Pagina 2 van 4

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: di 13 feb 2018, 11:31
door cassie127
En ik hoorde laatst ergens 75% :?

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: di 13 feb 2018, 22:50
door Selivio
80% is afgesproken met de provincie. Volgens de roosters is 100% van de treinen bezet met een steward. Ik persoonlijk kom nu nog op rond de 60% van de treinen die ik rijd waar de steward/V&S de hele rit meegaat. Dat komt doordat er nog eventjes te weinig stewards/V&S zijn(helpt ook niet mee dat de stewards/V&S eisen dat ze per dienst met twee personen zijn aangezien dat beloofd was in de sollicitatieprocedure én tijdens de opleiding. En het helpt ook niet dat er dagelijks ongeveer 5 zwenzwoka stewards/V&S uitgeleend worden aan Almere omdat daar het tekort nog groter is....) :| .

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: di 13 feb 2018, 22:59
door cassie127
Ah jah dat verklaard een hoop. Se medewerker sie ik net nog sprak van s&v had er het over dat in 88% van de treinen zelfs kaartcontrole geweest moest zijn

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 22:45
door Mdk
https://www.ovpro.nl/personeel/2018/02/ ... orwaarden/
Ik laat dit hier even achter

Overigens ben ik een groot fan van vliegende teams, een hc op elke trein is niet meer van deze tijd. Poortjes + datanalyse + vliegende teams zijn samen een veel efficiëntere, voor de reiziger minder voorspelbare manier van kaartcontrole. Maar mag de ns dit niet? Volgensmij zijn ze namelijk ook slim genoeg om dit te bedenken.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 22:56
door Aking
Mdk schreef:Poortjes
Want die houden zwartrijders en ander gespuis zo goed tegen :') :X

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 15 feb 2018, 05:04
door dennistd
Deels wel: de zogenaamd onwetende reiziger hou je er wel mee tegen. De notoire zwartrijder niet natuurlijk.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 15 feb 2018, 10:15
door en-es
Waarbij de laatste groep behoorlijk in de meerderheid is tegenover de eerste groep.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 15 feb 2018, 11:13
door sirvinniei
dennistd schreef:Deels wel: de zogenaamd onwetende reiziger hou je er wel mee tegen. De notoire zwartrijder niet natuurlijk.
De reden dat je de zwartrijder niet tegenhoudt is omdat er dikwijls één poortje open wordt gehouden. Dan is het systeem volledig nutteloos. Toen poortjes in Rotterdam dicht gingen werd de kaartverkoop opeens verdubbeld!
Er zijn nog wel een paar technische problemen zoals poortjesspringers en dubbelreizigers, maar die kunnen makkelijk opgelost worden door ofwel personeel bij de poortjes neer te zetten, ofwel de poortjes te verbeteren.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 15 feb 2018, 11:19
door Mdk
en-es schreef:Waarbij de laatste groep behoorlijk in de meerderheid is tegenover de eerste groep.
waar baseer je dat op? het lijkt me namelijk sterk.
en jullie vergeten daarbij dat controlle bij het verdwijnen van een hc op elke trein niet opeens wegvalt, maar met vliegende treams kan je vaak júist efficiënter controlleren. dus die notoire zwartrijders krijgen niet opeens vrij baan.
oh en in de amsterdamse metro test thales nu dus met poortjes die met merken ls er meer dan 1 persoon doorheen loopt, en het personeel waarschuwt. de enige optie die dan nog over blijft is over de poortjes heenspringen, maar dat is ook weinig onopvallend. dus ik zou zeggen dat poortjes wel degelijk effect hebben om zwartrijden tegen te gaan.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: za 17 feb 2018, 17:47
door ZipperZapper
sirvinniei schreef: Er zijn nog wel een paar technische problemen zoals poortjesspringers en dubbelreizigers, maar die kunnen makkelijk opgelost worden door ofwel personeel bij de poortjes neer te zetten, ofwel de poortjes te verbeteren.
Iets wat op station Enschede overdreven veel lijkt te gebeuren. Het is niet ongewoon dat er 4-5 bewakers naar die poortjes staan te staren. Vind het altijd maar ongemakkelijk en onvriendelijk ogen.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: di 20 feb 2018, 11:40
door nsimmelink94
Zie het maar zo,

als het niet nodig was dan stonden ze er niet. Er is altijd een minderheid die iets voor de meerderheid verziekt. De hoeksteen van onze samenleving -o-

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 11:56
door Michael
Mdk schreef:Maar mag de ns dit niet?
Voor zover ik weet moet er bij de NS verplicht een HC aanwezig zijn op een trein. En de hoeveelheid HC's die een trein moet hebben hangt ook nog eens af van de lengte van de trein.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 15:27
door AppleMoose
Type materieel speelt ook nog mee geloof ik.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:41
door Mdk
Krijg wel flink het gevoel dat de regionale vervoerders op dit punt een oneerlijk voordeel hebben tov de ns, hc's op elke trein is echt jet meer van deze tijd, en vliegende teams blijken bij de regionale vervoerders meer dan voldoende te zijn.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:42
door Aking
Laat Ome Mikos en consorten het maar niet horen! :o

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 21:12
door AppleMoose
Mdk schreef: hc's op elke trein is echt jet meer van deze tijd
Ik vind dit echt zulke nietszeggende argumentatie... Onderbouw op z'n minst waarom het zogenaamd niet meer 'van deze tijd' is. Sowieso is het een kulzin tot en met. Alsof de tijd bepaalt of iets wel of niet kan. Onzin. Mensen maken keuzes, tijd doet dat niet. Bekritiseer de keuzes die gemaakt worden en onderbouw het met echte argumenten.

Ik pik jou er nu tussenuit, maar het gaat me in dezen niet om jouw persoonlijk Mdk, maar puur om het zinnetje "iets is niet meer van deze tijd." dat ik wel vaker op dit forum en hierbuiten tegenkom. Iets waar ik mij alle kleuren van de regenboog aan kan ergeren :X
vliegende teams blijken bij de regionale vervoerders meer dan voldoende te zijn.
Wat bij regionale vervoerders werkt, werkt niet meteen landelijk. NS bedient een veel groter netwerk en andere gebieden met dito mensen dan regionale vervoerders. Dat heeft waarschijnlijk ook invloed op de veiligheid (Denk ook aan infrastructuur qua tunnels) en het percentage zwartrijders.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 22:20
door Selivio
Merwedelingenlijn rijdt met 100% bezetting. Vechtdallijn(behalve almelo-hardenberg) rijdt met 100% bezetting. Zwenzwoka zou met minimaal 80% bezetting moeten rijden waar wel 100% bezetting gepland is.... Het is maar wat er contractueel vastgelegd is. Grote verschil is wel dat bij de NS de HC een veiligheidsfunctie is en bij de regionale niet, waardoor de machinist daar in feite alleen verantwoordelijk is voor de trein en bij de NS zijn de machinist en HC dat samen(en alleen in uitzonderingen mag er gevraagd worden aan de machinist of hij alleen wil rijden). Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van "vliegende teams" aangezien het dan meer lijkt op een zwartrijdersjacht zonder eventuele coulance naar inzicht van de steward(maar dat is natuurlijk ook maar net hoe de stewards geïnstrueerd worden)... :?

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 22:26
door Vinny
Op dit moment is éénmansbediening in principe niet toegestaan op het Hoofdrailnet, maar wel op de decentrale spoorlijnen. Dat hebben de regionale overheden kunnen bedingen waardoor in de meeste aanbestedingen een HC niet meer vereist is. Daar kan de exploitatie namelijk een stuk goedkoper door worden. Ik begrijp zelf niet zo goed waarom de FNV zijn hakken in het zand zet, eigenlijk zijn ze gewoon stom bezig, want ze houden de vooruitgang tegen ten koste van de overheden, en de reizigers. Wat mij betreft wordt éénmansbediening ook op het hoofdrailnet toegestaan, al is het wellicht zinvol om voor sommige trajecten of treinseries een verplichting op te nemen in de concessievoorwaarden. Ik kan me voorstellen dat je wel personeel wilt hebben op late avondverbindingen, en in treinen van en naar Schiphol.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 22:41
door Mdk
@ronaldussen
De reden dat ik die zin gebruik is omdat de situatie tov van vroeger in mijn ogen. Dusdanig veranderd is dat we prima zonder hc op elke trein af kunnen, maar dat de regelgeving niet meeveranderd is, dus, het is niet meer van deze tijd. Ik heb dan alleen geen zin om er dieper op in te gaan.
Kort gezegd, een hc heeft volgensmij drie taken:
1. Vervoersbewijzen controlleren
2. Veiligheid waarborgen
3. Service verlenen

Op punt 1 en 3 zijn er door technologische ontwikkelingen (lees: smartphones met reisplanner, slimme poortjes, ov-chipkaarten e.d.) een stuk minder personeelsleden nodig om deze taken uit te voeren, personeel is duur, voor de meeste bedrijven zelfs de grootste kostenpost, dus hoe minder personeel er bij je reis komt kijken, hoe goedkoper die reis gemaakt kan worden.
Om zwartrijden tegen te gaan, extra service te verlenen en indien nodig de veiligheid te waarborgen kunnen dan vliegende teams ingezet worden, oftewel, een paar personeelsleden over een stuk meer treinen.
De machinist kan daarbij natuurlijk bij noodgevallen ook een stukje van het veiligheidsaspecten overnemen zonder hier een hc voor nodig te hebben.

Vandaar dat ik een hc op elke trein niet meer van deze tijd vind, omdat ik te lui ben om dit hele lulverhaal met een beetje samenhang op internet te gooien.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 22 feb 2018, 20:54
door WSM
NS-conducteurs hebben daarnaast nog een aantal belangrijke extra taken die bij regionale vervoerders niet benodigd zijn:
- het verrichten van Belangrijke Administratieve Werkzaamheden in een lege cabine of de 1e klasse;
- het garanderen van de veiligheid in een lege cabine of de 1e klasse;
- werkzaamheden in het kader van Sudoku, bij voorkeur in de 1e klasse;
- werkzaamheden op de smartphone, bij voorkeur in de 1e klasse;
- indien meerdere hc's aanwezig: klagen over je werkgever, bij voorkeur in de 1e klasse.

Bij de regionale vervoerders voegen deze activiteiten geen waarde toe aan de dienstverlening naar de klant en derhalve worden deze activiteiten daar dan ook niet uitgevoerd.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 22 feb 2018, 20:57
door Chrysa
Gebeurt allemaal ook bij Arriva hoor. :')

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 22 feb 2018, 21:03
door Vinny
Ongetwijfeld, maar (in ieder geval in Friesland) is controlerend personeel ook altijd echt aan het controleren.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 22 feb 2018, 21:12
door Aking
Dat is dan ook enkel logisch, want als ze niet aan het controleren zijn is het ook geen controlerend personeel :Y (A)

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 22 feb 2018, 21:15
door Vinny
Maar dan is er dus sprake van éénmansbediening en rijdt enkel de machinist. Ik heb nog nooit personeel gezien dat in dienst was en niets deed, in Friesland en Groningen. Wel is het zo dat ze vaak maar één rondje lopen en soms de nieuw ingestapte reizigers niet vragen. De meesten doen dat wel trouwens.

Re: FNV Spoor: ‘Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva’

Geplaatst: do 22 feb 2018, 23:48
door cassie127
Chrysa schreef:Gebeurt allemaal ook bij Arriva hoor. :')
Arriva Vechdatlijnen praktijken hierboven... Alleen dan zijn het gesprekken tussen medewerkers van Arriva & NS