Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door wouter15 »

OP https://www.ovpro.nl/bus/2018/05/15/gs- ... nederland/ staat nog een uitgebreider artikel hierover.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Vanwaar zit, aan de kaartjes te zien, Barneveld niet in de concessie IJssel-Vecht eigenlijk? Het zorgt er weliswaar voor dat 105 en 657 dan niet concessiegrensoverschrijdend worden, maar 205 en 687 worden dat dan wel. Als je Barneveld wel in IJssel-Vecht zou indelen wordt de situatie echter slechts precies omgekeerd.
Scherpenzeel zou dan wel ook mee moeten, maar dat heeft alleen Gelderse lijnen naar Barneveld toe dus dat maakt verder niet uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Het oostelijke gedeelte van de gemeente Barneveld wordt (ook) nog door lijn 107 (Ede-Putten) bediend natuurlijk.

Daarnaast krijg je dat de buurtbussen die op de Valleilijn aantakken (Lunteren, Barneveld en Hoevelaken) dan allen onder één concessie vallen en je dus materiaal kunt uitwisselen en geen eilandvorming krijgt (immers: er rijden geen andere Gelderse buurtbussen in de buurt).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik ben zelf vooral benieuwd in welke concessie lijn 102 (Apeldoorn - Amersfoort of Barneveld) terecht gaat komen. Maar we weten natuurlijk nog niet hoe het lijnennet er in december 2022 uit komt te zien.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Ik betwijfel of de nieuwe concessieindeling verstandig is. Ik vond IJsselmond al een weinig samenhangende concessie, maar dit worden helemaal grote concessies met verschillende deelnetten met weinig samenhang. Voor de provincies lekker handig en goedkoop (denken ze), want dan hoeven ze minder aanbestedingen te houden. Scheelt weer geld en gedoe!

De rekening volgt echter in de aanbesteding, want deze regio´s zijn zo groot en heterogeen dat je schaalnadelen ipv -voordelen hebt en eventuele risico´s ook snel zullen oplopen. Bovendien zullen de gevraagde financiele garanties erg hoog zijn, waardoor alleen de grote vervoerders mee kunnen doen. Nog even los van de investeringen in zero-emission voertuigen. Waarschijnlijk ga je aanbestedingen krijgen waar dan maar één of twee inschrijvers zijn en je door het gebrek aan marktwerking een relatief hoge prijs betaalt. Maar daar komen ze later pas achter. Penny wise, pound foolish.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Ja, dat idee krijg ik ook. Beetje klassiek geval van 'groter is beter', denk ik.
Bestuurders kunnen altijd mooi terugvallen op 'het rapport van Goudappel Coffeng zegt dat..' en gaan dan over tot de orde van de dag,,., :evil:
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Volgens mij valt het wel mee met die schaalgrootte.
De concessie Zuid is eigenlijk gewoon de huidige concessie Breng, uitgebreid met wat lijntjes uit Achterhoek, Rivierenland en Veluwe, die netwerk-technisch nogal met Breng vervlochten zijn. Een praktische oplossing om straks af te zijn van kromme dingen zoals overstappen in Druten, of twee-spoorvervoerders-op-Arnhem-Doetinchem.
Idem voor het samenvoegen van Midden-Overijssel + IJsselmond + Noord-Veluwe. In vergelijking met een concessie als Utrecht-streek of Groningen-Drenthe valt de omvang daarvan ook best wel mee. Temeer omdat bijna alle dunne streeklijnen in Midden-Overijssel toch al opgeheven zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Dit zijn belachelijk grote concessies die in veel gevallen ook nog eens provinciegrenzen overschrijden zonder dat er gemeenschappelijke coördinatie is. In IJsselmonde is nu al te zien dat provincies anders reageren op voorstellen/besluiten van de vervoerder, zoals de prijzen van abonnementen. Straks als drie provincies zich tegen een concessie gaan aanbemoeien wordt het helemaal chaos. Bovendien moest dit plan ervoor zorgen dat minder reizigers te maken hebben met concessiegrenzen, om vervolgens concessiegrenzen in plaatsen als Apeldoorn neer te leggen.

In het onderzoeksrapport stonden genoeg nadelen die de provincies zeggen te kunnen wegstrepen maar ik geloof er niets van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Apeldoorn krijgt straks juist MINDER concessie-overschrijdende bussen. Alleen die uit Ede (lijn 108) is dat nu niet en komt erbij. Daar staat tegenover dat de Veluwelijnen (201, 202 en 203) dat straks dus juist niet meer zijn. En die 3 lijnen rijden ook frequenter dan lijn 108.

Nu concessie-overschrijdend: 43, 91, 102, 201, 202, 203, 231, 293 (8 lijnen) + trein Apeldoorn - Zutphen
Straks concessie-overschrijdend: 43, 91, 102, 108, 231, 293 (6 lijnen) + trein Apeldoorn - Zutphen
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Als ik dat kaartje zo zie kan ik mij ook heel goed voorstellen als een aantal diensten van lijn 108 worden gereden door de andere concessie, net zoals wederom met lijn 43 gaat gebeuren. Maar misschien komt er wel een heel ander lijnennet.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De eerste 2 jaar gaat het zuidelijke gebied van de Veluwe sowieso nog onder IJssel-Vecht vallen. Ook de stadsdienst van Deventer gaat 2x wisselen in ongeveer 3 jaar.

De 43 gaat door 3 concessies lopen. De gemeente Brummen gaat immers naar Berkel-Dinkel, waardoor Eerbeek niet meer tot IJssel-Vecht behoord. De 109 wordt hiermee een concessieoverschrijdende lijn.

Op zich is het wel logisch als de ritten op lijn 108 worden gesplitst tussen de twee concessies. De lijn wordt nu immers gereden door beide stallingen.

Ik ben zelf meer benieuwd of men gaat doen met de bundel Apeldoorn - Arnhem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

SuperGhost schreef:Apeldoorn krijgt straks juist MINDER concessie-overschrijdende bussen. Alleen die uit Ede (lijn 108) is dat nu niet en komt erbij. Daar staat tegenover dat de Veluwelijnen (201, 202 en 203) dat straks dus juist niet meer zijn. En die 3 lijnen rijden ook frequenter dan lijn 108.

Nu concessie-overschrijdend: 43, 91, 102, 201, 202, 203, 231, 293 (8 lijnen) + trein Apeldoorn - Zutphen
Straks concessie-overschrijdend: 43, 91, 102, 108, 231, 293 (6 lijnen) + trein Apeldoorn - Zutphen
Vergeet de 106 niet. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, met zo'n korte lijn.
Of bedoel je de stad Apeldoorn?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Beetje late reactie op dit bericht, maar was 't een beetje vergeten :P
SuperGhost schreef:Het oostelijke gedeelte van de gemeente Barneveld wordt (ook) nog door lijn 107 (Ede-Putten) bediend natuurlijk.
Zolang je niet dwars door kernen heen gaat zie ik zogauw weinig bezwaar tegen een concessiegrens die ergens door een gemeente heen loopt. Dat zou nieteens uniek zijn in Gelderland: zo vallen Hagestein en Everdingen onder een Gelderse concessie, terwijl ze deel uitmaken van de Utrechtse gemeente Vianen.
Daarnaast krijg je dat de buurtbussen die op de Valleilijn aantakken (Lunteren, Barneveld en Hoevelaken) dan allen onder één concessie vallen en je dus materiaal kunt uitwisselen en geen eilandvorming krijgt (immers: er rijden geen andere Gelderse buurtbussen in de buurt).
Dat "probleem" is niet zo groot als je het schetst: met Barneveld en Scherpenzeel naar IJssel-Vecht ligt de 511 al geheel in die concessie. En de 509 wordt dan juist een minder exotisch geval want die komt uit Nijkerk (IJssel-Vecht) en gaat via Leusden (Utrecht) naar Barneveld (Rijn-Waal), dus best logisch als je het aantal concessies aan die lijn tot twee kunt beperken.
Alleen de 505 ligt dan van de Valleilijn-aantakkers vrijwel geheel in Rijn-Waal, maar is ook verre van de enige buurtbus in die hoek omdat juist de buurtbussen rond Renkum/Doorwerth erbij komen in die concessie.

Ook lijn 102 wordt op die manier wat makkelijker van vast te stellen onder welke concessie die valt, want in de huidige indeling zou die beginnen in de provincie Utrecht, vervolgens via IJssel-Vecht rijden (Hoevelaken, = gemeente Nijkerk), een stukje Utrecht meepakken (station Hoevelaken ligt op grondgebied van de gemeente Amersfoort) en dan weer Rijn-Waal in (Terschuur/Zwartebroek/Voorthuizen is allen gemeente Barneveld) en eindigen in IJssel-Vecht (Apeldoorn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef:Apeldoorn krijgt straks juist MINDER concessie-overschrijdende bussen. Alleen die uit Ede (lijn 108) is dat nu niet en komt erbij. Daar staat tegenover dat de Veluwelijnen (201, 202 en 203) dat straks dus juist niet meer zijn. En die 3 lijnen rijden ook frequenter dan lijn 108.
Apeldoorn heeft nu op enkele ritten op één buslijn na één vervoerder voor alle buslijnen, en dus een aanspreekpunt. Dat wordt met deze nieuwe indeling anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Er zijn nogal wat reizigers die vanuit Vaassen over Apeldoorn naar Arnhem reizen. Als de bundel Arnhem - Apeldoorn (deels) naar Rijn-Waal gaat kan dit problemen geven.

Wat ik hoop is dat ook het altijd vrij abonnement wordt geharmoniseerd. Dit is het enige abonnement dat nog per concessie wordt verstrekt. Ik zou liever zien dat er een altijd vrij oost bus en altijd vrij bus en trein komt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Zou vast een goed excuus zijn om de kilometerprijs weer met tien cent te verhogen, net zoals de vorige keer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Ik hoop toch dat je tien procent bedoelt? :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Apeldoorns bedrijf wint prijs internationale spoorwegunie UIC

Het Apeldoornse bedrijf Hedgehog Applications heeft donderdag 10 mei een prijs in ontvangst genomen in Ankara, van de Internationale spoorwegunie UIC, voor zijn project 'Hergebruik remenergie van treinen'.

De Stentor

In de papiereneditie staat ook een impressieplaatje van hoe het busstation met het nieuwe energie house eruit moet komen te zien in 2020, die is hier te vinden: Klik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Gemeente Steenwijkerland: uitbreiding openbaar vervoer noodzakelijk

Het openbaar vervoer in de gemeente Steenwijkerland moet uitgebreid worden. Dit concludeert de gemeente uit een analyse die in samenwerking met verschillende plaatselijke belangen is opgesteld. Deze analyse is bij de provincie Overijssel neergelegd.

Bron: rtvoost
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Via een chauffeur gehoord dat Keolis in ieder geval bezig is met een inschrijving op deze concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Het zou ook wel heel gek zijn als Keolis niet in zou schrijven op deze concessie waarvan ze het grootste deel nu al in handen hebben.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Toekomst van stadsbusdienst in Apeldoorn is onzeker

Het voortbestaan van de stadsbusdienst in Apeldoorn met veel vaste lijnen staat ter discussie. De vervoerder die vanaf 2020 het openbaar vervoer verzorgt, krijgt mogelijk toestemming om een nieuw systeem op te tuigen.

Lees verder: De Stentor

Hetgeen waar ik al bang voor was, lijkt men ook serieus aan het overwegen te zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door flipje »

Is dit een groot probleem dan?
De gemeente Apeldoorn erkent zelf dat er veel lege bussen rijden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Dat is inderdaad niet zo'n goed vooruitzicht, denk ik...

Maar is het gat tussen een B-status en een C-status niet een beetje te groot? Ik kan het begrijpen dat vervoerders op termijn over willen stappen op flexvervoer omdat dat rendabeler is. Echter, de moghelijkheid geven voor het vervangen van een stadsdienst van een stad met bijna 160.000 inwoners (Apeldoorn is de tweede grootste stad van GLD!) lijkt me nu nog niet verstandig, gezien flexvervoer nog in de kinderschoenen staat.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik sta nu op het busstation van Apeldoorn en op dit moment heeft elke stadsbuslijn zo'n 3 à 4 reizigers per rit. Ik heb nooit begrepen dat men 2 mensen met een 12m bus gaat vervoeren in de avonduren. Flexnet in de avonduren (nachtvlinderachtig-systeem) zou prima werken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten