntjes nog steeds niet eerlijk zijn), maar mijns inziens heeft het voor de reiziger meer negatieve gevolgen dan positieve. het geld moet tóch ergens vandaan komen, en om kosten te besparen vind ik het dom om het net op te knippen.

Ja een organisatie die zo groot is is logger, minder flexibel en minder innovatief, maar dit is ook op andere, minder dure manieren te beïnvloeden, en als het betekent dat het treinaanbod in Nederland er beter op word, reiskosten lager uitvallen, sociale veiligheid beter is en de treinen daadwerkelijk comfortabel zijn vind ik het het waard om de nederlandse treinmarkt weer beschermd te maken en alleen de NS te laten rijden. OV is tenslotte een collectief goed, en zal dat altijd zijn. dat kan je nooit 100% aan de markt overlaten. eis is natuurlijk wel datg de politiek de óf de ruimte geeft om onrendabele regionale lijnen te rijden met minder personeel en kleinere treinen, of de subsidie toereikend is om een NS niveau te bieden. echter behoud je wel de schaalvoordelen, en word het voor reizigers een stuk makkelijker zonder overstappen, omchecken, en conflicterende interesses van verschillende vervoerders.

tot zover mijn ongeordende rant over marktwerking op het spoor.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door marvinkok »

mijack1985 schreef:Nijverdal is een tunnel.
Ja het is wel een tunnel, maar het is op een paar meter na niet zo lang dag er extra personeel mee moet. Eenmansbediening mag over het hele traject.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door isadora »

Mdk schreef: tot zover mijn ongeordende rant over marktwerking op het spoor.
Niets aan toe te voegen, overigens ook geldig voor andere omgevingen, als busvervoer en gezondheidszorg.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door en-es »

Overal op bezuinigen om maar die concessie te bemachtigen. En dat is uiteraard niet alleen bij de spoorwegen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Wubbo »

Ik ga me niet laten verleiden tot een discussie over de voor- of nadelen van marktwerking, maar merk wel dat ik in de (spaarzame, dat wel) ritten die ik buiten de NS-trajecten maak veel vaker gecontroleerd word dan bij NS. Voorbeeld: retourtje Den Haag Centraal - Varsseveld, 4x controle waarvan 3x tussen Arnhem en Varsseveld. De vierde ploeg die ik tegenkwam sloeg ons maar over, die had door dat we al gecontroleerd waren (en ook dat was dus tussen Arnhem en Varsseveld).

Doe mij dan toch maar vliegende ploegen, dat lijkt veel efficiënter en effectiever.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef:
mijack1985 schreef:Nijverdal is een tunnel.
Ja het is wel een tunnel, maar het is op een paar meter na niet zo lang dag er extra personeel mee moet. Eenmansbediening mag over het hele traject.
Het is 500 meter tunnel..(aldus ProRail).
Echter, doordat er 2 openingen in zitten.. is het langst omsloten deel korter dan 250 meter. Hiermee is, volgens mij, de tunnel vrijgesteld van de zgn. tunnelwet.. (de Warvw) oftewel onze nationale vertaling van EG richtlijn. nr.2004/54EG. :wink:

Pagina 2 van deze pdf legt het uit.
https://onderdoorgangbroekinwaterland.p ... d/47587292

Nou staat de w (bij de Warvw) voor wegtunnels.. of er ook een s(poor) versie is, weet ik niet.. Maar goed, omdat deze tunnel een combinatie van weg en spoor is.. kán wellicht de Warvw als leidraad gebruikt zijn?

Bron waarin ik e.e.a. las:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... &start=210
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door cassie127 »

Ik heb de afgelopen weken vaker een s&v medewerker (vaak in de spits) gezien dan in de tijd dat de NS hier nog de treindienst had. Daar zag je ze bijna nooit in de spits...

Verder is de tunnel in Nijverdal voor de auto net iets langer waardoor er in het deel voor auto's net iets meer veiligheidseisen en systemen moesten worden geplaatst dan in het deel voor de trein.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door en-es »

Ik moet ook zeggen dat ik heel vaak S&V medewerkers op stations aantref.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door Mdk »

ik reis nauwelijks met andere vervoerders dan de NS, maar ik moet zeggen dat ik wel regelmatig gecontrolleerd word. alhoewel het werl erg wisselvallig is, er zijn tijden waaroin ik weken lang niet gecontrolleerd word, en soms is het meerdere malen per dag raak. hoe dit bij andere vervoerders zit weet ik niet. maar de ns maakt toch eigenlijk ook al gebruik van vliegende teams met hun s&v teams? het grote verschil is dat er (als het goed is) op elke trein ook een hc zit (toch?). maarja, dat die tussen alle stations een volledige ronde maken lijkt me ook sterk.
Bij twijfel altijd klagen
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door ZipperZapper »

Het hangt heel erg van de regio af. Bij Arriva in Groningen/Friesland kon ik zo een week lang dagelijks reizen en niet gecontroleerd worden. Daar zijn ze ook niet verplicht.

Bij Keolis tussen Zwolle en Enschede zijn ze volgens mij verplicht gesteld en ben ik tot nu toe elke reis sinds begin december gecontroleerd. Op zondagavond, wanneer ik het meeste reis, zijn er zelfs steevast drie man/vrouw in de trein aanwezig.

Daar tegenover staat dat ik recentelijk een retour Enschede-Breda heb gedaan met NS en alleen op de heenweg al tussen Enschede en Hengelo ben gecontroleerd en daarna nooit meer iemand gezien.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Bericht door jelmerrr »

Volgens mij moesten 80% van de trein van de zwenzwoka een S&V persoon bevatten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten