40 miljoen voor spoor Ede

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

40 miljoen voor spoor Ede

Berichtdoor Geert » Do 25 Sep 2008, 17:23

40 miljoen voor spoor Ede
woensdag 24 september 2008 | 04:45 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 24 september 2008 | 10:36

EDE - Ede krijgt definitief 40 miljoen euro van het rijk voor de verdieping van het spoor en van het station. Minister Camiel Eurlings heeft dinsdag laten weten dat de bijdrage komt.

De toegezegde gelden waren nog lange tijd onzeker. Reden was dat het rijk niet meer dan 25 procent wilde bijdragen. De totale kosten voor spoor en station bedragen 110 miljoen euro. 40 procent komt op 27,5 miljoen euro uit. De gemeente mag echter ook de ontwikkeling van het Stationsplein en van het zuidelijk deel van de Mauritskazerne meerekenen. Daarmee komt het plan op 170 miljoen euro en betaalt het rijk nog geen kwart. De subsidiebeschikking wordt pas getekend als de Edese gemeenteraad in een besluit garandeert dat de overige 75 procent gedekt is.

"We zijn erg blij met de toezegging", zegt gemeentevoorlichter Hans Vulto. "Nu kunnen we voortvarend verder met de plannen."

Dat wil niet zeggen dat daar van buiten veel van te zien is: voor de eerste schop daadwerkelijk de grond in gaat is het een paar jaar verder. De gemeente werkt nu met partners als ProRail en NS de plannen verder uit.

Volgens de huidige plannen wordt het nieuwe station Ede-Wageningen onder de grond gebouwd. Daarnaast gaan delen van het spoor tussen de Keesomstraat en iets voorbij station Ede-Wageningen ongeveer anderhalve meter naar beneden. Het station wordt een stuk naar het oosten opgeschoven.

De voorganger van Camiel Eurlings, Karla Peijs, had vorig jaar al 40 miljoen euro toegezegd, eveneens met een maximum van een kwart van het totaalbedrag. Het project kostte toen nog 190 miljoen euro en ging uit van een verdieping van het complete spoor. Later zijn de plannen ingrijpend gewijzigd, wat de kosten omlaagbracht naar 110 miljoen euro.

Eurlings hield lange tijd vol aan de 25-procentsnorm en eiste volledige dekking voor de overige gelden.

In gesprekken met het rijk is echter overeengekomen dat ook de omgeving van het station 'onlosmakelijk verbonden' is met de spoorzone. De Mauritskazerne ligt bijvoorbeeld pal naast het nieuwe stationsplein. De kosten voor deze stedelijke ontwikkeling bedragen nog eens 60 miljoen. Dit geld wordt gedekt uit de ontwikkeling van de gebieden.

Bron: De Gelderlander

Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten