Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Reactie gemeente Meppel:
https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100068741
https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100068741
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Deze vorm van aanbesteden en een PvE opstellen is duidelijk gedoemd een fiasco te worden. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Wat al jaren werd geroepen door onder meer de vervoerbedrijven die hier op zouden moeten inschrijven...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het idee achter de concessies snap ik best. Als je zo nodig grote concessies wil zijn samenvoegingen als Twente/Achterhoek, Zwolle/Kampen/Noordoostpolder en Ede/Arnhem wel logischer dan sommige huidige concessies, naar mijn mening.
Als je het echter tot een succes wil brengen, moet je niet verstokt in lijnen blijven denken, maar vervoerders de ruimte geven om een beter lijnennet te ontwikkelen. Ook moet de financiele ruimte er zijn voor een schaalsprong, en beide zijn gewoon niet het geval.
De huidige strategie is niks anders dan een bezuinigingsstrategie bedekt in mooie woorden, terwijl het originele idee nog best wat potentie had.
Als je het echter tot een succes wil brengen, moet je niet verstokt in lijnen blijven denken, maar vervoerders de ruimte geven om een beter lijnennet te ontwikkelen. Ook moet de financiele ruimte er zijn voor een schaalsprong, en beide zijn gewoon niet het geval.
De huidige strategie is niks anders dan een bezuinigingsstrategie bedekt in mooie woorden, terwijl het originele idee nog best wat potentie had.
請勿靠近車門
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De nieuwe concessie IJssel-Vecht heeft met Lelystad, Emmeloord, Zwolle en Apeldoorn in één concessie nog minder samenhang dan de concessie Veluwe. En dan heb je ook nog drie provincies met nadrukkelijk eigen beleid die de oprichting van een orgaan dat aanbesteding organiseert en toezicht houdt op de uitbating weigeren. Het gevolg is dat de vervoerder voor deze concessie voor alle drie de provincies een gescheiden plan met budget moet opstellen. De bezuiniging van de provincie wordt opgehoest door de grotere proceskosten die de vervoerder zal verwerken door een bod met een wat hogere kilometerprijs te doen.
Feitelijk zijn het daarmee gewoon drie aanbestedingen geworden, maar worden ze verkocht als één. Maar dan kan ook de volgende hypothetische situatie ontstaan: als bij de aanbesteding blijkt dat HappyBus het beste bod doet voor Flevoland en Gelderland maar QuickBus volgens Overijssel als enige voldoet aan hun eisen, krijg je dan meteen ruzie tussen de provincies? Of wordt Overijssel dan gedwongen in zee te gaan met een vervoerder die minder goed aansluit op hun begroting/OV-visie omdat afgesproken?
Feitelijk zijn het daarmee gewoon drie aanbestedingen geworden, maar worden ze verkocht als één. Maar dan kan ook de volgende hypothetische situatie ontstaan: als bij de aanbesteding blijkt dat HappyBus het beste bod doet voor Flevoland en Gelderland maar QuickBus volgens Overijssel als enige voldoet aan hun eisen, krijg je dan meteen ruzie tussen de provincies? Of wordt Overijssel dan gedwongen in zee te gaan met een vervoerder die minder goed aansluit op hun begroting/OV-visie omdat afgesproken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Zo is het Suus. Het is nog complexer, omdat verwacht wordt dat de inschrijvers zelf met meer dan 30 gemeenten gaan praten, nu voor de inschrijving, maar ook in de toekomst. En dan zijn en blijven er ook nog drie ROCOV's. Iemand die ik bij een vervoerder ken had het al over een cumulatie van risico's in een concessie met gebieden waartussen geen enkele vervoerkundige samenhang bestaat. Maar drie provincies en MuConsult kunnen moeilijk toegeven dat ze een foute en slecht onderbouwde keuze gemaakt hebben. Dat gaan ze terug zien in een hoog tarief per dienstregelinguur, dus weinig vervoer voor het beschikbare geld, en ongetwijfeld boze gemeenten en ROCOV's. Eigenlijk zou de slechte voorbereiding van deze aanbesteding inzet moeten worden voor de verkiezingen in maart 2019.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik denk dat we gewoon moeten kijken naar wat de vervoerder die wint uiteindelijk op tafel legt, dan weten we pas hoe het heeft uitgepakt. De provincies hebben nu nog tijd om het PvE aan te passen. De meeste gemeenten en alle ROCOV's hebben zich tot nu toe kritisch uitgelaten over het PvE dat lijkt me wel een duidelijk signaal.
In dat geval heeft HappyBus gewoon een ongeldige bieding gedaan lijkt me. QuickBus zou dan de aanbesteding winnen.Suus schreef:Feitelijk zijn het daarmee gewoon drie aanbestedingen geworden, maar worden ze verkocht als één. Maar dan kan ook de volgende hypothetische situatie ontstaan: als bij de aanbesteding blijkt dat HappyBus het beste bod doet voor Flevoland en Gelderland maar QuickBus volgens Overijssel als enige voldoet aan hun eisen, krijg je dan meteen ruzie tussen de provincies? Of wordt Overijssel dan gedwongen in zee te gaan met een vervoerder die minder goed aansluit op hun begroting/OV-visie omdat afgesproken?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Wat Suus bedoelt:
Allebei doen geldige aanbieding, maar Overijssel vindt Quickbus de beste deal en de andere 2 HappyBus.
Gaan ze dan de ring in om het uit te vechten?
Allebei doen geldige aanbieding, maar Overijssel vindt Quickbus de beste deal en de andere 2 HappyBus.
Gaan ze dan de ring in om het uit te vechten?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat staat er niet duidelijk maar oké. De provincies hebben in het PvE in ieder geval een kleine tabel opgenomen hoe de DRU's over de provincies verdeeld moeten worden en hoe de DRU's over de A, B en C lijnen verdeeld moeten worden. Je hebt dan geen enorme verschillen in voorzieningsniveau tussen de provincies.
Ik denk dat de provincies ieder apart eenzelfde beoordeling zullen doen, daarna worden alle scores van de drie provincies bij elkaar opgeteld en komt er een winnaar uit de bus rollen. Je kan dan geen onenigheid hebben over de winnaar.
Ik denk dat de provincies ieder apart eenzelfde beoordeling zullen doen, daarna worden alle scores van de drie provincies bij elkaar opgeteld en komt er een winnaar uit de bus rollen. Je kan dan geen onenigheid hebben over de winnaar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dan moet je wel exact vastleggen hoe je de beoordeling doet, want als de ene vervoerder 1400 punten scoort en de andere 1401 wil je geen discussie over dat iemand op een andere manier heeft beoordeeld.
Als je dat al zo precies vast moet leggen is de vraag waarom je nog als provincie zelf moet beoordelen. Dan kan een computer het ook.
Als je dat al zo precies vast moet leggen is de vraag waarom je nog als provincie zelf moet beoordelen. Dan kan een computer het ook.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Mee eens.
Je kunt niet drie beoordelingen doen en daar een formule op loslaten zoals Wubbo terecht opmerkt.
Je zult ze dus in de ring moeten gooien........
I.e. je zult een interprovinciale werkgroep/commissie/nameitthewayyoulikeit met afgevaardigden van alledrie provincies de beoordeling moeten laten doen.
Je kunt niet drie beoordelingen doen en daar een formule op loslaten zoals Wubbo terecht opmerkt.
Je zult ze dus in de ring moeten gooien........
I.e. je zult een interprovinciale werkgroep/commissie/nameitthewayyoulikeit met afgevaardigden van alledrie provincies de beoordeling moeten laten doen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Waarom zou je dan kiezen voor drie aparte plannen te laten indienen? Dan kan je net zo goed één plan voor de gehele concessie vragen, maar dat gebeurt juist niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Je kan de vraag ook andersom stellen: als je wil dat er drie plannen worden ingediend, waarom maak je er dan één concessie van?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat is ook een goede vraag. Het antwoord moet ik je helaas schuldig blijven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Afgelopen zaterdag was er een druk bezochte open dag van Lelystad Airport. Daar werden heel veel projecten gepresenteerd. Er was ook een hoek over het openbaar vervoer. Dom genoeg was ik mijn telefoon vergeten op te laden, dus kon ik geen foto's maken. Een journalist van Omroep Flevoland was wat slimmer:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -vliegveld
Voor wie de locatie van het uitgebreide vliegveld en de wegen ernaartoe nog niet kan vinden, het terminalgebouw ligt aan het Terminalplein.
https://www.openstreetmap.org/#map=15/52.4648/5.5203
De ambtenaren vertelden ook dat er maatregelen aan de Larserdreef en Larserweg moeten komen om de bus in ongeveer 10 minuten van station naar vliegveld te laten rijden. De rotondes en kruisingen worden te druk door toename van het autoverkeer. Op de langere termijn (2030) zou er een vrije busbaan over de hele lengte moeten komen, vanwege de verkeersdrukte op de wegen rond Lelystad Airport. Er is al wel een reservering voor een busbaan langs de Albert Plesmanlaan op Lelystad Airport Businesspark. Aanleg van de busroute onder de A6 en over de Lage Vaart schijnen erg duur te zijn, waardoor een busbaan er hier voorlopig niet kan komen (gemeente en provincie hebben geen geld). De plannen voor de Middenweg en Middendreef zijn wel al rond, maar hangen qua uitvoeringsjaar af van de grondverwerving bij het casino Magic Apple. Er wordt ook nog nagedacht over een andere inrichting van het busstation bij Lelystad Centrum vanwege de komst van elektrische bussen in de concessie IJssel-Vecht die laadpalen nodig hebben.
De snelbus naar Lelystad Airport zelf werd ook op afbeeldingen gepresenteerd. Het wordt een gelede elektrische bus. De huisstijl wordt lichtblauw met op de buitenkant afbeeldingen van vliegtuigen en treinen. Ik kan daar helaas op internet geen afbeeldingen van vinden. Hopelijk waren er ook andere forumleden op de open dag die wel foto's konden maken...
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -vliegveld
Voor wie de locatie van het uitgebreide vliegveld en de wegen ernaartoe nog niet kan vinden, het terminalgebouw ligt aan het Terminalplein.
https://www.openstreetmap.org/#map=15/52.4648/5.5203
De ambtenaren vertelden ook dat er maatregelen aan de Larserdreef en Larserweg moeten komen om de bus in ongeveer 10 minuten van station naar vliegveld te laten rijden. De rotondes en kruisingen worden te druk door toename van het autoverkeer. Op de langere termijn (2030) zou er een vrije busbaan over de hele lengte moeten komen, vanwege de verkeersdrukte op de wegen rond Lelystad Airport. Er is al wel een reservering voor een busbaan langs de Albert Plesmanlaan op Lelystad Airport Businesspark. Aanleg van de busroute onder de A6 en over de Lage Vaart schijnen erg duur te zijn, waardoor een busbaan er hier voorlopig niet kan komen (gemeente en provincie hebben geen geld). De plannen voor de Middenweg en Middendreef zijn wel al rond, maar hangen qua uitvoeringsjaar af van de grondverwerving bij het casino Magic Apple. Er wordt ook nog nagedacht over een andere inrichting van het busstation bij Lelystad Centrum vanwege de komst van elektrische bussen in de concessie IJssel-Vecht die laadpalen nodig hebben.
De snelbus naar Lelystad Airport zelf werd ook op afbeeldingen gepresenteerd. Het wordt een gelede elektrische bus. De huisstijl wordt lichtblauw met op de buitenkant afbeeldingen van vliegtuigen en treinen. Ik kan daar helaas op internet geen afbeeldingen van vinden. Hopelijk waren er ook andere forumleden op de open dag die wel foto's konden maken...
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Vandaag is er flink vergaderd door Provinciale Staten van Overijssel over de nieuwe OV concessie. Conclusie is dat mede door de vele negatieve kritiek (vanuit de ROCOV's en gemeenten) de bezuinigingen grotendeels worden terug gedraaid.
(lees de minimale eisen voor de B en C lijnen worden omhoog geschroefd)
(lees de minimale eisen voor de B en C lijnen worden omhoog geschroefd)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik heb de motie gevonden:flipje schreef:Vandaag is er flink vergaderd door Provinciale Staten van Overijssel over de nieuwe OV concessie. Conclusie is dat mede door de vele negatieve kritiek (vanuit de ROCOV's en gemeenten) de bezuinigingen grotendeels worden terug gedraaid.
(lees de minimale eisen voor de B en C lijnen worden omhoog geschroefd)
http://www.overijssel.nl/publish/pages/ ... -vecht.pdf
Boeiende uitspraak: alle B- en C-lijnen moeten de frequentie (en route) houden uit de laatste dienstregeling voor aanbesteding. Dat betekent 0 vrijheid voor de inschrijvers, en ook dat een kostenstijging van het vervoer alleen maar opgevangen kan worden door minder vervoer op de A-lijnen, voor zoverre die nu meer vervoer hebben dan de minimumeisen voor een A-lijn. Dat is niet bij veel A-lijnen het geval; in Flevoland zijn de eisen voor een A-lijn eigenlijk al hoger dan de huidige frequenties van de 140, 147 en 148.
Deze motie komt er feitelijk op neer dat gewoon het huidige vervoer aanbesteed moet worden met de vraagprijs als variabele. De insteek was echter juist een vast bedrag, waarvoor zo veel mogelijk vervoer geboden moet worden.
Dat wordt nog spannend: dit kan Overijssel niet zo maar voor Gelderland en Flevoland beslissen. Valt de monsterconcessie nog voor aanbesteding uiteen, omdat de provincies toch niet dezelfde visie hebben?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik vind "monsterconcessie" wel een goede benaming. Niet alleen omdat ie zo groot is, maar vooral omdat het nu al een gedrocht van een aanbesteding is. Ik durf wel een weddenschap aan dat in de huidige vorm er geen definitieve gunning gaat komen en de aanbesteding dus mislukt. Overijssel heeft wat dat betreft een slecht track record, met IJsselmond die 2x achter elkaar mislukt is.
Wat betreft die motie: dat is niet zo spannend. Op de eerste plaats gaat het alleen maar om dezelfde routes en frequenties in het eerste jaar van de concessie. Dat zie je wel vaker, vanaf jaar 2 kan het gewoon aangepast worden. Op de tweede plaats is een motie geen besluit: het is een verzoek aan gedeputeerde staten. Dat de motie is aangenomen betekent niet dat dit nu ook doorgevoerd gaat worden.
Inschrijvingen komen heel nauw qua strategie: het is een soort prisoners dilemma: wat gaan de concurrenten scoren op de verschillende gunningscriteria en waar kan ik dan zelf het beste goed op scoren? Soms kan het tactisch zijn om al je energie op één bepaald gunningscriterium in te zetten, omdat die het meeste punten oplevert. Je moet kijken wat meer punten oplevert: méér zero-emissiebussen of méér vervoersaanbod of ga je voor een combinatie, maar dan in welke verhouding?
Wat betreft die motie: dat is niet zo spannend. Op de eerste plaats gaat het alleen maar om dezelfde routes en frequenties in het eerste jaar van de concessie. Dat zie je wel vaker, vanaf jaar 2 kan het gewoon aangepast worden. Op de tweede plaats is een motie geen besluit: het is een verzoek aan gedeputeerde staten. Dat de motie is aangenomen betekent niet dat dit nu ook doorgevoerd gaat worden.
Dat is wel een beetje hoe een OV-aanbesteding werkt in Nederland. Elk gunningscriteria wordt beoordeeld met een aantal punten en die worden op een bepaalde manier opgeteld tot een totaal. Het moet zo objectief mogelijk. Het is juist niet de bedoeling dat er achteraf nog eens een discussie kan komen over wie het wordt. De winnaar moet dwingend uit het gunningsmodel volgen.Wubbo schreef:Dan moet je wel exact vastleggen hoe je de beoordeling doet, want als de ene vervoerder 1400 punten scoort en de andere 1401 wil je geen discussie over dat iemand op een andere manier heeft beoordeeld.
Als je dat al zo precies vast moet leggen is de vraag waarom je nog als provincie zelf moet beoordelen. Dan kan een computer het ook.
Inschrijvingen komen heel nauw qua strategie: het is een soort prisoners dilemma: wat gaan de concurrenten scoren op de verschillende gunningscriteria en waar kan ik dan zelf het beste goed op scoren? Soms kan het tactisch zijn om al je energie op één bepaald gunningscriterium in te zetten, omdat die het meeste punten oplevert. Je moet kijken wat meer punten oplevert: méér zero-emissiebussen of méér vervoersaanbod of ga je voor een combinatie, maar dan in welke verhouding?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het aannemen van een motie is wel een besluit van PS. Formeel hoeft het college er niets mee, maar negeren betekent meestal dat een gedeputeerde zijn biezen kan pakken. Daar hebben ze geen zin in, zeker niet een paar maanden voor de verkiezingen. Je hebt gelijk dat het in de motie om het eerste jaar gaat, maar welke vervoerder gaat inschrijven op een concessie waarin hij na een jaar een aanzienlijk deel van het personeel moet ontslaan, en gloednieuwe Euro VI en elektrische bussen overbodig worden? Inderdaad, zoals je zegt: de kans op een mislukking (niet gunnen) wordt groter.Wat betreft die motie: dat is niet zo spannend. Op de eerste plaats gaat het alleen maar om dezelfde routes en frequenties in het eerste jaar van de concessie. Dat zie je wel vaker, vanaf jaar 2 kan het gewoon aangepast worden. Op de tweede plaats is een motie geen besluit: het is een verzoek aan gedeputeerde staten. Dat de motie is aangenomen betekent niet dat dit nu ook doorgevoerd gaat worden.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Apeldoorn heeft ongeveer 200 chauffeurs in vaste dienst. Ik wens ze veel succes met ontslaan. :') Overplaatsing naar Arnhem/Harderwijk/Zwolle ligt meer voor de hand.
Ik denk dat het uiteindelijk allemaal mee gaat vallen en dat de gunning er gewoon gaat komen. Keolis gaat hoe dan ook inschrijven, dit gebied verliezen kunnen ze eigenlijk niet veroorloven. In het slechtste geval hebben ze 3 jaar later alleen nog Almere en ZwenZwoka in handen. Het budget blijft hetzelfde t.o.v. de huidige situatie, dus zoveel zou er na het eerste jaar niet geschrapt hoeven worden. Zeker in de spitsuren ga je bussen gewoon nodig hebben, aangezien het gebied erg verspitst is.
Ik denk dat het uiteindelijk allemaal mee gaat vallen en dat de gunning er gewoon gaat komen. Keolis gaat hoe dan ook inschrijven, dit gebied verliezen kunnen ze eigenlijk niet veroorloven. In het slechtste geval hebben ze 3 jaar later alleen nog Almere en ZwenZwoka in handen. Het budget blijft hetzelfde t.o.v. de huidige situatie, dus zoveel zou er na het eerste jaar niet geschrapt hoeven worden. Zeker in de spitsuren ga je bussen gewoon nodig hebben, aangezien het gebied erg verspitst is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het huidige budget: dat is een garantie op minder vervoer. Dure elektrische laadinfra, een jaar voor einde concessie ook nog eens voor alle bussen verplicht. Gasbussen in de regio Ede met een onbekende overnameregeling. Maar wat veel belangrijker is: de concessies Veluwe en IJsselmond staan bekend om hun verliezen: Syntus moest op de Veluwe ooit met kunstgrepen van een faillisement afgehouden worden, IJsselmond wordt niet voor niets ingekort. En ook Lelystad en Midden-Overijssel zijn geen vetpot.regenmaker schreef:Apeldoorn heeft ongeveer 200 chauffeurs in vaste dienst. Ik wens ze veel succes met ontslaan. :') Overplaatsing naar Arnhem/Harderwijk/Zwolle ligt meer voor de hand.
Ik denk dat het uiteindelijk allemaal mee gaat vallen en dat de gunning er gewoon gaat komen. Keolis gaat hoe dan ook inschrijven, dit gebied verliezen kunnen ze eigenlijk niet veroorloven. In het slechtste geval hebben ze 3 jaar later alleen nog Almere en ZwenZwoka in handen. Het budget blijft hetzelfde t.o.v. de huidige situatie, dus zoveel zou er na het eerste jaar niet geschrapt hoeven worden. Zeker in de spitsuren ga je bussen gewoon nodig hebben, aangezien het gebied erg verspitst is.
Het huidige vervoer voor het huidige budget: dat gaat geen vervoerder doen. Ze zitten geen van alle op verliezen te wachten.
Overplaatsen van chauffeurs van Apeldoorn naar Harderwijk of Zwolle levert niets op, dat is dezelfde concessie IJssel-Vecht. Naar Arnhem (Breng) kunnen ze alleen overgeplaatst worden als Connexxion IJssel-Vecht wint, maar een paar jaar later wordt Rijn-Waal aanbesteed. Geleidelijk afvloeien kan wel (er zijn veel oude chauffeurs), maar dat is een zekerheid die inschrijvende vervoerders wel nodig hebben, anders blijft het een risico.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Er is ook zeker wel ruimte voor bezuinigingen. Lijn 102 inkorten tot Apeldoorn - Barneveld, lijn 40 schrappen tussen Meppel en Steenwijk, stadsdienst Apeldoorn kwartiersdiensten inkorten en nog meer met midi busjes gaan uitvoeren (eventueel flex in avonduren), lijn 11 Kampen (deels) omzetten in buurtbus. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dit hoeft niet ten koste te gaan van een groot gedeelte van het aanbod waar het gepubliceerde concept PvE toe zou gaan leiden.
De lijnen rondom Ede en Arnhem van Syntus gaan sowieso naar Rijn Waal. Er zullen hoe dan ook chauffeurs uit Apeldoorn naar die concessie overgeplaatst moeten worden, aangezien het werkgebied fors kleiner wordt. In Harderwijk/Zwolle krijgt men juist meer werk door de komst van IJsselmond bij de concessie. Zo kan je door overplaatsing en natuurlijk verloop de boel toch nog beheersen.
De nieuwe concessie zorgt er ook voor dat stallingen beter te plaatsen zijn. Lelystad heeft dan 1 stalling die je voor zowel stads- als streekvervoer kan gebruiken. Apeldoorn zou een kleinere garage krijgen bij de ecofactorij. In Harderwijk kan je de veluwe en ijsselmond stallingen samenvoegen tot 1 stalling. Zwartsluis en Dronten zou je eventueel kunnen overplaatsen naar Zwolle en Lelystad. De stadsdienst Dronten zal ook wel geen vetpot zijn.
De lijnen rondom Ede en Arnhem van Syntus gaan sowieso naar Rijn Waal. Er zullen hoe dan ook chauffeurs uit Apeldoorn naar die concessie overgeplaatst moeten worden, aangezien het werkgebied fors kleiner wordt. In Harderwijk/Zwolle krijgt men juist meer werk door de komst van IJsselmond bij de concessie. Zo kan je door overplaatsing en natuurlijk verloop de boel toch nog beheersen.
De nieuwe concessie zorgt er ook voor dat stallingen beter te plaatsen zijn. Lelystad heeft dan 1 stalling die je voor zowel stads- als streekvervoer kan gebruiken. Apeldoorn zou een kleinere garage krijgen bij de ecofactorij. In Harderwijk kan je de veluwe en ijsselmond stallingen samenvoegen tot 1 stalling. Zwartsluis en Dronten zou je eventueel kunnen overplaatsen naar Zwolle en Lelystad. De stadsdienst Dronten zal ook wel geen vetpot zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De motie zegt alleen dat in het 1e concessiejaar de huidige dienstregeling moet worden gereden.
Daarna mag deze worden aangepast.
Dus de vervoerder weet: in jaar 1 moet je inefficiënt rijden, vanaf jaar 2 mag je optimaliseren.
Vergelijk het met Arriva in Limburg: het 1e jaar moest Arriva een door de politiek opgelegd inefficiënt lijnennet rijden, maar daarna konden ze daarop gaan wijzigen.
Vooral rond Zwolle zie ik forse mogelijkheden tot optimaliseren, bijv. door stad en streek beter te integreren.
Daarna mag deze worden aangepast.
Dus de vervoerder weet: in jaar 1 moet je inefficiënt rijden, vanaf jaar 2 mag je optimaliseren.
Vergelijk het met Arriva in Limburg: het 1e jaar moest Arriva een door de politiek opgelegd inefficiënt lijnennet rijden, maar daarna konden ze daarop gaan wijzigen.
Vooral rond Zwolle zie ik forse mogelijkheden tot optimaliseren, bijv. door stad en streek beter te integreren.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Alleen die integratie wordt weer bemoeilijkt doordat de stadsdienst Zwolle direct vanaf dag 1 elektrisch moet zijn. Maar die laadpalen worden tenminste nog door de overheid betaald, niet-verplichte locaties mag de vervoerder betalen.
Het lijkt veel op de tweede mislukking van IJsselmond, toen het maximale subsidiebedrag niet voldoende was om het minimale vervoersaanbod te realiseren. Overigens denk ik dat de meeste vervoerders gebaat zijn bij het mislukken van de aanbesteding. Zowel Arriva (Lelystad), Connexxion (IJsselmond) en Keolis (Veluwe, Midden-Overijssel) kunnen dan langer doorrijden, wat relatief veel geld oplevert omdat de bussen al over de concessieduur afgeschreven zijn en de provincies toch met de rug tegen de muur staan.
Het lijkt veel op de tweede mislukking van IJsselmond, toen het maximale subsidiebedrag niet voldoende was om het minimale vervoersaanbod te realiseren. Overigens denk ik dat de meeste vervoerders gebaat zijn bij het mislukken van de aanbesteding. Zowel Arriva (Lelystad), Connexxion (IJsselmond) en Keolis (Veluwe, Midden-Overijssel) kunnen dan langer doorrijden, wat relatief veel geld oplevert omdat de bussen al over de concessieduur afgeschreven zijn en de provincies toch met de rug tegen de muur staan.
Maar dit levert bij lange na niet genoeg op. Even een grove schatting, maar ik denk dat je zo 30% van het vervoersaanbod moet gaan schrappen om een beetje in de buurt te komen.regenmaker schreef:Er is ook zeker wel ruimte voor bezuinigingen. Lijn 102 inkorten tot Apeldoorn - Barneveld, lijn 40 schrappen tussen Meppel en Steenwijk, stadsdienst Apeldoorn kwartiersdiensten inkorten en nog meer met midi busjes gaan uitvoeren (eventueel flex in avonduren), lijn 11 Kampen (deels) omzetten in buurtbus. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dit hoeft niet ten koste te gaan van een groot gedeelte van het aanbod waar het gepubliceerde concept PvE toe zou gaan leiden.
Als er één beroepsgroep zich geen zorgen hoeft te maken, zijn het de chauffeurs. Hun positie is wettelijk geregeld en ze hebben een goede CAO.regenmaker schreef:De lijnen rondom Ede en Arnhem van Syntus gaan sowieso naar Rijn Waal. Er zullen hoe dan ook chauffeurs uit Apeldoorn naar die concessie overgeplaatst moeten worden, aangezien het werkgebied fors kleiner wordt. In Harderwijk/Zwolle krijgt men juist meer werk door de komst van IJsselmond bij de concessie. Zo kan je door overplaatsing en natuurlijk verloop de boel toch nog beheersen.
Zou ik geen voorstander van zijn, want je lege kilometers door positieritten gaan dan fors omhoog. Bovendien mag je het personeel dan ook weer extra toelagen gaan betalen. Het wijzigen van de concessiegrenzen tot één monsterconcessie is gewoon een stom idee dat geen geld bespaart maar wel leidt tot besmettingsrisico: toen IJsselmond mislukte was dat alleen een probleem voor IJsselmond. Toen Syntus bijna failliet ging op de Veluwe was dat alleen een probleem voor de Veluwe. Als er nu op een bepaald deelnet iets niet in orde is, is dat direct een probleem voor heel IJssel-Vecht.regenmaker schreef:De nieuwe concessie zorgt er ook voor dat stallingen beter te plaatsen zijn. Lelystad heeft dan 1 stalling die je voor zowel stads- als streekvervoer kan gebruiken. Apeldoorn zou een kleinere garage krijgen bij de ecofactorij. In Harderwijk kan je de veluwe en ijsselmond stallingen samenvoegen tot 1 stalling. Zwartsluis en Dronten zou je eventueel kunnen overplaatsen naar Zwolle en Lelystad.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De lijnen 143, 145, 146 en 147 kun je eenvoudig vanuit Lelystad, Harderwijk en Emmeloord rijden in plaats vanuit Dronten. Het enige wat een ''probleem'' vormt is de stadsdienst maar die kan je weer eenvoudig aan de streeklijnen vastkoppelen of je kan ze schrappen door integratie in de streeklijnen (dat is al grotendeels zo). Kampen heeft immers ook al geen stalling maar wel een stadsdienstlijntje. Voor Zwartsluis geldt ook dat de stalling niet meer nodig zal zijn. Lijn 40 kan je door het schrappen van Meppel - Steenwijk koppelen aan lijn 79 naar Blauwe Hand. Nijeveen blijft dan toch nog ontsloten. Lijn 70 is nu al doordeweeks gekoppeld aan lijn 76 vanuit Emmeloord. In de spitsuren rijden de meeste ritten ook nog eens door naar Zwolle. In het weekend zou je voor de toeristen (lijnen 70/270) een onderaannemer kunnen inhuren. Het logischer op de stallingen in Zwartsluis en Dronten te sluiten en er eventueel één te openen in Kampen. In verschillende concessies zie je dat de standplaatsen bij aanvang van een concessie worden gewijzigd.Statler Rail schreef:Zou ik geen voorstander van zijn, want je lege kilometers door positieritten gaan dan fors omhoog. Bovendien mag je het personeel dan ook weer extra toelagen gaan betalen. Het wijzigen van de concessiegrenzen tot één monsterconcessie is gewoon een stom idee dat geen geld bespaart maar wel leidt tot besmettingsrisico: toen IJsselmond mislukte was dat alleen een probleem voor IJsselmond. Toen Syntus bijna failliet ging op de Veluwe was dat alleen een probleem voor de Veluwe. Als er nu op een bepaald deelnet iets niet in orde is, is dat direct een probleem voor heel IJssel-Vecht.
Waar is dat op gebaseerd? De provincies betalen de laadinfrastructuur voor de stadsdiensten Lelystad, Apeldoorn en Zwolle. Elke provincie hoeft slechts één stad te voorzien van laadinfrastructuur op één locatie (het station), dat is prima te overzien. De rest van de lijnen mag met Euro VI uitgevoerd worden.Statler Rail schreef:Maar dit levert bij lange na niet genoeg op. Even een grove schatting, maar ik denk dat je zo 30% van het vervoersaanbod moet gaan schrappen om een beetje in de buurt te komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten