Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

marvinkok schreef:De laatste paar jaar wordt amper tot geen verlies gedraaid. Meerdere concessies maken zelfs winst.
Ik vermoed dat Syntus Twente sinds vorig jaar wel een stukje beter is gaan draaien, dankzij Arriva die de 73/74 niet meer door Haaksbergen rijdt. Daardoor kon Syntus onrendabele ritten op "overdwarslijntjes" zoals de 95 en 97 overhevelen naar goed gevulde 62-ritten.
De lokale politiek deed het voorkomen alsof Syntus een probleem voor hen oploste (handhaven van de bediening van Haaksbergen), maar vervoerseconomisch gezien werd er rond Haaksbergen vooral ook een (financieel) probleem van Syntus opgelost.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Volgens mij is Twente niet de concessie waar echt verliezen op gemaakt worden. Dat gebeurde in Midden-Overijssel en op de Veluwe in het begin wel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:
marvinkok schreef:De laatste paar jaar wordt amper tot geen verlies gedraaid. Meerdere concessies maken zelfs winst.
Ik vermoed dat Syntus Twente sinds vorig jaar wel een stukje beter is gaan draaien, dankzij Arriva die de 73/74 niet meer door Haaksbergen rijdt. Daardoor kon Syntus onrendabele ritten op "overdwarslijntjes" zoals de 95 en 97 overhevelen naar goed gevulde 62-ritten.
De lokale politiek deed het voorkomen alsof Syntus een probleem voor hen oploste (handhaven van de bediening van Haaksbergen), maar vervoerseconomisch gezien werd er rond Haaksbergen vooral ook een (financieel) probleem van Syntus opgelost.
Zijn die geschrapte ritten van de 95 en 97 niet overgegaan in het verlengen van de 53 naar Eibergen? En zo heel rendabel lijkt me de 53 ook niet echt. Weliswaar rijdt Arriva ook een aantal ritten (1 op de 3 of 4 geloof ik?) Maar dan houdt je geloof ik nog aardig wat DRU's over dat dat kost.
In de spitsrichting zijn er (normaal) nog wel aardig wat scholieren, zeker in de herfst en winter. Maar buiten de spits zullen er niet zo veel reizigers in zitten lijkt me en moet je wel 2x p/u rijden (1x p/u rijden heeft sowieso niet zo heel veel zin, omdat je dan of in Haaksbergen of in Eibergen met een lange kering zit).
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Nou, alleen de concessie Veluwe en de divisie rail draaien winst.
MO is een kostencontract en kent geen winst of verlies.
Twente heeft de verliezen tot een minimum teruggebracht en zolang er niks in de structuur van het bedrijf veranderd zal Twente op dit verlies blijven zitten.
Utrecht draait grote verliezen en Almere heb ik geen kijk op.
Roeland schreef: Ik vermoed dat Syntus Twente sinds vorig jaar wel een stukje beter is gaan draaien, dankzij Arriva die de 73/74 niet meer door Haaksbergen rijdt. Daardoor kon Syntus onrendabele ritten op "overdwarslijntjes" zoals de 95 en 97 overhevelen naar goed gevulde 62-ritten.
De lokale politiek deed het voorkomen alsof Syntus een probleem voor hen oploste (handhaven van de bediening van Haaksbergen), maar vervoerseconomisch gezien werd er rond Haaksbergen vooral ook een (financieel) probleem van Syntus opgelost.
Nou, dat klopt dus niet. Ja, Syntus heeft wel wat meer passagiers tussen Haaksbergen en Enschede maar er is zeer zeker geen financieel probleem opgelost. Ten eerste komen reizigersopbrengsten altijd 2 jaar later in beeld bij gebruik SOV en ten tweede moest er een vervoersvraag opgelost worden. Het overhevelen van 95/97 naar 62 is gewoon bedrijfseconomie. Waar verdien ik het meest, daar zet ik mijn middelen op.
When you're tired of London, you're tired of life
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

hoezo komen reizigersinkomsten altijd 2 jaar later?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

gkw1969 schreef:Nou, alleen de concessie Veluwe en de divisie rail draaien winst.
MO is een kostencontract en kent geen winst of verlies.
Twente heeft de verliezen tot een minimum teruggebracht en zolang er niks in de structuur van het bedrijf veranderd zal Twente op dit verlies blijven zitten.
Utrecht draait grote verliezen en Almere heb ik geen kijk op.
Almere draait verlies, stond in een eerder nieuwsbericht.
Heb je een bron voor Utrecht? Wat ik in de vervoerplannen lees is juist lijnen die veel beter dan verwacht presteren (50, 126, 195, 17 enz.)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Dat sommige lijnen beter presteren betekent natuurlijk niet dat dat voor de hele concessie geldt. :wink:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Nee en daarom vraag ik ook een bron voor de "grote verliezen" :Y
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Z2N »

Bij twijfel is gkw1969 de bron, maar anders kan die een openbare bron plaatsen? :wink:

De verhalen over Syntus Utrecht heb ik trouwens al eerder gehoord, maar ik kan niet refereren naar geruchten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Ik ben aan het wachten tot de jaarrekening van 2019 is gepubliceerd, ik heb nu uit zoveel richtingen gehoord dat Syntus Utrecht verlies maakt dat ik benieuwd ben of het in de cijfers is te zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SerrTracks
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 09:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SerrTracks »

Even een ander onderwerp:

5209 (Citaro) rijdt nu net als de 5211 in de witte kleuren, waar binnenkort RRReis disign op worden aangebracht.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

regenmaker schreef:Als Keolis valt door het verlies van de aanbesteding dan betekent dat dat er geen bus meer op de Veluwe of in Midden Overijssel rijdt per december, want ja wie gaat dan die overbruggingsconcessie rijden? Dat moet je willen voorkomen, de meest voor de hand liggende optie lijkt mij gewoon gokken op de schadeclaims van de andere busbedrijven. Vervolgens gooien Keolis en Boerman het op een dealtje met elkaar om de kosten te verdelen en dan heeft de provincie de komende 10 jaar mooi 15% extra DRU voor hetzelfde geld. ;)

Er zullen vast en zeker wel vervoerders zijn die het eventuele verlies van Keolis tijdelijk kan oppakken. Connexxion, Breng(voor de Veluwe), Arriva al zal daar wel wat tegenover moeten staan lijkt mij mocht een van deze vervoerders dat willen doen.

Wat mij betreft mag Keolis gewoon boeten voor de fout die men heeft gemaakt. Het kan niet zo zijn dat zoiets beloond moet worden.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

SerrTracks schreef:Even een ander onderwerp:

5209 (Citaro) rijdt nu net als de 5211 in de witte kleuren, waar binnenkort RRReis disign op worden aangebracht.
Moeten deze bussen verplicht moeten worden overgenomen, of is dit een signaal dat er al een besluit is genomen over het doorgaan van de nieuwe concessie?
SerrTracks
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 09:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SerrTracks »

Volgensmij was 't zo dat deze bussen door vertraging van Corona door zouden gaan naar IJssel-Vecht inderdaad. Het gaat ook alleen om stalling Ede als ik het goed zeg.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 01 jul 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Voor Ede yep dat klopt dat heb je scherp opgemerkt!
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 26 jun 2020, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote laatste bericht verwijderd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Het heeft niks met Corona te maken, maar des te meer met dat het om gebieden gaat die later uitstromen naar Rijn-Waal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Klopt in het PvE mocht de regio Zuid-Veluwe waar Ede onder valt met minstens EEV bussen blijven worden uitgevoerd tot de uitstroom naar Rijn-Waal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

Maar het is dus een vrijwillige keuze om bepaalde bussen in te zetten, zolang ze aan de voorwaarden voldoen? Anders gezegd: het lijkt me niet bepaald logisch om bussen om te spuiten als je niet zeker weet of je ze in die huisstijl gaat gebruiken, wat erop zou duiden dat er al een besluit is genomen om de concessie bij Keolis te houden. Of zeg ik nu iets vreemds?
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

TLP schreef:Maar het is dus een vrijwillige keuze om bepaalde bussen in te zetten, zolang ze aan de voorwaarden voldoen? Anders gezegd: het lijkt me niet bepaald logisch om bussen om te spuiten als je niet zeker weet of je ze in die huisstijl gaat gebruiken, wat erop zou duiden dat er al een besluit is genomen om de concessie bij Keolis te houden. Of zeg ik nu iets vreemds?
7 juli valt het besluit. Het is nog niets zeker of Keolis wel of niet de concessie alsnog mag behouden. We gaan het zien.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Keolis heeft aangegeven door te gaan met de implementatie van de concessie IJssel-Vecht. Logisch: het is een krappe planning, dus even een maandje nietsen om op de uitslag over de sideletters te wachten, kan niet. Bovendien wil Keolis natuurlijk ook uitstralen vertrouwen te hebben in een goede afloop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

TLP schreef:Anders gezegd: het lijkt me niet bepaald logisch om bussen om te spuiten als je niet zeker weet of je ze in die huisstijl gaat gebruiken, wat erop zou duiden dat er al een besluit is genomen om de concessie bij Keolis te houden. Of zeg ik nu iets vreemds?
Ze zijn alleen nog maar wit gespoten en dat is deels al gebeurd voordat de side letters aan het licht kwamen. Heb niet het idee dat er op dit moment nog massaal aardgasbussen wit gespoten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Abus schreef:Keolis heeft aangegeven door te gaan met de implementatie van de concessie IJssel-Vecht. Logisch: het is een krappe planning, dus even een maandje nietsen om op de uitslag over de sideletters te wachten, kan niet. Bovendien wil Keolis natuurlijk ook uitstralen vertrouwen te hebben in een goede afloop.

Dat snap ik absoluut alleen de manier waarop zij deze concessie hebben weten te bemachtigen was niet chique.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Daniel schreef:
TLP schreef:Anders gezegd: het lijkt me niet bepaald logisch om bussen om te spuiten als je niet zeker weet of je ze in die huisstijl gaat gebruiken, wat erop zou duiden dat er al een besluit is genomen om de concessie bij Keolis te houden. Of zeg ik nu iets vreemds?
Ze zijn alleen nog maar wit gespoten en dat is deels al gebeurd voordat de side letters aan het licht kwamen. Heb niet het idee dat er op dit moment nog massaal aardgasbussen wit gespoten worden.
Wit is best een besmettelijke kleur(lees als wordt snel vies, je ziet er alles snel op) in tegenstelling tot een gekleurde bus zoals we die nu nog van Syntus Gelderland, Overijssel en Utrecht kennen dus ik hoop wel dat men met een wat meer uitstralende kleursamenstelling komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Nope. De provincies hebben voor RRReis voor een bijna volledige witte kleurstelling gekozen voor de normale buslijnen. Alleen de Comfortrrreis heeft felle kleuren op de bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Terwijl je haast zou denken dat ze voor blauw zouden gaan aangezien alle 3 concessies naar rivieren genoemd zijn...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten