Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6668
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » Do 27 Sep 2018, 11:17

"Concept PvE schreef:Stadslijnen in Apeldoorn, Lelystad en Zwolle behorend tot de
categorieën A en B: Zero-Emissievoertuigen;


Het is dus niet dat de streekdienst verplicht ZE moet worden, die mag ook Euro VI worden. Alleen de stadsdienstlijnen zijn verplicht ZE (behalve de C-lijnen).
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Roeland
Berichten: 802
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Roeland » Do 27 Sep 2018, 13:01

En wat als je een stadslijn integreert in een streeklijn? Bijvoorbeeld dat lijn 29 in Zwolle via Berkum gaat rijden en delen van lijn 3 en lijn 8 overneemt? Valt die dan onder stadslijn of streeklijn?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3424
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor cassie127 » Do 27 Sep 2018, 15:27

Lijn 8 in Zwolle zal niet zo maar vervallen denk ik, dat is samen met lijnen 7 en 9 een van de drukte en volste buslijnen van de hele stad. Of alle scholen moeten gaan verhuizen, maar dat zal niet gebeuren
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 29286 km, Bus: 1361,5 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (09-12)

Roeland
Berichten: 802
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Roeland » Vr 28 Sep 2018, 10:35

cassie127 schreef:Lijn 8 in Zwolle zal niet zo maar vervallen denk ik, dat is samen met lijnen 7 en 9 een van de drukte en volste buslijnen van de hele stad. Of alle scholen moeten gaan verhuizen, maar dat zal niet gebeuren

Zit lijn 8 in beide richtingen vol, of alleen 's ochtends van Station naar scholen, en 's middags andersom? Dan zie ik een mooie optimalisatie met de 29, die er vlak langs komt, en juist een omgekeerde spitspiek heeft.
En misschien wel hetzelfde met lijn 9 en 200-202 (halte Katerdijk/Blaloweg)?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3424
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor cassie127 » Vr 28 Sep 2018, 10:44

Deltion alleen met lijnen 200 en 202? _O-
Men heeft nu 8 net nieuwe 21 meter bussen... Die zijn er niet voor niets gekomen. Net zoals dat het Deltion niet voor niets in de middags spits iedere 3 tot 5 minuten een bus heeft
4×/uur Lijn 1
12×/uur Lijn 9
2×/uur Lijn 609
Het lijkt mij verder ook niet dat de complete route van lijn 200 en 202 geschikt zijn voor 21 meter bussen, daarnaast vervoer je dan lucht tussen het Deltion - Elburg/Apeldoorn terwijl je tussen Het station en het Deltion te maken hebt met Japanse metro praktijken

Lijn 8 heeft dat iets minder maar ook die stroom kan je zeker niet alleen met lijn 29 aan. Zeker als die lijn ook nog langs het Ziekenhuis moet.
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 29286 km, Bus: 1361,5 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (09-12)

Roeland
Berichten: 802
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Roeland » Vr 28 Sep 2018, 11:17

Da's dan duidelijk, dat Deltion teveel reizigers trekt om alleen met streeklijnen te bedienen.
Maar voor lijn 8, is dat nou eenrichtingsverkeer, of zit lijn 8 ook buiten de spits en in twee richtingen vol?
Laatst gewijzigd door Ardan op Vr 26 Okt 2018, 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2081
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor marvinkok » Vr 28 Sep 2018, 11:24

Er komen nu al 3 extra (tweedehands) gelede bussen voor Zwolle om de druktes op te kunnen vangen naar het Deltion, dus ja, het is wel druk :wink:
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1164
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor flipje » Do 25 Okt 2018, 20:27

Keolis/Syntus is druk bezig de nieuwe aanbesteding. Gisteren een gelede Syntus bus (met testrit op de display) achter lijn 71 van CXX aan zien rijden tussen Zwartsluis en Hasselt.

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Do 25 Okt 2018, 21:09

Op 30 oktober is er in Lelystad een raadsvergadering. Als punt 8 staat de reactie van Lelystad op het ontwerp-Programma van Eisen IJssel-Vecht geagendeerd. Lelystad vindt de minimumeisen voor de stadsdienst te laag. Uit de brief blijkt ook dat er op een aantal punten blijkbaar al afspraken met de provincie Flevoland zijn.
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Lelystad&id=9605e044-b1e3-486f-a007-94320afeef39
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Lelystad&id=002b2179-ff7d-4de5-8ad6-cdd9ff7f9017

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Do 25 Okt 2018, 21:54

Even googlen en het blijkt dat de reactie van Lelystad op 16 oktober in het college van B&W vastgesteld is. De gemeenteraad kan daar 30 oktober wensen en bedenkingen op uiten.

Jonkervoort
Berichten: 210
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Jonkervoort » Vr 26 Okt 2018, 00:48

Is mijn hele beeld van de werkelijkheid verkeerd of is dit gewoon een gevalletje alle wensen van iedereen in mekaar gepropt tot een megalomaan geheel? Ik bedoel, die lijn 10... en lijn 1 en 5 ook nog als HOV... Nouja, zal wel aan mij liggen. Volgens mij wordt de bediening van Lelystad zo in één klap verdubbeld iig.

Wel een beetje sneu trouwens dat het netwerk erop gericht is om vanuit een zo groot mogelijk deel van de stad het ziekenhuis bereikbaar te maken...

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Vr 26 Okt 2018, 11:20

Jonkervoort schreef:Is mijn hele beeld van de werkelijkheid verkeerd of is dit gewoon een gevalletje alle wensen van iedereen in mekaar gepropt tot een megalomaan geheel? Ik bedoel, die lijn 10... en lijn 1 en 5 ook nog als HOV... Nouja, zal wel aan mij liggen. Volgens mij wordt de bediening van Lelystad zo in één klap verdubbeld iig.

Wel een beetje sneu trouwens dat het netwerk erop gericht is om vanuit een zo groot mogelijk deel van de stad het ziekenhuis bereikbaar te maken...


Dat HOV snap ik wel, dat staat er vanwege de kwartierdiensten. Die lijnen rijden nu de hele dag een kwartierdienst; de eis voor HOV is zelfs alleen maar in de spitsen een kwartierdienst. Ik snap wel dat Lelystad die frequenties wil behouden. Lelystad-Haven, Lelycentre/Zuiderzeewijk en Batavia Stad hebben veel busreizigers. Het PvE kent geen andere lijncategorie met kwartierdiensten.
Die lijn 10 door Boswijk is er nu ook, dat is nu lijn 3, al rijdt die nu door naar Landerijen. In de brief zelf staat dat de eisen minder vervoer omvatten dan er nu is, zodat de vervoerder ook nog vrijheid heeft. Die lijn 10 zo los kan makkelijker met kleine busjes gereden worden, beetje al la servicebus. De Boswijk heeft nogal wat kronkelstraatjes. Inderdaad nogal wrang dat de bussen uit de woonwijken met veel ouderen allemaal op het ziekenhuis gericht zijn. Het past niet echt op deze website, maar ik hoop dat het ziekenhuis gered wordt. Anders mogen er wel extra bussen naar het ziekenhuis in Harderwijk gaan rijden.

gkw1969
Berichten: 353
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor gkw1969 » Vr 26 Okt 2018, 12:35

Even wat duidelijkheid verschaffen.
De frequenties die in het programma van eisen staan vermeld zijn de MINIMALE frequenties.
Tevens staat er een voetnoot bij dat daar waar een lijn al een hogere frequentie heeft, deze intact blijft.
Dat houdt dus in dat de kwartierdiensten in de daluren gewoon mogen blijven staan. Het is niet verplicht deze af te schalen.
When you're tired of London, you're tired of life

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Vr 26 Okt 2018, 15:47

Reactie ROCOV's.

[url]https://gelderland.stateninformatie.nl/document/6947158/4/BOC%20-%20Reactie%20van%20ROCOV’s%20Oost%20op%20ontwerp%20Programma%20van%20Eisen%20concessie%20IJssel-Vecht%20%28PS2018-687%29[/url]

KL577
Berichten: 29
Lid geworden op: Do 28 Sep 2017, 15:44

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor KL577 » Vr 26 Okt 2018, 17:11

Uit bovengenoemde link, vat het mooi samen m.i.:

Een concessiehouder die opbrengst verantwoordelijk is, zal zich zo snel mogelijk willen ontdoen van dunne lijnen. In dit PvE ontbreken minimale voorschriften voor dunne lijnen.

Conclusie: Er zijn maar weinig lijnen voorgeschreven op weekenddagen. Wie op de Veluwe gaat wonen, moet de aanschaf van een auto
overwegen.

wouter15
Berichten: 1042
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor wouter15 » Ma 29 Okt 2018, 19:57

Grote zorgen over toekomstvastheid OV in concessie IJssel-Vecht: https://www.ovpro.nl/bus/2018/10/29/pla ... ritiseerd/

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5385
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Etienne » Ma 29 Okt 2018, 21:15

Goh....dat had ik nou niet zien aankomen. :')
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Wo 31 Okt 2018, 16:11

In Zeewolde zijn door de gemeenteraad vragen gesteld over de concessie. Het antwoord van het college bevreemdt een beetje: handhaving van de huidige lijnen met opschalingsmogelijkheden als die zich voordoen.

Dat staat toch anders in het PvE: de buslijnen rond Zeewolde zijn allemaal als B-categorie benoemd. Dat betekent dat de route gewijzigd mag worden, en dat het ook niet meer verplicht is 's avonds en in het weekeinde te rijden. Mag natuurlijk wel, maar een beetje slimme vervoerder zet volgens mij zijn kaarten eerder in op Lelystad Airport dan op een dorp waar de meeste huizen twee auto's voor de deur hebben, en er alleen scholieren in de bus zitten.

https://www.lokaleomroepzeewolde.nl/politiek/483-beantwoording-ex-artikel-36-vragen-door-college

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6668
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » Wo 31 Okt 2018, 16:16

De reactie van de ROCOV's op het concept PvE. PDF
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38118
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Suus » Wo 31 Okt 2018, 16:19

Had Abus vijf dagen geleden al geplaatst ;-)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6668
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » Wo 31 Okt 2018, 16:26

Ik zie het ja. Het was me blijkbaar niet opgevallen. :)
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Wo 31 Okt 2018, 16:29


Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Wo 31 Okt 2018, 16:35

Van de gemeente Zwolle kom ik alleen een wat ouder stuk tegen over de Nota van Uitgangspunten, nog niet een reactie op het PvE. Opmerkelijk is dat Zwolle geen standpunt heeft over de indeling in A-, B- en C-lijnen. Mogelijke frequentieverlagingen vinden ze blijkbaar niet zo erg.
https://api1.ibabs.eu/publicdownload.aspx?site=zwolle&id=11872013-17ea-4367-907b-dabf11925315

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Abus » Wo 31 Okt 2018, 17:32

Regenmaker heeft onder concessie IJsselmond een interessant bericht geplaatst, waarin staat dat de provincie Overijssel de concessie IJsselmond drie jaar in wil korten.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/301084/Stadsbuurtbus-Kampen-komt-er-toch-niet-bewonersraad-teleurgesteld

Dat maakt de concessie IJssel-Vecht nog wat problematischer. Volgens de oorspronkelijke opzet zou de vervoerder bussen aan kunnen schaffen om die de eerste twee jaar op de zuidelijke Veluwe te gebruiken, en die zouden dan vanaf december 2023 in IJsselmond ingezet kunnen worden. Die mogelijkheid vervalt nu waarschijnlijk. De vervoerder moet dus zorgen voor bussen voor de zuidelijke Veluwe die na twee jaar weer overbodig zijn. En dat moeten dan wel minimaal Euro VI bussen zijn.



Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten