Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Statler Rail schreef:Uit de verklaring van Keolis:
Keolis schreef:Wel kunnen we ontkrachten dat (..) Het betreffen twee verklaringen die zien op het onderwerp Circulariteit en één verklaring gaat over de levering van de buurtbussen.
In de aanbesteding waren 3 (van de 100) punten te scoren op het onderwerp "Circulariteit", waarbij de leverancier moest garanderen dat de batterijpakketten 10 jaar meegaan. Als die garantie in feite vervalst is, heeft dit rechtstreeks gevolgen gehad voor de score in het gunningsmodel.

(..).
Je hebt, terecht i.m.o., het begrip circulariteit tussen aanhalingstekens geplaatst. Want ik begrijp niet echt wat de provincie met dat onderwerp beoogt heeft, in relatie tot de gewenste garantstelling op de werking van de batterijpakketten?

Circulaire economie heeft weinig van doen met een garantieregeling. Wél met het willen van behouden van waarde van producten na einde gebruik.. dus dat de batterijpakketten na diensttijd in de bus, úit de bus gehaald worden en als energieopslag voor, bijvoorbeeld, zon energie gebruikt kunnen worden.

https://kenniskaarten.hetgroenebrein.nl ... -economie/
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Selivio »

Lijn 45 schreef:Is het nog de bedoeling dat de eerste E-bussen deze zomer in Nederland arriveren?
Keolis is nog "gewoon" bezig met de implementatie van IJssel-Vecht(en de laatste berichten waren dat ze nog op schema waren)...
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De gemeente Apeldoorn is met Keolis en de provincie Gelderland in gesprek om toch een kleine lus door Ugchelen te gaan rijden. De bus die naar het ziekenhuis gaat rijden (in de plannen lijn 11) zou een gewijzigde route moeten krijgen.

De Stentor (Premium)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Interessant. Als het doorgaat, lijkt het me waarschijnlijk dat de bus niet direct naar het Ziekenhuis gaat over de Laan van Westenenk, maar via de Ugchelseweg en de Molencatenlaan. Lijkt me handig om de halte Molecatenlaan weer in gebruik te nemen voor mensen die goed ter been zijn, zodat die vanaf het ziekenhuis niet het rondje Randerode mee hoeven te rijden.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij kan je beter lijn 108 "finetunen"
Gewoon een stukje via de ugchelseweg en de ugchelsegrensweg laten rijden.
Als je dan echt tijd mist op de route zou je nog de lus in Hoenderloo kunnen strekken.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Dus omdat reizigers uit Ugchelen anders te ver moeten lopen naar de haltes van 108 of de halte bij het ziekenhuis moeten reizigers uit Hoenderloo dan maar verder lopen? Ben je dan niet alleen maar het probleem aan het verplaatsen?

Ik vind de optie voor de lijn naar het ziekenhuis op zich wel een goede. Daarnaast zou je voor Ugchelen ook nog de loopafstanden naar lijn 108 iets kunnen verkorten door op de Europaweg ter hoogte van de Ugchelsegrensweg nog een extra halte aan te leggen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Maar het is maar de vraag of je zo makkelijk lijn 11 kunt verleggen zonder de omloop kapot te maken.
Het stukje om voor 108 kost maar 1 a 2 minuten, terwijl je wel de kern aandoet. Ik vermoed eigenlijk niet dat het nodig is om lijn 108 verder te strekken.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het omleggen van lijn 108 kost echt wel meer dan 1 à 2 minuten. Groot gedeelte van Ugchelen is 30km zone waaronder de Ugchelseweg. Daarnaast zou de 30km zone verder worden uitgebreid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door HOV38 »

Ik krijg soms de indruk dat de provincie Overijssel (Gedeputeerde Bert Boerman) koste wat het kost wil voorkomen dat Keolis de concessie wordt afgenomen... Iedere keer komen ze met nieuwe argumenten waarom het echt niet anders kan dan door te gaan met Keolis, wat Keolis ook heeft gedaan.

Artikel van vandaag in De Stentor:

Overijssel wil stukken rond vermeende busfraude Keolis geheim houden, 'frustrerend'
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

In deze tijd wil je ook geen nieuwe aanbesteding hoeven starten. Gewoon doorgaan met Keolis is voor de reiziger de beste oplossing, prima dus. De gedeputeerde van Gelderland heeft dat ook al laten doorschemeren dat doorgaan met Keolis de beste optie is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Geen enkele vervoerder weet hoe de toekomst eruit gaat zien. Er is geen enkele visie te creeren. Het bericht "Gebruik het OV niet" van de overheid werkt ook niet mee.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door julsteren »

De beste concessie IJssel-Vecht die je kunt bedenken is iedereen zonder auto een elektrische Chineze auto geven, stickertjes van Keolis erop en gaan. Coronaproof en geen OV, want dat is de toekomst!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik verbaas me vooral dat Keolis de concessie zo graag uit wil voeren.
Op zich wel logisch dat ze de aanbestedingsdocumenten geheim houden. Die informatie is erg concurrentie gevoelig.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

ik verbaas me er niet over. In de concessies Midden-Overijssel en Veluwe zit ongeveer 30% van alle omzet van Keolis. Als ze dat verliezen, hebben ze een enorm mindere marktwaarde.

Een soortgelijk iets ga ik verwachten bij EBS-Waterland. Dat is ongeveer 50% van de bedrijfswaarde.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door PHS »

regenmaker schreef:In deze tijd wil je ook geen nieuwe aanbesteding hoeven starten. Gewoon doorgaan met Keolis is voor de reiziger de beste oplossing, prima dus. De gedeputeerde van Gelderland heeft dat ook al laten doorschemeren dat doorgaan met Keolis de beste optie is.
Ik vind 'het is in het belang van de reiziger' hier een slecht argument, want dan zou je nooit de winnaar van een aanbesteding de winst kunnen ontnemen als blijkt dat deze onreglementair heeft gehandeld. In Limburg was het bod van Abellio ook beter dan dat van Arriva, in jouw redenering zou Abellio daar dan ondanks de fraude hebben mogen rijden. Dat lijkt mij een zeer onwenselijke situatie, omdat je daarmee de deur wagenwijd open zou zetten voor het overtreden van de aanbestedingsregels die moeten waarborgen dat een aanbesteding eerlijk verloopt.
HOV38 schreef:Ik krijg soms de indruk dat de provincie Overijssel (Gedeputeerde Bert Boerman) koste wat het kost wil voorkomen dat Keolis de concessie wordt afgenomen... Iedere keer komen ze met nieuwe argumenten waarom het echt niet anders kan dan door te gaan met Keolis, wat Keolis ook heeft gedaan.
Voor de provincies is het uiteraard aantrekkelijk om de gunning van de concessie aan Keolis in stand te houden. Een nieuwe aanbesteding en de huidige concessies verlengen kost veel geld en er komen waarschijnlijk veel minder DRU's voor terug, zeker onder de huidige omstandigheden, als je al een succesvolle aanbesteding kunt houden...
Deze kosten kun je natuurlijk op Keolis proberen te verhalen, maar dan gaat Keolis Nederland vrijwel zeker failliet (ze mogen immers waarschijnlijk niet meedoen bij de volgende aanbesteding en zitten met een enorme busorder bij BYD) en dan blijf je als opdrachtgever met de kosten zitten.
sirvinniei schreef:Op zich wel logisch dat ze de aanbestedingsdocumenten geheim houden. Die informatie is erg concurrentie gevoelig.
Het gevoelige deel van de aanbestedingsdocumenten moet in dit stadium natuurlijk geheim blijven, maar de niet-gevoelige informatie zou moeten kunnen worden geopenbaard; het is ook het goed recht van de andere inschrijvers om zicht te krijgen wat Keolis nou precies fout heeft gedaan, ook met het oog op hun aansprakelijkheid.
julsteren schreef:De beste concessie IJssel-Vecht die je kunt bedenken is iedereen zonder auto een elektrische Chineze auto geven, stickertjes van Keolis erop en gaan. Coronaproof en geen OV, want dat is de toekomst!
Word je nou nooit eens moe van je negativiteit? -o-
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Gewoon de boel afblazen en desnoods maar met Connexxion of Arriva in zee gaan i.p.v. het politieke spelletje om alsnog Keolis hun zin te laten doordrijven terwijl zij een grove fout hebben gemaakt.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door jelmerrr »

Ik denk niet dat EBS, Arriva en CXX nu nog de aanbesteding willen overnemen.
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Zijn er nog andere gegadigden die dat eventueel wel willen?
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Chrysa »

Noot natuurlijk. *O*
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Natuurlijk is het een onzekere tijd voor het OV. Natuurlijk betekent dat iets voor een aanbesteding. Maar dat is geen reden geen nieuwe aanbesteding te houden. Denk je niet dat Keolis niet ook al bij de provincies loopt te bedelen "dat ze tijdens de inschrijving niet wisten dat het OV zich zo zou ontwikkelen", en dus extra geld nodig hebben? Misschien is het voortzetten van de huidige concessies in dat opzicht wel het beste, want daarvoor zijn al afspraken met het rijk gemaakt om de coronaverliezen te dekken. Als je dan ook de bussen nog over een paar jaar extra af mag schrijven, is dat voor de vervoerders misschien wel het meest lucratief. En voor de reizigers ook niet slecht, want het huidige OV blijft dan tenminste in stand.

Een eventuele boete zal Keolis - samen met de coronaverliezen - ongetwijfeld compenseren met bezuinigingen op alles waarvoor dat mogelijk is. Niet leuk voor de reizigers, en zeker niet voor het personeel.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door jelmerrr »

MichOV schreef:Zijn er nog andere gegadigden die dat eventueel wel willen?
Denk het niet. Als ze eerder al geen bod gedaan hadden zouden ze het nu helemaal niet doen. Als je nu een nieuwe aanbesteding zou starten krijg je het probleem dat er zoveel mogelijk geschrapt gaat worden wat mogelijk is, dus vandaar dat het extra problematisch is.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

CamilleKreemers schreef:Geen enkele vervoerder weet hoe de toekomst eruit gaat zien. Er is geen enkele visie te creeren. Het bericht "Gebruik het OV niet" van de overheid werkt ook niet mee.
Dat wordt niet gezegd. Er wordt gezegd dat je alleen het OV moet gebruiken als het strikt noodzakelijk is. Bijvoorbeeld om naar je werk in het ziekenhuis te gaan als je geen auto hebt.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Er zitten weinig niet concurrentiegevoelige onderdelen in een bieding. Er is een reden waarom die dingen nooit openbaar worden gemaakt (zelfs na een concessie niet).
Ik heb geen onderschrift
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Al die consessie circus vindt ik al niks, het zou beter zijn als elke provincie hun eigen vervoerder heeft zoals jaren geleden het geval was, nu is het puur gericht op europese aanbestedingen etc. etc. en rijzen jaarlijks de reizigerskosten de pan uit. Als je ziet wat een busritje soms kost gaan je haren overeind staan. Misschien merken mensen die in een hoge functie werkzaam het niet maar de gewone man wel.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ja, dan krijg je Belgische taferelen. Steeds onrendabeler OV dat voor de gewone forens veel te langzaam en apunctueel is.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten