Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

teun schreef:C3 is overigens een interessante lijnnaam, ik neem aan dat dat de C van comfortRRReis is. Dat roept natuurlijk wel op of dat dit een dingetje wordt wat de provincies van bovenaf opleggen of in ieder geval gecoördineerd gaat worden tussen de verschillende vervoerders of dat Keolis dit lekker alleen gaat doen en dat we in Rijn-Waal dadelijk nog gewoon lijn 300-zoveel op het HOV krijgen.
Ik dacht zelf aan de C van Campus. Maar ik vind het ook nogal raar, omdat ik het verder nog nergens in de regio Oost heb gezien of voorstellen ervoor gehoord. Op zich kan het interessant zijn, mits het ook universeel gaat worden toegepast (zoals nu nog de 300-nummers voor HOV-lijnen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Of het is nog slechts een nummer tijdens de planfase en het definitieve nummer wordt later nog bepaald aan de hand van de lijnnummeresthetiek? :)
In Almere had Keolis de R-net lijnen in de eerste plannen ook de lijnnummers R1 t/m R5 gegeven en dat werden later ook gewoon lijnnummers in de 300-serie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Dat is een goede.

Vraag me overigens af wat ze bedoelen met andere route door Ede, waarbij je het ziekenhuis niet bediend. Volgens mij gaat de snelste route altijd via het ziekenhuis toch?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat ze bedoelen dat de bus niet meer over het terrein van het ziekenhuis rijdt, maar via de Dr. W. Dreeslaan blijft rijden.
In zuidelijke richting doen de lijnen 84 en 88 dat al (op die plek), dus levert het niet stoppen bij het Ziekenhuis praktisch geen tijdwinst op. In noordelijke richting wel, maar ik vraag me af of de nadelen opwegen tegen de voordelen. Zelfs als dat zo is, zou ik willen voorstellen om hier een nieuwe halte te plaatsen en de halte in zuidelijke richting te behouden.
(Het niet meer bedienen van halte Stadspoort kan ik vanuit de HOV-visie op zich wel begrijpen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Buslijnen 84 en 88 gaan rijden onder nummer C3 (beide routes blijven). Tussen 7:30 en 19 uur gaat er elke 5 minuten een bus rijden van en naar station Ede-Wageningen. In de vakantieperioden (2 weken bij Kerst en 4 weken in de zomer) rijdt C3 elke 7,5 minuut.
Elke 5 minuten een bus? Naar een station waar maar elk kwartier een trein rijdt en verder niet zoveel te beleven is? Lijkt me een beetje overdreven.
Buslijn 86 gaat ma t/m za overdag elk kwartier rijden (per richting). Zondags en ’s avonds blijft de bus elk half uur rijden.
Nuttig. Misschien kan je, als het materiaal het toelaat, sommige ritten koppelen aan C3. Dan krijgt Wageningen eindelijk zijn langverwachte stadsdienst.
Nieuwe buslijn die ma-za elk half uur gaat rijden van station Veenendaal-de Klomp naar de campus en via Hoevestein weer retour. Deze sluit aan op de bus naar Amersfoort (lijn 80). Het lijnnummer is vooralsnog dezelfde als de stadsbus in Veenendaal (87).
Mooi idee, volgens mij heb ik hier ook op dit forum eerder voor gepleit. Een (gedeeltelijke) doorkopeling met de 298 lijkt me nuttig. De zaterdagse ritten verbazen me overigens voor een lijn die eigenlijk alleen nuttig is voor de onderwijsinstellingen (en de enkele toerist naar Wageningen). Verder lijkt het me nuttiger om aan te sluiten op de intercities op Klp. Daarmee ontlast je lijn C3 en sluit je in de spits alsnog goed op (de spitsritten van) lijn x80 aan.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat het juist niet de bedoeling is dat treinreizigers met die nieuwe lijn mee gaan, omdat die lijn daarvoor de capaciteit niet kan bieden (lage frequentie en ik vermoed ook 'normale' bussen) en reizigers voor lijn X80 dan juist niet meer mee kunnen, terwijl deze lijn me juist voor die reizigers bedoeld is.
Meltrain schreef:Ik denk dat ze bedoelen dat de bus niet meer over het terrein van het ziekenhuis rijdt, maar via de Dr. W. Dreeslaan blijft rijden.
In zuidelijke richting doen de lijnen 84 en 88 dat al (op die plek), dus levert het niet stoppen bij het Ziekenhuis praktisch geen tijdwinst op. In noordelijke richting wel, maar ik vraag me af of de nadelen opwegen tegen de voordelen. Zelfs als dat zo is, zou ik willen voorstellen om hier een nieuwe halte te plaatsen en de halte in zuidelijke richting te behouden.
Moet je wel een loopbrug aanleggen lijkt me, maar zou een prima oplossing zijn. Nadeel is wel dat de overstap op lijn 85 naar Veenendaal dan slechter wordt, al weet ik niet of die veel gebruikt wordt (ik weet niet of hier overstappen of in Rhenen en Wageningen overstappen sneller is).
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Dan laat je wat harmonicabussen naar Klp rijden in plaats van naar Ed, met het doorkoppelen aan 298 en de 15m bussen los je ook al veel op. Desnoods laat je een versterkingsbus rijden, ook geen ramp.
SuperGhost schreef: Lijkt me sowieso handiger om eens goed samen met Syntus Utrecht te kijken naar het lijnennet rond Ede-Veenendaal-Wageningen en dat verder te optimaliseren. Denk bijv. aan een gezamenlijk stadsnet (de koppeling 5-83-85 zou je dan ringlijnen 4 en 5 van kunnen maken bijv.), maar ook de doortrekking van lijn 80 zowel naar Wageningen als naar Veenendaal (zou bijv. prima het stuk De Klomp - Station Centrum van lijn 50 kunnen overnemen, zodat lijn 50 een kwartier gedraaid kan worden en dan juist op stations Veenendaal Centrum (van/naar Elst) en Rhenen (van/naar Wageningen) op de treinen kan aansluiten), etc.
Interessante plannen.

Wat betreft de doorkoppeling: dan zal je eerst de frequenties gelijk moeten trekken en DRU moeten vinden voor avond- en zondags bediening van lijn 83.
Zelf zat ik laatst te denken aan het omleggen van lijn 85 via het centrum over de wolweg naar Veenendaal West om daar een lusje te rijden. Door alleen in de spits door te rijden naar Klp bespaar je wat DRU.

Hoe wil je lijn 80 naar zowel Wageningen als Veenendaal doortrekken? Hij rijdt maar 2x per uur buiten de spits.


Iets anders van het document van de gemeente Wageningen: vanaf 2022 Etmet op Ed. Lijkt me wel erg snel, gaat gegarandeerd vertraagd worden.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Was december 2022 sowieso niet de (originele) planning van NS om dat in te voeren? Ik weet niet of dat nog altijd zo is.

Wat betreft lijn 80 bedoelde ik inderdaad in de spits.

Wat betreft de frequenties van 5, 83 en 85 ben ik niet zo heel zeker wat ze zijn. Ik dacht dat de 5 en 83 altijd 2x per uur reden en de 85 overdag 4x per uur, ochtendspits 6x en avond/weekend 2x per uur. Maar ik hoor graag wat de correcte frequenties zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Lijkt me sowieso handiger om eens goed samen met Syntus Utrecht te kijken naar het lijnennet rond Ede-Veenendaal-Wageningen en dat verder te optimaliseren. Denk bijv. aan een gezamenlijk stadsnet (de koppeling 5-83-85 zou je dan ringlijnen 4 en 5 van kunnen maken
Lastig daar zijn de verschillende materieeleisen per concessie en zelfs binnen de concessie IJssel-Vecht.
Ook de koppelingen van buslijnen rond Wageningen kan optimaler, zeker gezien er 4 buslijnen Ede<->Wageningen zijn. Nu wordt er gedacht aan alles ri. Arnhem doorkoppelen, maar je zou er ook aan kunnen denken om sommigen juist door te koppelen aan lijnen 44, 45 en 50, zodat vanaf de Betuwe en de Utrechtse Heuvelrug ook een rechtstreekse verbinding met de universiteit en Ede ontstaat.
Koppeling richting Arnhem is makkelijker, gezien op de streek conform PvE alles elektrisch moet rijden. Dat maakt voor nu vervoer vanuit andere concessies doortrekken lastiger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Er is behoorlijk dure infrastructuur aangelegd om Stadspoort met lijn 88 te kunnen bedienen: een brede busbaan op een breed talud met slagbomen. Nu gaat dat blijkbaar allemaal overbodig worden om vervolgens een dure oversteekvoorziening te moeten bouwen om een halte bij het ziekenhuis te kunnen houden? Beetje rare bedoening dit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Wat betreft de frequenties van 5, 83 en 85 ben ik niet zo heel zeker wat ze zijn. Ik dacht dat de 5 en 83 altijd 2x per uur reden en de 85 overdag 4x per uur, ochtendspits 6x en avond/weekend 2x per uur. Maar ik hoor graag wat de correcte frequenties zijn.
Lijn 5 rijdt ma-za 2x/uur en zo en avond 1x/uur
Lijn 83 rijdt ma-za overdag 2x/uur.
Lijn 85 rijdt spits 4x/uur, dal 2x/uur, za-zo en avond 1x/uur

Dus je hoeft in principe lijn 83 alleen op zondag en in de avonduren 1x/uur te laten rijden. Daarnaast wordt op zaterdag nu maar het ene half uur een half rondje gereden (5 - 83) en het andere halfuur een heel rondje (5 - 83 - 85). Hierbij rijden de ritten van lijn 83 die niet gekoppeld zijn van/naar het Stationsplein in Veenendaal in plaats van vanaf Kerkewijk. Zelfde geldt in de omgekeerde richting voor lijn 85 op zondag en in de avonduren.
Daniel schreef:
Ook de koppelingen van buslijnen rond Wageningen kan optimaler, zeker gezien er 4 buslijnen Ede<->Wageningen zijn. Nu wordt er gedacht aan alles ri. Arnhem doorkoppelen, maar je zou er ook aan kunnen denken om sommigen juist door te koppelen aan lijnen 44, 45 en 50, zodat vanaf de Betuwe en de Utrechtse Heuvelrug ook een rechtstreekse verbinding met de universiteit en Ede ontstaat.
Koppeling richting Arnhem is makkelijker, gezien op de streek conform PvE alles elektrisch moet rijden. Dat maakt voor nu vervoer vanuit andere concessies doortrekken lastiger.
Nouja, Rivierenland komt dec. 2025 wel bij de concessie Rijn-Waal te horen dan zou je sowieso rond Wageningen weer het een en ander kunnen wijzigen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Zelf zat ik laatst te denken aan het omleggen van lijn 85 via het centrum over de wolweg naar Veenendaal West om daar een lusje te rijden. Door alleen in de spits door te rijden naar Klp bespaar je wat DRU.
Wordt lijn 83 (het deel West - Klp) dan veel minder gebruikt dan het deel West - Centrum (en dan als 85 door naar Ede)? In dat geval vervalt wel de koppeling tussen de 5 en de 83 (maar die koppeling wordt misschien niet zo veel gebruikt?)
Daelea
Berichten: 1113
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daelea »

SuperGhost schreef:Dat is een goede.

Vraag me overigens af wat ze bedoelen met andere route door Ede, waarbij je het ziekenhuis niet bediend. Volgens mij gaat de snelste route altijd via het ziekenhuis toch?
In het document over de Rijnlijn werd geopperd dat de HOV-lijn misschien sneller is als deze via de Bennekomseweg - Edeseweg - Van Balverenweg - N781 rijdt. Dus gedeeltelijk via de route van lijn 86. Daarbij werd terecht opgemerkt dat je nu de vreemde situatie hebt dat de reguliere lijn (86) sneller is dan de HOV-lijnen (84/88/C3) tussen beide eindpunten (Ede <> Wageningen).
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Het verbaast me, dat ze de onderliggende lijnen 51 en 52 beide via Wageningen willen laten rijden.
Zelf zou ik eerder denken aan:
* lijn 51 rijdt na Renkum-noord rechtstreeks naar Bennekom en dan verder naar Ede (niet meer door Wageningen)
* lijn 52 rijdt na Renkum-noord via Wageningen en Bennekom (de oude 86-route) naar Ede
Dan zou je op op Arnhem - Renkum-noord ongeveer een 15'-frequentie krijgen, en op Ede - Bennekom ongeveer een '10-'20 frequentie (sluit dan weer goed aan op de ETMET-IC's vanaf 2023).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3272
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door marvinkok »

SuperGhost schreef:
teun schreef:C3 is overigens een interessante lijnnaam, ik neem aan dat dat de C van comfortRRReis is. Dat roept natuurlijk wel op of dat dit een dingetje wordt wat de provincies van bovenaf opleggen of in ieder geval gecoördineerd gaat worden tussen de verschillende vervoerders of dat Keolis dit lekker alleen gaat doen en dat we in Rijn-Waal dadelijk nog gewoon lijn 300-zoveel op het HOV krijgen.
Ik dacht zelf aan de C van Campus. Maar ik vind het ook nogal raar, omdat ik het verder nog nergens in de regio Oost heb gezien of voorstellen ervoor gehoord. Op zich kan het interessant zijn, mits het ook universeel gaat worden toegepast (zoals nu nog de 300-nummers voor HOV-lijnen).
C is inderdaad van ComfortRRReis. De HO-verbindingen krijgen allemaal een C-nummer in de plannen. Of dat ook uiteindelijk blijft...
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Tja, die voorletters van Keolis vind ik altijd erg duidelijk.
Zo hebben ze twee M1-lijnen: de ene M1 is een metrolijn in Almere, en de andere M1 een metrolijn in Mijdrecht, toch?
En die X maakt de X80 tussen Amersfoort en Woudenberg toch maar even 5 minuten sneller (en comfortabeler) dan de gewone 80 met z'n slingerroute.
omaylie
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door omaylie »

Roeland schreef:Zo hebben ze twee M1-lijnen: de ene M1 is een metrolijn in Almere, en de andere M1 een metrolijn in Mijdrecht, toch?
Die M1 in Mijdrecht is sinds december vorig jaar vervangen door SyntusFlex toch?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Klopt, daarnaast leek M1 me ook niet voor metro te staan maar voor Mijdrecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef:
sirvinniei schreef:Zelf zat ik laatst te denken aan het omleggen van lijn 85 via het centrum over de wolweg naar Veenendaal West om daar een lusje te rijden. Door alleen in de spits door te rijden naar Klp bespaar je wat DRU.
Wordt lijn 83 (het deel West - Klp) dan veel minder gebruikt dan het deel West - Centrum (en dan als 85 door naar Ede)? In dat geval vervalt wel de koppeling tussen de 5 en de 83 (maar die koppeling wordt misschien niet zo veel gebruikt?)
Tussen west ent Klp rijdt de bus voornamelijk een omslachtige route over industrieterrein. Als je een snellere verbinding hebt richting Ed kan je zo reizigers bedienen vanuit Veenendaal west richting Ede/Arnhem/Nijmegen. Tussen Veenendaal West en Ede is er ook niet veel animo. De Kenniscampus is een veel populairdere bestemming (de koppeling 83, 85 doet het voornamelijk goed).
Het enige probleem is misschien de omlooptijd. Die wordt waarschijnlijk iets langer. Misschien verlicht de koppeling met lijn 5 wat, al is het alleen maar voor een snelle verbinding tussen de centra van Veenendaal en Ede.
Voordeel is verder dat je het OV-loze centrum west in Veenendaal weer kan aandoen door een halte op de Zandstraat.
regenmaker schreef:Klopt, daarnaast leek M1 me ook niet voor metro te staan maar voor Mijdrecht.
Volgens mij heet die flexlijn nu M


Iets anders: kunnen ze C3 niet gedeeltelijk via de Kenniscampus laten rijden? Als je toch al 2 routes in Wageningen rijdt...
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Iets anders: kunnen ze C3 niet gedeeltelijk via de Kenniscampus laten rijden? Als je toch al 2 routes in Wageningen rijdt...
Dat lijkt mij maatschappelijke verspilling. Die Kenniscampus ligt op loopafstand (< 10 minuten) van station Ede-W.
Als je daar HOV langs laat rijden, moet je op het traject Arnhem - Kenniscampus lucht vervoeren, alleen maar om op de laatste kilometer hordes scholieren te vervoeren (die ook van/naar het station hadden kunnen lopen).
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Tom98 »

Roeland schreef:In dat geval vervalt wel de koppeling tussen de 5 en de 83 (maar die koppeling wordt misschien niet zo veel gebruikt?)
Toevallig gisteren nog een passagier in de 83 gehad die bleef zitten om met de 5 verder te gaan. Die koppeling wordt in mijn beleving vaak genoeg gebruikt.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Gebruikersnaam »

Ede-Wageningen - Kenniscampus is wel iets meer dan 10 minuten lopen :wink: Ik zie als ik met 84/88 reis ook altijd wel volk uit/instappen bij halte Bovenbuurtweg. En in de spits zullen er wel niet voor niks extra ritten rijden op lijn 1/2.

Ik ben wel benieuwd hoe de aansluiting van lijn 5 op de toekomstige lijn naar Wageningen Campus wordt. Voor de Edenaren die helemaal tegen de A30 wonen kan dat misschien een interessant alternatief bieden.
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door KL577 »

Roeland schreef:Het verbaast me, dat ze de onderliggende lijnen 51 en 52 beide via Wageningen willen laten rijden.
Zelf zou ik eerder denken aan:
* lijn 51 rijdt na Renkum-noord rechtstreeks naar Bennekom en dan verder naar Ede (niet meer door Wageningen)
* lijn 52 rijdt na Renkum-noord via Wageningen en Bennekom (de oude 86-route) naar Ede
Dan zou je op op Arnhem - Renkum-noord ongeveer een 15'-frequentie krijgen, en op Ede - Bennekom ongeveer een '10-'20 frequentie (sluit dan weer goed aan op de ETMET-IC's vanaf 2023).
Inderdaad! Laat lijn 51 direct van Renkum via Wageningen Hoog naar Ede rijden (voor de oude ... onder ons, dat was ooit Centraal Nederland lijn 88).

De relatie tussen Renkum/Heelsum enerzijds en EdeWageningen anderzijds is toch wel de missing link in de regio. Tezamen zo'n 12000 inwoners die geen directe busverbinding hebben met een IC station op amper 10 kilometer afstand. Lijn 51 via Wageningen laten rijden maakt het niet echt (of echt niet) een aantrekkelijk product voor de Renkummers (ten opzichte van de auto).
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef:
sirvinniei schreef:Iets anders: kunnen ze C3 niet gedeeltelijk via de Kenniscampus laten rijden? Als je toch al 2 routes in Wageningen rijdt...
Dat lijkt mij maatschappelijke verspilling. Die Kenniscampus ligt op loopafstand (< 10 minuten) van station Ede-W.
Als je daar HOV langs laat rijden, moet je op het traject Arnhem - Kenniscampus lucht vervoeren, alleen maar om op de laatste kilometer hordes scholieren te vervoeren (die ook van/naar het station hadden kunnen lopen).
18 minuten volgens maps. Heb zelf ervaring met lijn 1 richting kenniscampus. Die zat altijd bomvol. Zag vrij weinig mensen lopen. Met een kwartiersdienst los je dat eigenlijk niet op, de collegetijden blijft hetzelfde. Enige oplossing lijkt me groter materieel. Eigenlijk gebeurt bij lijn 1 hetzelfde als wat er bij lijn 85 gebeurt: de frequentie wordt constant in de ochtendspits verhoogd en daarna weer verlaagd, omdat er door de collegetijden weinig spreiding plaatsvindt.
De halte bovenbuurtseweg ligt eigenlijk ook niet echt ideaal (zowel voor lijn 85 als 84/88). De twee hogere scholen (ROC A12 en CHE), waarvoor mensen vooral ver reizen, liggen dichterbij de halte Kenniscampus. De middelbare scholen trekken voornamelijk veel fietsers (waardoor de rotonde bij de bovenbuurtseweg in de spits standaard vaststaat)
Inderdaad! Laat lijn 51 direct van Renkum via Wageningen Hoog naar Ede rijden (voor de oude ... onder ons, dat was ooit Centraal Nederland lijn 88).
Wonen er mensen zonder auto in Wageningen Hoog?
Ik heb geen onderschrift
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door KL577 »

sirvinniei schreef:Wonen er mensen zonder auto in Wageningen Hoog?
Ontegenzeggelijk erg weinig. Het is in beginsel gewoon de kortste route van Heelsum/Renkum naar Ede-Wageningen. Desalniettemin wel een groot zorgcomplex in Wageningen Hoog, en twee Hotel-restaurants. Mijn werk had ooit een heidedag georganiseerd in Hotel Nol in het Bosch, niet te bereiken dus met het OV - wat erg onhandig blijkt als het gros van je personeel met het OV naar zijn werk/heidedag reist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten