Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Dat is dan mooi meegenomen toch. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

In de Flevopolder niet, in de Noordoostpolder zijn het er flink wat. Lijntjes als 76 en 77 zouden heel veel baat hebben bij maatwerk.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het gaat alleen om Luttelgeest, Nagele, Espel, Creil en Rutten die geen fatsoenlijk verbinding hebben in de avonduren/weekend. Ketelhaven (Flevopolder) heeft helemaal geen openbaar vervoer verbinding.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

https://www.destentor.nl/zwolle/stadsha ... ~a76805e9/ (betaalmuur)
Twee buslijnen moeten vanaf december de Zwolse wijk Stadshagen ontsluiten. Beide lijnen sluiten aan op de treinen die op station Zwolle Stadshagen vertrekken.
Omdat minder rendabele lijnen verdwijnen, maakt het dagelijks gemeentebestuur zich zorgen om ouderen, sociale minima en ‘minder mobiele mensen’ die in onder andere Holtenbroek, Aa-landen, Wipstrik, Berkum en Zwolle-Zuid verder moeten lopen om bij een bushalte te komen.
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Klopt, bijna de hele stadsdienst van Zwolle gaat op de schop. En niet alleen het college maakt zich zorgen om de gevolgen voor ouderen en andere kwetsbare groepen, ook binnen het ROCOV zijn er zorgen over de plannen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Maar er zijn dus ook positieve punten zoals een verbeterde ontsluiting in Stadshagen. Ik ben zeer benieuwd naar de volledige plannen voor IJssel-Vecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

De impact van de plannen is heel verschillend van plek tot plek, maar over het algemeen lijken er wel goede redeneringen achter te zitten.
Neemt niet weg dat er zeker her en der verbeterpunten zijn, ook bij Rover in het Eemland kwamen we tot een aardig lijstje voor de westrand van de Veluwe en de Gelderse vallei.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Er zijn altijd wel verbeterpunten mogelijk, immers is geen dienstregeling perfect en zijn een ontoereikend budget of te veel aansluitingen willen bieden de grootste pijnpunten. Is er eigenlijk vertraging opgelopen bij de implementatie voor eind dit jaar vanwege de huidige omstandigheden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Ik heb zelf nog niks over vertragingen langs zien komen, maar dat kan natuurlijk ook in de komende weken nog optreden.
Overigens zijn conflicterende materieeleisen op sommige plekken ook wel een dingetje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:[...] ook bij Rover in het Eemland kwamen we tot een aardig lijstje voor de westrand van de Veluwe en de Gelderse vallei.
Is Rover in Eemland een officieel adviserend orgaan voor Ijssel-Vecht? Ik dacht dat dat alleen toebedeeld was aan de ROCOVs in Gelderland, Overijssel en Flevoland.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Maar die hebben wel overlap natuurlijk. Denk bijvoorbeeld aan buslijnen 101 en 102 en buurtbuslijn 509. Lijkt me dat ze een advies mogen geven op in ieder geval het gedeelte van de lijnen die op Eemlands grondgebied rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

De ROCOV's in de betrokken provincies zijn uiteindelijk degenen die de adviserende rol hebben ja.
Maar degenen die namens Rover in zo'n ROCOV zitten kunnen natuurlijk ook niet alle details zelf weten, dus die maken ook weer gebruik van input die ze krijgen vanuit de lokale afdelingen. Voor Gelderland bestaat daar ook weer een overkoepelend overleg voor waarin de diverse afdelingen samenkomen.

Overigens vertegenwoordigd de afdeling Amersfoort van Rover, hoewel je het op basis van de naam wellicht niet verwacht, zelfs een groter gebied in Gelderland (Bar­ne­veld, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Nijkerk, Putten en Scherpenzeel) dan in Utrecht. Waarbij IJssel-Vecht overigens ook gezamenlijk met afdeling Rhenen/Wageningen besproken is, die onder meer Ede, Veenendaal, Rhenen en Wageningen vertegenwoordigd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door PatrickM »

sirvinniei schreef:
Daniel schreef:[...] ook bij Rover in het Eemland kwamen we tot een aardig lijstje voor de westrand van de Veluwe en de Gelderse vallei.
Is Rover in Eemland een officieel adviserend orgaan voor Ijssel-Vecht? Ik dacht dat dat alleen toebedeeld was aan de ROCOVs in Gelderland, Overijssel en Flevoland.
De afdelingen adviseren sowieso vaak wel over en weer (dat is landelijk zo, de een wat meer dan de ander). In Gelderland hebben ze een 'Gelderlandoverleg' en in Zuid-Holland is er iets vergelijkbaars. Daar worden dus alle afdelingen binnen de provincie bij betrokken, en omdat de afdeling Amersfoort inderdaad voor een deel in Gelderland ligt (dat is iets van vroeger, die afdeling was er volgens mij eerder dan Rover zelf) worden die er ook bij betrokken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

PatrickM schreef:en omdat de afdeling Amersfoort inderdaad voor een deel in Gelderland ligt (dat is iets van vroeger, die afdeling was er volgens mij eerder dan Rover zelf)
Bijna, maar niet helemaal: Rover is in 1971 opgericht, de afdeling Amersfoort in 1973. Dat er een flink stuk Gelderland bij de afdeling hoort heeft ongetwijfeld te maken met de historie qua vervoerders: Amersfoort was VAD-gebied (sinds 1983 pas, weliswaar) en had zodoende meer met de Veluwe te maken dan met de rest van de provincie Utrecht op OV-gebied.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Interessant stukje geschiedenis. Daarnaast ook best wat voor te zeggen dat Rover afdelingen op verzorgingsgebied indeelt i.p.v. concessies. Binnen een verzorgingsgebied willen de reizigers over het algemeen vooral naar dezelfde hoofdbestemmingen, zodat je daar wat meer bekendheid over hebt. In een concessie heb je verschillende hoofdbestemmingen (Veluwe bijvoorbeeld Amersfoort, Ede, Arnhem en Apeldoorn) en sommige bestemmingen vallen buiten de concessie, wat afstemming soms lastig kan maken.

Ik ben overigens benieuwd naar wat voor op/aanmerkingen of welke wensen Rover Eemland heeft over de westelijke Veluwe. Ik weet niet of hier wat gedeeld kan worden? Wellicht alleen wensen, aangezien die onafhankelijk van het daadwerkelijke plan zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Ik ben overigens benieuwd naar wat voor op/aanmerkingen of welke wensen Rover Eemland heeft over de westelijke Veluwe. Ik weet niet of hier wat gedeeld kan worden? Wellicht alleen wensen, aangezien die onafhankelijk van het daadwerkelijke plan zijn?
Dat ga ik dus even niet doen, vooral omdat eigenlijk alles wel ergens aan de inhoud van het concept vervoerplan linkt. Nog even jullie geduld bewaren tot er zaken definitief zijn dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daelea »

Na wat zoeken kwam ik nog een interessant document tegen wat hier geloof ik nog niet gedeeld is: de eindrapportage van de werkgroep Rijnlijn. Dit lijkt al redelijk vergevorderde plannen te bevatten voor de HOV-verbinding Arnhem - Wageningen (campus) - Ede.

Het document: https://wageningen.raadsinformatie.nl/d ... ijnlijn%22

Een tabel uit het document die de plannen samenvat:Afbeelding
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daelea »

Het raadsinformatiesysteem van de gemeente Wageningen blijkt een klein goudmijntje te zijn voor een tipje van de sluier voor december dit jaar:
Nieuwe concessie IJsselVecht (13 dec. 2020 t/m 11 dec. 2022)
We zijn verheugd u te kunnen melden dat er vanaf eind dit jaar veel extra bussen gaan rijden tussen Wageningen en Ede, zowel over de bestaande routes alsook een nieuwe buslijn.
  • Buslijnen 84 en 88 gaan rijden onder nummer C3 (beide routes blijven). Tussen 7:30 en 19 uur gaat er elke 5 minuten een bus rijden van en naar station Ede-Wageningen. In de vakantieperioden (2 weken bij Kerst en 4 weken in de zomer) rijdt C3 elke 7,5 minuut.
  • Buslijn 86 gaat ma t/m za overdag elk kwartier rijden (per richting). Zondags en ’s avonds blijft de bus elk half uur rijden.
  • Nieuwe buslijn die ma-za elk half uur gaat rijden van station Veenendaal-de Klomp naar de campus en via Hoevestein weer retour. Deze sluit aan op de bus naar Amersfoort (lijn 80). Het lijnnummer is vooralsnog dezelfde als de stadsbus in Veenendaal (87).
https://wageningen.raadsinformatie.nl/d ... 2Keolis%22
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Tom98 »

Als ik het goed lees krijgen we dus twee lijnen 87 op De Klomp :')
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Nee, het lijnnummer is in een nieuwe versie van het vervoerplan gewijzigd naar 89 om verwarring te voorkomen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ja slim, de concessie binnenhalen door extra te investeren rond Ede waar je binnen een paar jaar als vervoerder weer vanaf bent als dit soort extra lijnen toch een flop blijken te zijn. En dan promoten met 15% meer DRU, maar wel in de verkeerde regio. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Volgens mij is er een maximum budget per gebied ingesteld, tenminste, dat was in ieder geval bij Deventer zo. En Deventer stroomt binnen een aantal jaren ook uit. Daartegenover staat dat IJsselmond en Lelystad later pas instromen, en ook daar heeft Keolis al een vervoerplan voor in moeten leveren bij de bieding. Dus om te stellen dat ze de concessie hebben binnengesleept op de gebieden die later uit zullen stromen is wat kort door de bocht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Nee, ik denk ook niet dat het alleen door extra te investeren in de gebieden die uitstromen komt. Daarvoor moet ik het hele vervoersplan natuurlijk bestuderen als deze definitief is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Klinkt inderdaad ook wat omslachtig...

Bovendien lijkt me deze lijn volledig bedoeld voor de reizigers komende vanaf lijn 80 (de treinreizigers kunnen immers al beter via station Ede-Wageningen, net zoals de reizigers van lijn 5. En de reizigers uit Veenendaal kunnen al via Rhenen).

Was het dan niet beter geweest om meer met Syntus Utrecht samen te werken en lijn 80 dan 2x per uur door te trekken naar Wageningen Universiteit (de ritten die niet doorrijden op lijn 87). De samenwerking tussen beiden is er rond station De Klomp toch al, al blijven lijnen vaak op papier nog gescheiden (wat niet meteen het meest duidelijk hoeft te zijn).

Lijkt me sowieso handiger om eens goed samen met Syntus Utrecht te kijken naar het lijnennet rond Ede-Veenendaal-Wageningen en dat verder te optimaliseren. Denk bijv. aan een gezamenlijk stadsnet (de koppeling 5-83-85 zou je dan ringlijnen 4 en 5 van kunnen maken bijv.), maar ook de doortrekking van lijn 80 zowel naar Wageningen als naar Veenendaal (zou bijv. prima het stuk De Klomp - Station Centrum van lijn 50 kunnen overnemen, zodat lijn 50 een kwartier gedraaid kan worden en dan juist op stations Veenendaal Centrum (van/naar Elst) en Rhenen (van/naar Wageningen) op de treinen kan aansluiten), etc.
Ook de koppelingen van buslijnen rond Wageningen kan optimaler, zeker gezien er 4 buslijnen Ede<->Wageningen zijn. Nu wordt er gedacht aan alles ri. Arnhem doorkoppelen, maar je zou er ook aan kunnen denken om sommigen juist door te koppelen aan lijnen 44, 45 en 50, zodat vanaf de Betuwe en de Utrechtse Heuvelrug ook een rechtstreekse verbinding met de universiteit en Ede ontstaat.

Er lijkt me hier nog genoeg te optimaliseren dus.


Overigens: wat is C3 voor apart nummer... Waarom is er opeens voor een letter gekozen waar dat nergens anders in de regio Oost bestaat?
Laatst gewijzigd door SuperGhost op di 28 apr 2020, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door teun »

C3 is overigens een interessante lijnnaam, ik neem aan dat dat de C van comfortRRReis is. Dat roept natuurlijk wel op of dat dit een dingetje wordt wat de provincies van bovenaf opleggen of in ieder geval gecoördineerd gaat worden tussen de verschillende vervoerders of dat Keolis dit lekker alleen gaat doen en dat we in Rijn-Waal dadelijk nog gewoon lijn 300-zoveel op het HOV krijgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten