Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou de 166 en 167 anders doen:

Ik zou de verbinding Deventer - Raalte - Lemenerveld - Dalfsen - Bedrijventerrein Hessenpoort maken ervan. In Hessenpoort dan nog steeds gekoppeld aan stadsbus 3
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

En voor Oosterenk - Wijthem - Hoonhorst - Dalfsen een buurtrreis of vraagrrreis?

Overigens ga je met dat plan de 518 wel in de weg zitten, die rijdt in dd brede ochtend en middagspits met 2 busjes en heeft per maand zo'n 1300 reizigers. Die kun je eigenlijk alleen vervangen als je ook door Luttenberg gaat rijden. Maar met een 12 meter bus zal dat geen succes zijn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Het achterliggende idee was dat de verbinding lemenerveld - Dalfsen - Zwolle effici"enter wordt dan. Nu rijdt de bus in een richting een rondje door Dalfsen heen en dan niet meer.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Was de grote bus in Lemelerveld niet juist verdwenen omdat er te weinig reizigers waren?

Overigens: als je die wel weer terugbrengt, omdat je denkt dat het wel rendabel te krijgen is, dan kun je natuurlijk samen met de buurtbusverenigingen naar het onderliggende buurtbusnetwerk kijken en 513 en 518 aanpassen naar bijvoorbeeld:
513 Nijverdal - Haarle - Nieuw-Heeten - Okkenbroek - Lettele - Deventer (koppeling met 590)
518 Raalte - Marienheem - vakantiepark De Luttenberg - Luttenberg - Avonturenpark Hellendoorn - Hellendoorn - Hulsen - Nijverdal (koppeling met 597)
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Vanuit Lemerveld zijn er nog genoeg reizigers naar Dalfsen. Lijn 167 heeft ook nog gewoon standaard een 12 meter bus. Tussen Raalte en Lemelerveld verschilde de bezetting heel erg, op sommige momenten was het druk, op andere zat er niemand in (al kwam dat minder vaak voor). Vaak zaten er toch wel 2 tot 7 mensen tussen Lemelerveld en Raalte in de bus, maar vooral in de middag.

Maar toen kwam in december 2017 de Intercity Zwolle - Enschede welke in de loop van de zomer ook tussen Zwolle en Raalte is gaan rijden. Hierdoor kreeg Lemelerveld een betere aansluiting richting Zwolle waarbij je 2× per uur (in een bijna 30-30 minuten verhouding) een reisoptie had. 1× per uur over Dalfsen met ongeveer 3 minuten overstaptijd van bus naar trein en v.v. en 1× per uur over Raalte. Met aansluiting van 10 minuten op de Intercity naar Zwolle en 9 minuten op de Sprinter naar Enschede.

Toen zag je echt dat er meer reizigers met lijn 162 meegingen vanuit Raalte. Maar toen was het vervoersplan voor dienstregeling 2019 al gemaakt en de beslissing voor het schrappen van lijn 162 tussen Raalte en Lemelerveld.

Daarop is toen besloten om lijn 518 te introduceren als alternatief voor lijn 162. Enige verschil was dat lijn 518 ook door Luttenberg ging rijden, een plaats waar tot voorkort geen OV was. Al direct vanaf de start van de lijn was het nodig om de ritten met 2 bussen te rijden gezien de vraag welke deels de oorzaak was van de nieuwe router over Luttenberg. De buurtbus sluit nu aan op de sprinter van ××:55 naar Zwolle en de Intercity naar Enschede van ××:52.
SuperGhost schreef:Overigens: als je die wel weer terugbrengt, omdat je denkt dat het wel rendabel te krijgen is, dan kun je natuurlijk samen met de buurtbusverenigingen naar het onderliggende buurtbusnetwerk kijken en 513 en 518 aanpassen naar bijvoorbeeld:
513 Nijverdal - Haarle - Nieuw-Heeten - Okkenbroek - Lettele - Deventer (koppeling met 590)
518 Raalte - Marienheem - vakantiepark De Luttenberg - Luttenberg - Avonturenpark Hellendoorn - Hellendoorn - Hulsen - Nijverdal (koppeling met 597)
Ik zou dan eerder lijn 513 haar route laten behouden en koppelen aan of de 597 of een nieuwe lijn die door een groot deel van Nijverdal gaat rijden waar al jaren geen bus meer komt, maar alle halte voorzieningen nogsteeds aanwezig zijn en de frequentie dan opschroeven naar 1× per uur. Lijn 590 kan daarbij dan doorgetrokken worden naar Haarle en heeft dan nog voldoende tijd om (in Deventer of Haarle) de bus op te laden. Lijn 590 heeft nu een frequentie van 1× per 70 minuten.


Zelf heb ik helemaal niets met de dienstregelingen van lijnen 513, 516 en 568 in Overijssel. Deze rijden alle drie 1× per 1,5 uur.

Lijn 516 geeft in de middag bijvoorbeeld 1× per 3 uur een aansluiting richting Raalte in Heeten op de 517 vanuit Heeten. En die aansluiting is wel aantrekkelijk als je in het Deventer Ziekenhuis moet zijn. Ik was toen in ongeveer 30 minuten van A naar B gekomen. Met de auto zou dat ongeveer 20 minuten geweest zijn en over station Deventer zelf minimaal 40 minuten.

Ik heb al wel eens gekeken maar volgens mij kun je uit sommige buurtbuslijnen nog best wel wat stilstand weghalen of aansluitingen verbeteren. Maar daar kan ik indien daar interesse voor is later vandaag nog wel wat over plaatsen.
Laatst gewijzigd door cassie127 op di 19 mei 2020, 07:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

In theorie kan de 162 dus weer naar Raalte op basis van snelle steek Dalfsen - Raalte - Twente?

Daarnaast ben ik een idioot voor het idee om de 161 tot Olst in te korten en het stuk Station - Mars landen te koppelen aan de nieuwe 14 in de spits met een halfuursdienst?
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

In theorie zou je lijn 162 kunnen herstellen, maar dan moet er wel gekeken worden of de 518 naast de 162 kan blijven bestaan. Anders moet lijn 162 door Luttenberg gaan rijden en dat lijkt mij met de huidige route van lijn 518 niet mogelijk met een 12 meter bus. Wellicht voldoet een 14 persoons VW crafter. Maar goed ik weet de bezetting van lijn 167 momenteel tussen Lemelerveld en Dalfsen niet, aangezien ik sinds het opheffen van lijn 162 ook niet meer direct met het OV naar Dalfsen reis.
Laatst gewijzigd door cassie127 op di 19 mei 2020, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Je zou bijvoorbeeld lijn 111 via de route van lijn 1 kunnen leggen
Interessant idee. Desnoods laat je de 111 in de spitsrichting via Frankrijk, en in de tegenspits via het bedrijventerrein rijden?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik vind lijn C4 wel erg opvallend. Lijn 140 en 148 verdubbelen vrijwel in frequentie om aan de HOV eisen te voldoen. En dat terwijl beide lijnen eigenlijk vrijwel niks tussen de 3 kernen bedient (ja, een vliegveld dat waarschijnlijk toch niet meer open gaat).
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Lijn 140 bedient natuurlijk wel een behoorlijk grote kern (Emmeloord) en zorgt voor de beste verbinding naar de Randstad voor die kern. Die verbinding is sinds een paar jaar nu 4x p/u, dus kan me er nog wel in vinden dat je de aansluitende snelbus naar Emmeloord mee laat groeien. Eerder had 4x p/u immers weinig zin als je maar 2x p/u op de trein kon aansluiten. Daarnaast zit je met de overstaphalte bij afslag Urk natuurlijk ook met met de overstapverbindingen Lelystad<->Urk/Nagele, waardoor je dus wel meer dan 1 kern bediend, al kunnen ze daar natuurlijk ook nog meer op inzetten. Ik denk dat je dan wel wat zou moeten doen aan de kwaliteit van die overstaphalte, zodat je bijv. ook droog zou kunnen overstappen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

De vraag van Urk naar Lelystad is niet groot. 149 wordt met taxibusjes gereden.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Misschien wordt met een goede overstap in Lelystad de reis Harderwijk - Amsterdam Zuid / Schiphol via Lelystad aantrekkelijker dan via Amersfoort?
(hoewel ik niet vermoed dat je daarmee de C4 erg vol krijgt)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:De vraag van Urk naar Lelystad is niet groot. 149 wordt met taxibusjes gereden.
Klopt, maar die rijdt dan ook én niet frequent én bediend geen woonwijken, maar stopt in het zuidwestelijke puntje van Urk, net nadat hij het industrieterrein af komt (waar die ook een behoorlijke kronkelroute neemt). Wellicht dat er met een iets interessanter aanbod nog wat te winnen valt?
Ik ben niet bekend met Urk, maar hoeveel Urkers zouden er nu nog via Emmeloord naar Lelystad reizen omdat dat frequenter en makkelijker is?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

ovVeluwe schreef: Wat betreft geleed op de Veluwelijn:
Dit gebeurt eigenlijk alleen nog maar in de spits. Sinds een aantal jaar wordt er meer met Amba's gereden. Zelf merk ik dat er vooral in de ochtend en avondspits behoefte is aan geleed. Maar als ze de frequenties verhogen en de tijden van de 202 en 203 iets meer gaan spreiden zal 12m wel genoeg moeten kunnen zijn. Zelf vertrok ik altijd rond 7 uur uit Epe naar Apeldoorn, deze rit zat na Vaassen met 18m al vol. Terug zijn de ritten na 5 uur ook meestal wel vol.
Dat is dus net buiten de drukste momenten op de 201? Dan kun je op die drukke momenten dus wellicht iets vaker rijden. Uiteindelijk ligt het aan de concept dienstregeling die Keolis heeft gemaakt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Ik vind lijn C4 wel erg opvallend. Lijn 140 en 148 verdubbelen vrijwel in frequentie om aan de HOV eisen te voldoen. En dat terwijl beide lijnen eigenlijk vrijwel niks tussen de 3 kernen bedient (ja, een vliegveld dat waarschijnlijk toch niet meer open gaat).
Ik denk het het idee is om de verbunding 70 beter aan te laten sluiten richting Lelystad. Momenteel ligt dat buiten de knoop. Met deze wijziging kan je in theorie heel de Overijsselse polder tussen Steenwijk en Emmeloord in de spits snel naar Lelystad krijgen. Wellicht is daar wel vraag naar.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

SuperGhost schreef:Lijn 140 bedient natuurlijk wel een behoorlijk grote kern (Emmeloord) en zorgt voor de beste verbinding naar de Randstad voor die kern. Die verbinding is sinds een paar jaar nu 4x p/u, dus kan me er nog wel in vinden dat je de aansluitende snelbus naar Emmeloord mee laat groeien. Eerder had 4x p/u immers weinig zin als je maar 2x p/u op de trein kon aansluiten. Daarnaast zit je met de overstaphalte bij afslag Urk natuurlijk ook met met de overstapverbindingen Lelystad<->Urk/Nagele, waardoor je dus wel meer dan 1 kern bediend, al kunnen ze daar natuurlijk ook nog meer op inzetten. Ik denk dat je dan wel wat zou moeten doen aan de kwaliteit van die overstaphalte, zodat je bijv. ook droog zou kunnen overstappen.
De treinen tussen Lelystad en Amsterdam hebben al heel veel jaren een globale kwartierdienst gereden (ook voor de opening van de Hanzelijn). Dat dat eerst 2x naar Amsterdam Centraal was en 2x naar Amsterdam Zuid doet daar natuurlijk niets aan af. Het is niet zo lang geweest dat die treinen achter elkaar aan reden.

De vroegere lijn 315 heeft ook een aantal jaar een kwartierdienst in de spits gereden tussen Emmeloord en Lelystad en een halfuurdienst in het dal, maar dat trok toen geen extra reizigers.Ik denk dat met C4 vooral aan de verplichte procentuele verdeling over de deelgebieden van IJssel-Vecht voldaan wordt. En wellicht wil Keolis de comfortbussen die in 2023 op Apeldoorn-Arnhem vrijkomen doorschuiven naar Flevoland.

Lelystad-Harderwijk heeft vroeger in de ochtendspits ook deels een kwartierdienst gereden, en wordt sinds het schrappen van die extra ritten vaak versterkt. Die bussen zijn een stuk drukker dan die van/naar Emmeloord. Maar in het dal zijn de bussen tussen Lelystad en Harderwijk ook niet druk.
Wellicht dat de luchthaven daar wat aan gaat veranderen, maar dan moet C4 daar wel gaan halteren. Volgens het bestek mag de route van A-lijnen echter niet aangepast worden. Van een halte op de Larserweg is het nog een groot stuk lopen naar het nieuwe terminalgebouw, en de Anthony Fokkerweg is nou niet echt een leuke weg om te lopen met koffers op sleeptouw...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Valt onder de route ook halteringen? Zo nee, dan is een extra halte sneller geregeld.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Abus schreef: De vroegere lijn 315 heeft ook een aantal jaar een kwartierdienst in de spits gereden tussen Emmeloord en Lelystad en een halfuurdienst in het dal, maar dat trok toen geen extra reizigers.Ik denk dat met C4 vooral aan de verplichte procentuele verdeling over de deelgebieden van IJssel-Vecht voldaan wordt. En wellicht wil Keolis de comfortbussen die in 2023 op Apeldoorn-Arnhem vrijkomen doorschuiven naar Flevoland.
Dan had ik toch andere lijnen verwacht om DRUs op uit te storten, zoals 71 of 141.

Ik vraag me trouwens af of er niet een buslijn over de pont bij Genemuiden kan gaan. De verbindingen vanaf Genemuiden naar het noorden zijn nu zo omslachtig. Misschien met midi? Iets als:
-lijn 74 Kampen-Genemuiden-Zwartsluis-Steenwijk
-lijn 70 Zwolle-Hasselt-Genemuiden
CamilleKreemers schreef:Valt onder de route ook halteringen? Zo nee, dan is een extra halte sneller geregeld.
Volgens mij wel, hoewel de huidige lijn C2 daarvan afwijkt door niet meer 's avonds via het Ziekenhuis in Apeldoorn te gaan rijden.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

klopt het dat er niks gaat veranderen aan de 102/103 tussen Amersfoort / Barneveld - Apeldoorn?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Die stond niet in de adviesaanvraag, dus denk het niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit te denken aan die C4 tussen Harderwijk en Emmeloord, Wat nu als de route Emmeloord - Urk - Lelystad - Harderwijk wordt? Wellicht dat dat nog wel eens goed kan lopen in beide richtingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:klopt het dat er niks gaat veranderen aan de 102/103 tussen Amersfoort / Barneveld - Apeldoorn?
Dat is een paar pagina's terug in dit topic al bevestigd ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:Ik zit te denken aan die C4 tussen Harderwijk en Emmeloord, Wat nu als de route Emmeloord - Urk - Lelystad - Harderwijk wordt? Wellicht dat dat nog wel eens goed kan lopen in beide richtingen.
Ik vermoed dat dat niet mogelijk is. Sowieso had Keolis er anders waarschijnlijk wel Urk erbij gezet (het is een redelijk grote kern).
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Dan neemt de reistijd tussen Emmeloord en Urk wel aanzienlijk toe geloof ik, zelfs als je die hele lus in Urk zelf weghaalt (waarmee Urk dan ook minder bediend wordt uiteraard).

Daarnaast denk ik dat sirvinniei gelijk heeft dat de huidige ritten Emmeloord-Lelystad volgens mij een A-lijn is waarbij de route dus niet mag wijzigen. Echter: die 2 toegevoegde ritten geld dat niet voor, die zou je wel via Urk kunnen sturen. Ik vraag me dan alleen af of het nog logisch is die onder hetzelfde nummertje te laten rijden gezien de totaal andere route die verwarring kan veroorzaken (al zou het wel kunnen, zie de C3 in Wageningen...)
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat we sowieso weinig grote veranderingen kunnen verwachten in Flevoland.
In Lelystad zal het stadsnet wel wat meer gestrekt worden en zullen er wel wat vraagafhankelijke ritten komen 's avonds en misschien ook in het weekend en misschien worden de stadsdiensten Kampen en Dronten anders ingevuld, maar voor de rest zijn de meeste lijnen A-lijnen of B-lijnen zonder veel strekmogelijkheden.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten