Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Mdk schreef:Op basis van dat artikel kan je niet uitsluiten dat er geen VDL's of ebusco's tussen zitten.
Ze beweren een mix van verschillende bussen van onder andere chinese fabrikanten te hebben.


Maargoed de chinese bussen zullen vast en zeker BYD's zijn. De andere chinese elektrische merken lopen volgensmij qua kwaliteit en europees (dealer)netwerk nog ver achter.
Ytong is inmiddels ook actief in Europa en of de kwaliteit veel minder is dan die van BYD weet ik niet.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Yutong heeft een model dat erg lijkt op de BYD. De kwaliteit zal vast niet veel verschillen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

De 12m bus en de midibuseen van Yutong zien er inderdaad goed uit. Maar ik zie geen 13m, 15m of belede bussen in hun assortiment. Die zou Keolis dan elders moeten bestellen. Aangezien Keolis ook in Almere en Amersfoort met BYD elektrische bussen rijdt, lijkt het mij logisch dat ze dat ook in IJssel-Vecht gaan doen. Kunnen de bussen van IJssel-Vecht in de eigen Keolis-garage in Almere onderhouden gaan worden, want daar zit de expertise al.
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

BYD produceert (assembleert?) gewoon in Europa. Ontwikkeling is dan misschien in China gedaan.. of je van werkelijke 'Chinese' eindproducten kan spreken is nog maar de vraag, denk ik.
(..) Met twee fabrieken in Komarom (Hongarije) en Beauvais (Frankrijk) investeert BYD Europe in lokale partnerschappen met kleinere bedrijven en andere organisaties om te voldoen aan de specifieke eisen en wensen van klanten in de verschillende Europese landen. (..)
https://www.elektrischeauto.nl/nieuws/b ... -toekomst/
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

De Europese modellen (gebouwd in Hongarije of Frankrijk) bevatten veel Europese onderdelen. Zoals Ventura-deuren, goed voor de werkgelegenheid in Bolsward.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door flipje »

BYD gaat de bussen leveren.
Er komen 3 'modellen' te rijden:
- 9 meter
- 12 meter
- 13 meter HOV
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door julsteren »

Viel te verwachten :P heb je ook een bron?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Tom98 »

Staat op het Syntus intranet.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door marvinkok »

Met daarbij de mededeling dat vrijdag de contracten getekend gaan worden, dus daarna zal er wel een openbaar bericht komen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door julsteren »

Ah kiek an. Ben benieuwd :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Niet eens 15m of 18m? In de spits kan 18m best gewend zijn.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door julsteren »

Sowieso rijden er nu 6 18m bussen per uur tussen Apeldoorn en Zwolle. Maar ja Keolis zou het wel beter weten :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Kan je op een traject als Apeldoorn-Zwolle lekker de frequentie opvoeren. Gelede bussen passen eigenlijk niet echt binnen de concessie, want ze zijn duur en hebben relatief weinig zitplaats.
Geleed moet je vooral op drukke stadslijnen willen inzetten, waar er veel mensen op korte afstand vervoerd moeten worden.
In IJssel-Vecht heb je eigenlijk alleen rustige stadslijnen en uitgestrekte streeklijnen
Ik heb geen onderschrift
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Mdk »

Ik vraag me sowieso uit wanneer Keolis haar plannen eens uit de doeken doet. Ik had gehoopt dat dit snel na de definitieve gunning zou zijn, maar het laat nog even op zich wachten.

Gelede bussen zijn in ieder geval in Apeldoorn en omstreken inderdaad nogal overbodig. de reden dat ze ooit aangekocht zijn waren de plannen op de veluwelijn, maar daar vallen de reizigersaantallen sinds het begin al tegen. Hier kan je mijns insziens inderdaad het beste met 12m of 15m bussen gaan rijden zoals op de Amersfoortse uithoflijnen. goed comfortabele bussen met veel stoelen en zonder de onderhoudsperikelen van geledes. Als er dan toch te weinig capaciteit is is dat natuurlijk een mooi excuus om de flink verminderde frequentie weer te verhogen, dan lever je ook weer een wat betere service, wat misschien weer eens lijdt tot reizigersgroei.

De enige plek waar je nu de geledes kan verantwoorden zijn de drukke ritten op de lijnen naar Arnhem, maar ook hier kan je hetzelfde principe van comfortabele 15M bussen (evt T100 voor een versnelling van de snelwegritten) en een eventuele frequentieverhoging toepassen om een echte HOV lijn te creeëren.
Bij twijfel altijd klagen
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Tussen Arnhem en Apeldoorn is ook nog veel ruimte voor groei in frequentie. 8 keer per uur is absoluut niet vreemd voor buslijnen met 12m materiaal.

Het verklaart wel gedeeltelijk de groei in DRU aantallen, als ze alleen maar 12m en 13m bussen gebruiken.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Slimme zet dat ze geen geledes doen.
De meeste drukke streeklijnen (Apeldoorn - Zwolle en Apeldoorn - Arnhem) rijden deels over de A50. Daar heb je dan liever comfortabele 12m-bussen die 100 km/uur rijden, in een iets hogere frequentie, dan wat minder frequente gelede 18m-bussen die niet harder dan 80 km/uur halen.

Die geledes op de Veluwelijn in de vorige concessie waren vervoerkundig niet nodig, maar waren een politiek paradepaardje van een mislukt Veluwelijn-concept. Waar Syntus en de reiziger vervolgens jarenlang mee opgescheept zaten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Worden er alleen maar elektrische bussen besteld of ook nog bussen die op een andere manier aangedreven worden?
De gelede bussen op de Valleilijn zullen wel meegaan totdat dat deel overgaat naar Rijn-Waal?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MdJ »

Ik verwacht dat de aardgaswagens, ook geleed, gewoon meegaan. Die zijn natuurlijk ideaal als uitstroommaterieel bij de ingewikkelde constructies met het overgaan van lijnen naar andere gebieden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

In het PvE werden zelfs lagere eisen gesteld dan Euro VI voor Ede en Deventer e.o. Ook stond er een overnamemogelijkheid van de gasbussen van Syntus in voor Ede. De rest van de stadsdiensten moesten allemaal ZE worden uitgevoerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Ik verwacht eigenlijk wel geleed op de 141/641 Urk-Emmeloord-Kampen-Zwolle, maar dit gebied stroomt pas later in. Ik neem ook aan dat voor het Deltion in Zwolle de capacities behouden blijven. (Keolis draagt die over aan eh... Keolis.) De 9m's (BYD K7U?) verwacht ik op de stadsdienst Lelystad: daar rijden nu ook kortere bussen, en de gemeente had dat als wens. Verrassend zijn de 13m's: vast bedoeld voor de HOV-lijnen; daar had ik eerder 15m verwacht. Maar elektrisch is 13m vast veel gunstiger dan 15m.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Mdk »

De capacity's blijven inderdaad rijden op lijn 9 in Zwolle. Ze zijn qua capaciteit nodig en nog hartstikke nieuw
Bij twijfel altijd klagen
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Het lijkt me overigens niet slim al het materieel te bestellen voor de gebieden die na december 2020 instromen. Gedeputeerde Jan de Reus van Flevoland wilde immers nog in gesprek over het aanbod van Keolis voor de stadsdienst Lelystad. Als de provincie meerwerk bedoelt, of een verschuiving van dienstregelinguren, dan vergt dat meer midibussen BYD K7U. Als dat type voor Lelystad bedoeld is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Nouja Lelystad is maar een half jaar later. Daar wil je ook niet al te lang mee wachten lijkt me. Wat er voor IJsselmond komt dat weten we natuurlijk later pas, maar lijkt me niet onwaarschijnlijk dat men nog een mogelijkheid tot een vervolgbestelling laat openstaan bij BYD. De 9m bussen zullen ook wel voor de stadsdienst Apeldoorn zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Abus schreef:Ik verwacht eigenlijk wel geleed op de 141/641 Urk-Emmeloord-Kampen-Zwolle, maar dit gebied stroomt pas later in.
Past het aantal reizigers op deze lijnen dan niet in een 12m of 13m-bus?
cassie127
Berichten: 6582
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Er zit nu ook op enkele ritten van lijn 641 een 15 meter bus.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten