Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Per 1 januari 2030 moeten ALLE voertuigen die voor OV worden ingezet zero-emissie zijn. Het laatste jaar van de concessie moet dus alles zero-emissie zijn. Tel maar uit hoeveel laadpalen dat gaat kosten, nog even los van de extra voertuigen ivm de laadtijd. Wie gaat dat allemaal betalen? Het lijkt erop dat dit de vervoerder is.

Het zou veel slimmer zijn om de concessie in december 2029 te eindigen. Dan kon je inderdaad nog Euro-6 aanschaffen. Nu ga je dat niet doen als je ze niet tot het einde van de concessie kan inzetten en de restwaarde dan ook laag is omdat die bussen dan nergens meer in Nederland voor OV ingezet kunnen worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het voordeel is dat alle bedrijven internationale spelers binnen het ov zijn. Je kan je Euro VI bussen dus nog prima doorschuiven naar het buitenland na instroom van nieuwe ZE bussen halverwege de concessie of je kan de bussen tijdelijk leasen van de fabrikant. Geen reden om geen Euro VI aan te schaffen. De technologie van ZE bussen wordt ook steeds beter. Hoe langer je wacht met aanschaffen van elektrisch materieel des te beter de reikwijdte zal zijn en ook het aanbod wordt groter (MAN/Mecedes komen binnenkort met serieproductie). Dat scheelt weer in de kosten van de laadinfrastructuur/voertuigen. Misschien wordt waterstof wel een aantrekkelijke en goedkope ZE brandstof. In 6 à 12 jaar kan nog veel veranderen op het gebied van ZE. Het enige nadeel is dat je het wagenpark opnieuw zou moeten vervangen gedurende loop van de concessie, maar dit kan. Kijk maar naar CXX in Amstelland-Meerlanden. De Euro VI Iveco, Solaris en Mercedes bussen gaan gewoon terug naar de fabrikant.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

regenmaker schreef:De lijnen rondom Ede en Arnhem van Syntus gaan sowieso naar Rijn Waal. Er zullen hoe dan ook chauffeurs uit Apeldoorn naar die concessie overgeplaatst moeten worden, aangezien het werkgebied fors kleiner wordt. In Harderwijk/Zwolle krijgt men juist meer werk door de komst van IJsselmond bij de concessie. Zo kan je door overplaatsing en natuurlijk verloop de boel toch nog beheersen.

De nieuwe concessie zorgt er ook voor dat stallingen beter te plaatsen zijn. Lelystad heeft dan 1 stalling die je voor zowel stads- als streekvervoer kan gebruiken. Apeldoorn zou een kleinere garage krijgen bij de ecofactorij. In Harderwijk kan je de veluwe en ijsselmond stallingen samenvoegen tot 1 stalling. Zwartsluis en Dronten zou je eventueel kunnen overplaatsen naar Zwolle en Lelystad. De stadsdienst Dronten zal ook wel geen vetpot zijn.
Het personeel dat samen met het werk eerst overgaat naar de concessie IJssel-Vecht en twee jaar later naar Rijn-Waal (lekker mensgericht trouwens) levert natuurlijk geen oplossing voor boventallig personeel door forse inkrimpingen van het vervoer binnen de nieuwe concessie IJssel-Vecht. Hoezo krijgt men in Harderwijk en Zwolle meer werk door de komst van I.jsselmond (en Lelystad) in de nieuwe concessie? Deze twee concessies nemen ook (wettelijk verplicht) hun personeel mee naar de nieuwe concessie IJssel-Vecht. Doordat IJsselmond nu verliesleidend is, zal ook hier minder vervoer geboden gaan worden (als de provincies het budget niet aanpassen), en ontstaat hier ook boventallig personeel (er is al vrij veel personeel in vaste dienst doordat het vervallen van de Hanzeliner e.d. nog niet zo lang terug is).

Harderwijk gaat echt niet de centrale stalling worden voor een grotere regio. Grond in Harderwijk is duurder dan in Flevoland, en het vervoer in Harderwijk kan minder worden (vervallen stadsdienst). Dat één centrale stalling voor de regio Lelystad/Dronten/Zeewolde/Harderwijk e.o. voordelen heeft, geloof ik wel. Maar die zal dan in Flevoland komen, ergens tussen deze vier plaatsen. Het vervoerkundig zwaartepunt in deze regio ligt in Lelystad, en dat wordt door de groei van de stad en de luchthaven alleen maar meer. Ik denk dat de vervoerders op zoek gaan naar een vestigingslocatie langs de N302 Larserweg.

De vestiging in Emmeloord zal gewoon blijven. Die ligt prima, en heeft ook in de toekomst voldoende vervoer in de regio.

Met Lelystad, Emmeloord, Apeldoorn en (oostkant van) Zwolle kun je de hele regio IJssel-Vecht prima en efficiënt bedienen. Misschien in wat uithoeken nog een lokale onderaannemer inschakelen, en het is geregeld.

Maar het probleem blijft dat de concessie IJssel-Vecht met de huidige eisen en het huidige budget fors minder vervoer zal krijgen, en er personeel boventallig wordt. Allemaal risico voor een vervoerder.
Laatst gewijzigd door Abus op za 10 nov 2018, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

regenmaker schreef:Het voordeel is dat alle bedrijven internationale spelers binnen het ov zijn. Je kan je Euro VI bussen dus nog prima doorschuiven naar het buitenland na instroom van nieuwe ZE bussen halverwege de concessie of je kan de bussen tijdelijk leasen van de fabrikant. Geen reden om geen Euro VI aan te schaffen. De technologie van ZE bussen wordt ook steeds beter. Hoe langer je wacht met aanschaffen van elektrisch materieel des te beter de reikwijdte zal zijn en ook het aanbod wordt groter (MAN/Mecedes komen binnenkort met serieproductie). Dat scheelt weer in de kosten van de laadinfrastructuur/voertuigen. Misschien wordt waterstof wel een aantrekkelijke en goedkope ZE brandstof. In 6 à 12 jaar kan nog veel veranderen op het gebied van ZE. Het enige nadeel is dat je het wagenpark opnieuw zou moeten vervangen gedurende loop van de concessie, maar dit kan. Kijk maar naar CXX in Amstelland-Meerlanden. De Euro VI Iveco, Solaris en Mercedes bussen gaan gewoon terug naar de fabrikant.
Vrijwel alle landen in de EU willen snel over naar elektrisch rijden. Leasem of kopen doet daar niets aan af. Je kunt die (diesel)bussen na een paar jaar dus alleen nog maar voor een habbekrats kwijt in Cuba of Afrika, en voor gasbussen is de markt helemaal klein.

De looptijd van IJssel-Vecht is gewoon ongelukkig gekozen. Kies of voor einddatum december 2029, zodat 'all electric' erbuiten valt. Of kies voor een lange looptijd van 15 jaar (dat mag volgens de EU-richtlijnen als de vervoerder zelf fors in de activa investeert, zoals laadpalen en elektrische bussen).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het lijkt me sterk dat landen in Oost Europa in 2030 al overstappen op elektrisch vervoer. Nederland loopt echt voorop in die trent t.o.v. andere landen. Ook zijn er nog zat Oost Europese landen geen onderdeel van de EU zijn.

Verder is Harderwijk gewoon een belamgrijk busknooppunt. Een vervoerder gaat er niet voor kiezen om matritten uit Zwolle, Lelystad en Apeldoorn te rijden voor een hele zwik streeklijnen. Zowel OV Regio IJsselmond als Syntus hebben al een stalling in Harderwijk.

De opening van Lelystad Airport loopt ook steeds meer vertraging op, daarnaast wordt de pendelbus naar het Airport een aparte lijnconcessie. Niet echt de boost die IJssel-Vecht zou kunnen krijgen. Bovendien gaan vanaf Lelystad Airport vooral vakantievluchten vertrekken. Dus weinig zakelijke overnachtingen etc. Die boost zal wel meevallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

regenmaker schreef:Het lijkt me sterk dat landen in Oost Europa in 2030 al overstappen op elektrisch vervoer. Nederland loopt echt voorop in die trent t.o.v. andere landen. Ook zijn er nog zat Oost Europese landen geen onderdeel van de EU zijn.

Verder is Harderwijk gewoon een belamgrijk busknooppunt. Een vervoerder gaat er niet voor kiezen om matritten uit Zwolle, Lelystad en Apeldoorn te rijden voor een hele zwik streeklijnen. Zowel OV Regio IJsselmond als Syntus hebben al een stalling in Harderwijk.

De opening van Lelystad Airport loopt ook steeds meer vertraging op, daarnaast wordt de pendelbus naar het Airport een aparte lijnconcessie. Niet echt de boost die IJssel-Vecht zou kunnen krijgen. Bovendien gaan vanaf Lelystad Airport vooral vakantievluchten vertrekken. Dus weinig zakelijke overnachtingen etc. Die boost zal wel meevallen.
Het Poolse Solaris bouwt prima elektrische bussen. Er is geen enkele reden waarom landen in Europa niet op elektrisch rijden over zouden stappen. Ze lopen daar echt geen tien jaar achter, en aan oude bussen uit West-Europa hebben ze echt geen behoefte meer.

Lelystad airport gaat in 2020 open. Dat zal volgende week in een motie in de Tweede Kamer bevestigd worden.
De Airport Express pendelt alleen tussen station Lelystad en Lelystad Airport. Vanuit de regio zal het vervoer toch echt met de concessie IJssel-Vecht geregeld moeten worden. Juist die vakantiegangers gaan ook met het OV; dat doen zakenlui dus echt niet. Moet je kijken hoeveel vervoer er rond Eindhoven Airport is. Zelfs (private) bussen naar Amsterdam. Een grote concesie maakt ook lange streeklijnen mogelijk. Er gaan echt wel lange buslijnen uit Midden-Nederland naar Lelystad Airport komen. Apeldoorn - Harderwijk - Lelystad is zeer kansrijk, Amersfoort - Lelystad idem. Daar is dan geen remise in Harderwijk meer voor nodig.

Harderwijk is een busknooppunt, zeker. Maar al die lijnen kun je ook onderling doorkoppelen, waardoor ze prima uit Apeldoorn, Zwolle of Lelystad te rijden zijn. Overigens dacht je wel dat IJsselmond vanuit Harderwijk bediend zou kunnen worden, maar omgekeerd dus niet? Die matrit is beide kanten op even lang...
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door NG²7²™ »

Abus schreef:Harderwijk is een busknooppunt, zeker. Maar al die lijnen kun je ook onderling doorkoppelen, waardoor ze prima uit Apeldoorn, Zwolle of Lelystad te rijden zijn. Overigens dacht je wel dat IJsselmond vanuit Harderwijk bediend zou kunnen worden, maar omgekeerd dus niet? Die matrit is beide kanten op even lang...
Ja, maar alle chauffeurs die nu standplaats Harderwijk hebben en verplicht worden om naar een andere stalling te gaan hebben recht op kilometervergoeding voor de duur dat ze in Harderwijk gewerkt hebben...
Groeten,
Nick
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

NG²7²™ schreef:Ja, maar alle chauffeurs die nu standplaats Harderwijk hebben en verplicht worden om naar een andere stalling te gaan hebben recht op kilometervergoeding voor de duur dat ze in Harderwijk gewerkt hebben...
Begrijp me goed: mijn reactie ging in op Regenmaker, die het idee uitsprak dat Harderwijk de stallingen (en het vervoer) uit IJsselmond over zou kunnen nemen. Dat lijkt me niet reëel. Als er al geconcentreerd wordt, dan zal dat op goedkope grond in Flevoland zijn. Bij Lelystad Airport worden nieuwe bedrijventerreinen ontwikkeld. Ik heb als voorbeeld even een kavel bij Airport Plaza genomen. Station Harderwijk is 19km daarvandaan, station Dronten 20km en het centrum van Zeewolde 21km. Station Lelystad 9km. Misschien zijn er dichterbij de Larserweg, en misschien ook nog wel zuidelijker, dus dichterbij Harderwijk, ook nog wel locaties waar een stalling gevestigd zou mogen worden. Dus ALS een vervoerder financieel voordeel ziet in concentratie van stallen en onderhoud, dan verwacht ik dat in Flevoland. Maar het zou prima kunnen dat een vervoerder juist voor veel kleine stallingen blijft kiezen. Gecombineerd met laadinfra voor elektrische bussen zijn kleine stallingen misschien niet eens zo onlogisch.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik heb nooit gezegd dat Harderwijk IJsselmond in zijn geheel zou overnemen, maar waarschijnlijk wel delen aangezien nu al een gedeelte van de IJsselmond diensten uit Harderwijk wordt gereden. Het lijkt me logisch dat er een stalling in Lelystad e.o. zal komen al is het al vanwege de stadsdienst.

Natuurlijk komt er meer werk in Harderwijk voor de vast aangestelde chauffeurs. Je kan dan vaste chauffeurs uit Apeldoorn overplaatsen naar Harderwijk ten koste van uitzendkrachten. Er zijn nu al een aantal chauffeurs die in Harderwijk wonen maar op de stalling in Apeldoorn gevestigd zijn. Vooral omdat Harderwijk nu een beperkt pakket diensten heeft. Chauffeurs uit Apeldoorn ga je niet overplaatsen naar Lelystad e.o.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Nitein-Repart »

Abus schreef:
regenmaker schreef:Het lijkt me sterk dat landen in Oost Europa in 2030 al overstappen op elektrisch vervoer. Nederland loopt echt voorop in die trent t.o.v. andere landen. Ook zijn er nog zat Oost Europese landen geen onderdeel van de EU zijn.

Verder is Harderwijk gewoon een belamgrijk busknooppunt. Een vervoerder gaat er niet voor kiezen om matritten uit Zwolle, Lelystad en Apeldoorn te rijden voor een hele zwik streeklijnen. Zowel OV Regio IJsselmond als Syntus hebben al een stalling in Harderwijk.

De opening van Lelystad Airport loopt ook steeds meer vertraging op, daarnaast wordt de pendelbus naar het Airport een aparte lijnconcessie. Niet echt de boost die IJssel-Vecht zou kunnen krijgen. Bovendien gaan vanaf Lelystad Airport vooral vakantievluchten vertrekken. Dus weinig zakelijke overnachtingen etc. Die boost zal wel meevallen.
Het Poolse Solaris bouwt prima elektrische bussen. Er is geen enkele reden waarom landen in Europa niet op elektrisch rijden over zouden stappen. Ze lopen daar echt geen tien jaar achter, en aan oude bussen uit West-Europa hebben ze echt geen behoefte meer.

Lelystad airport gaat in 2020 open. Dat zal volgende week in een motie in de Tweede Kamer bevestigd worden.
De Airport Express pendelt alleen tussen station Lelystad en Lelystad Airport. Vanuit de regio zal het vervoer toch echt met de concessie IJssel-Vecht geregeld moeten worden. Juist die vakantiegangers gaan ook met het OV; dat doen zakenlui dus echt niet. Moet je kijken hoeveel vervoer er rond Eindhoven Airport is. Zelfs (private) bussen naar Amsterdam. Een grote concesie maakt ook lange streeklijnen mogelijk. Er gaan echt wel lange buslijnen uit Midden-Nederland naar Lelystad Airport komen. Apeldoorn - Harderwijk - Lelystad is zeer kansrijk, Amersfoort - Lelystad idem. Daar is dan geen remise in Harderwijk meer voor nodig.

Harderwijk is een busknooppunt, zeker. Maar al die lijnen kun je ook onderling doorkoppelen, waardoor ze prima uit Apeldoorn, Zwolle of Lelystad te rijden zijn. Overigens dacht je wel dat IJsselmond vanuit Harderwijk bediend zou kunnen worden, maar omgekeerd dus niet? Die matrit is beide kanten op even lang...
Je moet niet vergeten dat Centraal- en Zuid-Oost-Europa (Oost-Europa behoort op de Baltische Staten na niet bij de EU) een groter verschil is tussen de grote steden en het platteland dan in West-Europa en Nederland in het bijzonder. In steden als Warschau en Krakau rijden steeds meer moderne trams en bussen en daar kan dan ook over enkele jaren overgegaan worden op elektrisch vervoer, maar op het platteland rijden nog veel oudere bussen en ik zie het nog niet zo snel dat Poolse streeklijnen die een aantal dorpjes verbind met een regionaal stadje straks elektrisch gereden worden.

Een nadeel van lange streeklijnen zijn dan weer de grotere vertragingsgevoeligheid. Als er op het stuk A-B grove vertraging ontstaat door verkeersopstoppingen dan wordt het op stuk B-C doorgegeven, terwijl als A-B en B-C gesplitst waren er op B-C geen vertragingen ontstonden door verkeersopstoppingen op A-B. Daarom ben ik niet echt voorstander van het doorkoppelen van allerlei lijnen aan elkaar, tenzij er duidelijke voordelen zijn voor de reiziger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

regenmaker schreef:Ik heb nooit gezegd dat Harderwijk IJsselmond in zijn geheel zou overnemen, maar waarschijnlijk wel delen aangezien nu al een gedeelte van de IJsselmond diensten uit Harderwijk wordt gereden. Het lijkt me logisch dat er een stalling in Lelystad e.o. zal komen al is het al vanwege de stadsdienst.

Natuurlijk komt er meer werk in Harderwijk voor de vast aangestelde chauffeurs. Je kan dan vaste chauffeurs uit Apeldoorn overplaatsen naar Harderwijk ten koste van uitzendkrachten. Er zijn nu al een aantal chauffeurs die in Harderwijk wonen maar op de stalling in Apeldoorn gevestigd zijn. Vooral omdat Harderwijk nu een beperkt pakket diensten heeft. Chauffeurs uit Apeldoorn ga je niet overplaatsen naar Lelystad e.o.
Die IJsselmond-diensten werden voorheen uit Lelystad gereden. Dat kon niet meer doordat stad en streek twee verschillende vervoerders kregen. Maar het ligt voor de hand dat dat nu weer uit Lelystad gaat gebeuren, in plaats van bij Smit Reizen.

Als het om het werk in Harderwijk gaat: eerst maar eens kijken wat er overblijft van het stads- en streekvervoer. Gekdt voor alle vestigingen trouwens. IJssel-Vecht gaat gewoon minder vervoer brengen. De huidige verliezen van de concessies Veluwe en IJsselmond zullen niet voortgezet worden. Connexxion wil niet voor niets eerder van IJsselmond af. En er komen dure investeringen aan in zero-emissie.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Nitein-Repart schreef: Je moet niet vergeten dat Centraal- en Zuid-Oost-Europa (Oost-Europa behoort op de Baltische Staten na niet bij de EU) een groter verschil is tussen de grote steden en het platteland dan in West-Europa en Nederland in het bijzonder. In steden als Warschau en Krakau rijden steeds meer moderne trams en bussen en daar kan dan ook over enkele jaren overgegaan worden op elektrisch vervoer, maar op het platteland rijden nog veel oudere bussen en ik zie het nog niet zo snel dat Poolse streeklijnen die een aantal dorpjes verbind met een regionaal stadje straks elektrisch gereden worden.

Een nadeel van lange streeklijnen zijn dan weer de grotere vertragingsgevoeligheid. Als er op het stuk A-B grove vertraging ontstaat door verkeersopstoppingen dan wordt het op stuk B-C doorgegeven, terwijl als A-B en B-C gesplitst waren er op B-C geen vertragingen ontstonden door verkeersopstoppingen op A-B. Daarom ben ik niet echt voorstander van het doorkoppelen van allerlei lijnen aan elkaar, tenzij er duidelijke voordelen zijn voor de reiziger.
Mmm, volgens mij zijn landen als Polen, Tsjechië, Roemenië allemaal EU. De enige landen in Oost-Europa die niet bij de EU horen zijn Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne, Servië, Macedonië, Albanië, Turkije, en afhankelijk van je definitie van Europa nog Armenië en Georgië. De meeste van deze landen zijn voldoende welvarend om ook op moderne, schone bussen over te gaan. Dat gebeurt ook al. Alleen Albanië is echt straatarm.

Vertragingsgevoeligheid speelt in Flevoland en op de noordelijke Veluwe niet zo. De snelwegen A28, A1 en de A6 tussen Lelystad en Almere zijn loeidruk, maar daar rijden nauwelijks of geen bussen. De provinciale wegen en lokale wegen rijden in deze regio behoorlijk goed door, en waar dat niet het geval is, zoals het centrum van Lelystad, wordt in businfra geïnvesteerd.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Abus schreef:Connexxion wil niet voor niets eerder van IJsselmond af.
Verklaar je nader? Verwacht je dat de huidige concessie IJsselmond vervroegd, dus vóór 2023, wordt beeindigd? Dan neem ik aan dat Connexxion wel een afkoopsom moet betalen, want het zou niet eerlijk zijn als ze eerst te goedkoop inschrijven om de concessie te winnen, en daarna ook nog eens met hulp van de concessieverlener onder de verlieslijdende exploitatie uit kunnen komen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Statler Rail schreef:
Abus schreef:Connexxion wil niet voor niets eerder van IJsselmond af.
Verklaar je nader? Verwacht je dat de huidige concessie IJsselmond vervroegd, dus vóór 2023, wordt beeindigd? Dan neem ik aan dat Connexxion wel een afkoopsom moet betalen, want het zou niet eerlijk zijn als ze eerst te goedkoop inschrijven om de concessie te winnen, en daarna ook nog eens met hulp van de concessieverlener onder de verlieslijdende exploitatie uit kunnen komen.
Op deze website zijn al stukken van PS in Flevoland geplaatst en ook een artikel van Omroep Oost waarin staat dat er gesproken wordt over het drie jaar voortijdig beëindigen van de concessie IJsselmond. Als Connexxion dat niet zou willen omdat IJsselmond lekker zou lopen, staan ze 100% in hun recht om te eisen dat de concessie gewoon doorloopt tot eind 2023. Maar blijkbaar is Connexxion wel in gesprek met Overijssel en Flevoland, en dat zegt mij genoeg. Samen met de geruchten dan die al geruime tijd in deze regio de ronde doen over verliezen bij Connexxion.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/301084/St ... eurgesteld

Zie kanttekening:
https://stateninformatie.flevoland.nl/V ... echt-1.pdf

Toevoeging: in het Ontwerp-PvE was deze discussie ook al duidelijk. In bijlage 5 zijn de lijnen in IJsselmond benoemd als lijnen die vanaf start concessie deel uitmaken van IJssel-Vecht.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sneltram »

In IJsselmond is de provincie opbrengstverantwoordelijk, dus als er iemand verlies lijdt, dan is het de provincie. De DRU-prijs in IJsselmond lag vast (of althans er was een minimumprijs waarop alle vervoerders logischerwijs zijn gaan zitten zoals bleek tijdens de rechtszaak met Syntus). Ik kan me niet voorstellen dat alle vervoerders dezelfde inschattingsfout hebben gemaakt en allemaal verlieslijdend hebben ingeschreven. Dat Connexxion nauwelijks winst maakt op IJsselmond lijkt me wel evident. Misschien denken ze dat het lucratiever is om afgekocht te worden dan met marginale winst door te rijden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

sneltram schreef:In IJsselmond is de provincie opbrengstverantwoordelijk, dus als er iemand verlies lijdt, dan is het de provincie. De DRU-prijs in IJsselmond lag vast (of althans er was een minimumprijs waarop alle vervoerders logischerwijs zijn gaan zitten zoals bleek tijdens de rechtszaak met Syntus). Ik kan me niet voorstellen dat alle vervoerders dezelfde inschattingsfout hebben gemaakt en allemaal verlieslijdend hebben ingeschreven. Dat Connexxion nauwelijks winst maakt op IJsselmond lijkt me wel evident. Misschien denken ze dat het lucratiever is om afgekocht te worden dan met marginale winst door te rijden.
Dat zou kunnen. Maar ik geloof er niets van dat de provincies zo maar een afkoopsom gaan betalen. Of de verliezen zouden voor de provincies groot moeten zijn. Maar er is in PS van Flevoland geen discussie geweest over financiële tekorten op het openbaar vervoer. Volgens mij was daar een jaar na ingang van IJsselmond juist een bericht dat de reizigersinkomsten hoger waren dan begroot. De provincie heeft dus niet echt een reden om IJsselmond in te willen korten. Er was aanvankelijk ook sprake van instroom van dit gebied in IJssel-Vecht in december 2023. Het lijkt mij dus dat het initiatief tot inkorten bij Connexxion vandaan komt. Maar dat is gissen. Misschien komt het initiatief bij de provincie Overijssel vandaan, al wil PS daar inmiddels ook alle vervoer in stand houden. Dus daar zit dan ook geen voordeel meer.

Edit: het enige wat ik kan vinden van een paar jaar terug is een meevaller in de kosten van de aanbesteding en concessiebeheer en van lijn 315, en een kleine geschatte tegenvaller (€77.000) op de reizigersinkomsten. Dat kan de reden niet zijn, of de inkomsten moeten de afgelopen jaren achteruitgekacheld zijn.
https://stateninformatie.flevoland.nl/V ... 1-tm-4.pdf
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Abus schreef:Die IJsselmond-diensten werden voorheen uit Lelystad gereden. Dat kon niet meer doordat stad en streek twee verschillende vervoerders kregen. Maar het ligt voor de hand dat dat nu weer uit Lelystad gaat gebeuren, in plaats van bij Smit Reizen.

Als het om het werk in Harderwijk gaat: eerst maar eens kijken wat er overblijft van het stads- en streekvervoer. Gekdt voor alle vestigingen trouwens. IJssel-Vecht gaat gewoon minder vervoer brengen. De huidige verliezen van de concessies Veluwe en IJsselmond zullen niet voortgezet worden. Connexxion wil niet voor niets eerder van IJsselmond af. En er komen dure investeringen aan in zero-emissie.
Je vergeet dat Syntus ook best wel wat lijnen rijdt vanuit Harderwijk. Daarnaast is het aantal reizigers op de Veluwe in 1 jaar met 7% gestegen. Je kan de situatie uit 2012 niet vergelijken met de huidige situatie...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Als het gerucht over voortijdig stoppen van IJsselmond waar is, dan zitten daar nog wel wat haken en ogen aan. Wat vooral een probleem is, is dat één vervoerder dan de omvang van de aanbesteding kan beinvloeden. Zal je zien, als Connexxion IJssel-Vecht wint gaan ze akkoord met voortijdige beeindiging, en als een andere vervoerder wint willen ze natuurlijk tot 2023 doorrijden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Statler Rail schreef:Als het gerucht over voortijdig stoppen van IJsselmond waar is, dan zitten daar nog wel wat haken en ogen aan. Wat vooral een probleem is, is dat één vervoerder dan de omvang van de aanbesteding kan beinvloeden. Zal je zien, als Connexxion IJssel-Vecht wint gaan ze akkoord met voortijdige beeindiging, en als een andere vervoerder wint willen ze natuurlijk tot 2023 doorrijden.
Dat zal dus bekend moeten zijn voordat de aanbsteding van IJssel-Vecht start. Anders weten de andere bedrijven niet waar ze op inschrijven. Dat zou juridisch totaal niet in de haak zijn.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Dan hebben ze nog 2,5 weken, want hij zou eind deze maand van start gaan... :wink:
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Gezien er nog niet eens een definitief PvE ligt (en de ROCOVs nadrukkelijk eerst vroegen om een herziene conceptversie, i.p.v. het definitief te maken), lijkt het mij dat de aanbesteding nog even op zich laat wachten.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Er lijkt inderdaad al sprake van enig uitstel. Het definitieve PvE wordt 18 december vastgesteld, de aanbesteding gaat pas begin januari van start. Een nieuwe conceptversie zal er dus niet komen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Heb je daar ook een bron van?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Bron is de startpagina van de aanbesteding op aanbestedingsplatform Negometrix. Voor de volledigheid:

Indicatieve Planning (onder voorbehoud)
4 september: Vrijgave door GS van ontwerp-PvE voor advisering
19 oktober: Einde adviestermijn ontwerp PvE
18 december: Vaststellen definitief PvE en overige aanbestedingsdocumenten
9 januari 2019: Publicatie aanbesteding
9 mei 2019: Sluitings-/inschrijfdatum
Medio juli 2019: gunningsbesluit
Aansluitend bezwaartermijn van 6 weken
Augustus (beoogd december) 2020: start eerste deel OV-concessie IJssel-Vecht
Aanbestedende dienst is te allen tijde gemachtigd deze planning te wijzigen.
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door HOV38 »

Een kleine toelichting van Wim Dijkstra (strategisch adviseur openbaar vervoer van de provincie Overijssel) op de keuzes die zijn gemaakt in het programma van eisen. Het volledige interview volgt later, meldt OV-Magazine.

https://www.ovmagazine.nl/2018/12/verva ... sten-1200/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten