Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

CamilleKreemers schreef:okay MichOV, een gedachtenexperiment.

Momenteel is de actieradius van een VDL 12m bus tussen de 100 en 150km op stadsvervoer. Stel dat streek en stad gelijkwaardig zijn ondanks alle onderzoeken dat streekvervoer meer elektriciteit kost. We nemen een ritje Apeldoorn - Amersfoort (lijn 102 is dat geloof ik, maar corrigeer me als ik het fout heb). Die lijn is ongeveer 50km lang. In optimale omstandigheden kan die bus heen en weer, maar in het ergste geval ben je elk uur een sleepdienst nodig. Dat is behoorlijk duur om te doen. je kan ook een bus in Amersfoort zetten, maar een nieuwe vervoerder daar kan je ook van het terrein trappen en dat is dus ook geen oplossing.

Patriotisme is goed, maar je moet ook naar praktisch en haalbaar kijken. VDL bouwt haar materieel tegenwoordig in Roeselake (Belgie), omdat het goedkoper is daar om grondstoffen heen te brengen. Je mag overal kijken naar hoogwaardige producten en als blijkt dat een BYD of Volvo beter is qua verhouding prijs/kwaliteit koop je het daar. En kijk kritisch naar ons OV-landschap. Noem mij 2 werkelijk Hollandse OV-bedrijven zonder moederbedrijf uit het buitenland.
Het gaat mij om het volledig uitbesteden van een productie vanuit het buitenland wat teveel gebeurd bij bedrijven, je weet dat dit een puntje is wat wel werkgelegenheid kost in Nederland he? Juist moet je dat stimuleren en in dit geval draagt deze productie vanuit het buitenland niet bij aan een extra werkgelegenheidsboost van ons land.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

The Greyhound schreef:Met snelladers aan de eindpunten kunnen de VDLs prima een dag rijden. In dit soort tijden wil je geen werkgelegenheid laten vloeien naar dubieuze regimes zoals in China.
Ja ook dat plus daarbij dien je de productie in eigen land te stimuleren wat weer extra werkgelegenheid oplevert.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door jelmerrr »

Het levert extra werkgelegenheid op in België vooral.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

MichOV schreef:
Het gaat mij om het volledig uitbesteden van een productie vanuit het buitenland wat teveel gebeurd bij bedrijven, je weet dat dit een puntje is wat wel werkgelegenheid kost in Nederland he? Juist moet je dat stimuleren en in dit geval draagt deze productie vanuit het buitenland niet bij aan een extra werkgelegenheidsboost van ons land.
Wel goed gelezen?
ovVeluwe schreef:Als het buitenland beter is, wat maakt het dan uit? In Duitsland bestellen ze ook VDL en niet alleen Mercedes-Benz of MAN, in Scandinavië rijdt ook VDL en niet alleen Volvo of Scania. VDL heeft genoeg opdrachten dus Nederlandse ov-bedrijven hoeven echt niet alleen VDL of Ebusco te kiezen. Bovendien heeft Arriva laatst nog elektrische Volvo's laten instromen in Den Bosch waar ook al elektrische VDL bussen rijden. Heb niemand daar gehoord dat het een probleem is dat ze nu Volvo hadden besteld.
Kortom: VDL hangt niet alleen van Nederland af. Dus hoeft Nederland niet 100% alleen VDL te bestellen.

Al je berichten om werkgelegenheid staat volledig los van een ov aanbesteding en is ook geen goed argument. Dus laten we het gewoon weer even over komende concessie gaan hebben en niet over werkgelegenheid bij een busleverancier.
Laatst gewijzigd door ovVeluwe op vr 03 jul 2020, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Chrysa
Berichten: 8002
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Chrysa »

Het enige wat Keolis dient te doen is een aanbesteding uitschrijven, waarin de beste fabrikant uit de bus komt. (A)
willie
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door willie »

Al die verontwaardiging over mogelijk foute afspraken tussen Keolis en zijn leveranciers gaat aan een ding voorbij: het belang van de reiziger.

De opdrachtgevers (de provincies dus) hadden de verantwoordelijkheid het beste bod te selecteren. Dat was, ik vermoed met afstand, dat van Keolis. Nu is het aan diezelfde opdrachtgevers ervoor te zorgen dat Keolis dat bod ook daadwerkelijk nakomt.

Als er daarbij iets is misgegaan tussen Keolis en zijn leveranciers, dan is dat niet het probleem van de provincies, maar van Keolis. We ondervinden daar als reizigers en belastingbetalers pas nadeel van op het moment dat Keolis dat bod niet nakomt. Er zullen vast alleriei clausules in de concessieovereenkomst zitten die het mogelijk maken om op dat moment verhaal te halen. Dat geldt ook voor de andere inschrijvers, die mogelijk benadeeld zijn. Ook die moeten bij Keolis zijn, en niet bij de provincies.

Wie vindt dat de aanbestedende overheid tot in detail verantwoordelijk is voor de boekhouding van de inschrijvers, moet consequent zijn. De conclusie kan dan geen andere zijn dan dat de overheid het OV dan maar zelf ter hand moet nemen.

Als de critici hun zin krijgen, dan zitten we straks met een slechter openbaar vervoer voor een hogere prijs. En dat mag niet de uitkomst worden.
Laatst gewijzigd door willie op vr 03 jul 2020, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Maar is het acceptabel dat je overheidsopdrachten wint door te sjoemelen in de aanbesteding? Uiteindelijk zijn er bij geen enkel besluit dat de provincies nemen winnaars en bij elk mogelijk besluit is het twijfelachtig of Keolis het overleeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

jelmerrr schreef:Het levert extra werkgelegenheid op in België vooral.
Heerenveen bouwt de LLE varianten, en alle winsten stromen naar een Nederlandse moeder.
willie
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door willie »

Suus schreef:Maar is het acceptabel dat je overheidsopdrachten wint door te sjoemelen in de aanbesteding? Uiteindelijk zijn er bij geen enkel besluit dat de provincies nemen winnaars en bij elk mogelijk besluit is het twijfelachtig of Keolis het overleeft.
Nee, dat is niet acceptabel. Wat mij betreft is Keolis in de fout gegaan, en moet Keolis op de blaren zitten. Niet de reiziger/belastingbetaler.
gkw1969
Berichten: 1765
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Het zou wat zijn als ieder land alleen in eigen land mag bestellen. Dan rijdt er geen bus meer in Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Kroatië, Joegoslavië, Griekenland, Monaco geen bus meer, want die kennen geen bussen bouwer.

Maar... met de redenatie van MichOV mogen we dus ook geen Mercedes, MAN of Volvo bestellen. Dus moeten we ook Arriva bekritiseren dat ze Volvo hebben gekocht of Connexxion dat ze Solaris waterstof hebben besteld.
When you're tired of London, you're tired of life
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door jelmerrr »

Ben ik de enige die niet in alle emoties mee wil gaan en die vooral hoopt dat het onderzocht wordt bij bijbehorende conclusie? Ik kan wel vanalles roepen maar ik denk dat het grootste deel hier niet intern bij de concessie en de side letters betrokken waren en ook niet alle verstand hiervan hebben.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door DrechtBlub »

Helemaal mee eens.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op vr 03 jul 2020, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

gkw1969 schreef:Het zou wat zijn als ieder land alleen in eigen land mag bestellen. Dan rijdt er geen bus meer in Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Kroatië, Joegoslavië, Griekenland, Monaco geen bus meer, want die kennen geen bussen bouwer.

Maar... met de redenatie van MichOV mogen we dus ook geen Mercedes, MAN of Volvo bestellen. Dus moeten we ook Arriva bekritiseren dat ze Volvo hebben gekocht of Connexxion dat ze Solaris waterstof hebben besteld.
In Europa zien we inmiddels een redelijk open markt, waar gelukkig ook een Nederlands bedrijf als VDL de kans krijgt in Scandinavië, Duitsland en Italië z’n producten te verkopen. In relatie met China is de relatie volstrekt anders. Dat is puur eenrichtingsverkeer.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

ovVeluwe schreef:
MichOV schreef:
Het gaat mij om het volledig uitbesteden van een productie vanuit het buitenland wat teveel gebeurd bij bedrijven, je weet dat dit een puntje is wat wel werkgelegenheid kost in Nederland he? Juist moet je dat stimuleren en in dit geval draagt deze productie vanuit het buitenland niet bij aan een extra werkgelegenheidsboost van ons land.
Wel goed gelezen?
ovVeluwe schreef:Als het buitenland beter is, wat maakt het dan uit? In Duitsland bestellen ze ook VDL en niet alleen Mercedes-Benz of MAN, in Scandinavië rijdt ook VDL en niet alleen Volvo of Scania. VDL heeft genoeg opdrachten dus Nederlandse ov-bedrijven hoeven echt niet alleen VDL of Ebusco te kiezen. Bovendien heeft Arriva laatst nog elektrische Volvo's laten instromen in Den Bosch waar ook al elektrische VDL bussen rijden. Heb niemand daar gehoord dat het een probleem is dat ze nu Volvo hadden besteld.
Kortom: VDL hangt niet alleen van Nederland af. Dus hoeft Nederland niet 100% alleen VDL te bestellen.

Al je berichten om werkgelegenheid staat volledig los van een ov aanbesteding en is ook geen goed argument. Dus laten we het gewoon weer even over komende concessie gaan hebben en niet over werkgelegenheid bij een busleverancier.
Jij vindt het geen goed argument prima is je goed recht maar ik heb daar toch een andere mening over met alle respect voor jouw mening.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

gkw1969 schreef:Het zou wat zijn als ieder land alleen in eigen land mag bestellen. Dan rijdt er geen bus meer in Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Kroatië, Joegoslavië, Griekenland, Monaco geen bus meer, want die kennen geen bussen bouwer.

Maar... met de redenatie van MichOV mogen we dus ook geen Mercedes, MAN of Volvo bestellen. Dus moeten we ook Arriva bekritiseren dat ze Volvo hebben gekocht of Connexxion dat ze Solaris waterstof hebben besteld.
Dat hoor je mij niet zeggen maar ik weet wel dat er wat ik binnen bronnen vanuit VDL heb gehoord dat Keolis niet chique heeft gehandeld en dat is niet oké dus daarom steun ik nu ook dit Nederlands bedrijf vooral en dan kun je het ermee eens zijn of niet maar dit is hoe ik erover denk. Ieder zijn/haar mening. Ik respecteer die van de ander ook.
Laatst gewijzigd door MichOV op vr 03 jul 2020, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Hier spreken we niet alleen over meningen maar ook over feiten. Maar weer tijd om gewoon weer on-topic te gaan.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door DrechtBlub »

MichOV schreef:
gkw1969 schreef:Het zou wat zijn als ieder land alleen in eigen land mag bestellen. Dan rijdt er geen bus meer in Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Kroatië, Joegoslavië, Griekenland, Monaco geen bus meer, want die kennen geen bussen bouwer.

Maar... met de redenatie van MichOV mogen we dus ook geen Mercedes, MAN of Volvo bestellen. Dus moeten we ook Arriva bekritiseren dat ze Volvo hebben gekocht of Connexxion dat ze Solaris waterstof hebben besteld.
Dat hoor je mij niet zeggen maar ik weet wel dat er wat ik binnen bronnen vanuit VDL heb gehoord dat Keolis niet chique heeft gehandeld en dat is niet oké dus daarom steun ik nu ook dit Nederlands bedrijf vooral en dan kun je het ermee eens zijn of niet maar dit is hoe ik erover denk. Ieder zijn/haar mening. Ik respecteer die van de ander ook.
Dat keolis niet goed handelt en side-letters heeft gebruikt betekend niet dat VDL het alternatief was, dat had ook Ebusco, Mercedes-Benz, MAN, Yutong/Ikarus, Iveco, Heuliez, Solbus, SOR of Solaris kunnen zijn als een aantal voorbeelden. Of het bedrijf Nederlands is of niet heeft niks met de kwestie te maken hier.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk persoonlijk dat de provincie dit ook veroorzaakt heeft. Die concessie is een monstrositeit met veel te veel risico's erin. Maar we zullen afwachten wat op 7-7 de provincie zegt.

Is er al iets bekend over de stadsdienst Lelystad?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Ja, wel een paar pagina's terug inmiddels!
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef:Dat keolis niet goed handelt en side-letters heeft gebruikt betekend niet dat VDL het alternatief was, dat had ook Ebusco, Mercedes-Benz, MAN, Yutong/Ikarus, Iveco, Heuliez, Solbus, SOR of Solaris kunnen zijn als een aantal voorbeelden. Of het bedrijf Nederlands is of niet heeft niks met de kwestie te maken hier.
Ik las vandaag nog ergens een artikel hierover, maar kan het nu niet meer vinden. Waar het op neerkomt: met BYD blijken de circulariteits-afspraken die oorspronkelijk in een side-letter stonden na de gunning alsnog contractueel vastgelegd te zijn. Zij gaan dus ook op tijd leveren, sterker nog, het schijnt dat de eerste BYD's inmiddels op een boot uit China onderweg zijn.

Het gaat nu dus alleen nog om de buurtbussen waar geen tijdige levering gegarandeerd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Dat las je in dit artikel van OV-magazine dat hierboven ook al ergens genoemd is. :wink:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5267
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

het schijnt dat de eerste BYD's inmiddels op een boot uit China onderweg zijn
Dat zou ook bijna niet anders kunnen wanneer ze zoals aangekondigd de eerste bussen in de zomer al in NL willen hebben.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

^^^ Toch denk ik dan: vanuit Hongarije of Frankrijk ben je sneller in NL. :wink:

(maar goed, kan natuurlijk zijn dat de China plants bij moeten draaien om de deadline voor Keolis NL te halen).

Ik vind het wel een goed artikel op OV Magazine, geeft wel iets meer inzicht wát er nu precies mis is gegaan. Natuurlijk, met een kleuring omdat het van een betrokken partij afkomt. Echter, ik lees het toch ook alsof de vlootmanager en operationeel directeur niet vanuit kwade opzet gehandeld hebben.

Daarnaast: in een digitaal archief.. daar kunnen ook niet getekende (concept) contracten in belanden, is mijn ervaring uit het verleden. Is niet goed.. maar soms gebeurd dat. Ongetwijfeld is het in deze tijd juridisch veel strikter dan 10 jaar geleden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Het blijft toch vreemd dat het contract van de buurtbussen helemaal niet ondertekend is, en dat het met de buurtbussen dus nu ook in werkelijkheid mis gaat. Keolis heeft in de inschrijving iets beloofd dat Keolis niet waar gaat maken, en ook niet waar kan maken, vanwege het ongetekende contract. Vraag is wat Keolis in de inschrijving als leveringsgarantie voor de buurtbussen bijgevoegd heeft. Als er geen leveringsgarantie bijgevoegd was, of een ongetekende, hadden de provincies daar op moeten letten. Als het een vervalste leveringsgarantie was (of een getekende met sideletter), dan is er gefraudeerd en een valse inschrijving op de concessie gedaan. Maar dat blijft schimmig. Ook in het verhaal van Janssen, die verder toch vooral het juridische aspect aan het bagatelliseren is, en het vervoerkundige probeert te benadrukken.

Overigens: zou GINAF alleen buurtbussen leveren, of ook midibussen? Ik meen ook ergens iets over midibussen gelezen te hebben. Hoe zit het daar dan mee? Ook geen contract?

Het is een klotesituatie, maar wel veroorzaakt door Keolis. Suggereren dat niet het hele bedrijf rot is: prima hoor, maar dat is in een bedrijf van honderden of duizenden mensen natuurlijk nooit zo. Maar ook die enkele rotte appel is gewoon deel van het bedrijf, en als de interne controles niet op orde zijn, dan is dat ook een teken van een slecht functionerend bedrijf. Als Keolis zaken aan het verbeteren is: hartstikke goed, dat zien we een volgende aanbesteding dan wel. Maar eerst frauderen, daarmee een opdracht binnen halen, en dan roepen: laat ons die opdracht houden, we beteren ons leven: nee, dat kan echt niet. Dan gaan allerlei andere bedrijven dat bij overheidsopdrachten ook doen.
Dat er binnen Keolis geen goed intern integriteitsgevoel is voor wat wel en niet kan, is al gebleken toen iemand daar bedacht om een trein naar een zittende gedeputeerde te noemen. Hoe verzin je het. Toen had er al op directieniveau ingegrepen moeten worden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Hier nog een artikel over de stadsdienst Lelystad https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... alt-slecht
Lelystad wil compensatie voor de nieuw aan te leggen haltes.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten