gkw1969 schreef:Even een kleine tijdslijn:
24 september 2019: gunning concessie IJssel Vecht, bussen kunnen besteld worden
November 2019: ophef over de aanschaf van Chinese bussen; staatssecretaris van handel doet onderzoek
Maart 2020: Keolis deelt aan de provincie mee dat er gefraudeerd is door 1 van haar directeuren en de manager vloot. Directeur en manager vloot op non-actief.
COMPLETE RADIOSTILTE, zelfs intern
23 april 2020: uitslag onderzoek staatssecretaris: geen onrechtmatigheden gevonden.
COMPLETE RADIOSTILTE, zelfs intern
23 mei 2020 publiceerde FTM een stuk over mogelijke fraude, maar zonder aan te geven van welke kant de informatie komt, zelfs geen melding dat ze mogelijk die brieven hebben gezien. Welingelichte bronnen moeten dus mensen binnen Keolis HQ, expertise of provincie zijn.
Zoals gezegd laat je hier 2 tijdlijnen door elkaar lopen. Het onderzoek van de staatssecretaris (het Ministerie van EZ) staat los van de
side letters.
Op het moment dat het ministerie haar onderzoek begon, waren de
side letters immers nog wat de vertegenwoordiger van Keolis (en daarmee Keolis zelf) wilde, namelijk geheim.
Zover ik weet heeft Keolis in maart 2020 geen mededeling aan de provincie(s) gedaan. De Overijsselse statenfractie van het CDA heeft op dit moment schriftelijke vragen gesteld, waarin o.a. gevraagd wordt wanneer de gedeputeerde op de hoogte was van deze informatie. Als Boerman het wél in maart wist, dan is zijn positie onhoudbaar. Dit valt immers onder de actieve informatieplicht die de gedeputeerde richting PS heeft.
Ik vraag me ook af of de gedeputeerde nog steeds achter de naamgeving op de trein staat. Misschien rijst wel de vraag van wie het voorstel om de trein naar hem te vernoemen afkomstig is en of de figuren die Keolis nu geschorst heeft, daar een actieve rol in hebben gehad.
Het feit dat zich dit voorgedaan heeft zal gelekt zijn, door medewerkers die weldegelijk integer zijn (dat zie je bij FTM vaker, het zal me ook niets verbazen dat FTM weldegelijk foto's o.i.d. heeft van de
side letters). FTM heeft navraag gedaan bij bestuurders van Keolis, maar die voelden zich overvallen en hebben verder niet meer gereageerd op verzoeken om een inhoudelijke reactie van FTM. My best guess is dat Keolis zelf niet van de concessie af wilde, dan zou het immers logischer zijn om zelf in maart naar buiten te treden.
Op een gegeven moment is de onderzoeksjournalist het gewoon zat en meldt bij de bestuurder dat hij het artikel zal plaatsen zonder weerwoord van Keolis. Vandaar dat dit ook zo overduidelijk wordt aangegeven in het FTM-artikel.
Op die momenten is de afdeling communicatie al op volle toeren bezig om een reactie te formuleren, mocht het artikel geplaatst worden (dat bestuurders door FTM gebeld worden voor een reactie en de kennis van wat er in maart heeft plaatsgevonden betekent voor hen alarmfase 1). Vandaar dat Keolis er gisteravond ook zo snel bij was om een reactie te publiceren op de website. Niet omdat ze het zelf zo graag naar buiten willen brengen (lees de reactie en vraag je af of het 'integer' is om pas 2 maanden later de concessieverleners te informeren), men kon niet meer anders en probeerde te redden wat er te redden valt.
Afsluitend bestaat er nog de vraag wat de drijfveren aan de kant van Keolis waren. VDL mocht van Keolis niet leveren, omdat ze geen garanties over de levering konden geven. Door de
side letters gebeurde feitelijk hetzelfde voor BYD, want die hoefden daardoor geen garantie meer af te geven. Dan lijkt er persoonlijk belang in het spel te zijn geweest.