Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Even snel gekeken naar de stadsdienst Apeldoorn: die wordt aardig uitgehold als een C-status daadwerkelijk snijden in het aanbod betekent. Wat me ook opvalt is dat van de B-stadsdienstlijnen, er behoorlijke overlap bestaat. Zo gaan er twee lijnen met B-status naar de Rijkskantoren en twee naar De Maten. De keuze om lijn 11 een B-status te geven vind ik ook merkwaardig; daar worden nu vaak Optares voor ingezet met anderhalve man en een paardekop erin. Ook gaat er volgens mij geen enkele(!) A- of B-lijn naar het ziekenhuis.

Even de windrichtingen erbij pakkend is het zo dat:
Apeldoorn-West: 3 B-lijnen (2, 6, 108), 3 C-lijnen (1, 7, 12)
Apeldoorn-Noord: 1 frequente A-lijn (202/203 gecombineerd), 1 B-lijn (11), 3 C-lijnen (8, 9, 10)
Apeldoorn-Zuid: 1 A-lijn (231), 3 B-lijnen (3, 4, 14) , 2 C-lijnen (18, 19)
Apeldoorn-Oost: géén A-lijn, géén B-lijn, alleen 2 C-lijnen (5, 17) waarbij de 17 zelfs als Noord gerekend mag worden.

Nu was de vertegenwoordiging natuurlijk altijd al wat scheef (mede door de streeklijnen; de meeste verbindingen gaan óf noordelijk, of zuidelijk), maar Apeldoorn-Oost komt er wel heel bekaaid vanaf zo. Ik denk dat West en Zuid het best er vanaf komen, rekening houdend met het feit dat Noord weliswaar een A-lijn kent, maar deze slechts een heel beperkt deel van dit stadsdeel aan doet. De keuze om een lijn 10 als C-lijn te bestempelen snap ik slecht; deze lijn pakt een groot deel van Apeldoorn-Noord mee en zat qua bezetting op het niveau van lijn 6. In plaats van lijn 2 te dubbelen met een lijn 6, zouden er andere keuzes zijn die mij verstandiger lijken...

De keuze om de 102 een B-status te geven snap ik ergens wel (dorpen als Voorthuizen verliezen anders een corridor naar een grotere stad), maar ik vraag me af of de bezetting voldoende is om die status te rechtvaardigen. Nu we het toch over streeklijnen hebben; weet iemand waar Hattum ligt? De provincie wil de 203 daar langs laten gaan, i.p.v. Hattem. (A)

EDIT: Ik zie nu dat de 91 ook langs het ziekenhuis komt, echter pas na 21 uur. Als de lijn dit frequenter doet en er zo een halfuursdienst ontstaat met het ziekenhuis lijkt mij dat acceptabel. Een uurdienst is al karig denk ik.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De keuze voor de stadsdienst Apeldoorn snap ik ook totaal niet. De provincie kijkt hier gewoon domweg naar het rendement zo lijkt het. Lijnen 5, 10 en 17 rijden nu op zaterdag en in de spits nog elk kwartier. Als je dan bijvoorbeeld 1.5x zoveel reizigers hebt als lijn 6 (rijdt 2x/uur) dan is het logisch dat je minder rendement hebt, want er zitten minder reizigers in per bus. De eerste stap is dan een halfuursdienst bieden op alle tijdstippen en dan nog eens bekijken wat de bezetting is. Lijn 11 vind ik ook merkwaardig, dat komt alleen door de enorme pieken veroorzaakt door scholieren. De reizigersspreiding is zeer laag, net als lijn 14 overigens. Die rijdt in de daluren leeg rond. Lijnen kan je niet domweg in een hokje plaatsen blijkt maar weer.

Ook raar is dat lijn 231 een A status heeft gekregen en lijn 91 een B status, betekent dat dat lijn 231 in het weekend gaat rijden en de 91 niet? Beetje raar aangezien lijn 231 met name gebruikt wordt door scholieren/forensen. De ritten na zes uur 's avonds zijn vaak leeg.

Wat flipje al aangeeft is ook vreemd. De meeste 16x lijnen zouden eigenlijk een C-status moeten krijgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Is er een mogelijkheid om als burger te reageren op dit concept-PvE? Ik wil hier wel e.e.a. over kwijt eigenlijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Je kan als burger niet officieel reageren op het PvE. De provincies wilden dit niet. Nouja, Conny Bieze (gedeputeerde Gelderland) zei dat dat niet haalbaar was. Maar ik zou de provincie(s) gewoon een mail sturen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Dat willen meer mensen; de site www.gelderland.nl ligt plat :')

Ik stuur de provincie wel een e-mailbericht. Dan doe ik Apeldoorn ook maar meteen; hopelijk denkt de Raad er niet te makkelijk over. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Je kan als burger niet officieel reageren op het PvE. De provincies wilden dit niet.
Ja, dat snap ik wel. Want waar iedereen al een vermoeden over had gaat gewoon gebeuren: de volledige stadsdienst in Apeldoorn gaat eraan, dat lijkt nu de heilige missie van de provincie

Overijssel en Gelderland, beide provincies die totaal geen ambitie tonen op het gebied van OV gaan samen aanbesteden en het gevolg is dat praktisch al het OV eraan gaat. Dit is zo voorspelbaar :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

regenmaker schreef:Je kan als burger niet officieel reageren op het PvE. De provincies wilden dit niet. Nouja, Conny Bieze (gedeputeerde Gelderland) zei dat dat niet haalbaar was. Maar ik zou de provincie(s) gewoon een mail sturen.
Ik heb nu in eerste instantie contact opgenomen met gemeente Apeldoorn. Ik neem aan dat zij meer vingers in de pap hebben dan ik bij de provincie. :lol:
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door KL577 »

Beter nog: via de raadsleden (kijk bij jouw stem/partij wie de portefeuille verkeer en vervoer heeft). In principe hebben gemeentes inspraakrecht en iets van invloed op het definitieve pve. De beste manier is en blijft daarom om via de politiek/raadsleden het debat te mobiliseren. Als het niet in de raadsvergaderingen van gemeentes wordt besproken en bekritiseerd, dan is het al snel een fait accompli.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 27 sep 2018, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Er schijnt een programma van Apeldoorn "in gesprek met de raad" te bestaan. Via dat formulier heb ik contact opgenomen. Ik neem aan dat ik dan in contact kom met de raadsleden met de juiste portefeuille. Lukt dat niet, dan neem ik wel rechtstreeks contact op. Bedankt voor je adviezen! ☺
Laatst gewijzigd door Ardan op do 27 sep 2018, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Nou weet ik toevallig dat gemeente Apeldoorn het zelf ook belachelijk vindt dat de stadsdienst grotendeels de C-status heeft gekregen. Ze zijn actief bezig om er toch nog een B-status uit te slepen. Klik
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ArrivaBas »

Nu wil ik niet meteen zeggen dat het restant van de Stadsbus Plus geheel verdwijnt of blijft, maar in de offertes kunnen de vervoerders de C-Lijnen vrij invullen. De provincie heeft de facto slechts een kleine invloed op het snijden in lijnen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Concept-PvE schreef:Naast de minimumeisen ten aanzien van bedieningstijden en frequenties stellen de Concessieverleners bij de aanbesteding van de Concessie IJssel-Vecht eisen wat betreft de verdeling van het totale aanbod over de verschillende categorieën en provincies. Uit tabel 3.2 blijkt bijvoorbeeld dat de Concessiehouder bij start van de Concessie IJssel-Vecht een substantieel deel van zijn aanbod op C-lijnen moet inzetten, ook al gelden er met uitzondering van Buurtbussen en scholierenlijnen geen minimumeisen wat betreft de bediening van C-lijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Mdk »

Ii ben echt stomgeslagen, moet eerlijk zeggen dat ik nieteens weet hoe ik hier inhoudelijk op moet reageren, maar het lijkt wel alsof er geen lijn is waar niet in gesneden wordt. Met name in de stadsdienst van Apeldoorn.
Bij twijfel altijd klagen
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MdJ »

Lijn 231 moet ook s'avonds en in het weekend gaan rijden.

Wel opvallend dan dat ook beide stadslijnen naar De Maten een B-status hebben gekregen, zeker na de opheffing van de kwartierdiensten naar zowel Matenveld als Matenhoeve. Die klap en de route via Omnisport heeft heel veel reizigers gekost...

Woudhuis heeft natuurlijk een trein station, waardoor nu stadsvervoer wat minder doet. Ook dat Zuid het zo slecht doet vind ik opvallend: daar zat vroeger echt heel veel volk in. Wellicht wat creatiefs in de combinaties 14/18/19...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door nvdw »

Bij de aanbesteding van de Concessie IJssel-Vecht dagen de Concessieverleners geïnteresseerde vervoerders uit om, uitgaande van de beschikbare subsidie, zo veel mogelijk extra’s aan te bieden bovenop deze minimumeisen.
Kortom, als een vervoerder zelf van een C een B wenst te maken, dan kan dat. De betrokken provincies kennende zal de ‘beschikbare subsidie’ wel bestaan uit een paar boekenbonnen dus dat valt nog te bezien.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

MdJ schreef:Woudhuis heeft natuurlijk een trein station, waardoor nu stadsvervoer wat minder doet. Ook dat Zuid het zo slecht doet vind ik opvallend: daar zat vroeger echt heel veel volk in. Wellicht wat creatiefs in de combinaties 14/18/19...
Lijn 5 naar Woudhuis/Osseveld heeft wel een redelijke bezetting doordeweeks. Alleen op zaterdag valt dit fors tegen, maar dat komt mede omdat voor het centrum via het station gereisd moet worden. Fietsen wordt dan al snel aantrekkelijker met de wachttijd op het station. Ook wordt op zaterdag een kwartiersdienst gereden, hetgeen eigenlijk niet nodig is. Het treinstation bestaat overigens al twaalf jaar en de frequentie is in die twaalf jaar nooit gewijzigd. De kwartiersdienst op zaterdag en brede spitsuren dateert namelijk uit 2004 (start BBA tijdperk). De treindienst is in het weekend/de avond dramatisch te noemen, éénmaal per uur een trein is niet echt aantrekkelijk. Het valt mij altijd op dat lijn 5 's avonds drukker is op het halve uur dat de trein niet rijdt.

Lijnen 18 en 19 zijn samen wel één B-lijn, maar apart zijn het C-lijnen (optare lijnen die niet optimaal gevuld zijn). Dat is het punt wat de provincie eigenlijk een beetje mist hier. Te veel gericht op individuele bezettingen. Laten we hopen dat de provincie bereid is het een en ander te wijzigen aan de indeling of dat de toekomstige vervoerder niet te veel schrapt.

Opvallend van de stadsdienst Apeldoorn is sowieso dat het lijnennet eigenlijk uit het Connexxion tijdperk stamt. De laatste grote wijziging van de stadsdienst dateert uit december 2002 (toen onze ringlijn sneuvelde :cry:). In december 2004 kwamen er voornamelijk frequentieverhogingen in de spits/op zaterdag en in december 2012 werden de lijnen op het station geknipt. Verder wijzigde er vrij weinig. De enige grote tussentijdse wijziging was dan nog dat de nieuwbouwwijk Zuidbroek werd ontsloten d.m.v. een bus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Het valt mij op dat zowat geheel het lijnennet van Midden-Overijssel een B status heeft gekregen.... Blijkbaar is er hier eindelijk genoeg bezuinigd *bus*

Ik lees wel dat er op de bussen voortaan geen reclame meer mag zitten. Op de achterkant mag alleen OV gerelateerde reclame worden geplaatst. Daarnaast moet men bij een omleiding en de daardoor vervallen haltes een kaart met daarop de route naar de dichtstbijzijnde halte ophangen bij de vervallen haltes.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MdJ »

regenmaker schreef:
MdJ schreef:Woudhuis heeft natuurlijk een trein station, waardoor nu stadsvervoer wat minder doet. Ook dat Zuid het zo slecht doet vind ik opvallend: daar zat vroeger echt heel veel volk in. Wellicht wat creatiefs in de combinaties 14/18/19...
Lijn 5 naar Woudhuis/Osseveld heeft wel een redelijke bezetting doordeweeks. Alleen op zaterdag valt dit fors tegen, maar dat komt mede omdat voor het centrum via het station gereisd moet worden. Fietsen wordt dan al snel aantrekkelijker met de wachttijd op het station. Ook wordt op zaterdag een kwartiersdienst gereden, hetgeen eigenlijk niet nodig is. Het treinstation bestaat overigens al twaalf jaar en de frequentie is in die twaalf jaar nooit gewijzigd. De kwartiersdienst op zaterdag en brede spitsuren dateert namelijk uit 2004 (start BBA tijdperk). De treindienst is in het weekend/de avond dramatisch te noemen, éénmaal per uur een trein is niet echt aantrekkelijk. Het valt mij altijd op dat lijn 5 's avonds drukker is op het halve uur dat de trein niet rijdt.

Lijnen 18 en 19 zijn samen wel één B-lijn, maar apart zijn het C-lijnen (optare lijnen die niet optimaal gevuld zijn). Dat is het punt wat de provincie eigenlijk een beetje mist hier. Te veel gericht op individuele bezettingen. Laten we hopen dat de provincie bereid is het een en ander te wijzigen aan de indeling of dat de toekomstige vervoerder niet te veel schrapt.

Opvallend van de stadsdienst Apeldoorn is sowieso dat het lijnennet eigenlijk uit het Connexxion tijdperk stamt. De laatste grote wijziging van de stadsdienst dateert uit december 2002 (toen onze ringlijn sneuvelde :cry:). In december 2004 kwamen er voornamelijk frequentieverhogingen in de spits/op zaterdag en in december 2012 werden de lijnen op het station geknipt. Verder wijzigde er vrij weinig. De enige grote tussentijdse wijziging was dan nog dat de nieuwbouwwijk Zuidbroek werd ontsloten d.m.v. een bus.
Woudhuis, Sprenkelaar en Kerschoten hebben in 2002 ook de frequentieverhoging gekregen in de spits. Ik weet vrijwel zeker dat lijn 5 toen verderreed als lijn 7 naar Sprenkelaar.

Inderdaad is de opzet bijna hetzelfde gebleven. Alleen Orden heeft dubbele ringlijnen gekregen die ook s'avonds gingen rijden, Zuid en Anklaar idem. Wat dat betreft is het ook geen toekomstvaste opzet: eigenlijk teveel ontsluitend, te lage frequenties en te veel overlap met streeklijnen die daardoor traag worden. Overdag trekt dit genoeg reizigers, in de avond en op zondag kost dat veel verplaatste lucht. Eigenlijk wil je een analyse van belangrijke plekken hebben en daarbij rijtijden waaruit een route volgt.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik vind het dan eigenlijk ook wel vreemd dat de provincie zo vast blijft houden aan de corridorstructuur Station - Wijk. Als je dan een vrije concessie wilt, had je gewoon de vervoerder een compleet nieuw lijnennet moeten laten indienen voor de stadsdienst Apeldoorn. Helaas staat in het PvE dat zo veel mogelijk de bestaande halte-infrastructuur gebruikt moet blijven worden. In Apeldoorn kan je dan bijna niet anders dan domweg dezelfde rondjes blijven rijden.
cassie127 schreef:Het valt mij op dat zowat geheel het lijnennet van Midden-Overijssel een B status heeft gekregen.... Blijkbaar is er hier eindelijk genoeg bezuinigd *bus*
Midden Overijssel heeft in mijn ogen niet echt meer iets dat je een lijnennet kan noemen. Het zijn wat stadslijntjes en wat uitgeklede streeklijntjes. :X Maar even serieus als Syntus dit jaar nog van plan is om Ommen - Dalfsen en misschien ook nog Raalte - Lemelerveld te schrappen, blijft er helemaal niets meer over. De stadsdienst Deventer gaat overigens pas bij de start van de concessie Berkel-Dinkel op de schop.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door diederickx »

Ik heb decennia geleden in de buurt van Apeldoorn gewoond; ik moet me daarom beperken tot wat algemeenheden.

Als maandag-vrijdag overdag de bussen redelijk tot goed gevuld zijn, dan pleit dat ervoor om de lijnvoering op die tijden zo veel mogelijk te handhaven. Het volledig omgooien van het net - met welke nobele bedoelingen dan ook - kan namelijk een initieel gevoelig verlies van reizigers opleveren, en je moet maar afwachten of die weer terug verdiend worden. Zie bijvoorbeeld de ervaringen in Amstelland-Meerlanden. Er is ook wel wat voor te zeggen om in die periode primair via het station te rijden; Apeldoorn is deels forenzenstad geworden.

Ik snap ook wel dat de gemeente zuinig is op de bestaande halte-infrastructuur. Die is namelijk verre van gratis. Ook hiervoor zie ik een parallel met Amstelland-Meerlanden: Veel opgeheven haltes die net (aan het eind van de aflopende concessie) op hoogte gebracht waren en van elektronische panelen voorzien; nieuwe ontsluitende lijnen waarvoor die voorzieningen moeten worden aangebracht, en die reeds na een jaar niet blijken te voldoen zodat er nog meer geld over de balk gesmeten blijkt.

Voor de weekeinden en avonden kan ik me voorstellen dat de overheid niet oneindig subsidie wil pompen in slecht bezette bussen. Dat betekent dat de vervoerder uitgedaagd moet worden potentiële reizigers aan te boren; en als dat niet lukt moet er gezocht worden naar goedkopere oplossingen.

Als op zaterdag vooral onbenut potentieel in de verbindingen met het centrum zit, dan is dat op twee eenvoudige manieren oplosbaar: Lijnen diametraal doorlussen (noordelijke buitenwijk - centrum - station - zuidelijke buitenwijk en vv; daar heb je doordeweeks ook profijt van overigens); en een aparte lijnvoering op zaterdag buitenwijk - centrum - station op lijnen die niet zinvol doorgelust kunnen worden.

Voor de zondag en de avonden is er maar één zekerheid en dat is dat zich op gezette tijden reizigers aandienen op het station (heen en terug). De rest is diffuus. Als de bijbehorende bezettingen te gering zijn voor een halfuurdienst, dan is een uurdienst nog minder zinvol, en kom je als snel op een soort flexconcept uit.

Het verhaal is wat langer geworden dan ik dacht, excuses daarvoor.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Apeldoorn heeft ook nog koopzondagen in het centrum (1e en laatste zondag van de maand) en in december iedere zondag. Misschien is het handig om op koopzondagen het 'normale' zondag net dan aan te passen. In Zwolle heeft Keolis ook vrij lang op donderdagavond 15 minuten diensten aangeboden wegens koopavond
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik zat te denken. De C-status voor de stadsdienst is misschien nog eens zo slecht niet. De vervoerder in kwestie moet minimaal 25% van zijn DRU besteden aan de C-lijnen en aangezien Gelderland met uitzondering van de stadsdienst Apeldoorn weinig C lijnen heeft, betekent dat dat de stadsdienst nog een aanzienlijke hoeveelheid DRU moet krijgen (Gelderse gedeelte krijgt minimaal 32% van de totale hoeveelheid DRU). Dit moet de stadsdienst dan wel samen met de scholierenlijnen en de buurtbuslijnen delen, maar die zullen niet zoveel DRU kosten als de B streeklijnen.

De nadelen zijn dat de vervoerder veel nieuwe lijnen in kan voeren die de C-status krijgen, dat er geen 100% zekerheid is dat de DRU behouden blijft gedurende de concessie op de C lijnen en dat sommige stadsdienstlijnen niet aangeboden hoeven te worden (geen minimale eisen voor de C lijnen). Maar in ieder geval krijgen de stadsdienstlijnen dan nog wel al dan niet in afgeslankte vorm de kans om zich te bewijzen. Het is juist aan de vervoerder hoe ze een C lijn aantrekkelijker kunnen maken en meer aansluit bij de vraag van de reizigers.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Tuurlijk kàn dat, maar als blijkt dat de vervoerder te goedkoop heeft ingeschreven, of de dienstregeling niet haal, of een ander probleem heeft zijn de C-lijnen wel het eerste waar in gesneden gaat worden. Iets meer eisen mag daarom wel. Nu is er toch vooral onzekerheid en in het geval van een onwelwillende vervoerder geen poot om op te staan. Daar komt nog bij dat een ZE-stadsdienst in 2020 een must is.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Jammer dat ze nauwelijks ontwikkelruimte toestaan bij A-lijnen.
Dat zou betekenen dat je voor Zwolle - Apeldoorn (lijn 201, 202 en 203) vastzit aan de huidige routes en lijnvoering.
Idem dat ze zowel de 29 als de 83 als A-lijn voorschrijven. Moet dan straks de 29 op zaterdag minder gaan rijden omdat het PVE zonodig voorschrijft dat de 83 ook ineens in het weekend moet rijden? En betekent het ook dat de vervoerder niet zomaar de 29 door Berkum kunt laten rijden omdat het PvE toevallig de huidige 29-route voorschrijft?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het PvE eist alleen dat er een bepaalde corridor vervoer wordt aangeboden. Er staat niet hoe deze exact ingevuld moet worden qua route. Vervoerders kunnen prima een gewijzigde route aanbrengen.
TimoD schreef:Tuurlijk kàn dat, maar als blijkt dat de vervoerder te goedkoop heeft ingeschreven, of de dienstregeling niet haal, of een ander probleem heeft zijn de C-lijnen wel het eerste waar in gesneden gaat worden. Iets meer eisen mag daarom wel. Nu is er toch vooral onzekerheid en in het geval van een onwelwillende vervoerder geen poot om op te staan. Daar komt nog bij dat een ZE-stadsdienst in 2020 een must is.
De provincies zetten vol in op ZE voertuigen. Het lijkt me sowieso handig om de gehele stadsdienst Apeldoorn ZE te maken wil je deze concessie winnen. Op streeklijnen is het gebruik van ZE toch nog wat lastiger gezien de actieradius van de voertuigen. Maar je hebt wel gelijk wat betreft de zekerheid. Je hebt geen zekerheid bij C lijnen, maar een vervoerder hoeft bij de B lijnen ook alleen maar doordeweeks overdag een dienstregeling aan te bieden. In theorie zou op een C lijn makkelijk meer geboden kunnen worden dan op een B lijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 42 gasten